Geestige/Geestelijke gaven van Trees

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Jessy schreef:
Overigens ben ik vorige maand nog naar een sociologische lezing geweest op de universiteit van Leiden!
Prima.
Bedankt! Maar ik zou het meer waarderen als je op de kernpunten ingaat van je eigen link. De link waaruit ik enkele citaten gelicht heb.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Wim denk je nu werkelijk dat ik niet zou weten of althans geen kennis genomen zou hebben over hetgeen als gangbaar in deze wordt beschouwd. En moet ik dat als wetenschappelijk bewijs beschouwen volgens jou? Mij overgeven aan hetgeen anderen te vertellen hebben over deze fenomenen. Moet ik hun hypothese aannemen terwijl ze zelf niets kunnen bewijzen. Als jij dat doet oke geen bezwaar. Ik doe het niet.
Het kan voor velen juist zijn echter ook voor velen onjuist. En wat dan nog de wereld draait gewoon verder, met alle werkelijke en onwerkelijkheden. Met alle waarheden en leugens. Met alle oorlogen van dien.
Vader gedachte wens van de daad. Weet je nog.
Zie de zin in de onzin en de onzin in de zin.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Jessy,

Je bent niet kritisch! En wie bedoel je eigenlijk met 'hun'?

Laten we nog eens terug gaan naar jouw "zoon-pyama-heb-ik-gezien-in-uittreding" verhaal.
Die pyama kende je al! Dus het feit dat je deze in een droomtoestand gezien hebt is nietszeggend.
Dan nog...je gaf zelf toe dat je expliciet op zoek was naar een relatie tussen jouw droomherinnering en een voorwerp in het huis! Bekend -- zelfs meetbaar! -- is dat mensen de neiging vertonen om causale verbanden te leggen daar waar geen verband hoeft te zijn.
Vervolgens pretendeer jij dat hetgeen jij meent te weten -- uittreding! -- een feit is want...ik moet je maar vertrouwen op je mooie blauwe ogen! Want iets anders heb je niet! Sterker nog! Jij wil je niet eens aan een test onderwerpen! Bijvoorbeeld: Ik leg een andere pyama van je zoontje neer (bloementjes patroon, pokomon patroon of whatever...) , een pyama die je niet direct kan zien (b.v. boven ooghoogte), een pyama die jij verder nog nooit gezien hebt. Kun je deze voor jou onbekende pyama dan ook beschrijven bij een uittreding? Waarom kan dat volgens jou op deze manier niet getest worden?

Maar nee!...Ik moet jouw 'kennis' maar op jouw blauwe ogen voor waar aannemen!
Er bestaan ook mensen die tijdens hun slaap de duivel hebben gezien! Moet ik deze op hun mooie blauwe ogen geloven? Is dit een feit, kennis, weten?
Er bestaan ook mensen die tijdens hun slaap door 'aliens' ontvoerd zijn! Moet ik deze op hun mooie blauwe ogen geloven? Is dit een feit, kennis, weten?
Waarom heeft uittreding volgens jou niet eens de potentie om objectief gemeten te worden?

...en, nogmaals, heb je je eigen link naar de universiteit van Leiden wel goed doorgelezen en begrepen? Wie heb jij gesproken op de de universiteit van Leiden?

MvG, Wim Ahlers.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Jessy schreef:http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... &&start=60

