Covid-19
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Coronavirus - Wuhanvirus
De afgelopen maand bijna 370.000 doden. Vrijwel hetzelfde als in April. Wereldwijd lijken er over het hoogtepunt heen. Maar juich miet te vroeg. Er kan nog een golf komen!
Ik wens u alle goeds
De 2 miljardste prik is gezet, een indrukwekkende mijlpaal.
Ook goed nieuws is dat COVAX op gang lijkt te komen voor vaccinatie in armere landen. Na het Trump tijdperk doneert de USA gelukkig weer royaal om dit te ondersteunen.
De slag is nog niet gewonnen.
Het risico voor de komende tijd, zijn de nieuwe varianten die opduiken + de antivax- en andere complotbewegingen die zeer actief zijn in het verspreiden van horrorverhalen.
Als je erover nadenkt, is de ontwikkeling van vaccins in een relatief korte tijd een indrukwekkende prestatie van de wetenschap. Het heeft een boost gegeven aan innovatieve medische technologie die waarschijnlijk op veel meer manieren gaat worden ingezet. Aanpassing en ontwikkeling van het type m-RNA vaccins gaat veel sneller dan de klassieke vaccins en is bovendien veiliger (doordat geen verzwakt virus meer wordt ingespoten).
Ook andere innovatie heeft een boost gekregen. Het meest zichtbaar is de 9 tot 5 kantoorbaan 5 dagen per week die vervangen zal worden door veel flexibelere vormen van werken. Dit gaat een enorme impact hebben op ICT ontwikkeling, vervoer, ruimtegebruik, etc.
Ook goed nieuws is dat COVAX op gang lijkt te komen voor vaccinatie in armere landen. Na het Trump tijdperk doneert de USA gelukkig weer royaal om dit te ondersteunen.
De slag is nog niet gewonnen.
Het risico voor de komende tijd, zijn de nieuwe varianten die opduiken + de antivax- en andere complotbewegingen die zeer actief zijn in het verspreiden van horrorverhalen.
Als je erover nadenkt, is de ontwikkeling van vaccins in een relatief korte tijd een indrukwekkende prestatie van de wetenschap. Het heeft een boost gegeven aan innovatieve medische technologie die waarschijnlijk op veel meer manieren gaat worden ingezet. Aanpassing en ontwikkeling van het type m-RNA vaccins gaat veel sneller dan de klassieke vaccins en is bovendien veiliger (doordat geen verzwakt virus meer wordt ingespoten).
Ook andere innovatie heeft een boost gekregen. Het meest zichtbaar is de 9 tot 5 kantoorbaan 5 dagen per week die vervangen zal worden door veel flexibelere vormen van werken. Dit gaat een enorme impact hebben op ICT ontwikkeling, vervoer, ruimtegebruik, etc.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ik hoop wel dat deze ontwikkeling doorgaat want scheelt reistijd, uitstoot en volgens mij zijn geplande snelwegverbredingen ook niet meer nodig.
B
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
In Chili zijn 99 vacinaties per 100 inwoners gezet. Maar het aantal besmettingen is hoger dan ooit.
Er zijn vooral chinese vaccins binnengehaald. Die lijken in ieder geval tegen besmettingen niet echt te helpen...
Er zijn vooral chinese vaccins binnengehaald. Die lijken in ieder geval tegen besmettingen niet echt te helpen...
The assumption that any statistical deviation from chance is evidence for anything supernatural is highly controversial. A deviation from chance is only evidence that either it was a rare, statistically unlikely occurrence that happened by chance, or something was causing a deviation from chance.
Nogmaals: Ik ben zwaar pessimistisch wat dat betreft. We zijn gewoontedieren. Het zal zeker de nodige tijd (en pandemieën) vergen alvorens we massaal thuiswerken en de fiets naar ons werk pakken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Misschien is er van overheidswege wat zachte dwang nodig met stimuleringsmaatregelen om het thuiswerken te bevorderen, zowel aan werknemers als werkgeverszijde.
