Je bedoeld dat iemand dat ooit in naam van ene Lucas heeft opgeschreven?Demiurg schreef: Dat is Lucas 6 vers 31
Dat bewijst dus niets, de schrijver kan het van zijn oma gehoord hebben en vond het wel een goed idee omdat erbij te schrijven.
Moderator: Moderators
Je bedoeld dat iemand dat ooit in naam van ene Lucas heeft opgeschreven?Demiurg schreef: Dat is Lucas 6 vers 31
Niet echt origineel want Confucius bedacht dat onafhankelijk in China. De voorafgaande verzen in dat hoofdstuk gaan trouwens veel te ver voor ieder weldenkend mens.Demiurg schreef:Dat is Lucas 6 vers 31collegavanerik schreef: De basis van moraal en ethiek is uiterst simpel: "Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat dan ook een ander niet."
29 Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet. 30 Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt.
Hebr 6: Die complexiteit en de tendens om de brahman-atman-concepten uit te werken zijn vooral iets van de upanisads. Maar goed, de vraag hoe er gesproken wordt over religie is in deze discussie niet meteen belangrijk. Het gaat er mij in de eerste plaats dat de veda's over religie schrijven. De vroege veda's gaan veel over traditie's die een link hebben met sjamanistische culturen die veel ouder zijn dan de veda's (en het schrift in het algemeen). Ik constateer hier dus slechts dat religie toen al bestond. En dus dat een pre-religie-stadium zoals het hier door verschillende mensen wordt opgeworpen pure speculatie is.Leegte schreef: Wat betreft de veda's en de upanissads, het religieuze en metafyisische denken dat daarin plaatsheeft is van dergelijk complexe aard dat er nog geen consensus is wat het één en al wel niet moet betekenen. Wat wel duidelijk is, is dat de schrijvers van deze geschriften dorstig op zoek waren naar ultieme, objectieve realiteit (het meest klaarblijkelijk in de conceptie van het zelf: atman).
En voor de Sumerische cultuur geldt eigenlijk ook hetzelfde.Het ligt inderdaad voor de hand dat de brahmanistische traditie en haar voorlopers ver terug moeten reiken. En hetzelfde geldt voor Chinese religie, waarvan we bronnen hebben va. 1600 v. Chr. En inderdaad, totdat we meer schriftelijke of archeologische bronnen hebben, moeten we concluderen dat deze tradities voortkomen uit mondelinge tradities.
Nier perse, maar mij lijkt het logisch om alleen te discussieren op basis van datgene waar we iets feitelijks over kunnen zeggen.Demiurg schreef: Je wenst dus te discussieren op basis van de volgende premisseDemiurg schreef: Ik denk dat we het inderdaad beter over mensen kunnen hebben en beter ook over de mensen zoals we die in de schriftelijke cultuur kennen. Alle argumenten over prehistorische mensen en mensenapen zullen altijd speculatief blijven edus kunnen we daar niets mee.?
Ik denk dat het uiterlijke alleen kan bestaan als er een innerlijke religie is.Zowel de innerlijke religieuze gevoelens en gewetensvragen (wat doen we hier, wat is mijn relatie tot de anderen om me heen, hoe is dit alles hier gekomen?) als de uiterlijke kenmerken (geschriften, religieuze instituties, religieus activisme) doen er in grote mate toe. Zeker, de uiterlijke kenmerken vinden haar origine in dat innerlijke, maar op zijn beurt versterken die uiterlijke expressies weer dat innerlijke religieuze gevoel, dat zinsgevend verband. De twee zijden van religie staan daarbij niet zozeer van elkaar af als je denkt, ze zijn eerder intrinsiek met elkaar veweven.
Ach 'bewijzen'.Fishhook schreef:Dat bewijst dus niets, de schrijver kan het van zijn oma gehoord hebben en vond het wel een goed idee omdat erbij te schrijven.Demiurg schreef: Dat is Lucas 6 vers 31
Mogelijk, maar mogelijk ook gewoon uit gezond verstand.Demiurg schreef: Overigens, denk je niet dat oma gezien de tijd en plaats ook uit een religieuze traditie putte?
Dat zal vóór het opkomen van het bewustzijn zijn geweest.Demiurg schreef:Mijn vraag is dan, wanneer is dan die periode waarin de mens geen religie had?
Kan je de rol van Hartung in dit proces toelichten. Verdediger? Hartung is toch geen advocaat?Job schreef:Het is om andere reden, héél zacht gezegd, niet erg handig van jou om Hartung als bron erbij te slepen, temeer omdat deze John Hartung een prominente verdediger was van de notoire Holocaust- ontkenner David Irving tijdens het proces uit 2000.
Kortom, Hartungs standpunt is sterk ideologisch geladen.
Job
(voor moraal en ethiek)Kochimodo schreef:De mensheid heeft religie dus niet nodig!
Tja, een beetje vrijdenker geeft onmiddellijk toe dat er in de bijbel heel opmerkenswaardige dingen staan. Hij/zij ontkent slechts de goddelijke inspiratie.Demiurg schreef:ik vind het wel grappig dat atheisten zich moeten beroepen op bijbelse retoriek.
Kitty,Kitty schreef:Nee, religie is niet de behoefte tot zingeving, het vervult de behoefte aan zingeving. Die behoefte aan zingeving echter, kan ook op andere manieren worden ingevuld. Of heeft een atheïst geen behoefte aan zingeving in zijn leven? Die kan dat prima zonder religie.
Door doelen, na te streven, die haalbaar lijken. Door een gezonde dosis eigenwaarde op te bouwen. Door er waarden op na te houden die gedeeld worden met mensen die je belangrijk vind.Job schreef:Kitty,Kitty schreef:Nee, religie is niet de behoefte tot zingeving, het vervult de behoefte aan zingeving. Die behoefte aan zingeving echter, kan ook op andere manieren worden ingevuld. Of heeft een atheïst geen behoefte aan zingeving in zijn leven? Die kan dat prima zonder religie.
Hoe ?
Sorry, A. maar ik vroeg het aan Kitty !axxyanus schreef:Door doelen, na te streven, die haalbaar lijken. Door een gezonde dosis eigenwaarde op te bouwen. Door er waarden op na te houden die gedeeld worden met mensen die je belangrijk vind.Job schreef:Kitty,Kitty schreef:Nee, religie is niet de behoefte tot zingeving, het vervult de behoefte aan zingeving. Die behoefte aan zingeving echter, kan ook op andere manieren worden ingevuld. Of heeft een atheïst geen behoefte aan zingeving in zijn leven? Die kan dat prima zonder religie.
Hoe ?
Job,Job schreef:Sorry, A. maar ik vroeg het aan Kitty !
Job
Heek in dit geval.heeck schreef:Job,Job schreef:Sorry, A. maar ik vroeg het aan Kitty !
Job
Op een open forum heb je wel eens bijvangst; Roeland
Allereerst het is hier geen discussie tussen twee, dus anderen mogen ook overal op reageren.Job schreef:
Sorry, A. maar ik vroeg het aan Kitty !
Job