God is strafbaar

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Vuurtje schreef:Ja, de almachtige kan alles, en daar hoort ook bij ervoor kiezen om iemand niet te beinvloeden.
Wil god het kwaad voorkomen, maar kan hij het niet? Dan is hij niet almachtig.
Kan hij het wel, maar wil hij het niet? Dan is hij kwaadwillig.
Kan hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan hij het niet en wil hij het niet? Waarom noemen we hem dan God?
Epicurus (341-270 v.C.)
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Beste Vuurtje, je hebt een vrije wil zolan je maar niets fout doet want dan wordt je gestraft door god.
Eigenlijk doet God niets anders dan wat je wilt als je niet naar Hem luistert, Hij geeft je de vrijheid om niets met Hem te maken te hebben (behalve dat Hij je in stand houdt). Kwaad is niets anders dan gebrek aan Go(e)d.
En bovenstaand verhaal is nog absurder, de mens was onwetend van goed en kwaad en toch vertelde die god wat ze niet mochten doen. Toen er werd gezondigd tegen die regels strafde die god van jouw de mens toch, ondanks het feit dat hij wist dat ze op moment van de zonde in onwetendheid waren van goed en kwaad.
Wat is kennis van goed en van kwaad? Als ze van die boom zouden eten dan zouden ze ook het kwaad ervaren. Dat is de betekenis zover ik weet, maar eigenlijk zou ik de grondtekst willen induiken voordat ik dat zeker weet. Maar uit het antwoord aan de slang blijkt in ieder geval dat ze het goed hebben begrepen. Dat ze het woord 'mogen' gebruiken zegt genoeg. Beetje dom gewoon om niet te luisteren naar Degene die je geschapen heeft en op je verzoek ook een vrouw voor je heeft gemaakt.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Samante schreef: Almachtig zijn: Het volledig zelfstandig en in alle mogelijkheden en variaties kunnen scheppen en herscheppen van het Al.

Volmaaktheid: Het volledig voortreffelijk en onfeilbaar zijn.

Deze twee eigenschappen maken dat God volstrekt niets nodig heeft. Er is niets dat ontbreekt.
Volgens jou definitie van Almachtig is mijn God zeker almachtig. Wist niet dat het alleen over scheppen en herscheppen ging.
Hoe moet ik een volmaakt god dan zien? Als iets dat er is en daar heel tevreden mee is? Die nooit iets doet, omdat hij daar geen reden voor heeft?
Samante schreef:Stel dat we een vrije wil zouden hebben, hoe bestaat het dan dat die vrije wil gebonden is aan geboden, verboden en allerlei regels? Wat is er dan vrij aan die vrije wil? Wanneer de mythes van Mozes en Adam en Eva enige waarheid in zich hebben, betekent dit dat de vrije wil niet bestaat.
Onder een vrije wil versta ik een onvoorwaardelijk vrije wil.
Je verstaat onder vrije wil blijkbaar meer dan volledig zelfstandig een keuze kunnen maken. Je verstaat er ook onder dat de keuze altijd goed uitpakt. Die vrije wil hebben we inderdaad nooit gehad.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Hoi deadline,

Dan vinden wij elkaar dus best wel knap.
God is natuurlijk niet altijd een onzichtbare entiteit, dat blijkt uit de manuscripten die de bijbel vormen.
Ik ken de Mesopotamische mythe van Mithra niet, kom wel wat Mithra's tegen maar zie geen bewijs dat het christendom hierop gebaseerd is. Heb je een linkje voor me?
Dat je twijfelt vind ik gezond, we hebben immers een beperkt verstand en kunnen met ons verstand dus niet bij een God. Wat wij dus logisch vinden hoeft helemaal niet logisch te zijn.

Groet,
Vuurtje
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Deadline,

Volgens de Bijbel is mijn God almachtig. Niet alleen de allermachtigste. Hij heeft er echter voor gekozen om wat Hij haat soms toe te staan. Dit was nodig om van ons geen robots te maken maar mensen met een vrije wil. Dit was weer nodig zodat wij lief konden hebben. Omdat wij kiezen ons van God te distantieren, is het kwaad in de wereld gekomen.