Zelf dacht ik meer aan de knuppel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Thuiswerken zal zeker (deels) blijven, grote organisaties zijn er volop mee bezig en hebben er veel belang bij. Het bespaart kosten (vastgoed) en werknemers zijn blij met de flexibiliteit. De koudwatervrees is iedereen na meer dan een jaar wel kwijt. Ook online congressen en vergaderen op afstand zal blijven en veel kilometers schelen.
Ik hoop dat de politiek nu ook volgt. Het blijven verbreden van snelwegen is een puur politieke keuze. De verbreding van de A27 bij Utrecht kost bijvoorbeeld miljarden + weer een stuk van de Amelisweerd, trekt extra autoverkeer aan en levert maximaal 60 seconden tijdswinst op. Toch houdt de politiek er aan vast. Dit soort keuzes waren al voor corona volstrekt onlogisch.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ik zie dat zo'n 43% van de bevolking volledig gevaccineerd is en 57% één dosis heeft gehad.
Je moet eigenlijk naar de percentages van twee weken geleden kijken, zolang duurt het voor iemand beschermt is.
https://ourworldindata.org/covid-vaccin ... ountry=CHL
Dat is te weinig voor groepsimmuniteit.
Chili heeft de maatregelen te snel opgeheven. Bovendien gaat de Braziliaanse variant rond die agressiever is.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het officiële aantal doden is wereldwijd fors gedaald van 370,000 in Mei tot 260.000 afgelopen maand. Het lijkt nu te stabiliseren, en kan mogelijk weer stijgen als de vaccinaties niet overal ter wereld plaatsvinden en de De Delta-variant steeds vaker voorkomt. Zelf verwacht ik niet voor augustus gevaccineerd te worden. Mijn jongste dochter heeft wel getracht mij te registreren. Of day goed is gelukt, moet ik nog even afwachten, Voorlopig dus nog een mondkapje bij elk uitstapje en mijn dagelijkse wandeling beperken tot hier om de hoek.
Ik wens u alle goeds
Toch heel knap van de wappies. Eerst zeggen ze dat het maar een griepje is. Nu dat er in de VS 600.000 doden zijn, en in Brazilië 500.000 blijven ze gewoon volhouden dat het maar een griepje is. Ik vergelijk het eerder met de Spaanse griep. Schattingen liggen tussen ergens 20 en 100 miljoen, maar de medische wetenschap was toen heel veel minder dan nu. Nu met de Corona pandemie ligt het aantal doden al rond de 3 miljoen en zal zeker nog verdubbelen is mijn inschatting. En dat is zo laag dankzij de maatregelen, vaccinaties en veel betere medische kennis. Wie met gezond verstand kan dan nog zeggen dat Corona een hoax is, of een griepje? Heel bijzonder.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
En jawel, het aantal besmettingen loopt weer rap op. met dank aan zowel de Jonge als de jeugd zelf. We moeten feesten en dat is nu deels ook de schuld van onze conronaminister zelf. "Dansen met Janssen"
En wat nu ook weer opvalt: Hoe verslaafd is de Nederlander aan vakantie? Nederland staat op het punt rood te kleuren, je moet testen kunnen overhandigen en je weet niet waar je aan toe bent wat een mogelijke quarantaine betreft. Maar we gaan straks op zwarte zaterdag allemaal weer massaal (met testbewijsjes) de file in. Is dit een cultverschijnsel? Leren we ooit ergens van?
