Energetisch voelen ???? Wat is dat????

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: De Telegraaf: ‘UFO’s bestaan!’

Bericht door heeck »

Mariakat,
Mij hoef je in deze geen natuurkundeles te geven.
Heel duidelijk heb ik aangegeven waar ik over struikelde, dus reageer daarop gerust regelrecht.

Wat je hebt ervaren bij iemand die je behandelde met een apparaat dat electrische impulsen afgaf staat daar wat buiten.
Iemand die toevallig statisch geladen is daar kan ik ook een schok van krijgen.
Ook al voor ik die ander aanraak!!
Leuk om je zelf met een generator op te laden tot een volt of 30.000 en dan iemand een zacht kusje te geven.

En warmte voelen kan zeker worden geoefend, maar dat zei ik al eerder.
Omdat je op je onderarm voelde zou het kunnen dat je haartjes daar overeind gingen en dat voel je.
Of dat echt een effect van buitenaf zou zijn moet worden gecheckt en getoetst.

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

MYPOS-service

Bericht door heeck »

Mypos,
Ik doe het even voor je, anders blijft het maar hangen:
heeck schreef:Misschien moeten we nu wel helemaal naar de aparte hoek voor de paranormaliteiten!!

Dag Mypos, { Mariakat,}

Nog eens wat rondgeneusd en dan kom ik dit tegen:
http://www.ecode.nl/wat-we-doen schreef: We worden ons langzamerhand steeds bewuster dat energie iets is waar we meer bewust mee om moeten gaan.
Volgens de moderne kwantumwetenschap is er altijd beweging tussen de kleinste deeltjes in. De mate waarin die deeltjes bewegen noemt men ook wel frequentie.
. . . . .
We nemen o.a. waar met behulp van o.a. de wichelroede en de pendel, waar er mogelijk bepaalde energetische lijnen met een uitstraling vanuit de aarde lopen zoals leylijnen en breuklijnen.
Daarnaast nemen we waar wat de energetische waarden zijn op diverse punten binnen een locatie.
Ten slotte kunnen we de straling van bijvoorbeeld GSM masten, radar en andere electrosmog veroorzakende bronnen in kaart brengen.
En ik kan je verzekeren dat wat hier staat dikke vette flapdoedelarij is.
Het is maar dat je het weet.

En ook het aanvoelen van elektromagnetische uitstralingen bij mensen lijkt me iets dat alleen kan worden gevoeld als er niets wordt gecheckt. Want anders treedt acuut het catapsie-effect in.

Roeland
Dus jij vindt de kwantumwetenschap en de leylijnen en breuklijnen allemaal onzin?

Rare jongens die heecken........
* De eerste zin is een altijd geldige dooddoener.
* De relatie tussen quantumwetenschap en frequentie klopt niet. Want in het quantumdomein heerst er slechts toeval en een frequentie is het tegendeel daarvan.
* Waarnemingen per wichelroede of pendel zeggen alleen wat over je eigen handbewegingen.
* Wat op die manier wordt verondersteld over energetische lijnen die kennelijk met andere apparatuur ondetecteerbaar is, past ruimschoots binnen een rijke fantasie.
* Energetische waarden waarnemen zonder te noemen wat daar in afwijking van de natuurkunde mee wordt bedoeld en controleerbaar is, doet me een te groot beroep op goedgelovigheid.
* Dat wel natuurkundig bekende stralingen kunnen worden gemeten , dat dankt je de koekkoek.

Kwantumnatuurkunde is een hele rationele natuurkunde die hier alleen ten onrechte in verband wordt gebracht met flapdoedelarij. Dat gebeurt zo vaak dat flapdoedelarij daar vaak aan valt te herkennen.
Zolang leylijnen zich alleen met de wichel, pendel of biotensor aan paranormaal begaafden verraden geef ik er geen cent voor.

Het is welk leuk om na te gaan waar deze half magische gedachten vandaan komen, want leylijnen hebben een lange historie.

