is alles niet een illusie?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Fjedka
Bevlogen

Re: is alles niet een illusie?

Bericht door Fjedka »

@ Sytze

Leuk om te lezen hoe je je op jonge leeftijd al zo op de grote onderwerpen stort. Petje af.

Stel dat het waar zou zijn dat alles een solipsistische droom of nachtmerrie was, hetgeen niet kan worden gefalsificeerd overigens, wat heb je daar dan aan? Dat is de vraag die je je kunt stellen. Het antwoord is in feite heel eenvoudig: niets. Er zou dan geen enkele mogelijkheid zijn om de waarschijnlijkheid van wat dan ook nog te kunnen verifiëren. Het kan een letterlijk gekmakende gedachte zijn, en vaker dan niet een cop-out voor de realiteit. Daarom is het ook dat de meest oninteressante en vaak irritante personen die hier nog wel eens op dit forum langskomen solipsisten zijn. Er is geen enkele zinnig gesprek met hen mogelijk. Solipsisme is een showstopper.

Veel interessanter om te onderzoeken is het concept tijd. De relativiteitstheorie van Einstein, om te beginnen (voor het geval je dat nog niet gedaan hebt), is niet gemakkelijk te doorgronden. Ik zou als ik jou was daar mijn energie insteken en heel hard wegdenken van dat vermaledijde solipsisme. Hier op het forum is het zowat een scheldwoord.

Over gekmakende gedachten trouwens: gerelateerd aan tijd is er zo ook het concept van oneindigheid. Een geheid recept voor menig briljant wiskundige voor een enkeltje psychiatrie. :wink:
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

sytze schreef:
Fish schreef:Loop maar eens hard tegen een muur aan. :)

Ik had als eerste reactie geen andere reactie verwacht eigenlijk >.<

groet, Sytze

En Sytze, ben je van de andere reacties wijzer geworden?
Er is geen zinnig woord over te zeggen, en net als anderen al aangaven, op een bepaald moment in ieders leven ga je door die mallemolen van 'wat als'.
Het is maar tijdelijk hoor. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

peter van velzen schreef:

Mijn devies is: Ik schrijf het bericht dat jij op het forum leest: Dus ik besta en jij bestaat en het bericht bestaat en het forum bestaat en lezen bestaat en schrijven bestaat.
ja ik ga echt heel "flauw" doen. hoe kan ik met zekerheid stellen dat dit waar is? hoe kan ik zeker weten dat niet alles gewoon in mijn eigen bewustzijn afspeelt die misschien toevallig erg complex is?

Ik durf de vraag bijna niet meer te stellen omdat het blijkbaar bijna een scheldwoord op dit forum is maar ik doe het toch..
Fjedka schreef:

Leuk om te lezen hoe je je op jonge leeftijd al zo op de grote onderwerpen stort. Petje af.
dankje :D
Fjedka schreef verder:

Stel dat het waar zou zijn dat alles een solipsistische droom of nachtmerrie was, hetgeen niet kan worden gefalsificeerd overigens, wat heb je daar dan aan? Dat is de vraag die je je kunt stellen. Het antwoord is in feite heel eenvoudig: niets. Er zou dan geen enkele mogelijkheid zijn om de waarschijnlijkheid van wat dan ook nog te kunnen verifiëren. Het kan een letterlijk gekmakende gedachte zijn, en vaker dan niet een cop-out voor de realiteit. Daarom is het ook dat de meest oninteressante en vaak irritante personen die hier nog wel eens op dit forum langskomen solipsisten zijn. Er is geen enkele zinnig gesprek met hen mogelijk. Solipsisme is een showstopper.
Wat heb je er aan om te weten waarin we leven? of waarin ik leef? Als elke filosoof of wetenschapper in de geschiedenis gedacht had, wat heb je daar dan aan? om zoiets te weten? dan waren we denk ik nog steeds met stenen op elkaars hoofd aan het slaan (even overdreven :p) inderdaad, het is echt een gek makende gedachte. Soms kan ik ook gewoon de nacht door niet slapen omdat mijn hersenen te actief zijn. ze kunnen dan gewoon niet stoppen met denken en dit betekent vaak de hele nacht door een bord vol kalken en niet slapen >.<
Fjedka schreef verder:

Veel interessanter om te onderzoeken is het concept tijd. De relativiteitstheorie van Einstein, om te beginnen (voor het geval je dat nog niet gedaan hebt), is niet gemakkelijk te doorgronden. Ik zou als ik jou was daar mijn energie insteken en heel hard wegdenken van dat vermaledijde solipsisme. Hier op het forum is het zowat een scheldwoord.
Ik merk het >.< het concept tijd is inderdaad erg interessant. Vooral omdat niemand mij nog echt heeft uit kunnen leggen wat het nou precies is. het is moeilijk om een definitie van vast te stellen omdat het zo alles omvattend is. er bestaat geen groter begrip waarmee je het kunt omvatten. + als je dan ook nog rekening houd met het feit dat als je dichter bij een zwart gat komt dat de tijd dan uiteindelijk stil staat.. en dan kom je dus op oneindigheid. Ook echt een gedachte waar ik gek van kan worden! maar ik heb mijn hele leven nog om het uit te zoeken!
fish schreef:

En Sytze, ben je van de andere reacties wijzer geworden?
Nee niet echt eerlijk gezegd. behalve het feit dat veel mensen zich ergeren aan solipsisten en "dat hier niet uit te komen valt" wat ik betwijfel. Ik kan me niet voorstellen dat wij mensen de waarheid niet kunnen vinden achter dit probleem. Of als ik de enige ben met een bewustzijn: ik :P

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

sytze schreef:Nee niet echt eerlijk gezegd. behalve het feit dat veel mensen zich ergeren aan solipsisten en "dat hier niet uit te komen valt" wat ik betwijfel. Ik kan me niet voorstellen dat wij mensen de waarheid niet kunnen vinden achter dit probleem. Of als ik de enige ben met een bewustzijn: ik :P

Groet, Sytze
Het probleem zou echter zijn dat er dan geen onderscheid zou zijn tussen jouw en mijn bewustzijn.
Als ik een onderwerp van jouw droomwereld zou zijn, ben ik ontsproten aan jouw bewustzijn.

Maar in werkelijkheid kan dat natuurlijk niet, want ik neem aan dat mensen je regelmatig dingen vertellen die je tot dan toe niet wist, en behoudens een enkele creatieve inval, zijn hersenen doorgaans lang niet zo'n goede "ideeëngenerator" als we graag denken.

Je kan dus niet alle kennis uit jezelf putten.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Het probleem zou echter zijn dat er dan geen onderscheid zou zijn tussen jouw en mijn bewustzijn.
Als ik een onderwerp van jouw droomwereld zou zijn, ben ik ontsproten aan jouw bewustzijn.

Maar in werkelijkheid kan dat natuurlijk niet, want ik neem aan dat mensen je regelmatig dingen vertellen die je tot dan toe niet wist, en behoudens een enkele creatieve inval, zijn hersenen doorgaans lang niet zo'n goede "ideeëngenerator" als we graag denken.

Je kan dus niet alle kennis uit jezelf putten.
Nee deze gedachte is mij ook al gepasseerd, maar wie heeft vastgesteld dat mijn hersenen lang niet zo'n goede ideeëngenerator zijn als dat we graag denken? als er alleen een "ik" bewustzijn is heeft mijn bewustzijn dat idee gecreëerd. al het bewijs is ook gecreëerd door mijn bewustzijn. En wie zegt dat je deze kennis niet uit jezelf kunt putten? misschien heb je dat al binnen je bewustzijn en laat je bewustzijn het alleen maar passeren. want als je immers kunt stellen dat je bewustzijn misschien wel zo complex is dat het het waarnemend gedeelte geheel voor de gek kan houden dan houd je bewustzijn je waarnemend gedeelte ook voor de gek als het vaststelt dat je de informatie niet uit jezelf hebt kunnen halen.