Kijk bij Jessy
Zo denk ik erover.
Commentaar bij dat lange verhaal:
  1. Ontzettend veel aannames...te veel om op te noemen. Laat we eens beginnen met het begrip 'geest'! Definieer dit eens! Dat kun je niet! Laat staan dat je dan eigenschappen toe kan kennen aan iets wat je niet een kan definiëren.
  2. Het aanleggen van non-causaal verbanden. Evenwicht0rgaan->gewichtsloosheid->uittreding.
  3. Referentieloos! Bijvoorbeeld de bewering dat er vele uittredingen zijn. Noem er, om te beginnen, eens één! Eén, wel te verstaan, die gedocumenteerd is! Onder gedocumenteerd wordt tevens verstaan verifieerbaar! Dus niet subjectief! Jouw persoonlijk en niet te verifiëren dagboek is dus volkomen irrelevant! Tenzij! Tenzij jij bereid bent om middels een wetenschappelijk onderzoek jouw 'uittreding' verifieerbaar te laten documenteren.
  4. Misbruik van onderzoek! Ook wel 'quote mining' genoemd! Waarvan het onderzoek naar het evenwichtsorgaan in gewichtloosheid ook weer een klassiek voorbeeld van is.
Ik kan nog wel een paar punten opnoemen! Maar jouw lange essay uit de link waar je mij naar verwees is enkel en alleen een kritiekloze monoloog waar "de-wens-is-de-vader-van-de-gedachte" concept van afdruipt!

Jessy,je hebt niets om te tonen! Absoluut niets!...dan alleen een mooie-blauwe-ogen verhaal!

MvG, Wim Ahlers.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Jessy,

alles wat ik zeg, zeg ik vanuit mijn 'bewustzijn' (ik neem aan dat je daar het netwerk van ervaringen, interpretaties en logische gevolgtrekkingen mee bedoelt.) En alles wat jij zegt, zeg jij vanuit jouw 'bewustzijn'.

Wat mij stoort is dat jij pretendeert vanuit jouw ervaringen een speciaal inzicht te hebben in jouw ervaringen die mensen die deze ervarinen niet hebben, gewoonweg niet kunnen delen.

Dat lijkt mij namelijk een rationalisatie voor het gegeven dat anderen afwijzend reageren op jouw claims (en nogmaals: als wij de diepere waarheid daarin toch niet kunnen begrijpen, wat kom je hier dan doen).

Die rationalisatie faalt echter, omdat hier posters zijn die soortgelijke ervaringen hebben gehad (Kitty, Fenomeen). Ook zij zijn uit hun lichaam getreden, maar geven er een andere interpretatie aan (op z'n minst laten ze in het midden of het werkelijk zo was of inbeelding). Zij kunnen dus wel begrijpen wat jouw ervaring is, maar leggen het net zo uit als wij, die deze ervaring niet hebben.

Als oplossing hiervoor moet je gaan doen alsof hun ervaringen van een andere aard zijn dan de jouwe. En dat doe je dan ook onmiddelijk. Fenomeens ervaringen doe je af, omdat ze drug-geïnduceerd zijn.

Hier ligt echter een probleem voor je: jij zegt dat bij een drug-geïnduceerde ervaring van uittreding de persoon met de ervaring geen controle heeft over zijn ervaring, maar dat zeg je vanuit jouw bewustzijn. Jij kunt die ervaring niet begrijpen, aangezien je hem niet deelt.

Bovendien: je hebt nog niet eens controle over je eigen ervaringen, aangezien je je voorneemt het kussen te zien waarop je slaapt (wit) en je vervolgens streepjes waarneemt. (Dat is zoiets als me voornemen dat ik werkend beeld krijg op mijn televisiescherm en alleen maar streepjes te zien krijg).

Het is heel simpel: jij doet een claim (Ik ben uit mijn lichaam getreden; ik weet dat op grond van deze en deze ervaring) en die claim wordt hier met argumenten op z'n houdbaarheid getoetst. Als je daar niet mee uit de voeten kan ben je hier aan het verkeerde adres. Dan moet je naar een website voor spirituele zwevers gaan die graag willen geloven dat er zoiets is als uittreding en 'ooh' en 'aah' zullen zeggen bij het lezen van je ervaringen.

Dus voor de derde (of vierde) maal: wat zoek je hier precies?
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

wahlers schreef
Jessy,

Je bent niet kritisch! En wie bedoel je eigenlijk met 'hun'?

