peter van velzen schreef:
Mijn devies is: Ik schrijf het bericht dat jij op het forum leest: Dus ik besta en jij bestaat en het bericht bestaat en het forum bestaat en lezen bestaat en schrijven bestaat.
ja ik ga echt heel "flauw" doen. hoe kan ik met zekerheid stellen dat dit waar is? hoe kan ik zeker weten dat niet alles gewoon in mijn eigen bewustzijn afspeelt die misschien toevallig erg complex is?
Ik durf de vraag bijna niet meer te stellen omdat het blijkbaar bijna een scheldwoord op dit forum is maar ik doe het toch..
Fjedka schreef:
Leuk om te lezen hoe je je op jonge leeftijd al zo op de grote onderwerpen stort. Petje af.
dankje
Fjedka schreef verder:
Stel dat het waar zou zijn dat alles een solipsistische droom of nachtmerrie was, hetgeen niet kan worden gefalsificeerd overigens, wat heb je daar dan aan? Dat is de vraag die je je kunt stellen. Het antwoord is in feite heel eenvoudig: niets. Er zou dan geen enkele mogelijkheid zijn om de waarschijnlijkheid van wat dan ook nog te kunnen verifiëren. Het kan een letterlijk gekmakende gedachte zijn, en vaker dan niet een cop-out voor de realiteit. Daarom is het ook dat de meest oninteressante en vaak irritante personen die hier nog wel eens op dit forum langskomen solipsisten zijn. Er is geen enkele zinnig gesprek met hen mogelijk. Solipsisme is een showstopper.
Wat heb je er aan om te weten waarin we leven? of waarin ik leef? Als elke filosoof of wetenschapper in de geschiedenis gedacht had, wat heb je daar dan aan? om zoiets te weten? dan waren we denk ik nog steeds met stenen op elkaars hoofd aan het slaan (even overdreven :p) inderdaad, het is echt een gek makende gedachte. Soms kan ik ook gewoon de nacht door niet slapen omdat mijn hersenen te actief zijn. ze kunnen dan gewoon niet stoppen met denken en dit betekent vaak de hele nacht door een bord vol kalken en niet slapen >.<
Fjedka schreef verder:
Veel interessanter om te onderzoeken is het concept tijd. De relativiteitstheorie van Einstein, om te beginnen (voor het geval je dat nog niet gedaan hebt), is niet gemakkelijk te doorgronden. Ik zou als ik jou was daar mijn energie insteken en heel hard wegdenken van dat vermaledijde solipsisme. Hier op het forum is het zowat een scheldwoord.
Ik merk het >.< het concept tijd is inderdaad erg interessant. Vooral omdat niemand mij nog echt heeft uit kunnen leggen wat het nou precies is. het is moeilijk om een definitie van vast te stellen omdat het zo alles omvattend is. er bestaat geen groter begrip waarmee je het kunt omvatten. + als je dan ook nog rekening houd met het feit dat als je dichter bij een zwart gat komt dat de tijd dan uiteindelijk stil staat.. en dan kom je dus op oneindigheid. Ook echt een gedachte waar ik gek van kan worden! maar ik heb mijn hele leven nog om het uit te zoeken!
fish schreef:
En Sytze, ben je van de andere reacties wijzer geworden?
Nee niet echt eerlijk gezegd. behalve het feit dat veel mensen zich ergeren aan solipsisten en "dat hier niet uit te komen valt" wat ik betwijfel. Ik kan me niet voorstellen dat wij mensen de waarheid niet kunnen vinden achter dit probleem. Of als ik de enige ben met een bewustzijn: ik :P
Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)