Ik ben trouwens echt advocaat van de duivel aan het spelen, maar ik wil hier gewoon antwoord op hebben! omdat je (nog) niet met zekerheid kunt stellen dat misschien alles wel of niet een illusie is.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

sytze schreef:Ik ben trouwens echt advocaat van de duivel aan het spelen, maar ik wil hier gewoon antwoord op hebben! omdat je (nog) niet met zekerheid kunt stellen dat misschien alles wel of niet een illusie is.
Je kan daar wel antwoorden op krijgen, maar nooit een definitieve verklaring die alles oplost.
Op elk antwoord kan immers weer volgen dat dat antwoord een onderdeel is van je droomwereld.
(In zekere zin ben je dan dus onderworpen aan die hypothetische droomwereld ipv andersom.)

Daarom heet het idee dan ook onweerlegbaar (= niet hetzelfde als zinvol) te zijn.

Vind je ook niet dat het nu allemaal wel erg op Alice in Wonderland begint te lijken? :wink:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Jagang schreef:Het probleem zou echter zijn dat er dan geen onderscheid zou zijn tussen jouw en mijn bewustzijn. Als ik een onderwerp van jouw droomwereld zou zijn, ben ik ontsproten aan jouw bewustzijn.
Misschien is Jagang wel sytze, en is sytze Jagang zonder dat 'jullie' en ik :lol: als enig bewustzijn dat niet door heb(ben).

Hahahaha!

Leuk is dit he? Inderdaad om stapelgek van te worden. De gedachte in het solipsisme is dat er maar één bewustzijn bestaat.

Goed, nu laat ik even wat zien van mijn onbegrensde fantasie. :)

De enige 'oplossing' die ik al eens eerder bedacht heb is dat dit bewustzijn (het middelpunt van alles) dús - 'God' - moet zijn die - 'de droom' - daaromheen schept inclusief 'alle andere' entiteiten. Ik zij het al eerder: Deze entiteit 'verveeld zich' zó te barsten dat deze entiteit zichzelf een meervoudige persoonlijkheidsstoornis heeft bezorgt en zichzelf geheugenverlies heeft gegeven over zijn identiteit en zich gedeeld heeft in triljarden maal triljarden levensvormen om die eeuwigdurende verveling te doorbreken.

Ooit zal hij zichzelf weer vinden, "imploderen uit de droom" en weer opnieuw exploderen in ontelbare levensvormen. Het leven van een God is nooit saai. :wink:
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Jagang schreef:

Op elk antwoord kan immers weer volgen dat dat antwoord een onderdeel is van je droomwereld.
precies.. Dan is dus de onderliggende vraag: Is er iets in dit universum dat bewijst dat er meerdere levensvormen zijn met een bewustzijn die onafhankelijk van elkaar functioneren?

Meer dan vragen stellen kan ik nu ook nog niet. Dit is zoiets waar ik nog erg lang over na moet gaan denken.
De enige 'oplossing' die ik al eens eerder bedacht heb is dat dit bewustzijn (het middelpunt van alles) dús - 'God' - moet zijn die - 'de droom' - daaromheen schept inclusief 'alle andere' entiteiten. Ik zij het al eerder: Deze entiteit 'verveeld zich' zó te barsten dat deze entiteit zichzelf een meervoudige persoonlijkheidsstoornis heeft bezorgt en zichzelf geheugenverlies heeft gegeven over zijn identiteit en zich gedeeld heeft in triljarden maal triljarden levensvormen om die eeuwigdurende verveling te doorbreken.

Ooit zal hij zichzelf weer vinden, "imploderen uit de droom" en weer opnieuw exploderen in ontelbare levensvormen. Het leven van een God is nooit saai.
misschien moet je een soort bijbel schrijven >.< dit zal een stuk lastiger te weerleggen zijn als de bijbel :P

of gewoon een fantasy boek schrijven hierover is misschien al leuk! haha

ik heb ook zitten fantaseren :p Dit heeft er wel enigszins raakvlakken mee:

hoe weet je dat als je voor je kijkt dat de wereld achter je bestaat? hoe kun je dit met zekerheid stellen?