Groet,
Vuurtje
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Het is primitief te denken dat we iets tegen Gods wil kunnen doen. God is immers toch almachtig? Dan zal Gods wil ook niet gedwarsboomd kunnen worden. En wat is Gods wil?
Gods wil is God die zegt: "Jullie wil is Mijn wil."
En als je goed naar de wereld en haar geschiedenis kijkt zie je de betekenis daarvan. De mens die, weliswaar onderling meestal oneens, niet door God wordt gedwarsboomd in het uitoefenen van de vrije wil.
En hoe zou je het merken als hij niet bestond?
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

balou schreef:Omdat de gelovige Begint met roepen dat god bestaat, vraagt de atheïst: "Bewijs het maar"
En dat is tot nu toe onmogelijk gebleken.
Welnee, de Atheist roept: God bestaat niet.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

over "is "
1.-Er is niet voldoende bewijs dat er een almachtige god is
Je kan dus evengoed een andere optie kiezen ....
Ik ken geen optie met zoveel bewijs als in de bijbel. Wat er allemaal over Jezus is voorspelt in het OT is overtuigend. De historische precisie ook.
2. denkregel in zinnige diskussies
;-De bewijslast ligt altijd bij diegene die de positieve claim maakt (dat god wél bestaat ...). :
- Men moet nooit bewijzen dat god niet bestaat
; [men kan immers nooit een negatieve claim bewijzen [Dat is altijd een onmogeijkheid ;
We zitten hier niet in een rechtzaal. De bewijslast ligt in een zinnige discussie bij degene die een claim maakt.
Immers in
"den beginnen was het woord " :P
wat nog niet wil zeggen dat het" woord "iets concreets aanduid dat ook maar aanwijsbaar of toegankelijk is : dat"woord " kun je gewoon naar believen zelf invullen
Leuk ....
Er wordt in de bijbel heel precies uitgelegd wie dat Woord is, Jezus Christus. Dus zelf invullen is misschien wel leuk, maar niet nuttig.
]over "almachtig"
Almacht kan dus alles ;
Klopt. En moet niets. Maar almacht is volgens jou nutteloos als je volmaakt bent. Want dan ben je willoos geworden volgens jou.
Plan
Volgens mij handeld ( doet) een intelligentie )slechts , daadwerkelijk en actief iets om een plan te verwezenlijken....
en wel om
te bereiken wat men nog niet heeft verwezenlijkt of heeft bereikt ... Als god iets verlangt en daarom actief wordt is hij niet volmaakt ;de volmaaktheid verlangt niets , het IS al alles ...het heeft( of het omsluit of bezit ) al alles
Ok, volgens die definitie van volmaakt is mijn God dus niet volmaakt. Mijn God is immers almachtig. Mijn God houdt ons immers gemaakt. Mijn God houdt immers van ons.
Opstellen en verwezenlijken of uitvoeren van een plan betekent ook dat men niet alles kan , men moet immers afwachten of het opgestelde plan lukt
Hoewel mijn God dit allemaal natuurlijk allang wist, dat hij met het geven van vrije wil aan de mens een stukje van zijn wil niet zou doorvoeren, ook hoe alles zou lopen, heeft Hij ons toch geschapen en hield Hij al van ons voordat we bestonden.
pre-scientia
indien men al vooraf weet dat het zal lukken hoeft men al uberhaupt geen plan op te stellen , laat staan het te verwezenlijken door in te grijpen in de normale gang van zaken
Wel als Hij niet volmaakt is volgens jou definitie, en daarom van ons houdt en wil dat wij van Hem houden. En daarom is er dus straks ook een eeuwigheid voor ons.
uitvoeren plan
En moet men het niet tijdens de uitvoering laten bijstellen( notabene door de schepsels zelfs )wanneer het mis gaat ;
Immers god wist toch alles vooraf al ( pre-scientia )
:P
Vanwaar dan dit poppenspel ? :roll:
Het gaat allemaal om liefde en afhankelijkheid
Verveelt god zich ? :idea:
Nee.
Natuurlijk niet ... uw soort bijbelse en perrsoonlijke god bestaat gewoonweg niet
want moest die wel bestaan hij kon ook vierkante cirkels maken
( hij zou dus tegenstrijdig en onlogisch moeten handelen )
"Een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen" doet het ook altijd erg goed.