En dat ik een rare jongen ben is zo duidelijk dat je daar een open deur mee intrapt.

Roeland
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

heeck schreef: Het ligt zo voor de hand liggend dat electromagnetische energie kan worden waargenomen, warmte hoort daar immers ook bij net als licht, dat je het niet anders dan over iets heel speciaals kon hebben.
Opmerkzaamheid bij warmte voelen en licht zien valt zeker te oefenen.
Lijkt me duidelijk dat ik dat dan niet bedoelde, nietwaar?
Aan het eind van je bericht lees ik:
Mariakat schreef: Maar ieder van die specifieke waarnemingen heeft zijn eigen verklaringen.
De meesten zijn natuurkundig bekend.
Of nog niet en dienen wetenschappelijk onderzocht te worden.
En daar suggereer je meerdere soorten energie, waarvan de een er meer kan waarnemen dan de ander en dat voor ieder daarvan eigen verklaringen zijn zouden zijn.............
Misschien had ik beter kunnen schrijven dat er meerdere manifestaties van energie zijn, maar dat leek me zo open deuren deuren intrappen.
Bleek toch nodig te zijn.
............en de surprise dat de meesten natuurkundig onbekend

Graag gedetailleerder uitleg en graag wat online verwijzingen, want je klinkt hoogst raadselachtig.
Misschien had je hier ook nog even opnieuw kunnen lezen, als je dit wat al te raar in de oren klinkt.
Is ook raar, als je slecht leest.
heeck schreef: Dat is een nauwelijks verholen verdachtmaking van me, namelijk dat als je iets niet checkt of elkaar alleen naar de mond praat, er veel meer wordt gevoeld met allerlei aan betekenisgevingen dan wanneer er wel wordt gecheckt.
Kan er nog wel bij.
In dit stadium van de gedachtenwisseling, denk jij gewoon iets te kunnen stellen, zonder eerst te verifiëren.
Ik kan hierop alleen maar reageren met een:
Dank je.
Dit is voor mij de zoveelste voorbeeld van vooroordelen en tunneldenken.
heeck schreef: Mij hoef je in deze geen natuurkundeles te geven.
Heel duidelijk heb ik aangegeven waar ik over struikelde, dus reageer daarop gerust regelrecht.
Dit heb je ook niet gelezen?
Ik schreef:Edit:
Ik heb dit al veel eerder geschreven, dus het zal een paar berichtjes overlappen.
Het plaatje, wat ik hier plaatste met de enkele aantekening, was bedoeld om duidelijker te kunnen aangeven, waar het mij om te doen was.
Jij bent niet de enige, die vragen heeft.
Heeck schreef:Wat je hebt ervaren bij iemand die je behandelde met een apparaat dat electrische impulsen afgaf staat daar wat buiten.
Ik begrijp dit niet goed.
Waar buiten?
Jij stelt een vraag om verduidelijking van wat ik bedoel.
Ik voldoe daaraan; bij mij gaat het hierom.
Waarom vind jij het er dan buiten vallen?
Iemand die toevallig statisch geladen is daar kan ik ook een schok van krijgen.
Ook al voor ik die ander aanraak!!
Statisch geladen?
Dat onderwerp zijn we toch al voorbij?
Past niet meer in dit plaatje.
Ik schreef:eerder:
Dat je de elektromagnetische uitstraling kunt voelen van een andere persoon, zo ook de ontlading, wordt door iemand, die dit niet kent afgedaan met onzin.
Hier heb ik de elektrische uitstraling beschreven als een vibratie.

Omdat je op je onderarm voelde zou het kunnen dat je haartjes daar overeind gingen en dat voel je.
Of dat echt een effect van buitenaf zou zijn moet worden gecheckt en getoetst..
Er is wezenlijk onderscheid tussen het voelen van kippenvel, kriebelen of deze vibraties.
Zeker als je het getest hebt door het overal en op verschillende manieren uit te proberen.
Lees het stukje aub. nog eens.
Als je niet anticipeert op wat ik schrijf, kan ik daar verder niets mee.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

@Mariakat

Even een kleine terzijde voor eigen bestwil. Ik zie dat je het woord anticiperen de laatste tijd vaker gebruikt en dan altijd in de betekenis van reageren. Je gebruikt het woord verkeert. Anticiperen betekent vooruitlopen op iets, reageren betekend iets zeggen of doen als antwoord op iets anders.

