gelovigen verenigen met niet-gelovigen

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Chaimae
Forum fan

Re: gelovigen verenigen met niet-gelovigen

Bericht door Chaimae »

Kom er op terug, maar vind Maarten erg warrig. Wel even een vraag: ben jij moslim of niet?
“0 gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven zoals het degenen die
voor u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.”
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

BFA schreef:Dit is een kleine minderheid die niet het officiële standpunt van het Vaticaan volgt.
Kan zijn, maar wij hebben zo'n 500 jaar geleden de Reformatie ondergaan. Desondanks heb je gelijk dat de christenen in Nederland grotendeels niet naar de kerk gaan.

En jammer dat je niet op het deel ingaat dat er werkelijk toe doet:
Belangerijker: genocide is toegstaan. Als God het wil.

Sterker nog: moord is verplicht als God het wil. Zie ook het verhaal van Abraham.
De woorden jaar geleden was ik vergeten te plaatsen waardoor de niet-kloppende zin 'Wij hebben zo'n 500 de Reformatie ondergaan' ontstond.
Laatst gewijzigd door Luck op 08 jul 2011 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Maartenn
Banned

Bericht door Maartenn »

Chaimae schreef:Kom er op terug, maar vind Maarten erg warrig. Wel even een vraag: ben jij moslim of niet?
Doe eerst eens moeite om op de vragen die ik je gesteld heb te antwoorden ipv de vragen listig te omzeilen met een tegenvraag. Enkel Allah (swt) komt het oordeel toe over 'goed moslimzijn' of niet.

De Koran stelt duidelijk dat geen ahadieth mag worden toegevoegd en wie dat wel doet een strenge straf wacht.
Waarom geloof je dan in allerlei toevoegingen, Chaimae. Ik verwittig je maar, zodat je op de Laatste Dag niet hoeft te zeggen: 'ooh, maar dat wist ik niet". Want nu weet je het wel.
Of 'ze hebben mij verteld dat de Soennah en allerlei verboden die niet verboden zijn, dat dat mag".

Allah (swt) is duidelijk: zijn boek is compleet en elke toevoeging van verbod of gebod door mensen ("geleerden") is haraam. Zeg Hem niet op de Laatste Dag dat je het niet geweten hebt. Je was gewaarschuwd.
Laatst gewijzigd door Maartenn op 08 jul 2011 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
If I state something as fact that is obviously wrong, please don't hesitate to correct me. I welcome such corrections in an attempt to be as truthful and accurate as possible.
"Gullibility kills" - Carl Sagan
Chaimae
Forum fan

Bericht door Chaimae »

Ik ben jou vragen niet aan het omzeilen, vroeg alleen even naar jouw achtergrond omdat je een warrig indruk op me maakt. De Koran is volmaakt ja, maar dat er ook hadeeths zijn en wat dies zij meer spreekt de volmaaktheid van de Koran niet tegen. Dus waar heb je het over? De hadeeths, sirah, tafsirs en qisaas zijn allemaal ter extra verduidelijk en achtergrond, voor zij die het nog meer willen begrijpen. Allah biedt dus aan zij die erg leergierig zijn of er gewoon behoefte aan hebben om welk reden dan ook extra handvaten aan.

En je hoeft me niet te verwittigen. Red jij maar je eigen hachje straks op de Dag des Oordeels. Daar ben je straks zoet genoeg mee. En ook hoef je geen valse beschuldingen te maken, heb namelijk nergens beweerd een Koraniet te zijn, ben namelijk een soenniet van de madhab Maliki en erken de hadeeths ook als heilig.. mijn punt was alleen dat de volmaaktheid van de koran niet tegengesrpoken wordt omdat er ook hadeeths en tafsirs zijn.
Laatst gewijzigd door Chaimae op 08 jul 2011 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Maartenn
Banned

Bericht door Maartenn »

Voor een deel heb je gelijk. Er is tafsier en hadieth die uitleg verschaffen. Maar er zijn heel wat bijkomende geboden en verboden die nergens in de Koran vermeld zijn. En die mag je niet navolgen of aan anderen aanpraten. Dat heeft Allah (swt) ten strengste verboden.

Ten tweede:

Er mogen geen verschillende wetscholen zijn. Ook iets wat haraam is en waar 'moslims' die dat wel toelaten voor op de Laatste Dag zullen worden berecht:

Velen noemen zich moslim en voegen dan daaraan toe dat zij bijvoorbeeld soenni zijn en daarbij één van de vier imams volgen, dus een sub-groep vormen. Of dat zij bijvoorbeeld shia of wahabi zijn, soefi of ahmadiya. Deze groepen zijn ook verdeeld in sub-groepen.

