Covid-19

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Coronavirus - Wuhanvirus

Bericht door appelfflap »

BdO schreef: 26 apr 2021 08:32 Een virus uitroeien vergt veel meer dan een harde lock down en dichte grenzen.
uitroeien lukt niet
nu zeurt men hier over die studenten uit indie met de Indische variant.

die variant zit al weken hier. Maar niet kunnen uitroeien betekent natuurlijk niet dat je dan alles maar tot lossen als je intensieve voor 99% gevuld is.
Daar kiest men in BLEgie nu voor en als het mis gaat vindt men altijd wel ergens een paar pubers die samen een pint drinken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

appelfflap schreef: 26 apr 2021 14:12
BdO schreef: 26 apr 2021 08:32 Een virus uitroeien vergt veel meer dan een harde lock down en dichte grenzen.
uitroeien lukt niet
Met wereldwijde vaccinatie gaat dat uitroeien wel lukken. Maar ik maak mij met ons reisgedrag en intensieve veehouderij (menshouderij) meer zorgen over de volgende pandemie
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

BdO schreef: 26 apr 2021 08:34Deze keer hadden we ons voor het gemak maar ingebeeld dat kinderen het niet over zouden brengen. Dat was onzin, maar het is inderdaad wel zo dat kinderen het minder overdragen.
Het was meer zo dat kinderen de hoofdschuldigen waren, maar dat bejaarden de schuld kregen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

doctorwho schreef: 26 apr 2021 18:46
appelfflap schreef: 26 apr 2021 14:12
uitroeien lukt niet
Met wereldwijde vaccinatie gaat dat uitroeien wel lukken. Maar ik maak mij met ons reisgedrag en intensieve veehouderij (menshouderij) meer zorgen over de volgende pandemie
En geloof mij: Dit gaat op de oude voet verder. We hebben er nu inmiddels immers recht op om weer voor 30 euro naar Griekenland te vliegen!
(O ja...+ €7,50 milieu-taks)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dat wereldwijd vaccineren zit er voorlopig niet in, dat kan wel jaren duren. Ondertussen muteert het virus waardoor mogelijk aanpassingen moeten worden doorgevoerd in het vaccin. En we weten niet eens hoelang het vaccin ons beschermt. We weten nu dat het zeker 3 maanden goed beschermt maar meer weten we nog niet.

Ik denk dat de volgende pandemie niet wordt veroorzaakt door de veehouderij maar eerder door het in contact komen met een virus die nu wilde dieren bij zich dragen die worden bedreigd in hun leefomgeving. Of virussen die vrijkomen omdat de permafrost smelt.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Er kunnen natuurlijk weer nieuwe gevaarlijke virussen opduiken. En dan kan er wéér enige tijd overheen gaan eer er vaccins zijn of dat er überhaupt gevaccineerd kan worden.

Er worden miljarden geïnvesteerd in de ontwikkeling en productie van vaccins.

Zou het daarnaast ook niet goed zijn om geld in onderzoek te investeren hoe je het immuunsysteem bij mensen in algemene zin kunt versterken en ze daarmee beter te wapenen tegen welk-virus-dan-ook? Als we immers meer algemene middelen tegen virussen hebben dan hoef je niet steeds te wachten op "weer een nieuw vaccin" of dan kan de noodzaak daartoe minder worden. Daarmee zou je op termijn mogelijk effectiever kunnen optreden tegen "weer een nieuwe variant", ook als er nog geen vaccins zijn.

Alleen maar geld investeren in de ontwikkeling van vaccins lijkt vrij eenzijdig en lijkt de investering in breder onderzoek voor versterking van het immuunsysteem te dwarsbomen.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Zou het daarnaast ook niet goed zijn om geld in onderzoek te investeren hoe je het immuunsysteem bij mensen in algemene zin kunt versterken en ze daarmee beter te wapenen tegen welk-virus-dan-ook?
Zou je mij nu de eigenschappen van het virus kunnen vertellen? Er zijn talloze virussen en het is onmogelijk om je te wapenen tegen alle varianten. Waarom denk je dat het zolang duurde voordat er een vaccin was? We hebben dat weliswaar in record tempo voor elkaar gekregen. Maar het was niet mogelijk geweest zonder eerst de eigenschappen te kennen.
vegan-revolution
Superposter

lanier schreef: 28 apr 2021 16:02Zou je mij nu de eigenschappen van het virus kunnen vertellen?
Is dat nodig? Het gaat om het versterken van het immuunsysteem in algemene zin. Sommige mensen hebben een beter immuunsysteem in algemene zin (zonder dat ze gevaccinnerd zijn) en worden daarom minder snel ernstig ziek van welk-virus-dan-ook. Je wilt me toch niet vertellen dat dáár geen onderzoek naar gedaan kan worden? Naar wat een immuunsysteem sterker kan maken in algemene zin?
lanier schreef: 28 apr 2021 16:02Er zijn talloze virussen en het is onmogelijk om je te wapenen tegen alle varianten.
Misschien niet in die mate zoals dat met een vaccin kan (hoewel ook dát op voorhand niet zeker is). Maar waarom niet zoeken naar andere methoden die mogelijk kunnen bijdragen aan in ieder geval het indammen van de ergste gevolgen van een pandemie?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

vegan-revolution schreef: 28 apr 2021 00:19 Alleen maar geld investeren in de ontwikkeling van vaccins lijkt vrij eenzijdig en lijkt de investering in breder onderzoek voor versterking van het immuunsysteem te dwarsbomen.
Die conclusie klopt absoluut niet.
Er wordt ook enorm geïnvesteerd in onderzoek naar behandelingen en naar het immuunsysteem. De eerste resultaten daarvan waren er al binnen enkele maanden: reden dat behandelingen nu beter zijn dan net na de uitbraak. Een van de eerste ontdekkingen was zelfs dat overreactie van het immuunsysteem een deel van de ernstige complicaties kan veroorzaken. Daarvoor bestaan inmiddels behandelingen.