M.vr.gr.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Fjedka schreef:Anticiperen betekent vooruitlopen op iets, reageren betekend iets zeggen of doen als antwoord op iets anders.
Dank je voor deze correctie.
Ik denk, dat ik het zelf te vaak op de manier heb horen gebruiken, die ik nu bedoel:

Het juist intrepeteren van wat geschreven staat en daar ook op ingaan, ipv. wegzweven naar je eigen interpretaties en daarop door gaan.
(Vooropgesteld dat je wel goed hebt gelezen.)

Weet jij het juiste woord daarvoor?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mariakat,
Het is inderdaad zo dat ik niet alle berichten van je volg. Maar in dit topic wel.
Dat kan jou het gevoel van een dubbele inspanning geven als je verwijst naar opmerkingen buiten dit topic.

Verder lees ik, als dat kennelijk nodig is zo accuraat mogelijk.
En ik blijf daarom erg nieuwsgierig naar wat voor energie er natuurkundig onbekend zou zijn.
Ik haal maar aan wat je stelde:
Mariakat schreef:Er zijn meerdere soorten energieën die waar te nemen zijn.
Plus: De één neemt meer waar dan de ander.
Maar ieder van die specifieke waarnemingen heeft zijn eigen verklaringen.
Mogelijk is je opmerking voor tweeërlei uitleg vatbaar, waarbij ik je duidelijk zie openen met:
"Er zijn meerdere soorten energieën. . . . . ." met verderop:
"De meesten zijn natuurkundig bekend of niet . . . ."

Hopelijk krijgen we zo op dit punt het wederzijds onbegrip uit de weg, want je eerdere toevoeging dat je "meerdere manifestaties van energie" had moeten schrijven helpt mijn begrip niet.

Roeland
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

heeck schreef:Mariakat,
Het is inderdaad zo dat ik niet alle berichten van je volg. Maar in dit topic wel.
Dat kan jou het gevoel van een dubbele inspanning geven als je verwijst naar opmerkingen buiten dit topic.
Ik heb niet de gewoonte om buiten een topic om te quoten.
Als ik dat doe, zet ik er altijd de link bij.
Meestal ook als die binnen het topic valt, maar nu in dit geval, vond ik het te omslachtig.
Heeck schreef:En ik blijf daarom erg nieuwsgierig naar wat voor energie er natuurkundig onbekend zou zijn.
Ik haal maar aan wat je stelde:
Mariakat schreef:Er zijn meerdere soorten energieën die waar te nemen zijn.
Plus: De één neemt meer waar dan de ander.
Maar ieder van die specifieke waarnemingen heeft zijn eigen verklaringen.
Mogelijk is je opmerking voor tweeërlei uitleg vatbaar,

Hopelijk krijgen we zo op dit punt het wederzijds onbegrip uit de weg.
Als er misverstanden zijn dan moet je idd. de oorzaken soms aan beide kanten zoeken.
Nomenclatuur en zinsbouw zijn heel belangrijk, blijkt.
Misschien moet ik natuurkundig uitbreiden met, fysiologisch, anatomisch, neurologisch, chemisch.
Maar dat wordt zo omslachtig.

Nu dit geval, iets anders geschreven en de zinsdelen benadrukt, zoals die gelezen moeten worden.:
Er zijn "meerdere manifestaties van energie"
In de meeste gevallen is "de natuurkundige verklaring van de waarneming van die specifieke manifestatie" bekend.
Maar lang niet bij allemaal.

Serieus onderzoek ontbreekt vaak in de reguliere wetenschap.
(Geldgebrek voor research, omdat er (nog) geen directe winst te behalen is?)
Reguliere wetenschappers moeten tenslotte ook leven.

