Moderator: Moderators
Er is wel één probleem: Exodus heeft nooit plaats gevonden. Wat-een-jokke-god.Job schreef: Gods daden van bevrijding.
Israéls geloof begint met Gods daden van bevrijding(Exodus).
Dat je een meestergoochelaar bent blijkt wel hieruit dat je begint met op te merken dat Jezus nooit is opgestaan uit de dood, noch dat er een eeuwig leven is, maar tóch weet te eindigen met dat God niet een God van doden is, maar van levenden. Deze eindzin van je kan men met recht holle klanken noemen.Job schreef:Het is een misvatting van zowel talloze Christenen als Atheïsten om te denken dat geloven staat of valt met de letterlijke fysieke opstanding van Jezus. Althans voor mij geldt dit niet zo.
En daarbij heb ik goede bijbelse papieren.
In het O.T. is nergens een gedachte te vinden over een “hiernamaals”,laat staan over een (individueel) leven na de dood. Het O.T. heeft het juist over het leven van de geboorte tot het graf. Met het N.T. is dat niet anders.
Kan ook niet anders want de Evangeliën zijn in feite joodse geschriften, commentaren op de TeNaCH.
Maar toch is er iets gebeurd waardoor er een kerk kon ontstaan. Het Paasgeheim.Is er iets gebeurd met Jezus of met zijn volgelingen ? De Evangeliën zijn geschreven na de dood van Jezus. Zij beschrijven een Paasgebeuren
Namelijk een besef dat Jezus niet dood is (zijn lichaam wel) maar niet zijn WOORDEN en DADEN.
Zijn stem is niet verstomd, maar wat hij uitstraalde, straalt door.
Het opstandingsverhaal zegt iets over zijn volgelingen, de eerste beweging rondom Jezus is mijn opvatting.
God van de bijbel is niet een God van de doden, maar van Levenden.
Tsja, maar dan is de film Titanic ook net zo betrouwbaar. En voeg aan Het gaat om 'hoe versta ik deze 'wonderen, parabels en gelijkenissen'? nog alle beroemde sprookjes toe die we met z'n allen bedacht hebben.Job schreef:Dus hoe betrouwbaar zijn de Evangeliën ?
Héél betrouwbaar. En het wordt echt niet minder betrouwbaarder, door diverse citaten uit verschillende Evangeliën tegen elkaar uit te spelen, Rereformed !
Elke Evangelist heeft , op goede joodse wijze, een eigen visie geschreven van Jezus in de vorm van een Midrasj. (Midrasj-iem = meervoud) Elke Evangelist deed dat op zijn manier met gebruikmaking van de schriftelijke en mondelinge traditie.
Ja, je bent mij voor Aton, exodus zouden we nu een 'broodje aap' verhaal noemen.aton schreef:Er is wel één probleem: Exodus heeft nooit plaats gevonden. Wat-een-jokke-god.Job schreef: Gods daden van bevrijding.
Fish schreef:Ja, je bent mij voor Aton, exodus zouden we nu een 'broodje aap' verhaal noemen.aton schreef:Er is wel één probleem: Exodus heeft nooit plaats gevonden. Wat-een-jokke-god.Job schreef: Gods daden van bevrijding.
Goed voor het zelfbewustzijn van een klein volk.
Uit het boek ' waterschapsheuvel ' zal Job dan ook veel kracht kunnen putten. Is ook leuker om lezen.Rereformed schreef: Maar dan hebben jullie Job niet goed gelezen. Hij merkt juist in alle toonaarden (al vanaf 2010) op dat de bijbel helemaal geen geschiedenisboek is. Hij put dus kracht uit de bijbel zoals iemand de Titanicfilm van Cameron kan ervaren als een full gospel.
Als die inspiratie van buiten moet komen zal hij maar best ' de avonturen van Paulus ' moeten schrappen, want die ervoer Jezus van binnenuit. Ma'ja , dat heb je zo met die gnostici.Rereformed schreef: Dat oppeppen van zichzelf doet zo iemand eigenlijk helemaal zelf, maar men heeft er zo'n inspirerend verhaal bij nodig om het te kunnen bewerkstelligen. De eer aan het symbool 'God' geven is eenvoudig om aan te geven dat 'de inspiratie' van buitenaf komt.