Laten we nog eens terug gaan naar jouw "zoon-pyama-heb-ik-gezien-in-uittreding" verhaal.
Die pyama kende je al! Dus het feit dat je deze in een droomtoestand gezien hebt is nietszeggend.
Dan nog...je gaf zelf toe dat je expliciet op zoek was naar een relatie tussen jouw droomherinnering en een voorwerp in het huis! Bekend -- zelfs meetbaar! -- is dat mensen de neiging vertonen om causale verbanden te leggen daar waar geen verband hoeft te zijn.
En nogmaals. Het is en was geen droomherinnering, hoe graag je dat ook zou willen om je eigen gedachtepatronen te vullen met onderzoeken die nog slechts in de kinderschoenen staan. .
Dat ik in een droomtoestand verkeerde is wat jij er van maakt. Al zeg ik nog duizenden keren mijn bewustzijn was helder en ik bevond mij buiten mijn stoffelijk fysiek lichaam. Dat heeft totaal geen zin. Jij blijft toch bij jouw mening dat ik mij in een droomtoestand bevond. Ondanks ik zeg dat ik heel goed in staat ben een droom of droomtoestand te onderscheiden van een uittreding.
Natuurlijk kende ik de pyjama van mijn zoontje. En aangezien ik deze in mijn droomtoestand zou hebben gezien is dus volgens jou nietszeggend.
Nietszeggend vind ik daarentegen dat je het als nietszeggend beschouwd.

Nogmaals mijn bewustzijn was in wakkere (niet droom) toestand.
IK was aan het experimenteren of ik mijzelf opdrachten kon geven die ik uit mijn lichaam zijnde kon uitvoeren.
Als ik met het bewustzijn in deze wereld wakker wordt is mijn eerste gedachte het is mislukt aangezien ik wist dat ik niet mijn kussen had gezien.
Logisch toch dat ik dan op zoek ga naar wat heb ik dan gezien. Het moment zelf van de ontdekking was voor mij een verrassing.
Vervolgens pretendeer jij dat hetgeen jij meent te weten -- uittreding! -- een feit is want...ik moet je maar vertrouwen op je mooie blauwe ogen! Want iets anders heb je niet! Sterker nog! Jij wil je niet eens aan een test onderwerpen! Bijvoorbeeld: Ik leg een andere pyama van je zoontje neer (bloementjes patroon, pokomon patroon of whatever...) , een pyama die je niet direct kan zien (b.v. boven ooghoogte), een pyama die jij verder nog nooit gezien hebt. Kun je deze voor jou onbekende pyama dan ook beschrijven bij een uittreding? Waarom kan dat volgens jou op deze manier niet getest worden?
Ja omdat ik de verschillen ken kennis heb van de verschillen.
Nee ik wens niet mee te doen aan een test omdat ik daar geen enkele door de wetenschap als bewijs geleverde vooruitgang in zie.
Experimenteren doe ik met mensen die neutraal staan tegenover deze fenomenen.

Uit zijn lichaam gaan met medeneming van zijn bewustzijn kan men in verschillende lichamen.
Wanneer de uitreding plaats vindt in het …..neemt men alleen deze wereld waar.
Wanneer de uitreding plaatsvindt in het ………..neemt men waar wat zich op deze gebieden bevinden.
Wanneer de uitreding plaats vindt in het……….neemt men de dingen waar die zich op dat gebied bevinden.
Wanneer een uitreding plaats vindt in het ………..neemt men die dingen waar die zich op dat gebied bevinden.

Wat wil je dan testen.
Maar nee!...Ik moet jouw 'kennis' maar op jouw blauwe ogen voor waar aannemen!
Er bestaan ook mensen die tijdens hun slaap de duivel hebben gezien! Moet ik deze op hun mooie blauwe ogen geloven? Is dit een feit, kennis, weten?
Er bestaan ook mensen die tijdens hun slaap door 'aliens' ontvoerd zijn! Moet ik deze op hun mooie blauwe ogen geloven? Is dit een feit, kennis, weten?
Waarom heeft uittreding volgens jou niet eens de potentie om objectief gemeten te worden?
Ik heb geen blauwe ogen maar groene. En nee je hoeft niets op mijn groene ogen aan te nemen.
Aangezien ik nog nooit door ‘aliens ontvoerd ben kan ik daar geen zinnig woord over zeggen ik ben geen ervaringsdeskundige betreffende.
Maar ga niet al bij voorbaat ervan uit dat ze gestoord zijn.

Omdat mensen die over deze ervaringen hebben verteld door de wetenschap die haar antwoorden reeds klaar heeft niet serieus worden genomen. Men de neiging heeft alles aan het brein op te hangen. Zelfs afgedaan worden als een ziekelijk brein. Deze mensen zullen zich nooit meer lenen voor een of ander wetenschappelijk onderzoek. Ze weten wat ze weten en dat is hun genoeg.

Onderzoek eerst eens waar gedachten vandaan komen. O ja het is een elektrische ontlading van het brein.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Dat ik in een droomtoestand verkeerde is wat jij er van maakt. Al zeg ik nog duizenden keren mijn bewustzijn was helder en ik bevond mij buiten mijn stoffelijk fysiek lichaam. Dat heeft totaal geen zin. Jij blijft toch bij jouw mening dat ik mij in een droomtoestand bevond.
Maar dit is nu toch juist wat er ter discussie staat? Jij komt met een claim dat je buiten je lichaam kunt treden. Als enige bewijs geef je een ervaring die evenzogoed als droom kan worden beschreven.

Ooit van lucide dromen gehoord?
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Jessy schreef: Nee ik wens niet mee te doen aan een test omdat ik daar geen enkele door de wetenschap als bewijs geleverde vooruitgang in zie.
Experimenteren doe ik met mensen die neutraal staan tegenover deze fenomenen.
Maar hieruit blijkt dat jij de wetenschappelijke methode niet begrijpt!
De wetenschap gaat altijd uit van bevooroordeeldheid!
Dit is ook precies de reden dat de wetenschap objective meetmethodes vereist en peer-reviewed onafhankelijke controles vereist.

Dit was ook precies de reden dat ik in één van mijn eerste berichten je er op wees dat je naar meedere onafhankelijke onderzoekscentra moet gaan.
En dit was ook precies de reden dat ik jou vrij liet in het kiezen van één uit de vele nederlandse onderzoekscentra.

Wat wil je nu beweren? Dat de hele wetenschap niet te vertrouwen is?
Als dat zo is waarom dan maak je gebruik van diezelfde wetenschappers en wetenschappelijke instellingen die schijnbaar jouw visie bevestigen?

Mijn aanbod was (en is):
"Kies enkele erkende wetenschappelijke instellingen om het fenomeen "uittreding" wetenschappelijk verantwoord (zie bovenstaande beschrijving voor het begrip 'wetenschappelijk verantwoord') te laten testen"!

Overigens...elke nieuwe (bevestiging van een) ontdekking wordt altijd en zonder uitzondering beloond met oneindige wetenschappelijke eer en een overvloed aan wetenschappelijke prijzen (waaronder de Nobel prijs!).
Je kunt rustig van mij aannemen dat alle wetenschappers die direct of zijdelings te maken hebben met dit fenomeen (waaronder de door jou eerder in de link genoemde neuroloog) allen staan te trappelen om dit fenomeen als eerste te bevestigen! Oneindige en eeuwige roem zal hen ten deel vallen!

Dus!

Dus jouw bewering dat de wetenschap geen afwijkende fenomenen wil ontdekken is een flauw en vals excuus waarmee je alleen maar de indruk bevestigd dat je bang bent dat het fenomeen "uittreding" niet bevestigd kan worden of, erger, ontkracht wordt door andere meer fysische en logische verklaringen!

Overigens...we kennen EN ERKENNEN(!) wel degelijk bizarheden!
En deze bizarheden zijn WEL DEGELIJK bevesitgd!...wat natuurlijk (o.a.) beloond werd met de Nobel prijs. Voorbeelden hiervan zijn o.a.:
  • Symmetriebreking.
  • De versnellende expansie van het heelal.
  • Alle bizarre kerndeeltjes die ontdekt zijn.
  • En zelfs NEGATIEVE resultaten zijn beloond! O.a. het negatieve resultaat van het experiment van Michelson & morley
Nb. Ik ben minder bekend met sociologie en psychologie maar, gezien mijn algemene kennis van de wetenschap, durf ik van deze vakgebieden ook wel te beweren dat het juist nieuwe inzichten waren die het meest beloond zijn (en worden).

Jessy, het begint er verdacht veel naar uit te zien dat jij eerder zoekt naar excuses dan de wetenschappelijke waarheidsvinding. En dat is jammer! Terwijl je juist met jouw gave, mits deze waar is, een bijzondere bijdrage aan de wetenschap kan leveren.

MvG, Wim Ahlers.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Jessy schreef: Door het gebruik van deze middelen heb je geen macht over de ervaring je moet wachten tot het spul is uitgewerkt.
Afhankelijk van het middel en de dosis, ja.
Dat wanneer het spul is uitgewerkt vallen ze dieper als voorheen in een afgrond.
Het enige waar ik dat van ken is drank; 'ik drink nooit meer', de meesten hier zullen dat zinnetje wel kennen.
Reden ze kunnen de ervaring niet vasthouden noch relativeren, noch op de juiste “waarde”schatten.
Nou?
Tussen 2 keren LSD zat 8 jaar tussen, juist omdat ik deze ervaring zo goed kon vasthouden.
Op waarde inschatten is subjectief, LSD was voor mij waardevol maar een ander verklaart mij voor gek. OBE's heb ik als neutraal tot onprettig ervaren.

Het gaat mij juist om het relativeren:
Ik heb in dit geval gekozen voor een voorbeeld met LSD om aan te geven hoe suggestief menselijke hersenen zijn en dat je daar rekening mee moet houden.
Ik had ook een voorbeeld met muziek kunnen pakken, maar LSD vertelt leuker.

Mijn OBE's bv waren nooit geinduceerd door een drug. (ik noem het even 'drug', dat is minder typen)
Volgens mij heb ik nog nooit gehoord dat een OBE direct door een drug veroorzaakt werd. Mijn probleem is dat ik niemand ken die een spontane OBE kan oproepen zodat je er leuk, ik vind 10.000 euro best leuk, experimentjes mee kan doen.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Theoloog schreef:Jessy,

alles wat ik zeg, zeg ik vanuit mijn 'bewustzijn' (ik neem aan dat je daar het netwerk van ervaringen, interpretaties en logische gevolgtrekkingen mee bedoelt.) En alles wat jij zegt, zeg jij vanuit jouw 'bewustzijn'.

Wat mij stoort is dat jij pretendeert vanuit jouw ervaringen een speciaal inzicht te hebben in jouw ervaringen die mensen die deze ervarinen niet hebben, gewoonweg niet kunnen delen. Dat lijkt mij namelijk een rationalisatie voor het gegeven dat anderen afwijzend reageren op jouw claims (en nogmaals: als wij de diepere waarheid daarin toch niet kunnen begrijpen, wat kom je hier dan doen)
Uiteraard zeg je alles van uit jouw bewustzijn en ik denk dat ieder die hier schrijft dat doet.
Wanneer ik een ervaring vertel zie ik aan de antwoorden of men het begrepen heeft of niet. Zo is dat met ieder hier zo denk ik.
Heb jij dat dan niet.?

