Nu toch het einde van de rituele slacht? Pvda is om!!!
Moderator: Moderators
Re: Nu toch het einde van de rituele slacht? Pvda is om!!!
PvdD 'kan prima leven met de ontheffing'. O, o, wat laten ze zich weer in de maling nemen.
Het valt me tegen dat ze onder het mom van onderzoek dieren toch weer zonder verdoving met messen laten bewerken.
Gelukkig is de PVV wel kritisch:
PVV kritisch op ontheffing rituele slacht
DEN HAAG - De PVV wilde woensdagavond nog niet reageren op het voorstel van PvdA, VVD, D66 en GroenLinks dat de mogelijkheid biedt om onder strikte voorwaarden rituele slacht toe te staan. PVV'er Dion Graus toonde zich kritisch, maar gaf ook aan dat hij het laatste voorstel nog niet goed heeft kunnen bestuderen.
Dion Graus Dion Graus Foto: Fred Steenman
„Ik ga er niet alleen over. Ik moet míjn fractie van 24 mensen adviseren en het is me niet helder wat ik ermee moet.” Het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) om onverdoofd slachten te verbieden, steunt Graus volledig. Ritueel slachten bleef hij ook na protesten van andere Kamerleden steeds „rituele mishandeling” noemen.
Het valt me tegen dat ze onder het mom van onderzoek dieren toch weer zonder verdoving met messen laten bewerken.
Gelukkig is de PVV wel kritisch:
PVV kritisch op ontheffing rituele slacht
DEN HAAG - De PVV wilde woensdagavond nog niet reageren op het voorstel van PvdA, VVD, D66 en GroenLinks dat de mogelijkheid biedt om onder strikte voorwaarden rituele slacht toe te staan. PVV'er Dion Graus toonde zich kritisch, maar gaf ook aan dat hij het laatste voorstel nog niet goed heeft kunnen bestuderen.
Dion Graus Dion Graus Foto: Fred Steenman
„Ik ga er niet alleen over. Ik moet míjn fractie van 24 mensen adviseren en het is me niet helder wat ik ermee moet.” Het voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) om onverdoofd slachten te verbieden, steunt Graus volledig. Ritueel slachten bleef hij ook na protesten van andere Kamerleden steeds „rituele mishandeling” noemen.
Laatst gewijzigd door Loekie1 op 23 jun 2011 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Als vrijheid van godsdienst betekend vrijheid van rare rituelen waar je anderen dan jezelf te voorkomen leed mee berokkend dan mag er wel een beetje inperking aan die vrijheid. Vrijheid van godsdienst zou m.i. het recht moeten zijn om te geloven in welke god men wil en dat indien nodig geacht mogen uiten. Zoals een afvallige moslim die tegen zijn voormalig geloofsgenoten zegt helemaal om te zijn voor de onzichtbare roze eenhoorn. Halal vlees eten is dan ineens uit den boze daarvoor dient dan wel respect vanuit de vroegere geloofsgemeenschap op dit recht van religie te bestaan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- BadAssChick
- Ervaren pen
net op het journaal
het wetsvoorstel is er door ...yiehaaaa en het verbod is er
ze mogen alleen nog slachtten na verdoving,dus geen rituele slacht meer ...
het enigste wat mij wel zorgen baart dat er nu stiekum ritueel geslacht zal gaan worden....
ze mogen alleen nog slachtten na verdoving,dus geen rituele slacht meer ...
het enigste wat mij wel zorgen baart dat er nu stiekum ritueel geslacht zal gaan worden....
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen, maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart.
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een paard onder je kont, kom je ook de wereld rond.
http://www.robustiano.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
siger
Goed nieuws. Nu nog wat stevig aangepakte uitvoering.
Mijn idee is dat de uitvoering niet lastig wordt. De naleving door grotere slachthuizen zal denk ik geen probleem zijn, aangezien voor die paar slachtingen per jaar niet hun reputatie etc. op het spel gaan zetten. Bovendien hebben ze denk ik geen zin in ellende die bij een overtreding komt kijken. Tenzij een onverdoofd geslacht beest zoveel op de zwarte markt opbrengt dat het financieel erg aantrekkelijk is.siger schreef:Goed nieuws. Nu nog wat stevig aangepakte uitvoering.
De pakkans van een paar kruimeldieven is denk ik zeer minimaal. Ik denk bovendien dat ik en vele andere burgers liever een grote pakkans hebben van mensen die fietsen jatten, of inbrekers, dan veel geld en middelen steken in slachters die illegaal slachten, waar ze zelf niets van merken.
Groet,
Bob
Ps. Dit debat is overigens enkel nog in de tweede kamer gevoerd. De eerste kamer, en de omgang van rechters met deze wetten moet nog komen.
Laatst gewijzigd door Blues-Bob op 23 jun 2011 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
BadAssChick schreef:
ze mogen alleen nog slachtten na verdoving,dus geen rituele slacht meer ...![]()
Moet de eerste kamer het wetsvoorstel nog toetsen?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ik net een edit geplaatst in mijn bericht. Sterker nog de hele wettekst kan nog altijd veranderen.PietV. schreef:BadAssChick schreef:
ze mogen alleen nog slachtten na verdoving,dus geen rituele slacht meer ...![]()
Moet de eerste kamer het wetsvoorstel nog toetsen?
Groet,
Bob
Blues-Bob schreef:
De pakkans van een paar kruimeldieven is denk ik zeer minimaal. Ik denk bovendien dat ik en vele andere burgers liever een grote pakkans hebben van mensen die fietsen jatten, of inbrekers, dan veel geld en middelen steken in slachters die illegaal slachten, waar ze zelf niets van merken.
Groet,
Bob
Las vanmorgen in de krant dat de kippen exporteurs in Israël hier garen bij spinnen. Dus niet alle joden treuren hier om. Wat ik wel mis in de wet. Is een plek voor gewetensbezwaarde dieren. Die graag zonder verdoving geslacht willen worden.
Niet alleen exporteurs uit Israel. Diverse europese landen wrijven naar mijn idee in hun handjes, hoewel ik meen dat de belangenvereniging voor de pluimveeverwerkende industrie in europa streeft naar gelijkheid. Ik ben benieuwd hoe internationale belangenverenigingen met deze ongelijkheid in wetten omgaan. Ik verwacht niet dat ze de Nederlandse standaard aan gaan bevelen bij hun leden. Als we het hebben over de europese kippenwereld:PietV. schreef: Las vanmorgen in de krant dat de kippen exporteurs in Israël hier garen bij spinnen. Dus niet alle joden treuren hier om. Wat ik wel mis in de wet. Is een plek voor gewetensbezwaarde dieren. Die graag zonder verdoving geslacht willen worden.
http://www.avec-poultry.eu/Default.aspx?ID=4734" onclick="window.open(this.href);return false;Objectives
AVEC promotes the interests of the European poultry meat sector through a dynamic and strong approach towards the future challenges of our industry.
Our aim is to
- represent a strong and united European poultry sector by co-operating and
keeping close contact to our member organisations
- maintain and develop strong relations with the European Community and with
other both European and international organisations and partners
- create a level playing field with common international rules and standards
Voor wat betreft kippen en onverdoofde slacht. Dagelijks verdwijnen heel wat kuikens in de versnipperaar om daar een pijnloze dood te vinden zonder verdoving. Dat is vooralsnog een oplossing voor gewetensbezwaarde kippen.
Groet,
Bob
Europa komt vast met een regel dat we niet zomaar het ritueel slachten mogen verbieden. Kun je op wachten.
'Europa' gaat zich hier helemaal niet mee bemoeien. In verschillende Europese landen bestaat een dergelijk verbod namelijk al.Loekie1 schreef:Europa komt vast met een regel dat we niet zomaar het ritueel slachten mogen verbieden. Kun je op wachten.
Echt waar, waarom nou weer EU bashen in een topic waar dat helemaal niets, helemaal niets mee te maken heeft?
---
Ik las net dat in Turkije verdoofd slachten ook verplicht wordt voor rituele slachthuizen. Petje af daarvoor
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Ik denk ook dat Europa hier heel weinig over heeft te vertellen. Ieder land heeft ruimte voor eigen besluitvorming. En als het niet ten nadele is van een ander Europees land dan zal er weinig gebeuren. In twee Europese landen (Zwitserland en Denemarken) is het al jaren van toepassing. En zoals zo vaak loopt Nederland voorop als het gaat om onrecht te bestrijden op 5000 km afstand. Maar als ze op de fiets kunnen in hun eigen achtertuin dan gaan ze heel hard piepen.Luck schreef:
'Europa' gaat zich hier helemaal niet mee bemoeien. In verschillende Europese landen bestaat een dergelijk verbod namelijk al.
Echt waar, waarom nou weer EU bashen in een topic waar dat helemaal niets, helemaal niets mee te maken heeft?
---
Verbazingwekkend voor een land met een seculiere grondwet, maar waar 98% van de bevolking de Islam belijdt.Ik las net dat in Turkije verdoofd slachten ook verplicht wordt voor rituele slachthuizen. Petje af daarvoor
- vegan-revolution
- Superposter
Zou de Tweede Kamer onder aanvoering van de Partij voor de Dieren nou eindelijk eens het religieuze bastion weten te trotseren? Vrijdenker, atheïst en veganist Esther Ouwehand slaat de religieuze politieke partijen in ieder geval onophoudelijk met wetenschappelijk breed gedragen bevindingen om de oren. De meerderheid in de Tweede Kamer lijkt wetenschappelijke redelijkheid boven religieuze chantage te verkiezen. Dat geeft mij weer hoop.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Inderdaad, de EU zal zich niet inhoudelijk bemoeien met slachtregels. Mijn betoog is slechts dat verschillende regelgeving, zonder duidelijke begripsbepaling niet in het belang is van een sterke europese markt. Als de europese markt intern elkander eruit concureert, hebben we daar als NL en als EU niets aan (zie opmerking Piet V betreffende de concurentiepositie van Israelische kippen). Daar zullen europese belangenorganisaties zich wel degelijk intern over buigen, zoals ze zich ook buigen over internationale definities omtrent juridische en vakinhoudelijke begrippen. Daarom ben ik nog altijd van mening dat Nederland zich beter bezig kan houden met begripsbepaling, dan wetten als deze.Luck schreef:'Europa' gaat zich hier helemaal niet mee bemoeien. In verschillende Europese landen bestaat een dergelijk verbod namelijk al.Loekie1 schreef:Europa komt vast met een regel dat we niet zomaar het ritueel slachten mogen verbieden. Kun je op wachten.
Echt waar, waarom nou weer EU bashen in een topic waar dat helemaal niets, helemaal niets mee te maken heeft?![]()
De EU zal wel de ontwikkeling volgen tussen de verhouding mens - dier in de wetten in de lidstaten. Daarvan ben ik wel overtuigd. Ook wanneer de positie van de europese veesector gaat wankelen zullen ze zich uitspreken over dat probleem, hoewel dat denk ik meer pleisters plakken zal zijn (lees subsidies) dan concrete internationale afspraken.
Groet,
Bob
Het zou wel een succes zijn voor deze partij. Die in het begin nogal moeite had om zich te ontdoen van haar imago "dependance van de zevendedagadventisten". Wat dat betreft is er met Esther Ouwehand nog hoop. Ik vind Marianne Thieme sympathiek, echter haar onwetenschappelijke uitspraken over evolutie. Maken het gewoon lastig om deze partij op waarde te schatten. In de eerste kamer zit nog de man van Antoinette Hertzenberg, een rasechte creationist. Ik hoop dat Esther Ouwehand uiteindelijk het boegbeeld gaat worden van deze partij.vegan-revolution schreef:Zou de Tweede Kamer onder aanvoering van de Partij voor de Dieren nou eindelijk eens het religieuze bastion weten te trotseren? Vrijdenker, atheïst en veganist Esther Ouwehand slaat de religieuze politieke partijen in ieder geval onophoudelijk met wetenschappelijk breed gedragen bevindingen om de oren. De meerderheid in de Tweede Kamer lijkt wetenschappelijke redelijkheid boven religieuze chantage te verkiezen. Dat geeft mij weer hoop.