Dat maakt een gedachtewisseling tussen ons zinloos.Je schreef:Naar mijn mening zijn alle beweringen van jou over 'God' of het 'iets' zonder inhoud.
Groeten.
Fons.
Moderator: Moderators
Dat maakt een gedachtewisseling tussen ons zinloos.Je schreef:Naar mijn mening zijn alle beweringen van jou over 'God' of het 'iets' zonder inhoud.
Dat zou best kunnen, want mensen die volgens twee verschillende paradigma's denken kunnen elkaar niet verstaan, net zoals we niets zouden verstaan wanneer we in China gedropt worden.FonsV schreef:Dat maakt een gedachtewisseling tussen ons zinloos.
Maar wat ervaren mensen dan? Men zoekt godsbewijzen in de literatuur, kunst en natuur. Maar zijn dit bewijzen of is het de schoonheid van het object waar men een definitie over heen giet. Sommigen raken in vervoering van Bach. En dan wordt de correlatie met religie ten tonele gevoerd. De muziek, de passie en het verhaal raken een gevoelige snaar. Maar komt niet verder dan een menselijke emotie. Die gevoelens koppelen mensen dan aan iets groots, iets wat niet definieerbaar is. Maar het is en blijft een menselijk gevoel. Niet van buitenaf maar van binnenuit. Een gevoel wat je kan sturen en beheersen. Waar je diep over na kan denken maar ook gelaten over je heen kan laten komen. Dat mensen hier een naam voor hebben verzonnen doet eigenlijk het gevoel tekort. Want het verplaatst het gevoel naar iets wat niet bewezen kan worden. Terwijl de menselijke emotie wel bestaat.Kitty schreef:Toch bedoelde ik met dat 'iets' geen God. Het is juist onbenoemd, onbekend, niet te omschrijven.
Wat ik alleen heb gesteld is, dat door de loop der tijden mensen het "wel te ervaren maar niet te omschrijven" God zijn gaan noemen.
Mensen kunnen doen wat ze willen. Ze kunnen hun kat "God" noemen en daarna zonder problemen beweren dat God bestaat (want het is hun kat).Kitty schreef:Dus stellen dat je nooit en te nimmer het woord God kunt gebruiken, omdat je dan een wezen of persoon bedoeld, is puur een opmerking die iets te maken heeft met jouw eigen subjectieve duiding van het woord God en dus een onzinargument, zolang je niet weet wat de ander daarmee bedoelt.
Tsja ik kom ook tot geen andere conclusie dan P.Vroon. Het is zelfs uitstekend gezegd: "er een naam voor verzinnen doet het gevoel tekort". Het is exact hetzelfde wat ik vroeger als gelovige altijd dacht over God: ieder spreken over God is God naar beneden halen, omlaag halen, verkleinen, van God een karikatuur maken.p.vroon schreef:Maar wat ervaren mensen dan? Men zoekt godsbewijzen in de literatuur, kunst en natuur. Maar zijn dit bewijzen of is het de schoonheid van het object waar men een definitie over heen giet. Sommigen raken in vervoering van Bach. En dan wordt de correlatie met religie ten tonele gevoerd. Maar de muziek, de passie en het verhaal raken een gevoelige snaar. Maar komt niet verder dan een menselijke emotie. Die gevoelens koppelen mensen dan aan iets groots, iets wat niet definieerbaar is. Maar het is en blijft een menselijk gevoel. Niet van buitenaf maar van binnenuit. Een gevoel wat je kan sturen en beheersen. Waar je diep over na kan denken maar ook gelaten over je heen kan laten komen. Dat mensen hier een naam voor hebben verzonnen doet eigenlijk het gevoel tekort. Want het verplaatst het gevoel naar iets wat niet bewezen kan worden. Terwijl de menselijke emotie wel bestaat.Kitty schreef:Toch bedoelde ik met dat 'iets' geen God. Het is juist onbenoemd, onbekend, niet te omschrijven.
Wat ik alleen heb gesteld is, dat door de loop der tijden mensen het "wel te ervaren maar niet te omschrijven" God zijn gaan noemen.
