Mogelijk. Het lijkt mij vooral een reactie op een maatschappij waarin mensen niet meer noodzakelijk christen zijn maar ook atheïst kunnen zijn. Dan zijn de protestanten niet meer de "grote vijand" maar eerder een bondgenoot omdat ze "tenminste nog in Jezus geloven".aton schreef:Hiëronymus:Zou dat iets met klantenbinding te maken hebben ?De katholieke kerk gaat in de praktijk in de Lage Landen veel losser om met andere christelijke stromingen dan in de jeugd van Tsjok, juist die exclusiviteit lees ik erg af uit zijn post.
Hoe geloven katholieken?
Moderator: Moderators
- Hiëronymus
- Ervaren pen
Re: Hoe geloven katholieken?
Zeg dat wel. Tjok heeft het wel over zijn basis-schooltijd tot 12 jaar:collegavanerik schreef: ... en nog bedankt voor je uitwijding over het vlaamse RK bijbellezen, precies wat ik vermoedde.
Logisch dat men in de basis nog geen bijbelstudie kreeg en enkel de katechismus. Ik had het wel over de middelbaar onderwijs, de jaren van verstand zo te zeggen.Ik ken niet veel gezinnen die een bijbelboek in huis hadden ... Daar kwam echter verandering in toen de jongeren veel regelmatiger dan vroeger op de katholieke scholen middelbaar onderwijs gingen volgen
Juist ... maar geloven ze ook nog in God ?"tenminste nog in Jezus geloven".
ik stel de vraag omdat je bijvoorbeeld o.a. de Oostendse "moderne katholiek " pater sj Roger Lenaerts hebt ....
In het bijzonder schrijft hij "ophefmakende" ( tsja voor de gelovige-clubjes dus ) artikels en boeken :
Hier kan je een kleine indruk krijgen van wat zijn essentieele boodschap is als "modern " katholiek
http://www.catholica.nl/archief/4872/ge ... ezus-terug" onclick="window.open(this.href);return false; ...
Zijn dat nu katholieke gelovigen ... en in wat zijn ze te onderscheiden van humanisten en vrijzinnigen ?
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
- Hiëronymus
- Ervaren pen
Er zijn genoeg protestanten die in God geloven, er zijn er zelfs nog een boel die in de Here geloven... Niet dat de laatste groep NBV-Bijbeltjes met zich meedraagt...
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dat is waar dat lonken naar de moslims weer om de hoek komt. "Die geloven tenminste nog in God".Tsjok45 schreef:Juist ... maar geloven ze ook nog in God ??"tenminste nog in Jezus geloven".
't Zijn barre tijden voor vromen.
Born OK the first time
Indien ik de moderne aanhangers van Christus goed begrijpt , gaat het erom om een aantal orde op zaken brengende maatschappelijke en politieke ideeen op basis van kerkelijk leergezag ( een archiefdoos vol veranderlijk erfgoed waarop de naam "jezus "is geplakt ipv een klasseringsnummer: het kind moet een naam hebben ) overgeleverd , nu aan een voortdurende verdere herziening, renovatie en ombouwing te onderwerpen : m.a.w. te worden aangepast en geperfectioneerd aan de noden van de moderne ( en vooral ook persoonlijke en individuele leef-) wereld ... Saneringen die zoals altijd het oorspronkelijke kaartenhuis veranderen in een onherkenbare nieuwbouw __waarin men hoopt gezellig te kunnen wonen aan betaalbare prijzen ... maar waar nog steeds de naam jezus op is geplakt ... Net zoals een oude gedumpte Gentse gracht aan mijn geboortehuis , nog steeds de "oude houtlei " noemt : een straat die nu uitmond op een plein dat de " poel " noemt naar de plas waar die lei vroeger in uitmonde ...of net zoals dat restaurant in mijn buurt om de hoek dat nog altijd de oude franciscaner- kapel noemt en waar nog altijd het gemeenschappelijk maal wordt gevierd .... zij het nu meestal in het steenkolen- Engels als voertaal / lingua franca ....in Jezus geloven

Ja dat is waar ... Heb ik ook gehad ... ( zelfs een beetje in het potjes latijn )Ik had het wel over de middelbaar onderwijs, de jaren van verstand zo te zeggen.
Alhoewel dat soort "verstand " ( in de katholieke zin dan = het inbouwen van een belemmerende rem en een mentale boody trap door het slachtoffer zelf ) heb ik voor bedankt ( zie hieronder )

Ik deed het liever allemaal met mijn "natuurlijke "verstand en eigen dopamine ...
De soort bijbelstudies die ik in die jaren middelbaar "katholiek godsdienst" onderwijs genoot ( zeg maar ad nauseam in de strot geduwd ) ...was nooit meer dan wat herhalend bloemlezen ; voornamelijk dus die stukken uit de liturgie die een evangelie-tekst gebruiken : Epistels en de lezing uit het evangelie ( in gebruik tijdens de mis , dus ).....en soms ook eens iets over de "goede "vrouw ... tijdens de begrafenis van een of ander besje of het bericht van overlijden van een of andere beroemde non
Er zat wel een "komplete "versie van de vier evangelieen in het schoolboekenpakket ... maar dat was een naslagwerkje dat zelden werd gelezen door de onbegeleide leerling zelf( het werd ook niet perse gestimuleerd dat te doen ) ..Je las immers ook het" groene boekje" niet , maar het zat wel in het pakket ....
Maar als je kritische of gewoonweg leergierige vragen had over god , de goddelijke natuur van jezus en dergelijke ...... werd je vlug verwezen naar de broeder- leraar wetenschappen die jouw vragen dan weer verwees naar de broeder- leraar godsdienst ....waarna de broeder-prefect van je school je daarna kwam voorstellen om misschien toch je mogelijke roeping tot geestelijke te volgen ... Weigeren was niet aan te raden , althans wanneer je niet wilde worden weggepest van die scholen of niet wenste te worden gestigmatiseerd als je toch bleef ... die in de ogen van de meeste mensen in die tijd ( en naar eigen zeggen ) het "beste " kwalitatief onderwijs ooit , als enige ( elite )scholen , verstrekten ...Die scholen hadden zelfs het gore lef te verklaren dat ze al altijd de toekomstige leiders van het land vormden .... dat speelt zelfs nu nog altijd mee bij de keuze van een (basis en middelbare) school in vlaanderen ...
"De jaren van verstand " zijn volgens de katholieken vooral ook de jaren van "confirmatie " ; waarbij je je dus definitief tot het katholicisme bekend( = het vormsel ) .... >Het zijn de jaren dat je je verstand gebruikt om je vervelend kritisch denkvermogen het zwijgen op te leggen ....Einde van de speeltijd ....en begin van het werken aan de hypocrisie en jezelf iets wijs maken ...
Of wat later dan ; het voor altijd definitief en onomkeerbaar ontwaken uit de grote "gelovige droom " ...In die zin is het dus wel het best mogelijke onderwijs geweest ...De meeste vlaamse ongelovigen zijn dan ook opgeleid door "gelovige "leraars die hun leerlingen alle trukendozen van hun eigenste manipulatieve en goedgelovige winkel demonstreerden
Ni dieu , Ni maitre
- collegavanerik
- Superposter
De eerste bijbel in ons katholieke huisgezin was (ongeveer in 1970) de Spectrum pocket Oude Testament (in verkorte uitgave!) en Spectrum pocket Nieuwe Testament, beide in de RK Petrus Canisius vertaling. De boeken waren verplicht voor school voor mijn oudste broer en er werd thuis nooit in gelezen.aton schreef:Zeg dat wel. Tjok heeft het wel over zijn basis-schooltijd tot 12 jaar:collegavanerik schreef: ... en nog bedankt voor je uitwijding over het vlaamse RK bijbellezen, precies wat ik vermoedde.Logisch dat men in de basis nog geen bijbelstudie kreeg en enkel de katechismus. Ik had het wel over de middelbaar onderwijs, de jaren van verstand zo te zeggen.Ik ken niet veel gezinnen die een bijbelboek in huis hadden ... Daar kwam echter verandering in toen de jongeren veel regelmatiger dan vroeger op de katholieke scholen middelbaar onderwijs gingen volgen

Ik zelf kocht voor een bijbelcursus in onze parochie in 1981 de Willibrordvertaling, achteraf gezien was dat voor mij de eerste stap op de weg naar het atheisme.

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Bij mij thuis was dat niet anders .... Ik heb het spectrum boek Oude testament allang niet meer in mijn bezit en ik was vergeten welke uitgeverij en welke vertaling het precies was ...Maar ik herkende onmiddelijk de foto van de omslag ... Het Nieuwe testament ( zestiende druk ) en met een andere omslag heb ik nog steeds in mijn bezit ... Er werd GEEN van beide boeken ook bij mij thuis, ooit gelezen en/of uit voorgelezen ...De eerste bijbel in ons katholieke huisgezin was (ongeveer in 1970) de Spectrum pocket Oude Testament (in verkorte uitgave!) en Spectrum pocket Nieuwe Testament, beide in de RK Petrus Canisius vertaling. De boeken waren verplicht voor school voor mijn oudste broer en er werd thuis nooit in gelezen.