De Koran waarschuwt tegen het aantasten van de eenheid van de Uhma.

3:104 Laat er uit jullie een gemeenschap voortkomen die oproept tot het goede, het behoorlijke gebieden en het verwerpelijke verbieden. Zij zijn het die het wel gaat.

3:105 Wees niet zoals zij die zich in groepen opsplitsten en van mening verschilden nadat de duidelijke bewijzen tot hen waren gekomen. Zij zijn het voor wie er een geweldige bestraffing is.

42:13 … houdt de godsdienst in stand en splitst jullie daarin niet op in groepen …

6:159 Zij die hun godsdienst opsplitsen en tot sekten zijn geworden met hen heb jij niets gemeenschappelijk. Hun zaak wordt naar God verwezen. Hij zal hen dan meedelen wat zij deden.

30:31-32 ... behoort niet tot de veelgodendienaars die hun godsdienst opsplitsen en tot sekte zijn geworden; elke sekte is blij over wat zij heeft.

In dit verband is het duidelijk dat moslims beter de afsplitsingen binnen het geloof kunnen loslaten en dat zij zich moslim noemen zonder een verdere aanvulling.

De manier om dit te bereiken is het erkennen van de Koran als enige bron van het geloof, de Koran is het boek dat alle gelovigen met elkaar verbindt.

67:2 Hij die geschapen heeft de dood en het leven om jullie te beproeven in wie van jullie het beste is in wat hij doet ...

22:52-53 En wij hebben voor jouw tijd geen gezant of profeet gezonden zonder dat de satan hem inspireerde tot een persoonlijke ingeving … opdat Hij wat de satan ingeeft tot een beproeving maakt … de onrechtdoeners zijn in vergaande afsplitsing.

De vele sektes binnen de islam (salafi-"wetscholen' enz.) hebben hun eigen aanvullingen op de Koran, uitspraken over de profeet die door de éne groep wel en de andere groep niet erkend worden, meningen van schriftgeleerden of mensen die zich als zodanig beschouwen etc.

Hierin is duidelijk een test voor de gelovigen te herkennen.

Volgen de mensen het woord van God of stelt men naast God andere autoriteiten die men wil volgen?

Ik waarschuw je maar Chaimae. Dan kan je niet zeggen dat het je niet is gezegd geweest.
Neem je het risico om voor verboden te stellen, wat Allah(swt) nooit verboden heeft of te gebieden wat Allah (swt) nooit geboden heeft.
Heel wat van ahadieth en sommige aspecten van sunnah (niet diegenen die in lijn zijn met de Volmaakte en Edele Koran) zijn toevoegingen of bid'ah. (vernieuwing)

Je verwarring is begrijpelijk, omdat je dacht dat je in toevoegingen mocht geloven, terwijl blijkt dat Allah (swt) dit ten strengste verbiedt en een kwaad oordeel op je wacht op de Dag Des Oordeels, Chaimae.
Laatst gewijzigd door Maartenn op 08 jul 2011 12:36, 3 keer totaal gewijzigd.
If I state something as fact that is obviously wrong, please don't hesitate to correct me. I welcome such corrections in an attempt to be as truthful and accurate as possible.
BFA
Forum fan

Bericht door BFA »

Luck schreef: En jammer dat je niet op het deel ingaat dat er werkelijk toe doet:
Protestanten volgen niet het Vaticaan. Maar de grote lijnen zijn overeenkomstig, ook qua standpunt op OT.

Dit is een kleine groep ketters, 500 zeg je, dit is verwaarloosbaar maar niet goed te keuren.
Voor al de anderen is die toestemming voor moord en genocide niet waar en geen gebod. ik zie niet in waarom ik met overdreven aandacht die kleine groep ketters tot een schijnbare algemeenheid moet maken.
Het is een minderheid die nooit invloed kan maken omdat de heel grote meerderheid hun verkondiging als niet waar en niet geldend als gebod aanziet.
Dit in tegenstelling tot Islam, waar oproepen tot vrede net zo goed waar en gebod zijn als oproepen tot oorlog. Die oproepen en geboden tot vrede zijn uit de tijd van Mekka en geabrogeerd of niet altijd meer geldig en waar terwijl die van oorlog altijd geldig en waar zijn.
in tegenstelling tot die Christelijke minderheid die nooit tot een algemene aanvaarding van waarheid kan raken kan een kleine minderheid van Mohammedanen altijd een grote meerderheid meekrijgen. Want de oorlogszuchtige geboden zijn in Islam altijd waar en genieten door abrogatie een grotere geldigheid.

