Aart Brouwer schreef:Als nietgelovige kan ik daar geen genoegen mee nemen, ik wil een materialistische verklaring van het verschijnsel. Maar ik ken zo langzamerhand de meeste materialistische verklaringen voor het geloof (troost, projectie, wensdroom, angst voor anomie, enzovoort) en ik vind ze niet bevredigend omdat ze de hardnekkigheid van het geloof in goden niet verklaren.
Je zou aan jouw lijstje ook nog 'hoop' en 'ijdelheid' kunnen toevoegen alsmede de dierlijke instincten die we vanaf het begin der evolutie meeslepen!
Kortom, de ruggengraat van het bestaan en gelijkwaardig onderdeel zoals vlees en botten dat ook zijn.
En dat je je ruggengraat wilt behouden met de hardnekkigheid waarmee iedere diersoort ook zijn desintegratie probeert te ontlopen hoeft voor mij geen betoog.
Evenmin dat iedere religie appelleert aan die instincten die het (mens)-dier al die miljoenen jaren, samen met de lichamelijke vermogens voor het bestaan heeft behoed.
De 'Tijd' kent het 'Heden' als grenslijn tussen het verleden en de toekomst, maar alleen de Ratio (als toegevoegde waarde) was in staat die 'toekomst' als tijdsonderdeel te herkennen om er prognoses aan te verbinden.
Met hardnekkig aan het geloof vasthouden dat de dood te omzeilen is met een hiernamaals is verklaarbaar.
Evenals een superioriteitsgevoel dat bij de mens door de goden wordt opgepoetst en gesanctioneerd, doet verlangen naar zo'n god.
Het verklaart de genoemde hardnekkigheid voor mij afdoende als gevolg van het bewust weten dat er een toekomst is!