God denkt de wereld
en hij schept de wereld door het "woord " :P

In den beginne was het woord
en het woord was bij god
en het woord was god

m.a.w.
god schept de bewuste gedachten( in het menselijke brein ) die hem denken
Dat doet ook pinkeltje , de roze steenvreter en de geluksbrengende draak
en
de magier die er bovendien van overtuigd is dat het uitspreken van "abracadabra "
volstaat om dingen te doen gebeuren
We hebben het er al over gehad dat ook de duivel nog veel macht heeft.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Ik schreef;
Omdat de gelovige Begint met roepen dat god bestaat, vraagt de atheïst: "Bewijs het maar"
En dat is tot nu toe onmogelijk gebleken.
vuurtje schreef;
Welnee, de Atheist roept: God bestaat niet.
Lees bovenstaande vette onderlijnde tekst nog even, aub
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ik ken geen optie met zoveel bewijs als in de bijbel
dat de bijbel een kompleet volwaardig en geloofwaardig bewezen bewijs levert ,staat in de bijbel en is "waar " , omdat de bijbel het geinspireerd woord is van diegene wiens bestaan moest bewezen worden ? ....( -->het eerste opgeschreven gebod beveelt dat je god als enige moet aanbidden , derhalve moet hij bestaan ---> en wie zegt dat ? gods woord zelve dat in de bijbel staat opgeschreven natuurlijk ..... )
Wat is dit voor een denkstijl ?
Hersenrot ? Chaldeeuwse clownerieen en/of nomadische epistemologie met kundige oplichterijen - of kamelen -kennistheorie uit de woestijn ter attentie van geiten ?
Geef uw non-circulair / niet -tautologisch "bewijs "van god , buiten de bijbelarie
Stop het geblaat ... aub , zeg

En uitgekomen bijbelse " voorspellingen "?
Ach er staat hier genoeg over dit onderwerp op dit forum ... ik ga het NIET opzoeken voor jou ....
Misschien dat anderen dit wel willen doen ?
We zitten hier niet in een rechtzaal.
Maar wel op het onzin-uitlachen tribunaal van de rede en de openbare opinie op het internet , zonder aanzien des persoons (en/of zonder rekening te houden met de eerbiedwaardigheid en het onverdiende respect voor de professionele autoriteit van de zulthoofden van het theisme ) dat de definitieve afschaffing wil van de 2000 jaar oude bedriegerijen, intimidaties en parasitaire mishandelingen maffia en einde van de kaping van de natuurlijke mensheid door allerlei morosofen , allerlei mismeesterde religieuze salade-kommen en internetttende bonsais ....mythologen en mythomaniakken

je kan NOOIT een negatief bewijzen ...
IK kan bijvoorbeeld niet bewijzen dat je niet "dominee diaree" bent ipv "vuurtje" ....
Jij echter kan wel bewijzen( als je dat wilt doen uiteraard ) dat je "vuurtje" bent (althans tonen dat je een tastbaar persoon bent die zichzelf "vuurtje "noemt , bijvoorbeeld geef je adres en ik kan je komen knijpen ) en niet "niet-vuurtje " of "dominee diaree "of " mr den uil " of een alias van de antwoordrobot alice of wat anders dan ook tot in het oneindige ....
God kan ik niet knijpen ...... ik kan ook niet bewijzen dat hij er niet is , en of niet " dominee diaree " is ....

