aton schreef:HJVorser schreef:Jij zegt dat R.L. Fox de informatie waarover wij nu beschikken, toen nog niet had. Dat klopt niet. De informatie waar jij naar verwijst, is sinds de 19e eeuw (en vermoedelijk zelfs eerder) in wetenschappelijke kring en daarbuiten bekend. En als R.L. Fox een goede historicus is, was hij daarvan op de hoogte.
En nog maken Fox en Ehrman zulke fouten ? Zijn vast geen goede wetenschappers.
Volgens mij is het geen kwestie van niet op de hoogte zijn. Het is eerder onze cultuur die ontkerstend is. Zo'n omwenteling heeft automatisch tot gevolg dat steeds meer mensen met een frisse kijk op de zaak aankomen.
Bart Ehrman heeft een achtergrond die denk ik goed te vergelijken is met de doorsnee theoloog: in de jonge jaren hangt men een evangelikaal/orthodox geloof aan, waardoor men zich geïnspireerd voelt, en gaat men theologie studeren om zich helemaal aan dat geloof over te geven. De studie heeft tot gevolg dat men stapje voor stapje afstand neemt van de het oorspronkelijke fundamentalistische en te simpele geloof, maar meestal in een geest van redden wat er nog te redden valt. Dat is geheel anders dan iemand die de theologie beoefent zonder ook maar enige gevoelens te hebben voor die religie. En dat laatste komt denk ik steeds meer voor.
Ik heb een boek op de boekenplank
Mystery Religions and Christianity, geschreven in 1924 door Samuel Angus. In zijn uitleg wat de kenmerken waren van mysteriereligies kan het christelijk geloof er zonder enige moeite ook bijgezet worden:
Mysteriereligie is
1. Een geloofsvoorstelling vol symbolen.
2. Een verkondiging van persoonlijke verlossing
3. Een gnosis ('kennis die niet 'van de wereld' is, maar voor inzichtigen)
4. Een drama waartoe sacramenten behoren
5. Eschatologisch
6. Een kosmische religie
Wat betreft de praktijk bevat de mysteriereligie talloze overeenkomsten: nadruk op verlossing en redding, ceremonieën, inwijdingsrituelen, belijdenissen, vaak ascetisme en neerkijken op 'het vleselijke', mystiek éénzijn met de godheid, goddelijke inwoning, persoonlijke band met het goddelijke, sacrale maaltijden, gedachten over onsterfelijkheid en eeuwigheid.
Tot slot wijdt hij een hoofdstuk aan de vraag wat het christendom deed triomferen. hij geeft als redenen:
-grote intolerantie
-haar universaliteit
-het OT dat al kant en klaar in het Grieks was
-een historische persoon aan de basis van het geloof
Dat laatste was blijkbaar een vanzelfsprekendheid voor hem. Het komt bij Angus niet eens op de zaak te overdenken!
In vroeger eeuwen was er overigens wel een theoloog die ooit heel radikaal alles op losse schroeven durfde zetten: Bruno Bauer.