Cactus schreef:Helemaal mee eens.
Maar Breivik heeft wel dezelfde gedachtengang als Wilders. Dat is het zaad voor het kwaad!
als beide heren dezelfde gedachten gang zouden hebben had Wilders toch ook al een mitrailleur gepakt...
ik vind het zeer laag om Breivik met Wilders te vergelijken,en daarnaast wat Breivik z,n motieven ook waren hij heeft een zwaar misdrijf gepleegd en moet daarvoor zitten ,en hoelang bepalen de rechters wel
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
windsurfer schreef:De hele strofe geeft al aan hoe weinig de betreffende journalist ervan begrepen heeft. Het is namelijk helemaal geen tegenstelling.
Zou je dit willen toelichten?
Ja eenvoudig, je kunt én psychotisch zijn én verantwoordelijk voor je daden. Dit al naar gelang ernst van de stoornis, tijdstippen, context, al dan geen bestaande relatie tussen stoornis en delict etc.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Volgens mij is het gewoon een psychopaat, net zoals al die andere seriemoordenaars. Die andere moordden een voor een, om niet gepakt te worden, ja pas na een hoog aantal. Breivik moordt er meteen zoveel mogelijk en weet dus dat hij gepakt wordt. Maar beide types vallen onder psychopathie volgens mij. Wel degelijk verantwoordelijk te stellen voor hun daden trouwens.
windsurfer schreef:Ja eenvoudig, je kunt én psychotisch zijn én verantwoordelijk voor je daden. Dit al naar gelang ernst van de stoornis, tijdstippen, context, al dan geen bestaande relatie tussen stoornis en delict etc.
CNN sprak met Jon T. Johnsen, Professor of Law van de Universiteit van Oslo. Uit dat gesprek blijkt toch dat de verschillen tussen de psychiatrische uitspraken groot genoeg zijn om de behandeling van de dader om te gooien. Want tenslotte gaat het daarom.
The court has two options if Breivik is convicted, says Johnsen, and it depends on whether the court finds he was either sane or insane at the time of the killings.
In November, prosecutors said psychiatrists had determined that Breivik was paranoid and schizophrenic at the time of the attacks and during 13 interviews experts conducted with him afterward.
But in a report released in April, two court-appointed psychiatric experts said Breivik was sane at the time of the killings.
[...]
"I think he will get out at some point, unless it comes up that he is really insane and will be for the rest of his life," [Johnson] told CNN. "I don't know if he's insane -- what we know from the past is that it's not uncommon for criminals that acted from a political motivation to change their ideology and beliefs as they get older, and they think differently about the things that brought them to commit these crimes, and then their danger to society becomes reduced."
Cactus schreef:Helemaal mee eens.
Maar Breivik heeft wel dezelfde gedachtengang als Wilders. Dat is het zaad voor het kwaad!
als beide heren dezelfde gedachten gang zouden hebben had Wilders toch ook al een mitrailleur gepakt...
ik vind het zeer laag om Breivik met Wilders te vergelijken,en daarnaast wat Breivik z,n motieven ook waren hij heeft een zwaar misdrijf gepleegd en moet daarvoor zitten ,en hoelang bepalen de rechters wel
Ik vergelijk Breivik niet met Wilders zoals jij het voorstelt. Ik schreef alleen dat zij dezelfde gedachtengang hebben en dat is de overdreven vrees voor een overheersing van Europa door de Islam. Dat is bij beiden dezelfde gedachtengang.
Wilders beperkt zijn Islamofobia tot verbale akties terwijl Breivik zelfs tot moorden overging om die Islamifobia tot uiting te brengen. Maar ik blijf er bij dat beiden dezelfde gedachtengang hebben, n.l. zoals ik schreef: Een overdreven ingebeelde vrees voor de Islamitische overheersing van Europa.
Maar zoals je wel zal weten ligt bij psychopaten zoals Breivik deze ingebeelde vrees in het extreme en die gestoorden vinden dat moorden dan geoorloofd zijn om de judeo/christelijke landen te behoeden voor de Islam.
Gisteravond werd e.e.a. ook nog besproken in P&W.
Ik vergelijk Breivik niet met Wilders zoals jij het voorstelt. Ik schreef alleen dat zij dezelfde gedachtengang hebben en dat is de overdreven vrees voor een overheersing van Europa door de Islam. Dat is bij beiden dezelfde gedachtengang.
Wilders beperkt zijn Islamofobia tot verbale akties terwijl Breivik zelfs tot moorden overging om die Islamifobia tot uiting te brengen. Maar ik blijf er bij dat beiden dezelfde gedachtengang hebben, n.l. zoals ik schreef: Een overdreven ingebeelde vrees voor de Islamitische overheersing van Europa.
Maar zoals je wel zal weten ligt bij psychopaten zoals Breivik deze ingebeelde vrees in het extreme en die gestoorden vinden dat moorden dan geoorloofd zijn om de judeo/christelijke landen te behoeden voor de Islam.
