Revolutie in Egypte??
Moderator: Moderators
Re: Revolutie in Egypte??
En hier trouwens nog even een ander gezicht van de 'spontane' revolutie in Tunesië. Demonstranten voor de synagoge in Tunis roepen: "Kaibar Kaibar ya Yahud Jaish e Mohammed sa ya'ud".
Dat betekent: "O Jood, denk aan (de slag bij) Kaibar, het leger van Mohammed komt eraan". Het refereert aan een slachtpartij onder leiding van Mohammed in de plaats Kaibar.
FILMPJE! http://www.youtube.com/watch?v=K_nSf7HR ... r_embedded (deel 1)
FILMPJE! http://www.youtube.com/watch?v=jUJFTWDW ... re=related (deel 2)
Wie gelooft hier op dit forum nou eigenlijk nog dat dit géén (fundamentalistisch) islamitisch geïnspireerde revolutie is?
Dat betekent: "O Jood, denk aan (de slag bij) Kaibar, het leger van Mohammed komt eraan". Het refereert aan een slachtpartij onder leiding van Mohammed in de plaats Kaibar.
FILMPJE! http://www.youtube.com/watch?v=K_nSf7HR ... r_embedded (deel 1)
FILMPJE! http://www.youtube.com/watch?v=jUJFTWDW ... re=related (deel 2)
Wie gelooft hier op dit forum nou eigenlijk nog dat dit géén (fundamentalistisch) islamitisch geïnspireerde revolutie is?
Ik.
Een filmpje met demonstrerende fundamentalisten is geen bewijs dat de revoluties in Tunesie en Egypte door radicale moslims zijn georganiseerd. Veel meer valt hier niet over te zeggen.
Een filmpje met demonstrerende fundamentalisten is geen bewijs dat de revoluties in Tunesie en Egypte door radicale moslims zijn georganiseerd. Veel meer valt hier niet over te zeggen.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Akkoord, maar op pagina 19 van dit draadje (laatste posting) lezen we het bericht dat al Qaradawi zich de revolutie in Egypte toe-eigent. Het is wellicht niet geïnitieerd door de fundis, maar de kans dat de revolutie gekaapt wordt is wel groot (volgens mij).Luck schreef:Ik.
-
appelfflap
- Banned
hoe je het ook draait of keert maar je moet de moslimbroeders bij het democratische proces betrekken.nantio schreef: Het is wellicht niet geïnitieerd door de fundis, maar de kans dat de revolutie gekaapt wordt is wel groot (volgens mij).
nu zeggen dat ze niet mogen meedoen is vragen om miserie en vragen om radicalisering. de klassieke selffullfillingprophecy.
de egyptenaren moeten zelf beslissen hoe het verder moet en de moslimbroeders zijn 1 vd vele strekkingen binnen de oppositie.
feit blijft dat de grootste motor de jonge veelal goed opgeleide bevolking was. zij gaan zich niet vd militaire junta in een religiejunta smijten en gezien de aversie vh leger tegen relifundi's verwacht ik ook geen religiueze coup in egypte
Het gaat er mij niet om dat de MB geweerd zou moeten worden, maar dat de MB bij monde van al Qaradawi de revolutie kaapt door te ZEGGEN dat de MB de revolutie geïnitieerd heeft.
Ook ik geloof dat de revolutie vooral geïnitieerd is door jongeren. Maar ze waren 'slechts' met 2 miljoen. In Egypte wonen 83 (!!) miljoen mensen.
Wat ik maar wil zeggen is dat een initiatief halverwege makkelijk gekaapt kan worden door goed georganiseerde en ideologisch stevige partijen. Vandaag was alvast de eerste poging door al Qaradawi.
Hier meer info vanuit Caïro zelf:
http://strengholt.blogspot.com/2011/02/ ... gypte.html
Ook ik geloof dat de revolutie vooral geïnitieerd is door jongeren. Maar ze waren 'slechts' met 2 miljoen. In Egypte wonen 83 (!!) miljoen mensen.
Wat ik maar wil zeggen is dat een initiatief halverwege makkelijk gekaapt kan worden door goed georganiseerde en ideologisch stevige partijen. Vandaag was alvast de eerste poging door al Qaradawi.
Hier meer info vanuit Caïro zelf:
-
siger
Beangstigend. Maar we moeten wel blijven bedenken dat de vraag voor democraten niet is welke partij de macht in handen heeft, maar of een moderne democratie wordt geschapen. Als een grondwet gemaakt en gewaarborgd kan worden die individuele mensenrechten en vrijheden garandeert, dan is het niet zo erg als een radicale groepering het spel meespeelt - dan is dat misschien zelfs noodzakelijk.nantio schreef:Hier meer info vanuit Caïro zelf:
Het debat gaat voor alles over de oprichting van een moderne democratie waar minderheden zich ten allen tijde beschermd weten.
