Fish schreef:Dieren hebben doelen, sommige zelfs 'bewuste' doelen, maar kijkend naar de natuur in zijn geheel kan ik niets anders zien dan doelloosheid.
Er zijn wetten waar alles aan gehouden is dat is alles.
Je kan je afvragen waarom die wetten er zijn, is er een oorzaak voor die wetten,en wat is die oorzaak dan.
Ik ga de oplossing van dat vraagstuk niet meer meemaken.

-Dieren zijn natuurlijk de wezens en de 'substanties', die het dichtst bij de mens staan en op hem gelijken .Vandaar, dat we ook bij sommige dieren gemakkelijk handelingen en doelstellingen kunnen opmerken (een materialist zal hier liever over 'instinct' spreken) ...
-Bij de laagste levende wezens is dat bv. al heel wat moeilijker ; en ook zijn de doelstellingen daar beperkter en meer onzichtbaar.
-Bij niet 'levende' wezens van de allerkleinste materie-kernen tot de allergrootste sterren-stelsels bv. is dat voor ons moeilijker in te zien of te interpreteren (diezelfde materialist zal het hier liever over natuurlijke evolutie, natuurlijke selectie, enz. hebben) ..
-Maar toch denk ik, dat wij als mens en ook die naaste diersoorten niet het monopolie hebben van finaliteit in onze realiteit ...
-Ook die wetten- wetmatigheden of logica, die er zijn, zijn niets anders dan de 'weg' naar dat 'iets'-naar dat doel .
-En ook de mens moet bepaalde wetten of een bepaalde logica volgen om verder op te gaan naar zijn bestemming of doel ; ook al beseft hij dat niet altijd .
-De mens kan dan wel zijn 'doel' voor ogen hebben en misschien kennen, daar het hem volgens zijn geaardheid en faculteiten eerder op maat voorkomt . Terwijl de mens zelf het 'doel' van andere substanties of complexe entiteiten niet kan kennen, en daar ook misschien geen zaken mee heeft .
-Alles is of bestaat dan terwille van iets... (Aristoteles) ; Alles moet dan misschien toch voortgekomen zijn vanuit een absolute, logische eenheid, die met dit 'alles en allen' een spelletje speelt van 'Wil en Voorstelling' ???