Bedoel je nu dat Fons indien hij alle wegen beloopt uiteindelijk komt tot jouw conclusie? Dus moet Fons moeite doen om jouw vreemde taal te leren? Of hou je ook nog een mogelijkheid open dat jij het ook nog mis zou kunnen hebben en bijvoorbeeld ook nog je best zou kunnen doen om Fons zijn taal te kunnen leren? En bedoel je jezelf met die Theoloog?Rereformed schreef:Dat zou best kunnen, want mensen die volgens twee verschillende paradigma's denken kunnen elkaar niet verstaan, net zoals we niets zouden verstaan wanneer we in China gedropt worden.FonsV schreef:Dat maakt een gedachtewisseling tussen ons zinloos.
Maar je kan wel met pijn en moeite zelfs de allervreemdste talen langzaamaan leren.
Zo heb ik deze weg tot het eind belopen: Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Maar geldt dan niet precies hetzelfde als je een ervaring religieus noemt?Rereformed schreef:Tsja ik kom ook tot geen andere conclusie dan P.Vroon. Het is zelfs uitstekend gezegd: "er een naam voor verzinnen doet het gevoel tekort". Het is exact hetzelfde wat ik vroeger als gelovige altijd dacht over God: ieder spreken over God is God naar beneden halen, omlaag halen, verkleinen, van God een karikatuur maken.
Nu ik weet dat God enkel het product van onze gevoelens is, kan men eenvoudig weer tot ditzelfde concluderen, maar nu aangaande ons gevoel.
Ben je het met me eens dat een "iets dat niet kan worden ingevuld" is als een lege container? Een container is iets.Het geloof van de ietsist bestaat echter uit niets anders dan zo'n religieuze houding jegens 'iets' (dat niet kan worden ingevuld vanwege de redenen hierboven). Kortom, nergens irrationaliteit te bespeuren.
Nu begrijp ik wat je bedoelt. Stilte kan alleen worden omschreven in negatieve termen: de afwezigheid van geluidsgolven, het niet in beweging zijn van je trommelvlies, etc. Maar dat je, wanneer je geniet van stilte, de afwezigheid van geluid ervaart, betekent niet dat je 'niets' ervaart. Als je 'niets' zou ervaren, dan zou je niets ervaren. Of, anders gezegd: het 'niets' staat gelijk aan de afwezigheid van alle ietsen, dus ook van degene die het ervaart. Daarom is het onmogelijk om 'niets' te ervaren.siger schreef:Stilte lijkt me een goed voorbeeld. Je kan ernaar verlangen en ervan genieten. Dat zijn allemaal mogelijke houdingen tegenover feitelijk 'niets'.
Laat ik het anders stellen: als je er vanuit gaat dat er een materiële werkelijkheid bestaat die voor levende wezens te ervaren is, dan is er geen gegronde reden om te geloven dat die werkelijkheid op slechts één manier ervaren kan worden. Wat jij hier stelt, is dat ieder wezen dat de werkelijkheid niet ervaart vanuit de bewustzijnstoestand waarin de (meeste) mensen (meestal) verkeren, de werkelijkheid in het geheel niet ervaart! Ik vrees dat je er een enorme kluif aan gaat krijgen om hier een overtuigende argumentatie voor te verzinnen. Succes.axxyanus schreef:Ja hij kan dat geloven. In heel wat gevallen zijn er zelfs gegronde redenen om dat te geloven. Als die gegronde redenen echter ontbreken berust een dergelijk geloven enkel op een illusie.Socratoteles schreef:Wat hij echter wél kan geloven, is dat een gevoel tot stand komt in relatie tot iets wat buiten hem ligt (op dezelfde manier als je kunt geloven dat jouw sensatie van 'een beeldscherm dat voor je staat', tot stand komt in relatie tot iets wat zich buiten je bevindt).
Persoonlijk zie ik geen enkele gegronde reden om er van uit te gaan dat onze ervaring/gevoelens op een of andere manier in verbinding staan met iets dat we op geen enkele andere manier kunnen waarnemen.
Het overweldigende gevoel dat tot stand komt in relatie tot het horen van muziek, is niet wat 'God' genoemd wordt, want 'God' is niet iets wat de mens in zichzelf aantreft (zoals ik beargumenteerde in een vorige posting).p.vroon over muziek van Bach schreef:Die gevoelens koppelen mensen dan aan iets groots, iets wat niet definieerbaar is. Maar het is en blijft een menselijk gevoel. Niet van buitenaf maar van binnenuit. [..] Dat mensen hier een naam voor hebben verzonnen doet eigenlijk het gevoel tekort.