Ja, ik denk vaak dat er veel leukere eigentijdsere verhalen zijn waaruit je inspiratie kan putten, zoals die Titanicfilm. Ik denk dat het bij vrijzinnige gelovigen bij de bijbel blijft omdat ze daar ooit in hun jeugd zo mee opgevoed zijn en de moed hen ontbreekt om er volledig mee te kappen.aton schreef:Uit het boek ' waterschapsheuvel ' zal Job dan ook veel kracht kunnen putten. Is ook leuker om lezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterschapsheuvel" onclick="window.open(this.href);return false;
aton schreef:Als die inspiratie van buiten moet komen zal hij maar best ' de avonturen van Paulus ' moeten schrappen, want die ervoer Jezus van binnenuit. Ma'ja , dat heb je zo met die gnostici.
Dat is nog maar de vraag.Rereformed schreef:Interessant Job, dat je nu eindelijk inzicht geeft in wat en hoe je gelooft. Nu kunnen we er iets wijzer uit worden.
Dat denk je maar. Ik ben geen atheïst, ik ontken God niet, alleen de God, eigenlijk een godsbeeld(en) wat de kerkelijke traditie er van heeft gemaakt. En daar zitten veel heidense elementen in.Reref schreef:Ik stem in met de analyse van CvE. Je hebt met je visie het christendom van alle eeuwen de rug toegekeerd en bent in wezen een atheïst.
Niet gaan psychologiseren, R. Ik schrik al lang niet meer, en al zeker niet van de almaar terugkerende vaak stereotype opvattingen van atheïsten aan het adres van gelovigen.Reref schreef:Je schrikt er voor terug om jezelf zo te zien,
Uiteraard ben ik gehecht aan de bijbel. Want de bijbel is de bron van mijn geloofsvisie.Reref schreef: blijkbaar omdat je veel waarde hecht aan de bijbel, en je bent een meester in goochelen met de taal om zaken er anders uit te laten zien dan ze zijn. Hier een analyse van je uitspraken:
Een grote misvatting van jouw zijde. In het O.T. is geen enkele gedachte te vinden over een hiernamaals.Reref schreef:Het is overigens volkomen onwaar te opperen dat het NT - net zoals het OT - geen leer van het hiernamaals heeft. In het NT is het hiernamaals juist de centrale gedachte. Je komt dit talloze keren tegen in de nieuwtestamentische geschriften. Bijvoorbeeld in de opmerking van Jezus dat het beter is je hand af te hakken dan met je gehele lichaam in het Gehenna te belanden. Of in het verhaal van de opwekking van Lazarus uit de dood. Zo'n verhaal werd juist geschreven om te laten zien dat de opstanding uit de dood echt letterlijk opgevat moet worden.
Dus ook hier onjuist. Jij projecteert het naar een hiernamaals, maar het zijn joodse termen, ook van Paulus. "Opwekking", Met Christus wordt een interpretatie achteraf bedoeld, gegeven door zijn eerste volgelingen, na de dood van Jezus. Het Paasmysterie heeft niet betrekking op een letterlijk opstaan van een lijk uit een graf, maar op zijn volgelingen, Ofwel, de dode Jezus kwam pas tot leven, nadat zijn volgelingen waren 'opgestaan'(Opstanding) Dus ik geloof in 'Opstanding' zonder dat ik hoef aan te nemen dat er ooit een dood mens weer tot leven is gekomen, of zal komen.Reref schreef:Paulus merkt zelfs op: voor mij is leven Christus en sterven winst! (Fil. 1: 21)
Nauwelijks een uitspraak die ervan getuigt dat hij niet in een hiernamaals gelooft.
Paulus kon het nog scherper zeggen:
"Als de doden niet opstaan, is ook Christus niet opgewekt; en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos." (1 Kor. 15:13-14).
Het is niet mijn bedoeling Rereformed te willen voorsteken. Hij zal dit vast wel beter verwoorden dan ik, maar uw post was me toch te uitnodigend.Job schreef: Dat denk je maar. Ik ben geen atheïst, ik ontken God niet, alleen de God, eigenlijk een godsbeeld(en) wat de kerkelijke traditie er van heeft gemaakt. En daar zitten veel heidense elementen in.
Als je werkelijk de Bijbel bestudeerd hebt zou je bv. al moeten weten waar de joden Genesis en Exodus vandaan hebben. En gezien je toch niet bent geïnteresseerd bent in de historische geloofwaardigheid van dat boek, moet je zeker dit niet lezen:Ik beaam de God van de Bijbel. God van de bijbel vind ik vanzelfsprekend. Daarom schrik ik er niet voor terug. Want deze kritiek is gegroeid vanuit het bestuderen van de bijbel zelf.