@siger:
yep, alleen de Kopten zijn helemaal nergens voor uitgenodigd. Dus dat begint al niet lekker.
yep, alleen de Kopten zijn helemaal nergens voor uitgenodigd. Dus dat begint al niet lekker.
Heb jij dan contact met de Kopten, nantio?nantio schreef:@siger:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ik krijg wel updates uit Egypte ja. (maar wil me geen Egyptekenner noemen of zo, verre van dat). Maar wat ik begrepen heb is dat de Kopten niet uitgenodigd zijn en dat geen enkele andere partij daar protest tegen aantekende. Ook veelzeggend is dat Wael Ghonim, die jongen van Google Egypt die algemeen als de initiator van de revolte wordt gezien, vandaag géén spreektijd kreeg op het tahrir plein. Van de MB. Hun sjeik al Qaradawi voerde het woord en kaapte en passant de revolutie door te stellen dat ZIJ het haden geïnitieerd.Fishhook schreef:Heb jij dan contact met de Kopten, nantio?nantio schreef:@siger:
Novum/AP) - De Saudische autoriteiten hebben woensdag alle oprichters van een nieuwe politieke partij gearresteerd. Ze worden pas vrijgelaten als ze hun eisen voor politieke hervormingen intrekken, liet hun partij vrijdag weten.
De Umma Islamitische Partij werd eerder deze maand opgericht door tien hoogleraren, politieke activisten en zakenlieden. Politieke activiteiten zijn in het olierijke Saudi-Arabië strikt verboden en alle macht is in handen van de heersende familie. De roep om politieke hervormingen komt op een moment dat in de hele regio mensen de straat op gaan om veranderingen te eisen. De Umma Islamitische Partij heeft de machthebbers dringend verzocht een dialoog over hervormingen aan te gaan, onder meer over een betere positie voor vrouwen.
De arrestaties zullen 'de politieke spanningen alleen maar doen toenemen tussen de Saudiërs die, net als andere Arabische volken, echte politieke hervormingen willen die gebaseerd zijn op hun recht om hun mening vrijelijk te uiten, om politieke bijeenkomsten te organiseren en hun parlementsleden te kiezen', stond in een verklaring van de partij.
De partij heeft opgeroepen tot onmiddellijke vrijlating van de oprichters.
http://nieuws.nl.msn.com/buitenlands-ni ... uwe-partij
De situatie in dit land is nog een graadje erger dan in bijvoorbeeld Iran. Hier is nog een vorm van oppositie. Alhoewel de invloed na de laatste verkiezingen wordt teruggedrongen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Het is haast overal onrustig in het MO/N-Afr. In Lybië schijnt het helemaal 'los' te gaan.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buite ... slagen.htm
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buite ... slagen.htm
- BadAssChick
- Ervaren pen
tis wel typisch dat Mubarak nu ineens moest aftreden....en dat terwijl hij al een aantal jaar president was van egypte .....komt gewoon doordat hij vriendjes was met amerika
er broeit iets in het midden oosten,want nu willen ze in libie ook ineens Ghadaffi weg hebben,terwijl die al veel langer zit als Mubarak
er broeit iets in het midden oosten,want nu willen ze in libie ook ineens Ghadaffi weg hebben,terwijl die al veel langer zit als Mubarak
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
siger
Re: Mubarak is afgetreden.
Uit "onverdachte" hoek:siger schreef:Er moet iets beters in de plaats komen.Loekie1 schreef:Dus u is voor het opheffen van het vredesakkoord? Niet omheen draaien, gewoon antwoord geven graag.
De bevolking van de hele regio, binnen en buiten Israel, wil in toenemende mate een moderne welvarende samenleving. Ik denk dat dat niet kan in de vorm van de staat Israel, omdat Israel een vreemde, militaristische (annex religieuze) en kolonialistische constructie is.
WIl ik alle Joden uitroeien of verdrinken in de zee? Helemaal niet. ik geloof dat ze onvermijdelijk moeten samenleven met Arabieren en Palestijnen, zoals ze eeuwenlang gedaan hebben voor de staat Israel werd opgericht, en zoals de meerderheid van de bevolking wellicht wil.
Ik hoop dat de burgerlijke ongehoorzaamheid die opnieuw zo'n krachtig wapen is gebleken zich uitbreidt naar de hele regio en overal mensenschennende regimes doet vallen, Israel en Iran inbegrepen.
Maar het zou ook helemaal anders kunnen uitdraaien.
http://www.jpost.com/Magazine/Opinion/A ... ?id=209705
Vreemd, deze "analyse" door iemand die op FT druk bezig is haar visie over eenzijdige persoonlijke vrijheid te verkondigen. Zowel Mubarak als Ghadaffi zijn potentaten die zich jaren rücksichtslos hebben verrijkt in hun ondemocratische rol als leider, ieder in eigen land.BadAssChick schreef:tis wel typisch dat Mubarak nu ineens moest aftreden....en dat terwijl hij al een aantal jaar president was van egypte .....komt gewoon doordat hij vriendjes was met amerika
Vele decennia hoorde je weinig hier in het Westen over de bezwaren tegen dat soort potentaten - zolang de oliekraan maar openstond. De vraag werpt zich op : wie waren er al die jaren hypocriet en waarom broeit het nu in Noord Afrika ?
