Dank je voor je uitgebreide reactie op mijn losse flodder, waarmee ik in deze discussie plons ..
Sartre: Existentie gaat vooraf aan essentie. Geen existentie is geen essentie.
Ik denk dat Sartre het begrip vrijheid gebruikt om ons dat bewustzijn te geven of op te wekken. Het bewustzijn keuzes te kunnen maken en ons niet te verschuilen achter de gedachte dat we niet anders kunnen.Is de essentie van de mens vrij zijn of bewust zijn? Volgens mij, maar dat haal ik vooral even uit l'etre et le neant, vind sartre het belangrijker dat we ons bewust zijn van onze relatie tot andere mensen en daarnaar handelen, dan dat we daartoe vrij zijn. Ik kan niet zo snel een betoog van Sartre oproepen in mijn beschikbare werken dat er een existentie van vrijheid aangetoond wordt. Wil je echter in een existentialistisch denkkader blijven, zul je vanuit die beschouwing de existentie moeten aantonen.
Het aantonen van vrijheid komt wat mij betreft dan op de tweede plaats. Zonder vrijheid geen morele handelingen.
Dit sluit misschien wel op mijn bovenstaand antwoord aan; dus het lijkt er op dat ik wel met je mee kan gaan als je het begrip vrijheid meer principieel gebruikt als een soort absolute vrijheid zonder beperkingen... Volgens mij heeft dat weer met betrekking tot ons bewust kunnen laten zijn van een essentie en dat we met dat vermogen wat kunnen.
Misschien is het verschil dat Sartre's begrip geldt voor als je zelf voor een keuze staat, terwijl analyse van handelingen in het verleden en van anderen altijd aanwijsbare oorzaken geeft en dus essentieel onvrij zijn.
Nietemin blijft het bijvoorbeeld juridisch interessant om daden toe te kunnen rekenen.
Dat boek van Fromm heb ik gelezen, en ik kan me voorstellen dat ik iets verwar in verband daarmee.
Maar existentialisten (met name Kierkegaard) schrijven veel over angst. Ik dacht dat Sartre ook een driedelige dikke roman geschreven had die 'Wegen der vrijheid' heet, waar die angst ter sprake komt.
Ik denk dat je gelijk hebt dat essentieel een mens niet vrij is, maar wel in zijn (eigen existentie).Is de analyse van Fromm niet juist een ontkenning van (jouw constatering) van de analyse van Sartre dat de mens in essentie vrij is?
Maar het blijft ook voor mij glad ijs ..