Wetenschappers manipuleren cijfers mbt klimaatverandering

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Re: Wetenschappers manipuleren cijfers mbt klimaatverandering

Bericht door collegavanerik »

Chris H schreef:@CollegaVanErik: heb je die video van potholer nou bekeken?
ja, het is een duidelijke poging om wetenschapsfraude te bagatelliseren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Accounting_scandals

deze is ook wel grappig
http://www.youtube.com/watch?v=FgPUpIBW ... r_embedded
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Graag een wat meer inhoudelijke reactie cve.

Ondertussen heeft de IPCC ook gereageerd:
http://www.desmogblog.com/ipcc-working- ... len-emails
collegavanerik
Superposter

Chris H schreef:Graag een wat meer inhoudelijke reactie cve.

Ondertussen heeft de IPCC ook gereageerd:
http://www.desmogblog.com/ipcc-working- ... len-emails
Hoe inhoudelijk wil je het hebben?
Fraude
`Fraude` is een vorm van bedrog; de zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn, door op papier of digitaal een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid. Men spreekt ook van oplichting, hoewel oplichting een breder begrip is: het kan ook op andere manieren kan geschieden.
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Fraude
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Wat heel revolutionair zou zijn in deze discussie is dat je daadwerkelijke bewijzen aandraagt waarin je laat zien welke gegevens gemanipuleerd zijn in de wetenschappelijke rapporten.
Even voor de zekerheid; dat is dus geen onderbuikgevoel, geen woordenboekdefinities en ook geen bronloze quotemine uit privémails.
collegavanerik
Superposter

Chris H schreef:Wat heel revolutionair zou zijn in deze discussie is dat je daadwerkelijke bewijzen aandraagt waarin je laat zien welke gegevens gemanipuleerd zijn in de wetenschappelijke rapporten.
Even voor de zekerheid; dat is dus geen onderbuikgevoel, geen woordenboekdefinities en ook geen bronloze quotemine uit privémails.
dag
Afbeelding Hebr 6:
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

collegavanerik schreef:dag
Nou begrijp ik hoe je zoveel (5229) berichten kon plaatsen hier ....

:D
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
collegavanerik
Superposter

sarnian schreef:
collegavanerik schreef:dag
Nou begrijp ik hoe je zoveel (5229) berichten kon plaatsen hier ....

:D
Weet je sarnian, ik wordt een beetje moe als chris h door blijft zeuren naar "bewijs" terwijl de wetenschapper notabene zelf naar andere wetenschappers trots vertelt dat hij grafieken aanpast om iets te verbergen.

Lezen wat er er niet staat is cognitieve dissonantie..
Afbeelding Hebr 6:
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

collegavanerik schreef:Weet je sarnian, ik wordt een beetje moe als chris h door blijft zeuren naar "bewijs" terwijl de wetenschapper notabene zelf naar andere wetenschappers trots vertelt dat hij grafieken aanpast om iets te verbergen.
Dat, mijn jongen, heb je dus ge-quotemined.
collegavanerik
Superposter

Chris H schreef:
collegavanerik schreef:Weet je sarnian, ik wordt een beetje moe als chris h door blijft zeuren naar "bewijs" terwijl de wetenschapper notabene zelf naar andere wetenschappers trots vertelt dat hij grafieken aanpast om iets te verbergen.
Dat, mijn jongen, heb je dus ge-quotemined.
De aangepaste grafieken staan er, zwart op wit.
Oh nee, sorry, ze staan er gekleurd op.... :D
Afbeelding Hebr 6:
siger

Bericht door siger »

Ik begin te denken dat veel misverstanden voortkomen uit de verwarring (en de afstand?) tussen de popcultuur en de wetenschappelijke wereld. De eerste doet nogal wat "wetenschappelijke" uitspraken, en wie niet oplettend is zou al vlug de moderne wetenschap diskwalificeren om uitspraken die niet de hare zijn, zowel in de richting van alarmisten als ontkenners.

De Nobelprijs voor Al Gore lijkt me een van de grootste uitschuivers tot nu. Hoewel het duidelijk om een wetenschappelijk thema gaat, werd hij beloond door het Noorse parlement, die enkel de prijs voor de vrede kan geven. Hoewel ik nooit juist geweten heb wat Gore beweerde (en wat het IPCC juist stelde), heb ik slechts onlangs (via Klimatosoof, dank je Kitty) ontdekt hoe verschillend die standpunten zijn.

Gisteren toonde men op het nieuws enkele beelden uit een inleidend filmpje voor een massameeting in Kopenhagen. Mijn maag keerde om: kleine kindjes die als vanuit de andere wereld smeekten "help ons! help ons!" Zoiets is primitief en walgelijk. Het vertrekt van de politieke gedachte dat het publiek niet rijp is om te begrijpen, en dus maar emotioneel moet opgezweept worden, zo'n beetje de beproefde imam-techniek.

Bestaat er feitelijk een goed overzicht van de standpunten van het IPCC? Dat is toch het minste wat burgers die zoveel aan wetenschappelijk onderzoek besteden mogen verwachten.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Die zal je toch wel kunnen vinden op hun eigen site?

http://www.ipcc.ch/

Je kan daar bijvoorbeeld de rapporten lezen.

Dit bijvoorbeeld:

http://www.ipcc.ch/publications_and_dat ... change.htm

En wellicht geeft dit assessment ook wat inzicht:

http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-repor ... g2-spm.pdf

Het staat nergens allemaal netjes samengevat op een rijtje, ik heb dat tenminste nog niet ergens kunnen vinden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
siger

Bericht door siger »

Bedankt voor de links.

Mijn standpunt was en is: laat de wetenschap het uitzoeken. Hier is dus hun rapport. Nu schijnt er toch diskussie te bestaan over de betekenis van de samenvatting, het verschil tussen de samenvatting en de aanbevelingen etc....

Ik voel er niet veel voor om de details te gaan bestuderen en dan in een eindeloze discussies over komma's en punten verzeild te raken. Het volgende IPCC rapport wil men nu al in discrediet brengen. Ik denk dat ik de samenvatting zelf zal moeten lezen en aanvaarden als gewone wetenschap, tot ik wat anders hoor van een voldoende groot aantal experts.
Rein

Bericht door Rein »

Hallo,
Een maand slechts terloops naar de site kijken en er ontspint zich een forse en uitgebreide discussie.
Ik beperk me tot een grafiek die ik vond bij de KNMI, mogelijk boven twijfel verheven. Ik plak er een stukje tekst in cursief onder van die site.

http://www.knmi.nl/cms/content/33672/we ... gt_gestaag

El Niño's, vulkaanuitbarstingen en ook variaties in de zonneactiviteit zijn van groot belang voor het klimaat. Uit onderzoek lijkt dat de waargenomen opwarming in de eerste helft van de 20e eeuw grotendeels verklaard kan worden uit een afname van vulkaanactiviteit (vulkanen hebben een koelend effect), een toename van de zonne-activiteit en variaties in El Niño.

In de tweede helft van de 20e eeuw is de temperatuur sneller opgelopen. De gemiddelde zonne-activiteit is in deze jaren echter amper veranderd. Sinds 1960 vonden er wel flinke vulkaanuitbarstingen plaats. Op basis hiervan zou het dus moeten afkoelen. Het is echter veel warmer geworden. De onderzoekers concluderen daaruit dat de forse opwarming in de tweede helft van de 20e eeuw niet het gevolg kan zijn van natuurlijke variaties. Het Intergouvernementele Panel (IPCC) van de VN wees er in zijn recentste rapport op dat de mensheid een onmiskenbare invloed heeft op het klimaat. Dat blijft nog eeuwen zo, zelfs als we maatregelen nemen om die invloed te beperken.

Groet
Rein
PS: dat cursieve lukte niet en die grafiek meenemen ook niet; ik haal uit de grafiek een stijging van 0.45 graad tov 1980.
collegavanerik
Superposter

Rein schreef:Hallo,
Een maand slechts terloops naar de site kijken en er ontspint zich een forse en uitgebreide discussie.
Ik beperk me tot een grafiek die ik vond bij de KNMI, mogelijk boven twijfel verheven. Ik plak er een stukje tekst in cursief onder van die site.
rein het gaat hierom
http://www.vkblog.nl/bericht/290362/Cli ... he_decline
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden
Grafiek zonder "trick" van Mann, de boomringmetingen nemen af aan het einde van de 20e eeuw
Afbeelding
Hieronder is de afnemende data "hidden" met de "trick" van Mann zoals gepresenteerd in de WMO publicatie
Afbeelding
da's dus fraude [-X
Afbeelding Hebr 6:
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Zover ik kan zien is het gewoon dezelfde grafiek, alleen staan de punten op de x-as wat korter op elkaar.

Maar goed, ik las vandaag iets in de Sp!ts:
Climategate ijlt na

Hoewel de meeste wetenschappers het er over eens zijn dat de aarde opwarmt door menselijk toedoen, is scepsis over deze theorie populairder dan ooiit. Hoe komt dat?
- Door Jan Willem Navis

Het verbaast veel volgers hogelijk: hoe kan het toch dat er nog steeds zoveel aandacht besteed wordt aan die vermaledijde klimaatsceptici? Die het niet met de overgrote meerderheid van de wetenschappers eens is dat wij mensen de veroorzaker zijn van klimaatverandering?

Het is allemaal de nasleep van wat Climategate is gaan heten, het openbaar worden van e-mails van gerenommeerde klimaatwetenschappers van de Climate Research Unit van de universiteit East-Anglia in Engeland. In Nederland lees je er niet heel veel over, maar de Angelsaksische wereld is in rep en roer. Op Twitter is het onderwerp nog steeds heet, en op YouTube buitelen voor- en tegenstanders over elkaar heen in videotoespraken, animatiefilmpjes en knip-en-plakwerk in Fitna-stijl.

De scepsis is niet nieuw, maar steekt nu in hevige vorm de kop op. Hoe komt dat? Naast economische en politieke verklaringen (er moet nu geld op tafel komen voor de aanpak van klimaatverandering, en er is grote kans op een ingrijpend akkoord), gaat ook de wetenschap niet vrijuit. Ook al gaat het bij de hack in de ogen van Willem Verhaak van Milieudefensie om “de laatste stuiptrekking van de sceptici.”

Het is niet dat de meerderheid van de academici het oneens is met de rapporten van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), zegt wetenschapsjournalist Marcel Crok. Hij werkt aan een boek over het klimaatdebat en richtte de site climategate.nl op.

“De uitgelekte mails laten niet zozeer zien dat de onderzoeken van het IPCC niet deugen, eerder tonen ze de arrogantie van belangrijke wetenschappers in dit orgaan. Ze dulden geen tegenspraak, terwijl dat heel normaal is in de academische wereld. Als je heel hard roept dat de hele wetenschap het unaniem eens is met je bevindingen, dan kan je aan je water aanvoelen dat er iets mis is. Er is namelijk nooit unanimiteit. Daar komt bovenop dat de ruwe data van het CRU nooit openbaar zijn gemaakt, onbegrijpelijk gezien het belang van de grafiek voor internationale politieke beslissingen.”

Crok hield een enquête onder Amerikaanse aardwetenschappers. Driekwart van de deelnemers schaart zich achter het IPCC. De rest koos voor een natuurlijke oorsprong voor de opwarming, of, wat vaker voorkwam, wel opwarming door de mens, maar zonder de dominantie van broeikasgassen. Andere menselijke invloeden zoals de verandering van landgebruik en de uitstoot van luchtverontreinigende deeltjes zijn minstens zo belangrijk.

Omdat CO2 in Kopenhagen de rekeneenheid is waarmee alle klimaatdoelstellingen worden bepaald, is deze twijfel een achilleshiel van de onderhandelingen.

Crok: “Vooral vanwege de stelligheid waarmee het IPCC dit gegeven presenteert. Ik heb me verdiept in het wetenschappelijke review-proces, en hele zinnige aanvullingen of wijzigingen op deze punten zijn botweg afgewezen. Bovendien evalueren onderzoekers in het het IPCC hun eigen werk, dat is vragen om problemen.”

Verhaak van Milieudefensie snapt wel waarom het panel zo stellig is. “Dit is een dilemma van klimaatbeleid, want het klimaat is zo allesomvattend. Het IPCC houdt ruime marges aan. Het panel geeft aan dat bij een stabilisatie van de concentratie broeikasgassen rond 450 parts per million de kans 50 procent is, dat we onder de twee graden opwarming blijven. Het IPCC schetst de risico’s, het is aan de politiek om die in te schatten en keuzes te maken.”

Maar Crok signaleert ook de arrogantie van de wetenschappers, die in geuren en kleuren uit de gelekte mails blijkt: kritische wetenschappers gaan in de ban bij de gehackte Engelse klimaattoppers. Crok: “Daardoor lijkt het alsof iedereen het eens is, maar er valt meer op de rapporten af te dingen dan nu wordt gedaan. Normaal gesproken leeft wetenschappelijk onderzoek een leven binnen de ivoren torens van de wetenschap, maar nu is alles op het bordje van wereldleiders gelegd, die er verstrekkend beleid op maken. Politici mogen zich qua wetenschap verschuilen achter het IPCC maar moeten er wel op toezien dat het IPCC eerlijk te werk gaat. De gelekte e-mails duiden erop dat juist dat niet het geval is.”
Bron: Sp!ts, woensdag 9 december 2009, p. 8
Ook te lezen op: blog.spitsnet.nl
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Plaats reactie