Het is het Westen dat in zijn kapitalistische drang naar winst, meer winst, en nog meer winst via de overal verkochte communicatie middelen de bevolking van landen in Noord Afrika (en veel andere soortgelijke landen ook) hebben laten zien en horen hoe het ook kan (op tv, Internet, en mobieltje), en daarbij de basis heeft gelegd voor de huidige strijd daar om gelijkheid en democratie.
De plotselinge angst nu voor een mogelijke islamisering daar is hypocriet en jaren te laat - en gelijkertijd hoogst waarschijnlijk totaal onnodig - wie eenmaal de vrijheid van open communicatie heeft geproefd is weinig geneigd om die weer in te ruilen voor een op godsdienst gebaseerde theocratie. Maar dan moet het Westen dit keer de inwoners wel helpen die persoonlijke vrijheid daar af te dwingen op de aldaar actieve godsdienst fanatici.
BadAssChick : ik weet dat je een pvv-moslim-neuroot bent, maar in je eigen - en ons aller - belang raad ik je aan de inwoners van die landen in Noord Afrika te ondersteunen in hun strijd voor democratie.
Jouw huidige aanpak (" er broeit iets in het midden oosten ") met verder afwachten en zinloos vrezen leidt vrijwel zeker tot een overwinning van de theocratie aldaar, en tot de vorming van staten die gebaseerd zijn op het Iraanse model.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
- BadAssChick
- Ervaren pen
Sarnian...je oordeelt over mij zonder mij te kennen en je begrijpt niet mijn laatste postingsarnian schreef:Vreemd, deze "analyse" door iemand die op FT druk bezig is haar visie over eenzijdige persoonlijke vrijheid te verkondigen. Zowel Mubarak als Ghadaffi zijn potentaten die zich jaren rücksichtslos hebben verrijkt in hun ondemocratische rol als leider, ieder in eigen land.BadAssChick schreef:tis wel typisch dat Mubarak nu ineens moest aftreden....en dat terwijl hij al een aantal jaar president was van egypte .....komt gewoon doordat hij vriendjes was met amerika
Vele decennia hoorde je weinig hier in het Westen over de bezwaren tegen dat soort potentaten - zolang de oliekraan maar openstond. De vraag werpt zich op : wie waren er al die jaren hypocriet en waarom broeit het nu in Noord Afrika ?
Het is het Westen dat in zijn kapitalistische drang naar winst, meer winst, en nog meer winst via de overal verkochte communicatie middelen de bevolking van landen in Noord Afrika (en veel andere soortgelijke landen ook) hebben laten zien en horen hoe het ook kan (op tv, Internet, en mobieltje), en daarbij de basis heeft gelegd voor de huidige strijd daar om gelijkheid en democratie.
De plotselinge angst nu voor een mogelijke islamisering daar is hypocriet en jaren te laat - en gelijkertijd hoogst waarschijnlijk totaal onnodig - wie eenmaal de vrijheid van open communicatie heeft geproefd is weinig geneigd om die weer in te ruilen voor een op godsdienst gebaseerde theocratie. Maar dan moet het Westen dit keer de inwoners wel helpen die persoonlijke vrijheid daar af te dwingen op de aldaar actieve godsdienst fanatici.
BadAssChick : ik weet dat je een pvv-moslim-neuroot bent, maar in je eigen - en ons aller - belang raad ik je aan de inwoners van die landen in Noord Afrika te ondersteunen in hun strijd voor democratie.
Jouw huidige aanpak (" er broeit iets in het midden oosten ") met verder afwachten en zinloos vrezen leidt vrijwel zeker tot een overwinning van de theocratie aldaar, en tot de vorming van staten die gebaseerd zijn op het Iraanse model.
ik bedoelde er mee te zeggen WAAROM heeft het volk van Egypte en Libie zolang gewacht....,als mij iets niet bevalt doe ik er meteen wat aan....en ik wacht geen jaren
en daarnaast ,hoe onze regering er op reageert is net zo banaal,...want doordat er jaren geen volksopstand is geweest in Egypte en Libie heeft onze overheid het gelaten voor wat het is en NU gaan ze zich er ineens mee bemoeien omdat er een volksopstand is....hoe hypocriet tegen over de werkelijke slachtoffers aldaar...dat heeft niets te maken met hoe ik nu wel of niet stem
ik kan je nu al vertellen dat er geen democratie komt in het midden-oosten...er komt hoogstens een nieuwe regeringsleider waar de ene helft van het volk blij mee is en de andere helft van het volk niet...
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.