Met 'invullen' bedoel ik 'er proposities over opstellen', 'er iets over beweren'. Deze praktijk veronderstelt dat je er iets over kunt weten, en dat veronderstelt dat je je op een bepaalde manier tot de werkelijkheid verhoudt. Maar tijdens een mystieke ervaring verhoudt je je niet op die wijze tot de werkelijkheid, dus kan er van 'invullen' geen sprake zijn. Dat betekent echter niet dat er niets wordt ervaren. De container is dus enkel in epistemisch opzicht leeg. Maakt dat de zaak irrelevant? Alleen als je de dingen in je leven slects relevantie toekent in zoverre ze epistemische inhoud hebben. Mag je doen, maar er is geen enkele rationele reden om de positie van degenen die dat niet doen als inferieur te beschouwen. Ik hoef mezelf dus nergens tegen te spreken.Fjedka schreef:Ben je het met me eens dat een "iets dat niet kan worden ingevuld" is als een lege container? Een container is iets.
Kun je het met eens zijn dat een ""iets", dat niet benoembaar en niet kenbaar is" de lading beter dekt?
Je daagde me uit je betoog te weerleggen en ik antwoort opnieuw dat een religieuze levenshouding tegenover een ""iets", dat niet benoembaar en niet kenbaar is" irrelevant is. Dit haalt mijns inziens je betoog onderuit. Vandaar dat ik later, want behalve een sneer, deed je geen enkele poging de logica van mijn bewering te weerleggen, vroeg hoe je dan die religieuze levenshouding invulling denkt te geven. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet zit te wachten op een bloemlezing over jouw religieuze (voormalig christelijke?) houding (alhoewel er ook in christelijke en andere gelovige religieuze geschriften, zoals bijvoorbeeld het Judasevangelie, mooie filosofische hoogstandjes te vinden zijn (ja, ik heb me verdiept in meerdere religies en filosofiën en ik spreek jou religieuze taal wel (degelijk))). Ik stelde die vraag om je duidelijk te maken dat je wel degelijk invult, inkleurt, en daarmee blijf je jezelf in deze draad tegenspreken.
Je mag een ervaring warm, koud, religieus of beangstigend noemen. Of je zoekt een samenspel tussen een aantal woorden. Het is slechts een beschrijving die tegemoet komt aan jouw denkkader. Waarbij culturele factoren een rol spelen.Kitty schreef: Maar geldt dan niet precies hetzelfde als je een ervaring religieus noemt?
Inferieur? Waar gebruik ik dat woord?Alleen als je de dingen in je leven slects relevantie toekent in zoverre ze epistemische inhoud hebben. Mag je doen, maar er is geen enkele rationele reden om de positie van degenen die dat niet doen als inferieur te beschouwen. Ik hoef mezelf dus nergens tegen te spreken.
Uit wat je hierboven schreef blijkt overduidelijk dat je niet in staat bent buiten het "godkader' te denken. Je schreef dit in reactie op wat ik schreef:Een levenshouding is irrelevant? Dan heb je wel een zeer beperkt idee van welke zaken relevant zijn in het leven. En, ohja, ik stel voor dat je het begrip 'irrationeel' even opzoekt in een filosofisch woordenboek, als je met mijn beschrijving niet tevreden bent.
Ik had het over een religieuze houding. Jij leest het als DE levenshouding.Een religieuze houding tot "iets" (dat niet kan worden ingevuld) dat dus net zo goed "niets" kan worden genoemd, is irrelevant, dus irrationeel.
Axxy,Axxyanus schreef:. . Als iemand zegt dat iets niet onsmeuig is, dan mag ik afleiden dat die persoon een zekere mate van smeuigheid daaraan toebedeeld. Ik hoef daarbij helemaal niet zelf te weten wat "smeuig" betekent.
Je stelt dat ik mezelf tegenspreek, wel dan, citeer de gedeeltes van mijn schrijven die met elkaar in strijd zijn. Ik heb mijn best gedaan zo helder mogelijk mijn argumentatiestructuur weer te geven, maar als men het nu nog steeds niet blijkt te begrijpen, dan houdt het op. Tenzij er concrete tegenargumenten komen of gewezen wordt op een ongeoorloofde stap in mijn redenering, zal ik niet meer reageren. Kwestie van time management.Fjedka schreef:... al je tot nu toe zorgvuldig opgeschreven woorden in dit topic irrelevant en (let op) irrationeel.
Altijd grappig, die pseudo-psychologische onzin die je naar het hoofd gesmeten krijgt.... blijkt overduidelijk dat je niet in staat bent buiten het "godkader' te denken