Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Moderator: Moderators
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
In Markus 16, vanaf v. 9
9 Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven. etc. etc.
19 Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God. 20 En zij gingen op weg om overal het nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen.
Er staat nergens in dit stuk dat deze gebeurtenissen over vele dagen uitgesmeerd zijn.
9 Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven. etc. etc.
19 Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God. 20 En zij gingen op weg om overal het nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen.
Er staat nergens in dit stuk dat deze gebeurtenissen over vele dagen uitgesmeerd zijn.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Dat klopt, maar je kunt dan toch niet automatisch de conclusie trekken dat al deze verschijningen per definitie op één dag hebben plaatsgevonden...?Getses schreef:In Markus 16, vanaf v. 9
9 Toen hij vroeg op de eerste dag van de week uit de dood was opgestaan, verscheen hij eerst aan Maria uit Magdala, bij wie hij zeven demonen had uitgedreven. etc. etc.
19 Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God. 20 En zij gingen op weg om overal het nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen.
Er staat nergens in dit stuk dat deze gebeurtenissen over vele dagen uitgesmeerd zijn.
Ik denk dat de verzen 9-20 duidelijke het stempel dragen van een resumé, een zeer kort samenvattend bericht. De verzen 9-14 verhalen in het kort enkele verschijningen met de woorden:
...verscheen Hij aan Maria...
...daarna werd Hij aan twee van hen, die op de weg waren, geopenbaard...
En later werd Hij aan de elf zelf geopenbaard...
Etc.
Dat 'later' kan heel goed enkele dagen of weken later geweest zijn.
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Of nooit.WPS schreef: Dat 'later' kan heel goed enkele dagen of weken later geweest zijn.
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Dat is presies het probleem. De gelovigen geloven wat er staat of bedenken er zelf wat bij. En dat erbij te bedenken maakt het voor minder vooringenomenen moeilijk of helemaal niet te geloven.WPS schreef:
Dat 'later' kan heel goed enkele dagen of weken later geweest zijn.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Nog maar een keer. Hier een stukje hemelvaart uit Lucas 24:WPS schreef:Hoi Getses,
Waaruit blijkt volgens jou dat Markus aangeeft dat JC op de opstandingsdag ten hemel voer?
Groetjes,
WPS
50 Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen. 51 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. 52 Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, 53 waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden.
En zo wordt het wel heel moeilijk te geloven.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Dat kan, maar is ook weer een hele andere discussie...aton schreef:Of nooit.WPS schreef: Dat 'later' kan heel goed enkele dagen of weken later geweest zijn.

"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Ik ben het met je eens dat inconsistenties in de bijbel het moeilijk maken om te geloven. En het is idd irritant als gelovigen om een tekst te 'redden' allerlei uitvluchten verzinnen. Alleen in dit voorbeeld is het -met de argumentatie die ik gegeven heb- niet correct om vanuit Marcus 16 te concluderen dat JC op Zijn opstandigsdag ten hemel is gevaren. Ik ken zelf ook geen enkele theoloog die deze conclusie ook trekt. Dat laatste is trouwens geen argument van mijn kant, alleen een constatering.Getses schreef:Dat is presies het probleem. De gelovigen geloven wat er staat of bedenken er zelf wat bij. En dat erbij te bedenken maakt het voor minder vooringenomenen moeilijk of helemaal niet te geloven.WPS schreef:
Dat 'later' kan heel goed enkele dagen of weken later geweest zijn.
Groetjes,
WPS
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Wat bedoel je precies met het woordje 'zo'?Getses schreef:Nog maar een keer. Hier een stukje hemelvaart uit Lucas 24:WPS schreef:Hoi Getses,
Waaruit blijkt volgens jou dat Markus aangeeft dat JC op de opstandingsdag ten hemel voer?
Groetjes,
WPS
50 Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen. 51 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. 52 Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, 53 waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden.
En zo wordt het wel heel moeilijk te geloven.
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Ben ik met je eens. Ik wil hier ook opmerken dat vanaf Marcus 16:9 er later is bijgeschreven.WPS schreef:. Alleen in dit voorbeeld is het -met de argumentatie die ik gegeven heb- niet correct om vanuit Marcus 16 te concluderen dat JC op Zijn opstandigsdag ten hemel is gevaren. Ik ken zelf ook geen enkele theoloog die deze conclusie ook trekt. Dat laatste is trouwens geen argument van mijn kant, alleen een constatering.
Sterven en opstaan had een louter metaforische betekenis: Je oude IK afwerpen en door gnosis een nieuwe IK ontwikkelen. Staat niet gelijk met ' hemelvaart '. Dit is enkel voorbehouden aan de ' volmaakten '. Ook weer metaforisch natuurlijk. Het N.T. is door gehelleniseerde joden geschreven in de traditie van de hermetische mysteriën.
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Hoi Aton,aton schreef:Ben ik met je eens. Ik wil hier ook opmerken dat vanaf Marcus 16:9 er later is bijgeschreven.WPS schreef:. Alleen in dit voorbeeld is het -met de argumentatie die ik gegeven heb- niet correct om vanuit Marcus 16 te concluderen dat JC op Zijn opstandigsdag ten hemel is gevaren. Ik ken zelf ook geen enkele theoloog die deze conclusie ook trekt. Dat laatste is trouwens geen argument van mijn kant, alleen een constatering.
