Inderdaad. Precies 12 jaar geleden kwam die site op het internet. Hij staat er nog steeds.Ali schreef:Heel bijzonder allemaal Rere. Tussen haakjes, had jij een jaar of twaalf geleden een finse site met o.a. muziekcomposities?
Je vraag is voor mij moeilijk te beantwoorden. Die benauwdheid, zorgen en depressieve gedachten ken ik niet meer. Ik voel ook helemaal niets van heimwee. Integendeel, wanneer ik af en toe in Holland rondloop voel ik me weeskind en voel ik dat ik er niet meer thuishoor. Maar aan de andere kant word ik gekenmerkt door 'permanente tegenstrijdigheid'. Overal waar ik rondloop beschouwt men mij als 'anders'. Tegenstrijdige gevoelens en onberekenbaarheid is als het ware mijn basiskarakter. Je kunt het vergelijken met een ommezwaai maken naar atheïsme nadat je een lange tijd een religieus wereldbeeld had. Nietzsche noemde zulke mensen 'herstellenden'. Hij durfde ze nooit voor 'gezond' uit te maken.Kitty schreef:Heel voorstelbaar Rereformed, hoe die beginjaren gegaan zijn. Hoe is het nu? Voel je je nu na zoveel jaren verder, helemaal gesetteld? Of heb je nog steeds wel eens heimwee naar het leven hier in Nederland. Ook wel knap van je vrouw dat ze ermee om kon gaan, want voor haar moeten jouw depressieve gevoelens ook niet makkelijk geweest zijn.
Ik ervaar het echter niet meer als benauwend. Eerder als iets bijzonder boeiend. Ik ervaar allerlei tegenstrijdigheden in je leven aan elkaar rijgen om er toch een soort geheel van te maken als bezig zijn met het maken van een kunstwerk. In een groots kunstwerk gaat het er niet om dat alles 'harmonieus' is of 'mooi', maar dat het je eindeloos blijft boeien, dat je er telkens weer nieuwe dingen uithaalt, dat je je erover verbaast. Ik heb vaak het gevoel dat ik dit alles bewust zo gedaan heb in mijn leven omdat ik in de kern van mijn persoon een hunkering heb naar grote dramatiek. Die dramatiek is noodzakelijk voor mij om mijn leven zin te geven. Het is iets van zoveel mogelijk uit het leven te willen halen, daarbij alle pijn en moeite op de koop toe nemen omdat je beseft dat je enkel zo ook grootse en zalige gevoelens van geluk kan ervaren.