Gisteravond werd e.e.a. ook nog besproken in P&W.
dan heb ik ook een islamfobia en die vrees voor overheersing is totaal niet overdreven, de moslims zijn in groeiende getalen naar west europa gekomen ,we worden overspoeld en maar moskeeen bouwen voor die arme mensen....en het is ook bekend dat moslims<de extremisten> een haat hebben naar de westerse wereld om nog maar niet te spreken over hun doctrines om de ongelovige te doden om 7 maagden te krijgen in de hemel
en als Breivik de zelfde gedachtegangf had als Wilders,waarom heeft hij dan het dan niet alleen bij moslims gehouden i.p.v z,n eigen landgenoten dood te schieten
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
dan heb ik ook een islamfobia en die vrees voor overheersing is totaal niet overdreven, de moslims zijn in groeiende getalen naar west europa gekomen ,we worden overspoeld en maar moskeeen bouwen voor die arme mensen....en het is ook bekend dat moslims<de extremisten> een haat hebben naar de westerse wereld om nog maar niet te spreken over hun doctrines om de ongelovige te doden om 7 maagden te krijgen in de hemel
en als Breivik de zelfde gedachtegangf had als Wilders,waarom heeft hij dan het dan niet alleen bij moslims gehouden i.p.v z,n eigen landgenoten dood te schieten
Breivik had in zijn zieke kop het idee dat de linkse arbeiderspartij, de Noorse PvdA zeg maar , verantwoordelijk is voor de immigratie van mensen uit Islamitische landen. Net als Wilders trouwens.
Hij vond het daarom nodig om die partij aan te pakken met het vermoorden van onschuldige jonge mensen die lid zijn van de Noorse Arbeiderspartij. Die hadden toen een bijeenkomst op dat eiland en dat was voor die gestoorde Breivik dan de kans van zijn leven om daar de Noorse Arbeiderspartij hard te raken d.m.v. moorden op die onschuldige jongeren. Hoe diep gezonken moet je dan zijn!
Vandaag in het AD:
Vergoelijken Ook vergoelijkte Breivik zijn daden. Hij beweerde dat hij het uit goedheid had gedaan, om 'zijn' volk, de Noren, van de ondergang te redden. Bovendien, zo stelde de verdachte, waren de jongeren van de Arbeiderspartij, waarvan hij er 69 doodde op het eilandje Utoya, 'helemaal niet onschuldig'.
Nabestaanden reageerden boos en geschokt op zijn woorden en klaagden via hun advocaten de spreektijd voor Breivik overdreven lang te vinden.
Ja, iedere dag worden in Nederland christenen vermoord door Moslims hè ?
Verder woon ik in een gemeente waar het alleen barst van de kerken en er is geen één moskee!
Geert Wilders (wat je verder ook van hem vindt) benoemt een aantal verschijnselen die aantoonbaar bestaan. Je kunt het oneens zijn met zijn analyse of geen probleem zien in de islam, maar de enige overeenkomst tussen Wilders en Breivik is dat zij beiden deze problemen zien. Je kunt in dat opzicht nog miljoenen andere mensen met Breivik gaan vergelijken met een beetje kwade wil. Mij ook.
Geen van deze miljoenen mensen besluit vervolgens om jongeren te gaan vermoorden vanwege hun opvattingen.
De actie van Breivik was volstrekt absurd en is dan ook massaal veroordeeld, ook door Wilders en ook door mensen die een probleem met de islam hebben. In feite zijn Wilders en Breivik in dat opzicht juist tegenpolen. Wilders vreest dat de groei van de islam gaat leiden tot geweld tegen andersdenkenden en beperking van de vrijheid. Dat is precies wat Breivik heeft uitgevoerd.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Wilders doet dit op een schofterige beledigende wijze waarbij hij zelfs niet schroomt om de koran met Mein kampf te vergelijken. Woorden als KOP voddentaks zijn uitermate beledigend en dat beseft hij ook terdege. Hij beseft natuurlijk dat zijn woorden verder strekken dan die van jou of mij. Breivik heeft o.a. van hem gehoord en prees hem de hemel in! Zijn crusade tegen de Islam voert hij uit in vele landen met veel speeches die de media daar halen.
Natuurlijk zijn er veel mensen die er precies zo over denken als Wilders aangaande het grote gevaar van de Islam! Vele jaren geleden waren het de joden die het grote gevaar waren, weet je nog wel? Waar leidde dat toe?
Nogmaals, ik vergelijk niemand wat daden betreft met Breivik, Het is wel zo dat Breivik ook aan die absurde idiote islamofobie lijdt en er waandenkbeelden bij heeft opgeroepen die in zijn gestoorde brein werkelijkheid zijn geworden.
Je zal weten dat ik geheel anti religie ben, welke dan ook , maar ik geloof er niets van dat de islam een groot gevaar zal worden voor het christendom. Dat is volgens mij een hersenkronkel die nergens op slaat. Moslims vermoorden geen Europeanen zoals vaak wordt beweerd. Integendeel, er zijn meer moslims vermoord door extreem rechtse kaalkoppen dan andersom.