Sterven en opstaan had een louter metaforische betekenis: Je oude IK afwerpen en door gnosis een nieuwe IK ontwikkelen. Staat niet gelijk met ' hemelvaart '. Dit is enkel voorbehouden aan de ' volmaakten '. Ook weer metaforisch natuurlijk. Het N.T. is door gehelleniseerde joden geschreven in de traditie van de hermetische mysteriën.
Je snijdt een onderwerp aan waar ik zelf weinig kaas van gegeten heb. Kun je een bepaald boek aanbevelen waar meer achtergrondinformatie over dit onderwerp te vinden is?
Groetjes & alvast bedankt

"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Ik denk dat je volgende vier boeken nog zal vinden :WPS schreef: Hoi Aton,
Je snijdt een onderwerp aan waar ik zelf weinig kaas van gegeten heb. Kun je een bepaald boek aanbevelen waar meer achtergrondinformatie over dit onderwerp te vinden is?
'Mysterie-scholen' : Konrad Dietzfelbinger
'De Hermetische Gnosis in de loop der eeuwen' : G.Quispel
'De mysterieuze Jezus' : Freke & Gandy
'De Gnostische Evangeliën' : E.Pagels
Denk nooit de waarheid in één boek te vinden. Deze boeken geef ik toch al een negen.
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Zoals aton al zegt, is Marcus 16:9-20 een latere toevoeging aan Marcus (zie wiki voor een korte uitleg). Verder is het in de kritische Bijbelwetenschap een gangbare opvatting dat het slothoofdstuk van Lucas één dag omvat. Zie bijv. p. 46 halverwege in dit boek van Jürgen Becker.Alleen in dit voorbeeld is het -met de argumentatie die ik gegeven heb- niet correct om vanuit Marcus 16 te concluderen dat JC op Zijn opstandigsdag ten hemel is gevaren. Ik ken zelf ook geen enkele theoloog die deze conclusie ook trekt.
De hemelvaart komt trouwens alleen bij Lucas voor (als je het onechte slot van Marcus weglaat). Jezus verschijnt in de evangeliën overigens steeds uit de hemel, dus eigenlijk is de hemelvaart een verdubbeling van de "hemelvaart" die al met de opstanding plaatsvond. Het is meer een literair middel van Lucas/Handelingen om de periode van Jezus af te sluiten en de periode van de apostelen te laten beginnen.
Overigens bestaat er consensus in de Bijbelwetenschap dat de schrijvers van het Nieuwe Testament sterven en opstaan niet als louter metaforen zagen. Volgens hen was Jezus echt dood gegaan en was Jezus echt weer opgestaan.
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Bedankt @aton en @HJVorser
Heb je toevallig theologie gestudeerd, aton?
Heb je toevallig theologie gestudeerd, aton?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Opstanding en Hemelvaart zijn totaal verschillende begrippen. Lazarus is ook ' opgestaan, maar daarom niet noodzakelijk ten Hemel opgenomen. Opstanding is een Hermetisch begrip.HJVorser schreef: Jezus verschijnt in de evangeliën overigens steeds uit de hemel, dus eigenlijk is de hemelvaart een verdubbeling van de "hemelvaart" die al met de opstanding plaatsvond. Het is meer een literair middel van Lucas/Handelingen om de periode van Jezus af te sluiten en de periode van de apostelen te laten beginnen.
Dat is misschien eeder een wisfull thinking. Geen énkel Bijbelwetenschapper ziet dit zo, enkel Bijbelgelovigen.Overigens bestaat er consensus in de Bijbelwetenschap dat de schrijvers van het Nieuwe Testament sterven en opstaan niet als louter metaforen zagen. Volgens hen was Jezus echt dood gegaan en was Jezus echt weer opgestaan.
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Uiteraard is er verschil tussen opstanding als terugkeer naar het leven (Lazarus), dat is een dodenopwekking, en opstanding als de ingang in het eeuwige leven (Jezus).aton schreef:Opstanding en Hemelvaart zijn totaal verschillende begrippen. Lazarus is ook ' opgestaan, maar daarom niet noodzakelijk ten Hemel opgenomen. Opstanding is een Hermetisch begrip.
Opstanding komt trouwens al in Daniël en 2 Makkabeeën voor (om over andere geschriften van vlak vóór het begin van de jaartelling maar te zwijgen). Volgens Josefus geloofden de Farizeeën in opstanding, Bell. 2.162-163 (wat ook uit het NT blijkt). Dus opstanding is gewoon een Judese opvatting.
Wat bedoel je trouwens met "Hermetisch"? Kwam hermetisme voor in Judea en Galilea aan het begin van de jaartelling'?
Volgens mij vergis je je.Dat is misschien eeder een wisfull thinking. Geen énkel Bijbelwetenschapper ziet dit zo, enkel Bijbelgelovigen.Overigens bestaat er consensus in de Bijbelwetenschap dat de schrijvers van het Nieuwe Testament sterven en opstaan niet als louter metaforen zagen. Volgens hen was Jezus echt dood gegaan en was Jezus echt weer opgestaan.
Wat ik bedoel, is dat alle bijbelwetenschappers van mening zijn dat de schrijvers van het NT een niet-metaforische opvatting van Jezus' dood en opstanding hadden. Dat heeft niets met Bijbelgeloof te maken.
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering