Ik kan begrijpen dat je de bijbel belachelijk vind, maar dan wel vanuit een bepaald perspectief, namelijk die van het hier en nu.Devious schreef:Alhoewel ik je niet kan volgen, ik de bijbel een belachelijk boek vind en daarom niet in staat ben om te begrijpen dat mensen überhaupt nog de moeite nemen om de spelt (wijsheid) in die enorme hooiberg (bijbel) te zoeken, vind ik het prachtig om te zien hoe je er mee omgaat (zelfde geldt voor Stanhope en Ruby). Als ik 'vervelende' vragen stel, is dit niet aanvallend bedoeld, maar gewoon nieuwsgierigheid
Ik las deze vorige week ofzo nog in mijn religieuze krantje (trouw) dat uit 1526 preken bleek dat er zeer selectief met teksten wordt omgegaan:
Trouw.nl schreef:In De Waarheidsvriend, het weekblad van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland, onderzoekt dominee B. Jongeneel uit Alblasserdam over welke bijbelgedeelten wordt gepreekt.
De voorkeur voor het Nieuwe Testament is verpletterend. Van veel andere delen van de Bijbel maken preekheren zelden of nooit gebruik. Jongeneel onderzocht 1526 preken, gehouden in een periode van 25 jaar. De schriftlezingen bleken afkomstig uit 38,8 procent van alle bijbelhoofdstukken. Dat betekent, dat ruim zestig procent van de bijbelhoofdstukken nooit wordt aangeroerd. 24 Procent van de hoofdstukken kwamen in die kwarteeuw maar een- tot driemaal aan bod. Het komt er dus op neer dat maar zestien procent van de bijbelhoofdstukken met een zekere regelmaat de basis voor een preek vormden.
Er zijn zelfs hele bijbelboeken waarvoor de predikanten geen enkele belangstelling toonden. In het Oude Testament schuwden de ze consequent 1 Kronieken, Amos, Obadja, Nahum, Habakuk en Zefanja. In het Nieuwe Testament troffen ze 2 Thessalonicenzen, Filemon en 3 Johannes met een boycot.
De kerkelijke feestdagen werken in het voordeel van het Nieuwe Testament. Toch: het Oude Testament heeft bijna viermaal zoveel hoofdstukken maar de voorgangers haalden in twee van de drie preken hun tekst uit het Nieuwe Testament.
Het zwaartepunt ligt bij vijftien bijbelboeken, waarvan meer dan 90 procent van de hoofdstukken in de preken zijn gebruikt. In het Oude Testament zijn dat Genesis, Ruth, Psalmen en Jesaja, in het Nieuwe Testament Mattheüs, Marcus, Lucas, Handelingen, Romeinen, Efeze, Filippenzen, Hebreeën, 1 Petrus, 1 Johannes en Openbaring. Het Johannesevangelie ontbreekt op die lijst.
Jongeneel heeft niet onderzocht of er in de loop van de jaren een verschuiving is opgetreden. Het zou leuk zijn om te weten of de voorkeuren buiten de Gereformeerde Bond anders liggen.
Jongeneel geeft ook, afgezien van een verwijzing naar het kerkelijke jaar, geen duidelijke verklaringen. In zijn opvatting speelt de Heilige Geest een belangrijke rol bij de tekstkeuze maar ook het verstand. Gedetailleerde gegevens zijn te vinden op www.preektekstkeuze.nl.
Een verklaring blijft achterwege maar is natuurlijk makkelijk te achterhalen: Het Oude Testament blijft cultureel gezien wel erg ver achter in onze 20e eeuw. het nieuwe Testament ook wel, maar daar valt nog wel iets van te maken. De heilige Geest gaat gerust met de tijd mee gelukkig.

Er zijn natuurlijk altijd 'van kaft tot kaft' christenen, maar die haken snel af bij een serieuze confrontatie. Negeren is makkelijker.
Anderzijds heeft het bijbelse erfgoed enorm veel nagelaten. Al die paapse kunstenaars zoals Michelangelo en Leonardo Da vinci etc etc...
Films, boeken en theater voorstellingen en schilderijen gaan over Mozes, Jezus en iedereen eromheen. Er is sprake van een enorm cultureel nalatenschap. De bijbel is dus ook een inspitatiebron.
Wat geloven in Jezus precies inhoudt weet niemand, zelfs als mensen dat menen te weten.Ruby schreef:En ik denk dat ik me daarom nog steeds christen noem. Alhoewel ik dat dus nu even aan het betwijfelen ben (of ik me zo nog wel noem).
Ik heb ook al eens ergens gezegd dat ik vooral ook veel voel bij Jezus. Veel van zijn dingen (zoals beschreven in het NT) vind ik goed. Alhoewel ik dankzij wat mensen hier daar ook over aan het nadenken ben gezet (is al weer even geleden, maar toch). Dus ja... christen.. een woord verbonden met christus (Jezus). Dus zodoende vond ik eigenlijk dat je op z'n minst in Jezus moest geloven om jezelf christen te noemen. Althans... dat geldt/gold even voor mij. Hoe iemand zichzelf noemt, moet ie m.i. helemaal zelf weten. Maar zo had ik dat dus voor mij zelf bedacht.
Jezus predikte uitsluitend het joodse geloof maar veel mensen zijn vooral paulinisch kwa geloofsovertuiging, al weten ze dat zelf niet.
De meeste christenen hebben zelf geen flauw idee wat ze bijbels gezien omarmen dan wel verwerpen. Ze denken dat ze van kaft tot kaft geloven en negeren de rest.
Dat is heus niet erg, waarom zou het.
Het is alleen handig om er een bepaald bewustzijn te ontwikkelen. Ook eerlijk t.a.v. jezelf.
groetjes.