Maar almacht is volgens jou nutteloos als je volmaakt bent. Want dan ben je willoos geworden volgens jou.
Ach , je verdraait het wat .... een semantisch spelletje
Willen is nutteloos ook als je alles kunt ;want het volmaakte verlangt niets en zeker niet wat het nog niet heeft ,anders zou het niet volmaakt zijn en iets anders willen dat ontbreekt aan zijn volmaaktheid ... Willen is alleen maar nodig als er iets ontbreekt aan het volmaakte al-zijn ( wat alles inhoud )of heel-al=god ....
Het volmaakte wil dus niets ... niets willen maakt almacht overbodig

(Het is trouwens de fenomenologische noodzaak van het transcendente ; wat een moderne daliaanse /felliniaanse interpretatie is van de parmenidiaanse metafysica zoals geformuleerd in de eerste ontologie van Zenoo en overgenomen door de pilaarheilige Sint Blasius van korinthie in AD 406 1/2 ... zoek ook maar eens iets op over diepzinnige woorden- onzin als je daar meer wil van weten :P :P :P )
Het gaat allemaal om liefde en afhankelijkheid
Welnee, het gaat allemaal om wensdenken, surrogaat liefde en surrogaat affectie , cognitieve dissonantie , hersenspoeling, conditioneringen , wanen ,fobieen , tics en angsten ,goedgelovigheid , misplaatst vertrouwen , verwondering , persoonlijk gebrek aan kennis , drogredeneringen , verwardheid, groeipijn en wereldvreemdheid ....etc

"
Een steen maken die Hij zelf niet op kan tillen" doet het ook altijd erg goed.

dat god geen euthanasie kan plegen ook als hij dat wil en ondanks al zijn almacht , is nog beter : .... :P :P :P
Maar hij doet dat dus niet "zichzelf ombrengen" , omdat hij--volgens jou ____ van ons houd ....
volgens mij wil hij dat niet omdat hij volmaakt is enhet volmaakte niets verlangt....zeker euthanasie niet :roll:

Eigenlijk is god zich van niets bewust of zo ; er valt niets te willen of te doen :;
uw bijbelse persoonlijke "Desiredatus " is er gewoon niet

noot
( Desire of DEES betekent " de gewenste "
Desiredatus is de voornaam van Erasmus )
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 12 aug 2006 10:30, 20 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Vuurtje schreef:Welnee, de Atheist roept: God bestaat niet.
De atheïst vraagt: "Wat is de definitie van god?"
Vuurtje schreef:En hoe zou je het merken als hij niet bestond?
Ik zou het niet kunnen vertellen zonder nadere wetenschappelijke definitie.
Vuurtje schreef:Dit was nodig om van ons geen robots te maken maar mensen met een vrije wil. Dit was weer nodig zodat wij lief konden hebben.
Niets van dit alles staat in de bijbel!
Vuurtje schreef:Eigenlijk doet God niets anders dan wat je wilt als je niet naar Hem luistert, Hij geeft je de vrijheid om niets met Hem te maken te hebben (behalve dat Hij je in stand houdt).
En als je vervolgens gebruik maakt van die keuze wordt je volgens de bijbel door die god gestraft.
Zoiets als "Je mag de linkerdeur of de rechterdeur kiezen" ..... "je eigen VRIJE keuze" .... "als je voor rechts kiest beloon ik je" ..... "als je voor links kiest straf ik je".
Nog eens in simpele mensentaal -->>EEN KEUZE WAAR EEN STRAF OP STAAT IS GEEN VRIJE KEUZE!!!!!
EEN WERKELIJK VRIJE KEUZE IS STRAFLOOS!!!!

Vuurtje schreef:Kwaad is niets anders dan gebrek aan Go(e)d.
De bijbelse god=kwaad.
Een dictator met een kort lontje die op gezette tijden genocide pleegt of in zijn opdracht laat plegen, kinderen en dieren niet uitgezonderd!!