Ik zou je meer voorbeelden kunnen geven, maar daar heb ik nu even geen zin in.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Misschien wordt een afsplitsing nuttig?
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Mariakat,

Ik ben zeer benieuwd naar een verduidelijking van hetgeen je ervaren hebt, want het is voor mij allemaal wat vaag. Ik ben voor afsplitsing.
Als ik je goed begrijp heb je:
Bij bepaalde fysiologische verschijnselen, wanneer je jouw hand boven de aangedane structuur houdt, een sensatie van fibratie gehad. Deze constatering heb je verschillende malen gedaan, zich in verschillende vormen uitend bij verschillende fysiologische verschijnselen. Het eerst heb je dit ontdekt toen je een electrische aplicatie toepaste.

Je zult als ik mijn begrip hierover neerzet dat ik moeite heb om dit als diagnostisch middel te zien. Bovendien is dit al vaag, dus als ik je verkeerd begrepen heb, is het interpreteren van jouw diagnostische tool en analyseren van deze gegevens voor mij al helemaal lastig. Graag zie ik je de zaak dus verduidelijken elders.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mariakat,
Wie weet komen een stapje verder na de pauze.
Je zou meer voorbeelden kunnen noemen van wat je bedoelt en dan kan ik terugmelden welke groepering ik herken.
Op dit moment vermoed ik dat ik bij manifestaties van energie meteen aan de strikt wetenschappelijke eenheden en hun onderlinge relaties denk, samen met de daaruit voortvloeiende toepassingen. Inclusief allerlei diagnose- en behandelapparatuur.
Maar dat zulks niet strookt met wat jij bedoelt, want dat lijkt wat meer te gaan over het ervaren van energie waar jij een diagnostisch aspect aan lijkt te willen verbinden??????

Roeland
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Blijkbaar zijn er wetenschappers die beseffen dat ze als ze ergens nog niet alles over weten, ze ook nog onderzoek kunnen doen.

For the record;
The work in the paper, "Ephaptic coupling of cortical neurons," published January 16 in the advance online edition of the journal, was supported by the Engineering Physical Sciences Research Council, the Sloan-Swartz Foundation, the Swiss National Science Foundation, EU Synapse, the National Science Foundation, the Mathers Foundation, and the National Research Foundation of Korea.
Dat blijkt dus een serieuze studie te zijn door mensen die er wat van kennen.
An "unexpected and surprising finding was how already very weak extracellular fields can alter neural activity," he says. "For example, we observed that fields as weak as one millivolt per millimeter robustly alter the firing of individual neurons, and increase the so-called "spike-field coherence"—the synchronicity with which neurons fire with relationship to the field."In the mammalian brain, we know that extracellular fields may easily exceed two to three millivolts per millimeter. Our findings suggest that under such conditions, this effect becomes significant."
Men heeft gezien dat velden die zich buiten de cellen bevinden weldegelijk de neuro activiteit kunnen beïnvloeden.
Can external electric fields have similar effects on the brain? "This is an interesting question," Anastassiou says. "Indeed, physics dictates that any external field will impact the neural membrane. Importantly, though, the effect of externally imposed fields will also depend on the brain state. One could think of the brain as a distributed computer—not all brain areas show the same level of activation at all times.
"Whether an externally imposed field will impact the brain also depends on which brain area is targeted. During epileptic seizures, pathological fields can be as strong as 100 millivolts per millimeter¬—such fields strongly entrain neural firing and give rise to super-synchronized states." And that, he adds, suggests that electric field activity—even from external fields—in certain brain areas, during specific brain states, may have strong cognitive and behavioral effects.
En men stelt zich de vraag of het mogelijk is dat velden van buiten de hersenen gelijkaardige effecten kunnen hebben op de neurale werking van ons brein. Men heeft een sterk gegrond vermoeden dat dit zo is, verder onderzoeken dan maar.