Ook onderzoek naar effecten van bijv. voeding, levensstijl etc. op het immuunsysteem zijn er volop.
Helaas heeft dit tot nu toe nog weinig overtuigende resultaten opgeleverd. Dat betekent niet dat geen onderzoek wordt gedaan, maar wellicht eerder dat onze invloed via het immuunsysteem beperkter is dan we graag zouden willen.

Dat een gezond gewicht, voldoende beweging en gezonde voeding bijdraagt aan een goed immuunsysteem, was al bekend. Het levert een beperkt effect op het risico voor ernstige corona op. Maar verreweg de belangrijkste risicofactor is je leeftijd en daar hebben we (helaas) geen invloed op.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
vegan-revolution
Superposter

gerard_m schreef: 28 apr 2021 18:42Maar verreweg de belangrijkste risicofactor is je leeftijd en daar hebben we (helaas) geen invloed op.
En dan leeftijd in verband gebracht met een verslechterende conditie van het lichaam met het verstrijken van de jaren.

Er is inderdaad (bij mijn weten) nog niet iets uitgevonden om oude menselijke lichamen te brengen naar een toestand vergelijkbaar met zoals die decennia daarvoor was. Als dat wel ooit uitgevonden wordt dan geeft dat waarschijnlijk weer andere nadelen zoals een sneller groeiende bevolking.

Dit was enige jaren geleden in het nieuws :

Aging May Be Reversible: Researchers Rejuvenate Older Mice

Dus wie weet welke kant het ooit nog op kan gaan.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

vegan-revolution schreef: 28 apr 2021 17:55
lanier schreef: 28 apr 2021 16:02Zou je mij nu de eigenschappen van het virus kunnen vertellen?
Is dat nodig? Het gaat om het versterken van het immuunsysteem in algemene zin. Sommige mensen hebben een beter immuunsysteem in algemene zin (zonder dat ze gevaccinnerd zijn) en worden daarom minder snel ernstig ziek van welk-virus-dan-ook. Je wilt me toch niet vertellen dat dáár geen onderzoek naar gedaan kan worden? Naar wat een immuunsysteem sterker kan maken in algemene zin?
lanier schreef: 28 apr 2021 16:02Er zijn talloze virussen en het is onmogelijk om je te wapenen tegen alle varianten.
Misschien niet in die mate zoals dat met een vaccin kan (hoewel ook dát op voorhand niet zeker is). Maar waarom niet zoeken naar andere methoden die mogelijk kunnen bijdragen aan in ieder geval het indammen van de ergste gevolgen van een pandemie?
Ebola is een filovirus.
HIV is een retrovirus.
Hondsdolheid is een rabiësvirus.
Covid-19 is een coronavirus.
Griep is een influenzavirus.
SOA is een HPV virus.
Etc.

Hoe denk je één oplossing te kunnen aandragen voor al deze type virussen?
vegan-revolution
Superposter

lanier schreef: 28 apr 2021 20:14
vegan-revolution schreef: 28 apr 2021 17:55
Ebola is een filovirus.
HIV is een retrovirus.
Hondsdolheid is een rabiësvirus.
Covid-19 is een coronavirus.
Griep is een influenzavirus.
SOA is een HPV virus.
Etc.

Hoe denk je één oplossing te kunnen aandragen voor al deze type virussen?
Blijkbaar kunnen mensen (soms met enige hulp, waaronder vaccins) al deze type virussen min of meer aan. Er zijn mensen die besmetting met elk van deze virussen (langdurig) overleven. De aard van de hulp is waar het om gaat. Die hulp kan bestaan uit vaccins. Maar waarom andere mogelijkheden bij voorbaat uitsluiten?
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Er is geen sprake van " uitsluiten" van andere mogelijkheden.

Van alle pogingen iets aan de pandemie te doen, blijkt vaccinatie het meest succesvol.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
vegan-revolution
Superposter

gerard_m schreef: 28 apr 2021 23:22 Er is geen sprake van " uitsluiten" van andere mogelijkheden.

Van alle pogingen iets aan de pandemie te doen, blijkt vaccinatie het meest succesvol.
Dat kan tot nu toe wel zo zijn, maar er zijn sowieso ook periodes waarin er nog geen vaccins voorhanden zijn en die periodes zijn niet onbelangrijk, lijkt mij.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Gisteren een Duitse wetenschapper op TV. Die was heel bezorgd dat in Nederland de lockdown eraf ging en de winkels en terrassen open. Want in Nederland zijn er meer besmettingen dan in Duitsland per miljoen inwoners. En hij was bang dat dit weer extra besmettingen in Duitsland zou veroorzaken door Duitsers die over de grens iets gaan doen.

Dat laatste is wellicht correct, maar de redenatie niet. Zoals ik eerder al aangaf heeft Duitsland een hele andere ratio tussen besmettingen en sterfte dan Nederland. Dat kan alleen verklaard worden door aan te nemen dat Duitsers zich minder laten testen wanneer we aannemen dat de gezondheidszorg even goed functioneert en vaccinatie ongeveer even ver is. Duitsland heeft dus een intern probleem en dat moeten ze zelf oplossen en niet over de grens kijken. Wat dan nog wel blijft is dat we moeten voorkomen dat teveel Duitsers in Nederland komen want dat zou risico's met zich mee kunnen brengen.

Het trieste hieraan is hoe gemakkelijk het is een uitglijder te maken in een nieuwsuitzending.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Plaats reactie