Gelukkig is het slechts een fantasiefiguur ontsproten aan het mensenlijk brein.
Helaas wel 1 die een eigen leven is gaan leiden en groot onheil aanricht, zowel in de fysieke als mentale staat van mensen.
Vuurtje schreef:Beetje dom gewoon om niet te luisteren naar Degene die je geschapen heeft en op je verzoek ook een vrouw voor je heeft gemaakt.
Lang niet zo dom als een dergelijk fantasieverhaal voor waar aan nemen!! :roll:
En wat betreft het verhaal als we het hypothetiserend voor echt ( :lol: ) aan zouden nemen: Je eigen kinderen met een schaal vol lekkers in de kamer achterlaten met de instructie dat ze straf krijgen als ze ervan snoepen, is als vader wel zo'n beetje de laagste streek die je kunt uithalen!
Iemand die zijn kinderen op een dergelijke manier behandeld zou geen vader mogen zijn, hij zou uit de ouderlijke macht ontzet moeten worden.

Het is duidelijk dat de god in het christelijke godsbeeld het resultaat is van mannen met een zucht naar macht en overheersing met onderdrukking van de vrouw voorop.
Afgezien van het ontbreken van welke definitie dan ook van de claim "god", is de "god" zoals beschreven door het christelijk godsbeeld een logische onmogelijkheid gezien de contradictoire eigenschappen.
Een probleem waar ALLE godsdienstige dogma's mee kampen!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Vuurtje schreef:En hoe zou je het merken als hij niet bestond?
geen enkel verschil, jouw god verhoort namelijk geen gebeden (er is geen statistisch verschil met toeval) . En als je dood bent heb geen bewustzijn meer.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Samante

Bericht door Samante »

Vuurtje schreef:
Samante schreef: Almachtig zijn: Het volledig zelfstandig en in alle mogelijkheden en variaties kunnen scheppen en herscheppen van het Al.

Volmaaktheid: Het volledig voortreffelijk en onfeilbaar zijn.

Deze twee eigenschappen maken dat God volstrekt niets nodig heeft. Er is niets dat ontbreekt.
Volgens jou definitie van Almachtig is mijn God zeker almachtig. Wist niet dat het alleen over scheppen en herscheppen ging.
Hoe moet ik een volmaakt god dan zien? Als iets dat er is en daar heel tevreden mee is? Die nooit iets doet, omdat hij daar geen reden voor heeft?
God is er en dat is voldoende. God ervaart zich via jou en mij en al het overige op empirische wijze. God is daar zeer tevreden mee en heeft geen reden verder iets te doen.
Samante schreef:Stel dat we een vrije wil zouden hebben, hoe bestaat het dan dat die vrije wil gebonden is aan geboden, verboden en allerlei regels? Wat is er dan vrij aan die vrije wil? Wanneer de mythes van Mozes en Adam en Eva enige waarheid in zich hebben, betekent dit dat de vrije wil niet bestaat.
Onder een vrije wil versta ik een onvoorwaardelijk vrije wil.
Vuurtje schreef: Je verstaat onder vrije wil blijkbaar meer dan volledig zelfstandig een keuze kunnen maken. Je verstaat er ook onder dat de keuze altijd goed uitpakt. Die vrije wil hebben we inderdaad nooit gehad.
Ik versta onder een vrije wil niet dat de keuze altijd 'goed' uitpakt. De keuze brengt misschien niet het beoogde resultaat. Neemt niet weg dat je de keuze wel kunt maken.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Samante schreef:God is er en dat is voldoende.
Uit welke empirische experimenten blijkt dat dan?

En waarom schrijf je god met een hoofdletter?

Samante

Bericht door Samante »

Erik schreef:
Samante schreef:God is er en dat is voldoende.
Uit welke empirische experimenten blijkt dat dan?
Ieder levend organisme zie ik als een empirische ervaring van god.
Erik schreef: En waarom schrijf je god met een hoofdletter?
Het heeft niet te maken met eerbied. Eerbied is onnodig. Het is een benaming van een proces, energie of kracht die ik met hoofdletter schrijf. Gewoon omdat ik het beestje een naam geef. Maar ik schrijf het ook vaak met kleine letter. In het vorige bericht van mij stond god aan het begin van de zinnen.
Plaats reactie