heeck schreef:Locutus,
Kennelijk toch een redelijk voor de hand liggende gedachte die ik hier op FF al eens herhaalde:
23 sept Heeck schreef:Bovendien is alles samen een mooi platform om te verkennen waar (zelf)bewustzijn dan zou passen.
Mijn inschatting is dat bewustzijn zijn plaats heeft in het aan anderen duidelijker kunnen maken van de zelf gegenereerde opties.
Zonder dat nut van duidelijk kunnen maken aan anderen van die eigen gedachten lijkt (zelf)bewustzijn me namelijk geen zin te hebben. De sociale insecten tonen dat aan met hun onderling "geprogrammeerd" zijn in hun onderling gedrag.
&Maverick,
Houd nu eens alle aspecten bij elkaar in plaats van de een naar de ander te huppen, zodat je de eerdere weer even kunt vergeten.
Op dit onderwerp ben ik alleen maar in zoverre fanaat dat ik zoveel mogelijk aspecten aan elkaar probeer te knopen zonder er ook maar eentje te vergeten.
Mocht je ooit in de gelegenheid zijn het volgende boek aan te schaffen dan beveel ik dat aan:
"The Blackwell companion to
CONSCIOUSNESS"
Het gros van de hier gepasseerde aspecten is daar terug te vinden.
Gelukkig is er toch nog ruimte om die op verschillende manieren aan elkaar te passen.
Nogmaals:
Ik ga heel duidelijk voor de vleeschelijke robot annex Meat-Machine.
Roeland
Voor het aan anderen duidelijk maken van wat je wilt, gaat doen, enz enz enz heb je helemaal geen zelfbewustzijn nodig. Het is daarvoor overbodig en in de evolutie zien we dat het aannemelijk is dat zelfbewustzijn voordeel bied. Dus daar zie ik de waarde niet.
Op mij komt het zo over: je vind dat zelfbewustzijn niet de noodzakelijke partner van vrije wil is, omdat dan immers andere problemen opdoemen. Dus word de meest logische verklaring terzijde geschoven en komen inferieure verklaringen er voor in de plaats.
Dat kan verbloemd worden met een hoop mooie samenhangende woorden, maar laat het nu juist de vrije wil die materie op structureel nivo kan vormgeven, die dus de werkelijkheid
niet geheel samenhangend maakt, maar ten dele afhankelijk van zelfbewuste agents met vrije wil die die werkelijkheid voor een deel maken tot wat hij is. Dan word dus hoe materie beweegt fundamenteel onvoorspelbaar, het kan altijd zijn dat iemand zijn wil er invloed op heeft of heeft gehad, hiermee valt het mathematisch karakter van het universum dus in ontelbare stukken op de grond kapot. Daar hebben met name de denkmonsters onder ons kennelijk grote moeite mee. Die zitten gevangen in een manier van denken waarin iedere toestand een oorzaak heeft, echter, vaak is die oorzaak wat een agent wilde wat de volgende toestand is. Dat soort oorzaken is niet te berekenen, het universum is dus niet geheel mathematisch.
Een glas is kapot als ik het kapotgooid omdat ik dat wil, hier komt geen enkele natuurwet aan te pas. Nou ja, zwaartekracht wellicht ( ik ben lui dus laat liever vallen dan dat ik gooi

).
Het enige voordeel van zelfbewustzijn dat ik zie zit hem in het groter maken van het belang dat een organisme hecht aan zijn eigen keuze's. Zijn eigen voortbestaan en dat van anderen word er door beinvloed. Zijn die eigen keuze's een illusie, dan maakt het niets uit hoe die keuze's ervaren worden en heeft het zelfbewustzijn geen toegevoegde waarde. Het zou dan wellicht wel toevallig onstaan maar het zou geen geen voordeel bieden en zich dus niet ontwikkellen. het moet dus een voordeel bieden en dat voordeel valt altijd weg in een gesloten deterministsich systeem waar alles onderhevig is aan een mathematische structuur.
Overigens houd vrije wil in dat niemand de toekomst kent, ook God ( al dan niet zelfbewust en al dan niet beschikkend over vrije wil ) niet.
Ik zie zelfbewustzijn als een eigenschap die de gevolgen van keuze's die tot stand komen in een dier zichtbaar maken voor het dier zelf, wat daardoor dus een geest krijgt . ( Slechts anders bewoording voor de aanwezigheid van zelfbewuste introspectie) .
Dat zichtbaar maken voor zichzelf maakt kennelijk de kwaliteit van de keuze's beter in een bepaalde fase van de ontwikkeling van een soort. Dat is de meest logische verklaring voor het bestaan van zelfbewustzijn. Dus waarom een andere verklaring kiezen?
Dat moet met agenda's te maken hebben, of met het moeilijk kunnen plaatsen van vrije wil in denken vanuit elementen en regels in plaats van vanuit het grotere geheel.
Alleen de dwazen weten antwoorden op alle vragen en dat zal voorlopig wel zo blijven.