Earl Doherty: The Jesus Puzzle
Moderator: Moderators
Re: Earl Doherty: The Jesus Puzzle
De markt blijft erg klein voor dat soort boeken. Vraag in je omgeving eens of ze Richard Dawkins kennen. Ik doe het hier regelmatig, zelden kom ik iemand tegen die van hem gehoord heeft. Het zelfde geldt voor wetenschappelijk getinte boeken, ook indien ze heel toegankelijk zijn. Het blijft een zeer kleine markt. Zeker in Nederland. Hoe krijg je mensen geïnteresseerd in wetenschap of atheïstische lectuur. Hoe dan ook zijn atheïsten al een minderheid, dan moet je nog de lezers onder de atheïsten eruit filteren en daar moet je dan ook nog een doelgroep in zien te vinden die in dit soort boeken geïnteresseerd is. Wat je over houdt is een relatief klein groepje, te klein om interessant te zijn voor een uitgever. Die richt zich dus hooguit op vertalingen van boeken van grote namen, als inderdaad Richard Dawkins. En dan nog vraag ik mij af hoeveel boeken van bijvoorbeeld 'God als misvatting' in Nederland verkocht zijn. Daarnaast lezen de echt geïnteresseerden de boeken ook nog liever in de oorspronkelijke taal.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Was het een goed leesbaar boek?Jandar schreef:
Uiteindelijk dwaalde mijn belangstelling naar elders. Mede door dit topic heb ik die boeken weer eens afgestoft, en zag ik op de website van Earl Doherty dat het vervolg er aan zat te komen. Ik heb het sindsdien een beetje in de gaten gehouden.
Ik denk trouwens niet dat ik er aan toe zal komen om een recentie van 'Neither God Nor Man' te schrijven. Ik zal al blij zijn als ik tijd vind om het boek redelijk vlot uit te lezen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jandar is (jammer genoeg) al twee jaar niet meer gezien hier Piet.PietV. schreef:Was het een goed leesbaar boek?Jandar schreef:
Ik zal al blij zijn als ik tijd vind om het boek redelijk vlot uit te lezen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Hij was hier vanmiddag nog. Zag hem meelezen. Vandaar deze vraag.Fish schreef: Jandar is (jammer genoeg) al twee jaar niet meer gezien hier Piet.
Laatst bezocht:ma jul 09, 2012 4:32 pm
PietV. schreef:Hij was hier vanmiddag nog. Zag hem meelezen. Vandaar deze vraag.Fish schreef: Jandar is (jammer genoeg) al twee jaar niet meer gezien hier Piet.
Laatst bezocht:ma jul 09, 2012 4:32 pm
Ok, misschien kunnen we hem verleiden om weer deel te nemen aan de discussies.
Daar hoopte ik opFish schreef: Ok, misschien kunnen we hem verleiden om weer deel te nemen aan de discussies.

-
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
ben heel opgewonden om dit boek te lezen (zelf atheïst zijnde sinds een 4 tal jaar). maar deze stelling vind ik bizar aangezien Paulus in zijn brieven schrijft dat Christus gestorven is voor onze zonden. Zou hij zoiets schrijven als hij niet geloofde in 'de mens Jezus'?Rereformed schreef:
3. De oudste christelijke geschriften, zoals brieven/opstellen van Paulus en Hebreeën, spreken over Christus als een geestelijk, hemels wezen, dat geopenbaard werd door God via de oudtestamentische heilige geschriften. Nergens wordt Christus als een historisch persoon beschouwd, een mens die recentelijk op aarde vertoefde. Paulus is onderdeel van de mode van ‘mysteriereligies’ van de eerste eeuw. Zijn gehele religie bestaat uit ‘openbaringen afkomstig van de Geest’.
of wordt dat meer verduidelijkt in het boek??
"En de mens schiep God naar zijn beeld"...
Hij doelde erop dat Christus gekruisigd was in de hemelse gewesten, niet op Aarde. Dat is wat men er later van heeft zitten maken. De Christus van Paulus was dus een hemelse, niet een Aardse. Helaas wisten veel van die christenen dit niet meer en hebben ze een heel verhaal uit hun mouw geschud, met daarbij de hulp van mysteriegodsdiensten.lightanddarkness schreef:ben heel opgewonden om dit boek te lezen (zelf atheïst zijnde sinds een 4 tal jaar). maar deze stelling vind ik bizar aangezien Paulus in zijn brieven schrijft dat Christus gestorven is voor onze zonden. Zou hij zoiets schrijven als hij niet geloofde in 'de mens Jezus'?Rereformed schreef:
3. De oudste christelijke geschriften, zoals brieven/opstellen van Paulus en Hebreeën, spreken over Christus als een geestelijk, hemels wezen, dat geopenbaard werd door God via de oudtestamentische heilige geschriften. Nergens wordt Christus als een historisch persoon beschouwd, een mens die recentelijk op aarde vertoefde. Paulus is onderdeel van de mode van ‘mysteriereligies’ van de eerste eeuw. Zijn gehele religie bestaat uit ‘openbaringen afkomstig van de Geest’.
of wordt dat meer verduidelijkt in het boek??
-
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
bedankt voor de toelichting 

"En de mens schiep God naar zijn beeld"...
Hoe denkt Rereformed tegenwoordig over zijn uitspraak gedaan in 2007?
Net als Darwins Origin of Species zal men later misschien spreken van vóór Doherty en na Doherty.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Antwoord: zie deze link: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 06#p462506" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time