Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Ongeloveloos
Banned

Re: Zijn dierenactivisten ook extremisten?

Bericht door Ongeloveloos »

Mariakat schreef: Misschien is het een beetje ongelukkig geformuleerd.
Ik vind ook niet dat je veganisme als religie kunt gaan beschouwen.
Dat slaat echt nergens op,

Dat slaat WEL degelijk ergens op ! Veganisten opereren vanuit een idilisch oogpunt, nl. geen leed voor het dier. Dat is wel degelijk een religie (geloofsovertuiging). Het niet eten van vlees, om zo je geloofsovertuiging te prediken, is net zo dom en inefficient als gelijk ieder ander geloofsovertuiging.
Dat zij (veganisten) geen god aanbidden maar een diervriendelijke wereld is hetzelfde.

Natuurlijk zal het eten van biologisch vlees (=dieren die het beter hebben dan bioindustrie) veel meer zoden aan de dijk zetten ! nl. de consument bepaald, en zo zal de halve vierkante meter per kip, makkelijk in een vierkante meter of meer kunnen worden bereikt.

Door geen vlees te eten werk je de bioindustrie alleen maar in de hand.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Veganisten opereren vanuit een idilisch oogpunt, nl. geen leed voor het dier. Dat is wel degelijk een religie (geloofsovertuiging).
Als dit jouw definitie is van een religie, dan geldt dat voor alles waar je deze beschrijving op kunt toepassen.
Veganisten eten sowieso geen vlees, daar ze dat niet noodzakelijk achten.
Volgens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Veganisme
Wikipedia schreef:Veganisme is de levenshouding waarbij men afziet af van het toebrengen van leed of schade aan, of het doden van dieren. Daarom wordt op geen enkele wijze gebruik gemaakt van dieren en van producten die van dieren afkomstig zijn. Veganisten gaan hiermee een stap verder dan vegetariërs die alleen afzien van voedsel afkomstig van gedode dieren
Ik vind dit wel erg ongerijmd.
Ik heb het daar al over gehad.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 73#p180473
Kun je jouw mening ook uitleggen en hardmaken?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Zowel religie als activisme voor een "goed doel" kunnen een vorm van zingeving zijn. In die zin onderschrijf ik de stelling van Fishhook !

Groetjes,

Digit
Laatst gewijzigd door Digit op 19 aug 2009 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is, IS !
Ongeloveloos
Banned

Mariakat schreef:
Wikipedia schreef:Veganisme is de levenshouding waarbij men afziet af van het toebrengen van leed of schade aan, of het doden van dieren.

Zie je wel, "levenshouding", komt akelig dicht in de buurt bij geloofsovertuiging.

Ik vind dit wel erg ongerijmd.
Ik heb het daar al over gehad.

Kun je jouw mening ook uitleggen en hardmaken?
De veganisten zijn (waarschijnlijk) het meest begaan met het lot van het dier.
Door geen (biologisch=humaner) vlees te eten, zal de vraag naar biologisch vlees niet explosief stijgen, immers de gemene vleeseter maakt het vaak niet uit hoe zijn biefstukje is opgegroeid.

Als alle veganisten (en andere fanaten) zich in zouden zetten voor biologisch vlees (en dat dan dus ook eten !), zal de vraag naar een eerlijk stukje vlees groeien, en tevens de vraag naar kistkalveren verminderen.

Ik zeg: win win situatie
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

................Ik zeg: win win situatie
Je kunt me niet overtuigen.

Als jij niet ingaat op mijn argumentatie
en daarna nog eens het voornaamste deel van mijn aanvullende argumentatie uit Wikipedia gewoon wegpoetst in de quote
wikipedia schreef:Daarom wordt op geen enkele wijze gebruik gemaakt van dieren en van producten die van dieren afkomstig zijn. Veganisten gaan hiermee een stap verder dan vegetariërs die alleen afzien van voedsel afkomstig van gedode dieren
en dan gewoon je eigen gedachten daaraan vastkoppelend herhaalt,
zie ik geen verdere argumenten aan jou kant om jouw stelling hard te maken
Laatst gewijzigd door Maria op 19 aug 2009 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Digit schreef:Zowel religie als activisme voor een "goed doel" kunnen een vorm van zingeving zijn. In die zin onderschrijf ik de stelling van Fishhook !

Groetjes,

Digit
Zeker zijn beide een vorm van zingeving.
Dus volgens jou kunnen dan ook alle andere invullingen van zingeving een vorm van religie zijn?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Er komen raakvlakken met religie op het moment dat het fanatisme toeslaat en veroordeling van anders denkenden optreedt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Ongeloveloos
Banned

Mariakat schreef:
................Ik zeg: win win situatie
Je kunt me niet overtuigen.

Als jij niet ingaat op mijn argumentatie
en daarna nog eens het voornaamste deel van mijn aanvullende argumentatie uit Wikipedia gewoon wegpoetst in de quote
wikipedia schreef:Daarom wordt op geen enkele wijze gebruik gemaakt van dieren en van producten die van dieren afkomstig zijn. Veganisten gaan hiermee een stap verder dan vegetariërs die alleen afzien van voedsel afkomstig van gedode dieren
en dan gewoon je eigen gedachten daaraan vastkoppelend herhaalt,
zie ik geen verdere argumenten aan jou kant om jouw stelling hard te maken

Ben jij nou zo dom, of ben ik zo slim ? (deze komt niet van mij, maar van louis van gaal)

Ik ben ingegaan op je argumentatie, en heb mijn stelling dusdanig hard gemaakt, dat een antwoord als: "je kunt me niet overtuigen" uiterst zwak over komt.

Misschien heb je niet alles even goed gelezen ?

Suc6
Laatst gewijzigd door Ongeloveloos op 19 aug 2009 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het lijkt mij toch ook een vrij simpel gegeven dat indien de vraag toeneemt het aanbod vergroot en de prijs zal dalen. Door het vergrote aanbod en de lagere prijs zal er weer een toename in de markt ontstaan bij mensen die nu best biologisch vlees willen eten maar het aanbod te matig vinden of de prijs te hoog. Marktwerking noem je dat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Wat ik altijd raar vind.
Er wordt ( door vega's ) altijd een factor 10 gegeven als efficiëntiewaarde als je voedingswaarde van vlees en plantaardig vergelijkt. Ik geloof dat ze dan meestal de eiwitten vergelijken die per beplante hectare wordt gewonnen en wat daarvan overblijft als geslacht vlees als deze oorspronkelijke plantaardige eiwitten door de dieren is gegaan.
Het verbaast mij dan dat die vleesvervangers van de supermarkt niet 10 keer zo goedkoop zijn maar 2 keer zo duur.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wat jij stelde was:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 10#p180510
ongeloveloos schreef:Natuurlijk zal het eten van biologisch vlees (=dieren die het beter hebben dan bioindustrie) veel meer zoden aan de dijk zetten ! nl. de consument bepaald, en zo zal de halve vierkante meter per kip, makkelijk in een vierkante meter of meer kunnen worden bereikt.
Heb je dit nog gelezen?
Ik zal het nogeens quoten
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 73#p180473
Waarom zouden ze dan meer bereiken?
Hooguit dat het biologische vlees als wat geliefder in de peilingen zou uitkomen.

De bio industrie wordt er niet minder om, want er zijn geen bio industrie vleeseters minder alleen bio vleeseters meer.
Per definitie dus meer vleeseters.
Nu schrijf je:
Als alle veganisten (en andere fanaten) zich in zouden zetten voor biologisch vlees (en dat dan dus ook eten !), zal de vraag naar een eerlijk stukje vlees groeien, en tevens de vraag naar kistkalveren verminderen.
zo ken ik er ook nog één.
Als alle vegetariers vlees zouden gaan eten, maar alleen biologisch vlees, zou ook het biologisch gekweekte vlees meer verkocht worden.
Hahahahahah.
Waarheden als koeien, maar wel fantasie.
als....als.....
Dan zijn het immers geen veganisten meer en geen vegetariers.
Conclusie blijft hetzelfde.
Meer vleeseters, maar niet minder bio industrievlees.

Zeker zal er meer vraag zijn naar bio vlees.
Waarom zou dat de reden zijn, dat de vraag naar kistkalveren zou verminderen?
Verandert daarmee ook automatisch het gedrag van mensen, die bleek bloedarmoedevlees zo lekker vinden?

Als je nu zou schrijven dat alle vleeseters nu eens hun bio industrie vlees zouden moeten laten staan en voortaan biologisch vlees zouden moeten gaan eten zou dat heel wat meer zoden aan de dijk zetten.
antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon »

Als je nu zou schrijven dat alle vleeseters nu eens hun bio industrie vlees zouden moeten laten staan en voortaan biologisch vlees zouden moeten gaan eten zou dat heel wat meer zoden aan de dijk zetten.
Zoals met veel dingen moet je dus bij de bron beginnen, energie verbruik, plastic tasje weigeren, minder vis eten, want de zee raakt leeg, geen natuurlijk bont kopen enz.
Rafke Pafke
Geregelde verschijning

Bericht door Rafke Pafke »

Iedereen lijkt hier toch wel voorbij te gaan aan het feit dat als de vleesconsumptie hetzelfde blijft maar er massaal overgestapt zou worden op biologisch geteeld vlees, er gewoon te weinig landbouwgrond zou zijn om aan de vraag te voldoen.

Als we dus zouden willen dat de huidige industriële fokkerijen verdwijnen kan dat alleen als dat ook gepaard gaat met een drastische vermindering van de vleesconsumptie.

Persoonlijk lijkt het me dan ook beter dat de hele bevolking gewoon minder vlees gaat eten zonder daarbij vegetarier of veganist te worden. Is het bv. echt nodig om iedere dag 's middag vlees tussen de boterham te leggen en dan 's avonds nog eens een biefstuk te verorberen? Wat minder vlees is vermoedelijk ook wel beter voor de gezondheid.
Can not breath we stifle cry
As gray fills in our numbered days
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Joe Hn schreef:Zijn kinderen nou ook al dieren met rechten .... ?!

Moet niet gekker worden. :shock:
Ja, kinderen zijn dieren met rechten. Gek is het dus niet. Overigens zijn al je medebewoners ( als je die hebt ) ook je huisdieren. :D
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
siger

Bericht door siger »

Rafke Pafke schreef: Als we dus zouden willen dat de huidige industriële fokkerijen verdwijnen kan dat alleen als dat ook gepaard gaat met een drastische vermindering van de vleesconsumptie.
en van de bevolkingscijfers?
Plaats reactie