Mariakat schreef:
Blijkbaar is het nog steeds moeilijk een no-nonsens groepje te vinden om gewoon op z'n nuchtere Hollands ervaringen over meditatie en meditatie technieken uit te wisselen en eventueel gezamenlijk te mediteren.
Dat is ook mijn ervaring.
Meestal is het woord meditatie een gidswoord en een sleutel om gezwatel uit te lokken.
En vaak klopt dat ook, als ik even terug denk aan de cd's die een soort leiddraad zijn.
Dus ook om bij nuchtere Hollanders desinteresse in verder onderzoek en verwijzing naar gezwatel uit te lokken.
Vandaar ook denk ik dat het zo moeilijk is, ook op dit forum, te komen tot een adequate discussie.
En dat vind ik jammer.
De kunst is dus de rode draad te vinden van wat nu het werkzame en de werking ervan is.
Mijn drive is om een methode te vinden om in een wereld waarin je vaak (ongemerkt) geleefd wordt vooral dicht bij de zaken te blijven die er voor mij werkelijk toe doen. Je zou kunnen zeggen dat je dan moet beginnen met meer te gaan relativeren, maar dat is mij te kort door de bocht. Er zijn imo te veel dingen die "moeten", terwijl je juist de behoefte hebt even helemaal niets te moeten.
Ik beoefen sinds kort meditatie en yoga. Ik ga al enkele jaren door een moeilijke periode van depressie, kanker en recent nog het overlijden van één van mijn ouders. De concrete aanleiding om met meditatie te beginnen was de chemotherapie die ik moest ondergaan. Ik had nl. last van het beruchte "chemobrein" en ik zocht naar een middel om de ravage onder mijn hersenpan te herstellen. Na enig opzoekingswerk ben ik bij meditatie uitgekomen, een methode die blijkbaar een wetenschappelijk aantoonbaar positief effect op het brein en het lichaam in het algemeen heeft. Ik merk toch enig positief resultaat op mijn cognitieve functies, vooral omdat ik ook nog een kuur met omega 3, 6 en 9 volg en een ginkgopreparaat gebruik. Zo is mijn concentratie erop vooruit gegaan, werkt mijn geheugen beter en kan ik helderder denken.
Mijn meditatietechnieken zijn meditatie op ademhaling en geluid (muziek of klankschalen).
Als het werkt voor je waarom zou je het laten. Het is niet dat je andere behandeling laat.
De menselijke geest is zeer sterk en meditatie kan je helpen om een meer positieve ingesteldheid te kweken.
Niets op tegen van deze hardcore scepticus.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
pallieter schreef:Als het werkt voor je waarom zou je het laten.
Er schijnt wetenschappelijk bewijs te zijn voor de werking van meditatie. Ik heb dat al verscheidene malen gehoord en gelezene. Het is dus waarschijnlijk geen kwestie van "voor jou" maar hoogstens een kwestie van " voor jouw problemen".
pallieter schreef:Als het werkt voor je waarom zou je het laten.
Er schijnt wetenschappelijk bewijs te zijn voor de werking van meditatie. Ik heb dat al verscheidene malen gehoord en gelezene. Het is dus waarschijnlijk geen kwestie van "voor jou" maar hoogstens een kwestie van " voor jouw problemen".
Het wetenschappelijk bewijs bestaat: vb. hersenscans die aantonen dat de werking en zelfs de chemische samenstelling van de hersens beïnvloed worden door regelmatige meditatie.
Een theorie omtrent de postitieve effecten van meditatie wijst op de verlaging van stress door meditatie. Door constant onder druk te staan, staat uw lichaam permanent in een "vecht-of-vlucht-modus": uw lichaam reageert alsof je in een levensbedreigende situatie zit. Zo wordt er bloed aan organen onttrokken en beginnen bloedplaatjes aan elkaar te klitten om te anticiperen op verwondingen, het adrenalineniveau is constant hoog enz. Het hoeft geen betoog dat als deze toestand een langere tijd aanhoudt, de gezondheid er onder te leiden heeft. Meditatie helpt het stressniveau te beheersen en komt dus op langere termijn uw gezondheid ten goede.
Het is dus waarschijnlijk geen kwestie van "voor jou" maar hoogstens een kwestie van " voor jouw problemen".
Idd.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Lucifer schreef:
Een theorie omtrent de postitieve effecten van meditatie wijst op de verlaging van stress door meditatie. Door constant onder druk te staan, staat uw lichaam permanent in een "vecht-of-vlucht-modus": uw lichaam reageert alsof je in een levensbedreigende situatie zit. Zo wordt er bloed aan organen onttrokken en beginnen bloedplaatjes aan elkaar te klitten om te anticiperen op verwondingen, het adrenalineniveau is constant hoog enz. Het hoeft geen betoog dat als deze toestand een langere tijd aanhoudt, de gezondheid er onder te leiden heeft. Meditatie helpt het stressniveau te beheersen en komt dus op langere termijn uw gezondheid ten goede.