En wat nu ook weer opvalt: Hoe verslaafd is de Nederlander aan vakantie? Nederland staat op het punt rood te kleuren, je moet testen kunnen overhandigen en je weet niet waar je aan toe bent wat een mogelijke quarantaine betreft. Maar we gaan straks op zwarte zaterdag allemaal weer massaal (met testbewijsjes) de file in. Is dit een cultverschijnsel? Leren we ooit ergens van?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Als het goed gaat met de vaccinaties, en dat loopt op schema denk ik, dan is iedereen boven de 18 die dat wil over een maand gevaccineerd. De groep die nu met Corona besmettingen kampt, is dat niet juist de groep waarvan we weten dat ze nauwelijks klachten krijgen van een besmetting, en is de groep die wel klachten krijgt niet allang volledig ingeënt? Ik ken niemand die niet gevaccineerd is, op een paar wappies na en daar wil ik geen rekening houden, dat is hun keuze. Ik mis hier zeker iets, want volgens mij is iedereen die risico loopt inmiddels al veilig gevaccineerd. Wat is nu probleem van die hogere aantallen besmettingen? Ik bedoel, is dat lastig voor de vakantiegangers? Ik en mijn vrouw zijn beiden volledig ingeënt, en mogen volgens mij daardoor overal heen. Kunnen ook niemand meer besmetten. Maar we blijven in eigen land, omdat anders elke twee dagen onze kinderen nog een PCR test moeten laten doen. Is niet praktisch.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ik vrees dat deze explosie aan besmettingen net te vroeg komt. De mensen die nu op de IC's liggen, zijn voor een groot deel 40ers en 50ers.Van de mensen rond de 50, heeft nog maar 40% nu twee prikken gehad, nodig om beschermd te zijn tegen de delta variant.
Verder beschermen de vaccins niet 100% tegen ziekenhuisopname, een paar procent van de gevaccineerden wordt alsnog ernstig ziek. Tel je daar de ca 15-20% vaccin weigeraars bij op, dan heb je in totaal nog echt een grote groep die risico loopt.
Het kan (vrees ik) dus opnieuw behoorlijk fout gaan in de ziekenhuizen.
Aan de Wappies kun je zeggen: eigen schuld, dikke bult, maar zo werkt het niet. Ze gaan IC bedden bezet houden en andere zorg verdringen.
Ik hoop dat ik te somber ben, maar het is sowieso te vroeg voor conclusies.
Na besmetting duurt het ca. 1 week tot ziekenhuisopname als het fout gaat, en nog een paar dagen langer tot IC opname. Het effect van de laatste week zien we dus nu sowieso nog niet.
Verder beschermen de vaccins niet 100% tegen ziekenhuisopname, een paar procent van de gevaccineerden wordt alsnog ernstig ziek. Tel je daar de ca 15-20% vaccin weigeraars bij op, dan heb je in totaal nog echt een grote groep die risico loopt.
Het kan (vrees ik) dus opnieuw behoorlijk fout gaan in de ziekenhuizen.
Aan de Wappies kun je zeggen: eigen schuld, dikke bult, maar zo werkt het niet. Ze gaan IC bedden bezet houden en andere zorg verdringen.
Ik hoop dat ik te somber ben, maar het is sowieso te vroeg voor conclusies.
Na besmetting duurt het ca. 1 week tot ziekenhuisopname als het fout gaat, en nog een paar dagen langer tot IC opname. Het effect van de laatste week zien we dus nu sowieso nog niet.
Laten we hopen dat het meevalt. Had eergisteren in Utrecht een etentje met team. Vond dit zelf wat vroeg maar de meerderheid dacht geen probleem. Bij het restaurant geen check geen vraag naar samengestelde huishoudens en binnen gezellig met zijn veertienen aan een tafel. Nu is iedereen van deze groep gevaccineerd en hebben er 8 Covid-19 gehad maar toch zat me dit niet lekker. Was vorig week in Duitsland en op elk terras of via app of via formulier naam en contactgegevens invullen en voldoende afstand. Binnen zitten mochten we niet want nog geen Impfungspass (kein Spass
) Naar toilet gaan mocht natuurlijk binnen wel maar dan steevast mondkapje verplicht.
Me dunkt dat het in Nederland wat al te vrij gegeven is en dat niet overal de nog steeds geldende regels worden nageleefd.
Me dunkt dat het in Nederland wat al te vrij gegeven is en dat niet overal de nog steeds geldende regels worden nageleefd.