Zoals ?Hier, op dit forum, wordt keer op keer een eenzijdig blik (en dan ook nog gebrekkig) verkondigd dat wanneer je dat soort dingen loslaat, dat atheïsme de enige mogelijkheid is. Grote onzin, er zijn diverse andere mogelijkgheden.
O, en kun je me eens aantonen waar ik dat kan lezen in de Bijbel ?Gods koninkrijk heeft te maken met sociaal ethische verhoudingen tussen mensen onderling, kotom een ideale samenleving waar rechtvaardigheid heerst, zwakkeren geholpen worden.... Dat is een typisch joodse denkwijze.
1- De Piramides op Gizeh zijn niet als graftombe gebouwd, dit terzijde.Ik heb al eens geschreven dat de bijbel een heel aards boek is. Voor een hiernamaals moet je bij de oude Egyptenaren zijn met de gedachte van een leven na dit leven. De piramide is dan ook één grote graftombe, gericht op het leven na de dood van de Farao. De Hebreeuwen zijn niet voor niets uit "Egypte" vertrokken.
Moeilijk te vinden, een graftombe van iemand die nooit bestaan heeft. Op een andere topic heb ik dit al uitvoerig uiteengezet dat Mozes staat als samenvatting van 250 jaar Egyptische geschiedenis.Daarom is in de bijbel een graftombe voor Mozes ook niet te vinden.
1- Paulus was een Hermetisch(gnostisch) gehelleniseerde jood die het Christendom heeft bedacht, analoog met de toen gangbare mysterie-religies. Sterven en herboren worden betekende simpelweg je oude leefgewoontes de rug toekeren via een initiatie met het ' goddelijke' in jezelf te ontdekken. Puur ' heidens' als ik uw woorden mag gebruiken. En a propos; de volgelingen van Jezus waren zeloten.Dus ook hier onjuist. Jij projecteert het naar een hiernamaals, maar het zijn joodse termen, ook van Paulus. "Opwekking", Met Christus wordt een interpretatie achteraf bedoeld, gegeven door zijn eerste volgelingen, na de dood van Jezus.Paulus kon het nog scherper zeggen:
"Als de doden niet opstaan, is ook Christus niet opgewekt; en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos." (1 Kor. 15:13-14).
Wat betreft het N.T. heb je gelijk. Dat heeft zijn wortels in de Helleense mysterie cultussen. Zo, wat zal het zijn ? Aanhanger van het O.T. ? Dan kun je best contact opnemen bij de plaatselijke rabbi. Aanhanger van het N.T. ? Dan zit je bij naar jou zeggen ' heidense bronnen ' . Wat men er na 325 n.C. van gemaakt heeft lees jij nu in jou Bijbel. Studeer er maar rustig verder in.Dus wat jij hier stelt, Rereformed is niet een bijbelse visie, maar een kerkelijk/heidense traditionele opvatting die geen bijbels/joodse wortels heeft.
Hiermee breng jij onder woorden wat mij al jaren door mn kop spookt. Waarom dat sprookje maar eindeloos door kan gaan. "We" krijgen met de paplepel ingegoten dat god een feit is (de christelijke natuurlijk!) omdat de macht van het getal ons dat verteld. Vervolgens ga je je als modern mens eens bezighouden met dat boek en omdat we een beetje meer weten en begrijpen dan een paar honderd of paar duizend jaar geleden, constateer je dan dat de bijbel niet "helemaal" klopt...en dan begint het grote gedraai, geglibber en gekronkel... je streept wat weg, je zoekt wat uit, je plaatst wat kanttekeningen, je constateert dat ..., je leest nog eens ergens iets over heidense elementen, over de Egyptenaren, de Grieken etc., etc. ...en/maar al die tijd blijft de christelijke god overeind. Het boek van/over god klopt niet, of niet helemaal, maar de christelijke god die is/blijft wél waar! En in dat putje, dáár blijft de naald op de plaat hangen!Wat betreft het N.T. heb je gelijk. Dat heeft zijn wortels in de Helleense mysterie cultussen. Zo, wat zal het zijn ? Aanhanger van het O.T. ? Dan kun je best contact opnemen bij de plaatselijke rabbi. Aanhanger van het N.T. ? Dan zit je bij naar jou zeggen ' heidense bronnen ' . Wat men er na 325 n.C. van gemaakt heeft lees jij nu in jou Bijbel. Studeer er maar rustig verder in.