Klopt maar je kan ook leren om je niet door de waan van de dag te laten meeslepen en die fight or flight modus in sport te ventileren. Veel mensen voelen niet meer dat ze continue in een te hoge versnelling staan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria schreef:Is beide dan niet geïndiceerd?
Zowel meditatie alsook heroriëntering van wat moet ik en wat wil ik?
Yep maar zie nu dat meditatie,awareness en mindfullness als promopraat onder mensen die niet geleerd hebben dat het leven nou eenmaal niet altijd een pretje is als Haarlemmer olie aan de man wordt gebracht.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Nog niet zo lang geleden deed ik ontspanningsoefeningen met mensen met psychosomatiche klachten.
Moest dat puur lichamelijk uitleggen, want zo gauw je kwam met psychische stress, dan kwam het:
"Maar ik ben toch niet gek? Het zit duidelijk in mijn rug (...enz..). Aan mijn hoofd mankeer ik niets."
Artsen stuurden maar naar mij ipv. naar een psychiater of psycholoog.
Mensen moesten eens een etiketje opgeplakt krijgen.
Nu moet zonodig iedereen, die een beetje moeilijk in het leven staat een psycholoog.
Geen wonder dat daar de hardste klappen vallen met de bezuinigingen.
Heel erg voor de mensen, die het echt hard nodig hebben en zonder verdere therapie naar huis gestuurd worden, ook na spoedopnames.
Nu is de wereld gevuld met spiritueel bewustzijn en mindfullness.
Wat een woord.
En het is allemaal "je van het en de laatste ontwikkelingen. Moet je echt ook eens gaan doen."
Ongelovigen, die zeggen, dat er toch iets moet zijn, die kaarsjes branden voor elkaar en zelfs voor een soort zelfgemaakt altaar en dan maar mediteren.
Pfffffffft...
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Lucifer schreef:
Ik ben mijn halve leven aan het hardlopen verslaafd geweest.
Tijdens een lange lichamelijke inspanning schijnt je lichaam van afvalstoffen gezuiverd te worden en ontstaan er stoffen die de aanwezige stress wegnemen.
Na 10 tot 42km hardlopen, liefst op de top van je kunnen, voelde het aan als herboren, geen probleem kon zo groot zijn of je lachte erom, geen onverschilligheid maar je voelde aan dat je alles aankon en zo was het in wezen ook.
Helaas lukt het lopen op de weg nu niet meer maar met de loopband, spinning e.d. ervaar ik nog steeds hetzelfde.
Meditatie voor mij op dit moment dus overbodig.
Boecker benadrukt echter dat dit nog maar een begin is. Men moet uitzoeken welke rol de diverse endorfinereceptoren in de hersenen spelen. Hij sluit ook niet uit dat andere stoffen zoals anandamide meespelen bij een runner’s high.
Heeft ook de werking van een drug als je die regelmatig inneemt en er dan mee stopt.
Ontwenningsverschijnselen behorend bij verslavingen.
En met het ouder worden komen er vaak andere problemen om de hoek kijken waardoor je geen uren meer kunt topporten.
Meditatie heeft dat nadeel en die bijwerking niet.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Boecker benadrukt echter dat dit nog maar een begin is. Men moet uitzoeken welke rol de diverse endorfinereceptoren in de hersenen spelen. Hij sluit ook niet uit dat andere stoffen zoals anandamide meespelen bij een runner’s high.
Heeft ook de werking van een drug als je die regelmatig inneemt en er dan mee stopt.
Ontwenningsverschijnselen behorend bij verslavingen.
En met het ouder worden komen er vaak andere problemen om de hoek kijken waardoor je geen uren meer kunt topporten.
Meditatie heeft dat nadeel en die bijwerking niet.
Duidelijk artikel, geeft goed mijn ervaringen weer.
Ik heb indertijd nog een meditatie week gevolgd bij de zen leerschool van Roshi Taisen Deshimaru. Wat me daarbij op viel was het verschil met de diverse meditatie technieken en waar voor zij dienden enzomeer in het westen. De bedoeling lag erin om door te stoppen met denken, het stoppen van de alledaagse gedachten stroom, een andere staat van “bewust” zijn te ervaren. Zo was bvb een van de oefeningen ordenen door niet denken. Ipv de hele tijd te overpeinzen stop je die innerlijke dialoog met jezelf en stopt dus met denken. Als het ware automatisch had je nadien een andere inzicht, een nieuwe insteek over het op te lossen probleem. Ik moet zeggen dat dit wonderwel bleek te werken. Tot op de dag van vandaag blijft het me ook bij, aangezien ik vroeger in mijn pubertijd nogal een opvliegend type was, het helpt me om in stress situaties het hoofd koel te houden, het klinkt misschien gek, maar gewoon stoppen met denken, het ego deconcentreren, de hele toestand zien als een observeerder.
MVG,LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.