Machteloze minderheden zullen er altijd zijn. Die minderheid christenen is gedoemd tot machteloosheid dit in tegenstelling tot een extremistische mohammedaanse minderheid.
Zankoku na tenshi no youni
Chaimae
Forum fan

Bericht door Chaimae »

Maarten, geleerden hebben gezegd dat het halal is om een madhab te volgen. Dus geen stroming, maar een madhab. Een madhab is heel anders dan een stroming, hetgeen jij nu denkt. Een stroming is inderdaad haram, maar een madhab daarentegen mag gewoon....

Zal straks het bewijs voor je zoeken.. nu even hopen dat ik wat in het Nederlands voor je kan vinden.

En over welke bidaaahs heb jij het nou? Serieus, jij bent niet helemaal honderd denk ik, want jij kent me niet en weet dus ook niet of ik aan bidaah doe. En volgens mij heb je het concept bidaa'h niet helemaal begrepen, zoveel is duidelijk. Met bidaa'h wordt bedoeld, het bezoeken van graven van geleerden en deze aanbidden, het neerleggen van bloemen op een graf, deelnemen aan valentijnsdag enzovoorts... maar waar oh waar kan je opmaken dat ik daar aan doe? Kortom, je praat wartaal..
Maartenn
Banned

Bericht door Maartenn »

Je hebt gelijk. Zoals jij niet over mij kan oordelen kan ik niet over jou oordelen. Enkel Hij zal dat op de Laatste Dag doen. Ikzelf stel de Koran boven wat mensen zeggen. (of ze zichzelf nu geleerden noemen of niet, interesseert mij niet. Allah weet het beter).

Chaemai schreef:Maarten, geleerden hebben gezegd dat het halal is om een madhab te volgen.
Wel dat is juist het probleem, Chaemai. Je moet niet naar geleerden (mensen) luisteren TENZIJ wat zij zeggen ook in de Koran staat. Er staat niets over verschillende madhab in de Koran. Dat is een toevoeging van mensen.
Integendeel zelfs.

Er staat duidelijk in de Koran:

3:105 Wees niet zoals zij die zich in groepen opsplitsten en van mening verschilden nadat de duidelijke bewijzen tot hen waren gekomen. Zij zijn het voor wie er een geweldige bestraffing is.

Met duidelijke bewijzen verwijst Allah (swt) naar de Koran.

Dit is het woord van Allah (swt) en staat boven het woord van een mens.

Je volgt dus al zeker niet de Koran (woord van Allah (swt)) , maar wat een mens zegt.

Over toevoegingen van mensen die zichzelf 'geleerde' noemen:

6:38 … Wij hebben in het boek niets veronachtzaamd.

En: De Koran zegt over de Koran dat het de beste hadieth is.

En over de Sunnah van de profeet: voor zover het geen toevoegingen zijn aan de Koran mag die gevolgd worden.

Aan de profeet zegt Allah (swt) in de Koran:

18:110 Zeg: ik ben slechts een mens als jullie …

66:1 O profeet, waarom verklaar jij voor verboden wat God heeft toegestaan …

Ik zie ook dat je avatar het woord Jihad of strijd vat.
In de Islam wijst Jihad boven alles op een innerlijke strijd tegen de nafs. (de lagere begeertes in jezelf)
Maar anderen dwingen met geweld tot geloof of er fysiek tegen strijden tot ze geloven, hen wacht een vreselijke straf:

2:256 In de godsdienst is geen dwang …

10:99 En als jouw Heer het had gewild hadden wie er op aarde zijn allen geloofd, of kun jij de mensen dwingen gelovigen te worden?

4:137 En zij die geloven en dan ongelovig worden, dan weer gelovig worden en dan weer ongelovig en dan hun ongeloof nog vermeerderen, God is niet zo dat Hij hun vergeeft en brengt hen niet op het goede pad.

In de omgang met niet- of andersgelovigen staat de verdraagzaamheid centraal, Allah (swt) zal de mensen beoordelen.

45:14 Zeg aan hen die geloven dat zij hun die Gods dagen niet verwachten moeten vergeven, opdat Hij aan de mensen vergeldt wat zij begaan hebben.

3:134 Die bijdragen geven in voorspoed en tegenspoed en die hun woede inhouden en toegeeflijk zijn voor de mensen.

109:6 Jullie hebben jullie godsdienst en ik heb mijn godsdienst.
Maartenn
Banned

Bericht door Maartenn »

Chaimae, ik verwittig je maar. Van mijn part mag je allerlei verboden en geboden volgen die toevoegingen zijn aan de Koran en dus haram. Ik waarschuw je maar. Wie geleerden (mensen) volgt tegen de Koran in, wacht een vreselijke straf.

Maar doe gerust verder, tegen beter weten in, wat die salafi-geleerde als mens je influistert. Op De Laatste Dag zal Allah (swt) wel oordelen.

Allah weet het beter,
BFA
Forum fan

Bericht door BFA »

Maartenn schreef:Chaimae, ik verwittig je maar. Van mijn part mag je allerlei verboden en geboden volgen die toevoegingen zijn aan de Koran en dus haram. Ik waarschuw je maar. Wie geleerden (mensen) volgt tegen de Koran in, wacht een vreselijke straf.
Maar doe gerust verder, tegen beter weten in,
Dit is een zwaktebod
Maartenn schreef: Allah weet het beter,
Chaimae weet het best.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

BFA schreef:
Luck schreef: En jammer dat je niet op het deel ingaat dat er werkelijk toe doet:
Protestanten volgen niet het Vaticaan. Maar de grote lijnen zijn overeenkomstig, ook qua standpunt op OT.

Dit is een kleine groep ketters, 500 zeg je, dit is verwaarloosbaar maar niet goed te keuren.
Voor al de anderen is die toestemming voor moord en genocide niet waar en geen gebod. ik zie niet in waarom ik met overdreven aandacht die kleine groep ketters tot een schijnbare algemeenheid moet maken.
Het is een minderheid die nooit invloed kan maken omdat de heel grote meerderheid hun verkondiging als niet waar en niet geldend als gebod aanziet.
Dit in tegenstelling tot Islam, waar oproepen tot vrede net zo goed waar en gebod zijn als oproepen tot oorlog. Die oproepen en geboden tot vrede zijn uit de tijd van Mekka en geabrogeerd of niet altijd meer geldig en waar terwijl die van oorlog altijd geldig en waar zijn.
in tegenstelling tot die Christelijke minderheid die nooit tot een algemene aanvaarding van waarheid kan raken kan een kleine minderheid van Mohammedanen altijd een grote meerderheid meekrijgen. Want de oorlogszuchtige geboden zijn in Islam altijd waar en genieten door abrogatie een grotere geldigheid.

Machteloze minderheden zullen er altijd zijn. Die minderheid christenen is gedoemd tot machteloosheid dit in tegenstelling tot een extremistische mohammedaanse minderheid.
Goed, ik merk dat ik niet duidelijk ben geweest en in mijn vorige post een misverstand heb veroorzaakt.

Je eerste bewering was, ik herhaal het nog maar even:
Dit is in het OT dat die vreselijke dingen staan. Dit OT is niet geldig voor Christenen maar geschiedenis
In het OT komt een geweldsrechtvaardiging voor die voor alle abrahamitische godsdiensten voorkomt. God beveelt namelijk genocide, maar het is rechtvaardig, want het is Gods wil. Het verhaal van Abraham is een voorbeeld dat men als God het wil moet doden. Als het Gods wil is, mag men niet doden maar is het een plicht.

Men kan dus alle daden rechtvaardigen door die te presenteren als Gods wil.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

BFA schreef:Dit maakt het OT een waar en geldig geschiedenis boek maar maakt tegelijkertijd de wetten en voorschriften uit het OT ongeldig buiten die dat overlappen.
Als jij dat ook geloofd, zou ik je aanraden het boek '"De Bijbel Als Mythe" eens te lezen.

En vooral ook dit draadje:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=2407" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Maartenn
Banned

Bericht door Maartenn »

BFA, wat bedoel je met 'wapens in orbit'.
Een soort lange-lange-afstandsraketten?
Hoog in een baan om de Aarde, vermoed ik. (in orbit)

En wat moeten die dan kunnen wat met huidige wapens niet kan?
En waarvoor moeten die dan precies worden ingezet?
BFA
Forum fan

Bericht door BFA »

Fishhook schreef:Als jij dat ook geloofd,
De bijbel is een roman.
Ik schrijf wat anderen ervan maken.
BFA
Forum fan

Bericht door BFA »

Maartenn schreef: En wat moeten die dan kunnen wat met huidige wapens niet kan?
gerichte eliminatie.

ga naar: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &start=105" onclick="window.open(this.href);return false; als je verdere discussie wil. Dit houdt hier vervuiling buiten.
Plaats reactie