Bron: http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 020211.php" onclick="window.open(this.href);return false;

verder, uit het leven gegrepen :) In de BBC documentaire the great white shark wordt uitgelegd hoe haaien jagen. Ze beschikken over een zeer gevoelig orgaan in de neus dat elektromagnetische velden detecteert. Dat is meteen ook de reden waarom haaien zoveel boten aanvallen. IJzeren boten hebben een elektromagnetisch veld om de romp dat veel weg heeft van dat van een grote vis. Dit bewijst natuurlijk niet dat mensen dit ook kunnen, maar het bewijst wel dat er een relatie is tussen elektromagnetische velden en organische levensvormen omdat het detecteren van elektromagnetische velden een door de evolutie verkregen tool is van een aantal zeeroofdieren.

Zelf heb ik niet de neiging dat allemaal als onzin of als reeds uitgemaakt te beschouwen. Ik hoop dat de wetenschappers verder onderzoek doen naar dit toch wel interessante fenomeen. Op het moment kan je niet zeggen "mens je lult" omdat iemand beweert gevoelig te zijn voor velden. Zelf heb ik ook wel enige ervaringen met dat veldgedoe. Ik kan niet langer dan een minuut of 10 een gsm tegen mijn oor houden. Daarna is mijn oor helemaal rood en mijn huid errond opgewarmd en heb ik dikwijls een tijdje koppijn. En dat is niet omd at mijn gesprekspartner aan het roepen was.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@LD

Eerdere data leken al zulks te suggereren. Voor zover ik de bron vluchtig doorgelezen heb, gaat deze over neuronen die als het ware een kettingreactie krijgen, op basis van kleine verstoringen binnen het electromagnetische veld op tgv van ompoling van andere neuronen. Dit binnen 1 en hetzelfde brein. Nu heb ik het vluchtig doorgelezen, dus ik kan mij vergissen.

Het gaat niet over receptoren bij persoon x voor milivolts per cm^2 hetgeen bij persoon y opgewekt, of anderzijds (verstoringen van) een electromagnetisch veld, waarbij dus sprake is van aanzienlijk meer weerstand. (Zoals jouw analogie van de haai)

Een terechte vraag zou immers zijn, waarom worden sterkere spanningsvelden (zoals hoogspanningskabels) niet meer waargenomen worden.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Ja, onze hersenen worden beïnvloed door magnetische velden:

http://www.marcoruggiero.org/pdf/Magnet ... eurons.pdf

Vanaf 0.2 Tesla statisch is er een effect en alles onder 0.5 Tesla (zelfs zeer langdurig) wordt als veilig verondersteld. Zegt natuurlijk niet veel wanneer je niet kan inschatten wat 1 Tesla is.

31 µT (3.1×10−5 T) - strength of Earth's magnetic field at 0° latitude (on the equator)
40 µT - 25 meters below a 400 000 volt power line.
5 mT - the strength of a typical refrigerator magnet
1.25 T - magnetic field intensity at the surface of a neodymium magnet
1 T to 2.4 T - coil gap of a typical loudspeaker magnet
1.5 T to 3 T - strength of medical magnetic resonance imaging systems in practice, experimentally up to 17 T

Voor de volledigheid: wonen in de buurt van een typische hoogspanningslijn geeft ongeveer 0.065 µT, 500 keer kleiner dan het magnetisch veld van de aarde. Maar pulst wel op 50 (Jim?) Hz.

http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultran ... ields.html

Nog een fotosoepje avant la lettre van Nikolas Tesla.
tesla14_cr.jpg
tesla14_cr.jpg (32.09 KiB) 1518 keer bekeken
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jinny

Bericht door Jinny »

Verzin maar een naam Mariakat.
Splits ik het af.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Vanaf
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 34#p306834" onclick="window.open(this.href);return false;

Moeilijk om een juiste titel te vinden die de lading dekt, maar mensen niet de verkeerde kant op leidt.

Misschien:
Energetisch voelen ???? Wat is dat????

Met al deze vette vraagtekens?.

Misschien kunnen anderen er ook over brainstormen.
Plaats reactie