Groet, Sytze
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Zoals al meerdere keren gezegd: Solipsisme is niet falsificeerbaar. Het definitieve antwoord waar je naar zoekt is niet te geven.
Jagang schreef:Je kan dus niet alle kennis uit jezelf putten.
Heb je al gehoord van het johari-venster, Sytze? Handige tool bij communicatie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Johari-venster

In het Engels en uitgebreider:

http://en.wikipedia.org/wiki/Johari_window
Wiki schreef:De blinde vlek is wel bekend aan anderen, maar niet aan jezelf. Voorbeelden hiervan zijn als iemand vaak een bepaald stopwoord gebruikt, of als iemand een slechte adem heeft.
Laatst gewijzigd door Fjedka op 23 mar 2012 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

sytze schreef:
Jagang schreef:

precies.. Dan is dus de onderliggende vraag: Is er iets in dit universum dat bewijst dat er meerdere levensvormen zijn met een bewustzijn die onafhankelijk van elkaar functioneren?
Als dat universum het produkt van jouw droomwereld is niet, natuurlijk. :D
In het solipsisme is jouw bewustzijn de basis van alles, en zijn er geen verdere "onderliggende vragen" denkbaar.

Jij bent de matrix. :wink:
Henry Ford
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Nee, dat alles een illusie is,
dat is een illusie.
Stop ff met zoeken en
vindt zo tijd om te vinden.
ff Niets moeten, ont-moeten en
dan een ander écht ontmoeten.
*
Zelf leeg en stil
de ander de ruimte gevend
om zonder te moeten
jou te mogen ontmoeten ...
*
Het mooiste moment in mijn leven:
Ik keek mijn pasgeboren zoontje in de oogjes en wist:
ik ben klein en onmachtig, maar
het leven is echt en onvoorwaardelijke liefde bestaat!

*
      • Afbeelding

Als je je lichaam regelt
        en eenheid brengt in je aandacht,
        zal de harmonie van de hemel over je komen en je ogen zullen zien,
        als die van een pasgeborene
        die niet zoekt naar het waarom van de dingen.
                • Tschuang tse
*
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Wat gaat er om in het brein van een pasgeborene?
Wat zien die ogen?
De harmonie van de hemel?
Of gewoon nog niet veel?

Afbeelding
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

sytze schreef:
Dus mijn onderliggende vraag is eigenlijk: Is er bewijs dat behalve hetgeen dat jou hersenspinsel in stand houdt ook de rest bestaat? En is er bewijs dat niet alles gewoon een erg gecompliceerde droom is?

Groet, Sytze
Misschien besta je wel enkel in de droom van een ander :shock:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

doctor who schreef:

Misschien besta je wel enkel in de droom van een ander
O.O inderdaad >.< misschien ben ik wel "nep" fantasie.

Groet, Sytze
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

sytze schreef:
peter van velzen schreef:

Mijn devies is: Ik schrijf het bericht dat jij op het forum leest: Dus ik besta en jij bestaat en het bericht bestaat en het forum bestaat en lezen bestaat en schrijven bestaat.
ja ik ga echt heel "flauw" doen. hoe kan ik met zekerheid stellen dat dit waar is? hoe kan ik zeker weten dat niet alles gewoon in mijn eigen bewustzijn afspeelt die misschien toevallig erg complex is?

Ik durf de vraag bijna niet meer te stellen omdat het blijkbaar bijna een scheldwoord op dit forum is maar ik doe het toch..

Groet, Sytze
Maak je geen zorgen, als het niet waar is - en alles speelt zich uitsluitend af in je eigen bewustzijn - dan is er niemand die je kwalijk zal nemen dat je je vergist. (tenzij je met jezelf ruzie gaat maken :D )

Let overigens op het woord "uitsluitend" in bovenstaande zin. Wat alles speelt zich natuurlijk wel degelijjk af in je eigen bewustzijn. Alleen, hoe zou je in bewustzijnnaam op het idee kunnen komen van computers, en internet, en taal, en andere mensen dan jezelf, als er niets anders dan je eigen bewustzijn zou zijn? Zonder enige aanleiding de hele wereld verzinnen, dat is toch wel erg knap!

De meesten van ons moeten dat toch echt stukje bij beetje via onze zintuigen leren kennen. Een solipsistish brein - als het zou bestaan - zou geen zintuigen hebben. Waarom zou het ze dan wel verzinnen? Als je er serieus over nadenkt. Waarom zou zo'n brein überhaupt denken? Dat is toch nergens goed voor? 8*)
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie