Zelfbewustzijn is dus een verbeterd mechanisme dat het organisme dat er over beschikt helpt in de strijd om het voortbestaan van de soort. Daar zijn we het over eens. Dan is dus de vraag wat dat zefbeuwstzijn doet. Kennelijk beinvloed het de manier waarop elementen bewegen. Waardoor het organisme vrije keuze krijgt. Het bepaald zelf wat het doet. Of dat op de lange duur het beste mechanisme is weten we niet. Maar dat het bestaat en waarde heeft om tijdelijk in competitie te blijven is overduidelijk.Locutus schreef:En dat kan het ook. Het is een verbeterd mechanisme, zoals een verbeterde assembly-line ook steeds complexere produkten tot gevolg heeft.Maverick schreef:De ET geeft aan dat eigenschappen die waarde hebben in de strijd om het bestaan sterker worden en eigenschappen die geen waarde hebben zwakker worden in tijd. Bewustzijn en zelfbewustzijn zijn eigenschappen die sterker geworden zijn en hebben dus kennelijk waarde TOV bestaan. Het zou dan iets moete kunnen doen.
Het verandert wel wat, en dat heb ik ook aangegeven.In een gesloten mathematisch systeem waarin elementen uitsluitend bewegen op basis van uitsluitend andere oorzaken dan zelfbewustzijn heeft het zelfbewustzijn geen waarde in de strijd om het bestaan, het veranderd immer helemaal niets.
Uiteraard heeft een organisme mèt zelfbewustzijn een andere uitwerking op de wereld om zich heen dan een organisme zonder zelfbewustzijn.Als het zelfbewustzijn via de vrije wil wel de manier waarop elementen bewegen kan beinvloeden heeft het wel waarde. Aangezien via de ET duidelijk is geworden dat zelfbewustzijn waard heeft , heeft zelfbewustzijn dus kennelijk invloed op hoe elementen bewegen.
Zelfbewustzijn maakt verschil, zoals het hebben van twee ogen t.o.v. één oog ook verschil maakt bij robots die geprogrammeerd zijn om projectielen te ontwijken.
En dat is dan ook precies de definitie van chaos. Chaos is iets anders dan random.Als alles door levenloze wetmatigheden beweegt dan is er geen chaos, het zou dan hooguit zo kunenn zijn dat je de oorzaak van waarom en hoe iets werkt niet ziet.
Bewustzijn is een mentaal beeld van een deel van de werkelijkheid. Bij zelfbewustzijn hoort de kijker zelf ook bij dat beeld.Wellicht moet je het zelfbewustzijn zien als de chaotische factor in het universum.
Waarom je symetrisch/asymetrisch er nu bij haalt snap ik even niet.De big bang theorie heeft overigens een erg zwak punt, hoe een punt kan veranderen in een asymetrisch universum is een grote vraag en als ik 's avond omhog kijk zie ik weinig symeterie. Mensen die iets betere apparatuur gebruiken dan het oog zien nog steeds geen symeterie. Maar dat terzijde.
Hoe het zelfbewustzijn er voor kan zorgen dat een steen morgen kapot gegooid op de grond ligt omdat het loon te laag was in plaats van dat het onderdeel van een huis geworden is weten we niet, wat we wel weten is dat deze actie niet impulsief hoeft te zijn, maar een zorgvuldig geplande daad en dus gevolg van een waarlijk vrije wil- De toekomst is dan niet bepaald door sommen die maar 1 uitkomst kunnen hebben, want bij opvoeren van zelfbewustzijn en vrije wil kan de som verschillende uitkomsten hebben.