Het boek " het Nieuwe testament " is een persoonlijk aandenken ( een katholiek relikwie , zeg maar

Overigens mocht ik veel spectrum boeken kopen van mijn ouders ...ze waren niet krenterig wat betreft het financieren van de leesdrang van hun kroost ..... Ze lazen die boeken trouwens ook wel eens, want ze citeerden ze soms verrassend .... Het Vlaamse "Davidsfonds " (nochtans de katholieke boekenclub bij uitstek ) hebben ze nooit een blik waardig gegund ...Laat staan er ooit een cent aan gespendeerd ...Ze hadden er wel een grote partij van geerfd ... Maar uit die hele troep hebben ze slechts twee titels bewaard ; "Masker uit Ivoorkust" en een boek over " Mieren " door Wassman ... boeken die ik gelukkig nog als aandenken heb gekregen ...
Ni dieu , Ni maitre
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Voor de geïnteresseerden, CvE heeft hier uitgebreider over geschreven: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 450#p95450" onclick="window.open(this.href);return false;collegavanerik schreef:Ik zelf kocht voor een bijbelcursus in onze parochie in 1981 de Willibrordvertaling, achteraf gezien was dat voor mij de eerste stap op de weg naar het atheisme.
Born OK the first time
- Peter van Velzen
- Site Admin
Die boeken waren ook al schoolkost in 1962, toen ik naar de MULO ging. Ik kan me herrinneren dat ik me aan veel van het oude testament ergerde, alsmede aan het gezemel van Paulus. Het Evangelie las ik echter met plezier. Evident is wel dat een hoger opleidingsniveau de basis is voor het - latere - atheisme.collegavanerik schreef: De eerste bijbel in ons katholieke huisgezin was (ongeveer in 1970) de Spectrum pocket Oude Testament (in verkorte uitgave!) en Spectrum pocket Nieuwe Testament, beide in de RK Petrus Canisius vertaling. De boeken waren verplicht voor school voor mijn oudste broer en er werd thuis nooit in gelezen.
Ik wens u alle goeds
Inderdaad is dat het geval. Ik hoorde eens een Amerikaanse evangelist zeggen dat een groot percentage van de jongeren die naar het voortgezet onderwijs gaan hun geloof kwijtraken. Hij gaf de onchristelijke opvattingen op die scholen en de evolutietheorie uiteraard de schuld. Mijn ervaring is dat vanuit het christelijk geloof alle andere 'stemmen' zoveel mogelijk worden afgeschermd. Als je maar in je eigen clubje blijft dan hou je je geloof. Alle twijfel wordt gezien als verzoeking en mensen zoals Hawkins zijn enkel 'zielig en verbitterd'.Peter van Velzen schreef:Evident is wel dat een hoger opleidingsniveau de basis is voor het - latere - atheisme.
Ten slotte: het is tekenend dat met het verdwijnen van de zuilen ook het geloof van velen is verdwenen...
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
mensen zoals Hawkins zijn enkel 'zielig en verbitterd'.
Oh er zijn nog enkele van die discrediterende en stigmatiserende "argumenten " :
-Dawkins is een ergerlijke dilettant en beunhaas wat betreft de " sprookjeskunde ... Het verwijt dat hij niets van "theologie " kent en zelfs : hij is geen echte evolutiebioloog meer , alleen nog maar een popularisator een veredelde pop-wetenschapsjournalist en een etholoog die geen onderzoek meer doet
- Etienne Vermeersch vertoont een geconditioneerde reflex wanneer het over godsdiensten en god gaat( De schrijver Christophe Verkeman ) :
Dus ... kan je niets zinnigs meer zeggen tegen zo'n oude voorspelbare knorrepot ....
- Vele "nieuwe" assertieve atheisten ( wat ik ook aanhang ) zijn "allergisch" wanneer het over ID-ers ,de "ID-gemeenschap ", de op een hoop samengevaagde theisten , creationistische evolutionairen en vooral over accomodationisten en NOMA-aanhangers , gaat
Lees op deze pagina
http://evolutieencreat.forum2go.nl/post4783.html#4783" onclick="window.open(this.href);return false;
maar eens na wat dat allemaal op kan leveren ;
Ook een persoonlijke mening over Hawkins wordt hier terloops maar voorzichtig vermeld ...
Allemaal erg leuk maar er wordt niet echt verder op ingegaan ....
Oppervlakkig ,en misschien zelf stemmingmakerij ?
Ni dieu , Ni maitre
Je bedoeld waarschijnlijk Dawkins?MoreTime schreef: Als je maar in je eigen clubje blijft dan hou je je geloof. Alle twijfel wordt gezien als verzoeking en mensen zoals Hawkins zijn enkel 'zielig en verbitterd'.
Ten slotte: het is tekenend dat met het verdwijnen van de zuilen ook het geloof van velen is verdwenen...
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Het is wel degelijk Stephen Hawking waarover ook ik het had in mijn vorige post
( g = s was de verantwoordelijke punt"mutatie " , misser ___die nu terug wordt teruggemuteert van s naar g )
Het ligt voor de goed(e)gelovige natuurlijk voor de hand dat Stephen Hawking ( zeker nu hij publiekelijk heeft verklaard een "schepper god " als verklaring , niet nodig te vinden ) " verbitterd" MOET zijn ..... natuurlijk , met zo'n "zielige " handicap ... 40 jaar geleden zou hij zelfs als communicatie-onkundig persoon weggezet zijn als een abnormaal / geestelijk ongezonde kluns ...
oftewel
God heeft hem beproefd om zijn geloof te testen en hij valt door de mand ....
En ach Dawkins :
dat is toch die misotheistische hater van religieën ? ( the root of all evil ) en bestrijder van de sekten der creationisten , onze broeders en zusters in Christus .... en de gebakken luchtverkopers van de ( tot nu toe ) onaantoonbare bovennatuurlijke rimram ?
Dit is geen professor kluns , kneusje of een "idiot -savant " ter openbare bevordering van parate wetenschappelijke kennis en opvoeding en ter informatie over de wetenschappelijke onderneming : maar een rancuneus , hooghartig , arrogant , hoogmoedig , opstandig en zondig heethoofd die zijn plaatsje in de hel ( en in het voorgeborchte van de pers en de tendentieuze " kritiek " ) allang heeft verdiend
Hij is een omhooggevallen béta die buiten zijn vakgebied gaat en nu eens een deel van de alfa mannetjes onder de geesteswetenschappers , de estheten , de lovers en de zwijmelaars de les gaat lezen ....Of niet soms ?
Pas op of hij neemt uw oude tante de haar toegeschreven gemoedsrust , tevredenheid met onze-lieve-vrouwtje , smakelijke hostie en lavend bloed van Christus , ook nog af ...Of misschien zou ze liever nog eens wild en loos gaan ? Maar dat zullen /kunnen we toch niet toelaten ..... Is het wél ?
( g = s was de verantwoordelijke punt"mutatie " , misser ___die nu terug wordt teruggemuteert van s naar g )
Het ligt voor de goed(e)gelovige natuurlijk voor de hand dat Stephen Hawking ( zeker nu hij publiekelijk heeft verklaard een "schepper god " als verklaring , niet nodig te vinden ) " verbitterd" MOET zijn ..... natuurlijk , met zo'n "zielige " handicap ... 40 jaar geleden zou hij zelfs als communicatie-onkundig persoon weggezet zijn als een abnormaal / geestelijk ongezonde kluns ...
oftewel
God heeft hem beproefd om zijn geloof te testen en hij valt door de mand ....
En ach Dawkins :
dat is toch die misotheistische hater van religieën ? ( the root of all evil ) en bestrijder van de sekten der creationisten , onze broeders en zusters in Christus .... en de gebakken luchtverkopers van de ( tot nu toe ) onaantoonbare bovennatuurlijke rimram ?
Dit is geen professor kluns , kneusje of een "idiot -savant " ter openbare bevordering van parate wetenschappelijke kennis en opvoeding en ter informatie over de wetenschappelijke onderneming : maar een rancuneus , hooghartig , arrogant , hoogmoedig , opstandig en zondig heethoofd die zijn plaatsje in de hel ( en in het voorgeborchte van de pers en de tendentieuze " kritiek " ) allang heeft verdiend
Hij is een omhooggevallen béta die buiten zijn vakgebied gaat en nu eens een deel van de alfa mannetjes onder de geesteswetenschappers , de estheten , de lovers en de zwijmelaars de les gaat lezen ....Of niet soms ?
Pas op of hij neemt uw oude tante de haar toegeschreven gemoedsrust , tevredenheid met onze-lieve-vrouwtje , smakelijke hostie en lavend bloed van Christus , ook nog af ...Of misschien zou ze liever nog eens wild en loos gaan ? Maar dat zullen /kunnen we toch niet toelaten ..... Is het wél ?
Ni dieu , Ni maitre
Ik vermaak me trouwens ook uitstekend op
http://evolutieencreat.forum2go.nl/post4783.html#4783" onclick="window.open(this.href);return false;
maar het wordt wel wat teveel "déjà vu " aldaar ... het "zweven" is daar blijkbaar nog een ( vermeende ) kennis-opleverende bezigheid ....
Groet
maar het wordt wel wat teveel "déjà vu " aldaar ... het "zweven" is daar blijkbaar nog een ( vermeende ) kennis-opleverende bezigheid ....
Groet
Ni dieu , Ni maitre