Ja, zal je zeggen, en die terroristische aanslagen dan? Dat is een ander kapittel dat we beter kunnen bediscussiëren in een speciaal topic want die aanslagen hebben niets te maken met de islam in Europa of hun zucht naar de heerschappij.
Iedereen met een normaal werkend verstand zal die aanslag door Breivik veroordelen en dat Wilders dit ook doet is te begrijpen. Als hij die aanslag zou toejuichen dan was dat het einde van zijn politieke carriere. Maar ook Wilders heeft een gloeiende hekel aan de PvdA en ook om dezelfde redenen die Breivik heeft aangaande de Noorse "PvdA " Er zijn dus vele raakvlakken waarvan de belangrijkste is hun beider afkeer /haat jegens de islam. Het verschil is zoals ik eerder schreef dat Wilders alles verbaal afdoet terwijl Breivik dit met moorden deed.
Tenslotte dit. Veel mensen hebben een hekel of angst voor de islam maar slechts enkelen gaan zo ver als Wilders met zijn haatpreken en niemand gaat zover als Breivik is gegaan. Dus.... ondanks hetzelfde gedachtengoed reageren die mensen totaal verschillend.
gerard_m schreef:Cactus, je hebt al een paar keer geschreven dat je weinig afweet van de islam. Toch strooi je in je laatste post met conclusies.
Zou je je niet eerst moeten verdiepen in een onderwerp voordat je conclusies trekt?
Welke kennis heb jij dan eigenlijk van de Islam? Er zijn teveel "Islams" om te weten welke je zou moeten aanhalen als zijnde een gevaar. Dat is ook met het Christelijke geloof zo. Vele kerken die de Bijbel allemaal op HUN wijze uitleggen en interpreteren.
Ik houd mij alleen aan de feiten en ik heb nergens een Islamitische beweging gezien die bezig is de Islam te verbreiden onder niet Moslims. Dat die Moslims in de EU moskeeën hebben lijkt mij normaal omdat de meeste gelovigen een gebedshuis hebben.Er zijn toch synagogen?
Ik had verwacht dat er een politieke Moslim partij zou worden opgericht die op deze manier zouden proberen onze politiek te beïnvloeden.
Heb jij iets gezien?
Cactus schreef: Ik houd mij alleen aan de feiten en ik heb nergens een Islamitische beweging gezien die bezig is de Islam te verbreiden onder niet Moslims.
Ik heb het over een grote beweging die middels politieke posten in een regering zou trachten de Islam hier te verbreiden. Op straat vind je vaak mesjogge figuren die denken dat ze zomaar eventjes iemand kunnen bekeren tot Christendom of tot de Islam.Ga maar eens bij de "koopgoot"in Rdam luisteren aan de Lijnbaan zijde. Jezus wordt daar verkocht als een Big Mac!
Ik vind het al verschrikkelijk dat een SGP hier zijn Christelijke stempel tracht te drukken op onze wetten en verordeningen.
Zodra de Islam dat gaat doen dan sta ik op de barricaden naast iedereen die dat wil voorkomen.
Zover is het nog bij lange niet en dat een Breivik dat wel ziet duidt op een absurde Islamofobe kronkel in zijn brainbox.
Dat mensen de islam of welke andere ideologie dan ook willen verspreiden, daar heb ik weinig problemen mee. Wel met de samenleving die verschijnt op plekken waar de islam een meerderheid krijgt. Het onderdrukken van andersdenkenden, verbieden van afvalligheid, de positie van vrouwen, de behandeling van homoseksuelen, dat soort dingen. Dit speelt in alle islamitische landen, ook in de gematigde landen.
Het bagetaliseren van dit soort dingen door te zeggen dat "er meerdere islams zijn", getuigt van weinig kennis of van het niet willen zien van feiten.
In Nederland zie je nog geen grote incidenten. Een columnist is vermoord, lezingen zijn verstoord, politici worden permanent bedreigd, moslims zijn oververtegenwoordigd in minder mooie statistieken zoals criminaliteit. Allemaal gewoon feiten, maar nog geen grote rampen. De meeste ellende vindt plaats binnen de eigen gemeenschap. Kun jij je druk maken over vrouwen die de deur niet uit mogen? of neem eens een kijkje in een blijf-van-mijn-lijf huis, verdiep je eens in de oorzaken van eerwraak, of in jongeren die hun leven vergooien omdat Allah hun leert zich af te keren van de maatschappij. Staat gewoon in de koran.
Je kunt er je schouders over ophalen omdat het nog niet zo erg is, in je eigen dorp nog niet zichtbaar en het vooral moslims zelf zijn die er last van hebben. Maar daarmee zijn de problemen niet weg. Het is wel degelijk een bedreiging voor de mooie, seculiere samenleving die we hebben opgebouwd. Ik zie geen kwaad in het op tafel leggen van deze problemen.
Moordenaars zoals Breivik zijn eveneens een bedreiging voor deze samenleving, maar daar zijn we het wel over eens. Deze man linken aan iemand als Wilders is echt te veel eer voor deze gek, en daarmee zeg ik nog weinig over Wilders.
De stijl van Wilders is niet fraai, maar het onder tafel schoffelen van feiten is dat ook niet.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)