Er zijn ervaringen die men zonder dat men ze zelf heeft beleefd niet kan begrijpen en niet alleen op dat gebied. Wat je als storende factor aangeeft is dat ik een speciaal inzicht zou hebben in mijn ervaringen die mensen zonder deze ervaringen niet zouden kunnen begrijpen.
Dat mensen afwijzend reageren zie ik anders eer dat het niet leeft in hun bewustzijn.

Die rationalisatie faalt echter, omdat hier posters zijn die soortgelijke ervaringen hebben gehad (Kitty, Fenomeen). Ook zij zijn uit hun lichaam getreden, maar geven er een andere interpretatie aan (op z'n minst laten ze in het midden of het werkelijk zo was of inbeelding). Zij kunnen dus wel begrijpen wat jouw ervaring is, maar leggen het net zo uit als wij, die deze ervaring niet hebben. Als oplossing hiervoor moet je gaan doen alsof hun ervaringen van een andere aard zijn dan de jouwe. En dat doe je dan ook onmiddelijk. Fenomeens ervaringen doe je af, omdat ze drug-geïnduceerd zijn.
Hier ligt echter een probleem voor je: jij zegt dat bij een drug-geïnduceerde ervaring van uittreding de persoon met de ervaring geen controle heeft over zijn ervaring, maar dat zeg je vanuit jouw bewustzijn. Jij kunt die ervaring niet begrijpen, aangezien je hem niet deelt
Dat is hun zaak.
De rest is wat jij als rationalist ervan maakt , ik gaf slechts aan dat ik nooit en te nimmer geestverruimende middelen heb gebruikt om reden dat Fenomeen mijn inziens deze ervaringen grotendeels legde bij het gebruik van drugs.

Fenomeen schreef

Kijk, hersenen dat is een leuk orgaan, in een hele hoop dingen zijn ze erg goed maar andere dingen gaan weer minder, het probleem is dat ze nogal beinvloedbaar zijn door van alles en nog wat en dat ze erg houden van suggestie, ze willen plaatjes kloppend krijgen.
Dat ze beinvloedbaar zijn is natuurlijk handig want dan kunnen mensen zoals ik er stofjes instoppen waardoor ze anders gaan werken.
Zo had je vroeger in de goeie ouwe tijd een cocktail die 'candy flip' heette.
Dat marineerde het brein in XTC en (een lage dosis) LSD, dat waren dus geweldige en vooral mooie avonden.
Nou ga ik weer uitweiden; dat er vroeger bijna nooit iemand wankelend van de XTC van een trapje is gevallen is al een wonder van zichzelf, in de tijd dat 'candy flip' populair was heb nog nooit zoveel mensen zien struikelen in de RoXY (ik zit een nostalgische mood) omdat je wel eens een trede teveel cq te weinig hallucineerde, en dan merk je dat subjectieve werkelijkheid en objectieve werkelijkheid soms conflicteren.
Puur mystisch gezien zegt dit niets over het wel of niet bestaan astraallichamen maar dat was ook niet zozeer het punt, je viel in ieder geval met je stoffelijke lichaam, dat was al erg genoeg.
Maar daar wilde ik niet verder op doorgaan.

Nou is inherent aan de werking van 'candy flip' dat LSD veel langer doorwerkt dan XTC.
En dan zat je thuis gaar op de bank, wat kleuren te bekijken en wat muziek te luisteren met thee erbij, thee waarvan je niet precies wist wat voor smaakje dat was omdat dat per slok verschilde.
Op een gegeven moment, hoe het precies ging weet ik niet meer maar ik zat ineens midden in een hallucinatie waarin ik mijzelf kon loskoppelen van mijn lichaam en mijn woonkamer bekijken vanuit allerlei hoeken, ook kon ik op de kast kijken.

Het gaat erom hoe je zo iets interpreteert; de oorzaak is in mijn geval duidelijk, het gebeuren zelf kan ik verklaren doordat mijn hersenen ergens hebben opgeslagen wat ik jaren ervoor op die kast heb gelegd er dat blijkbaar feilloos naar boven toveren, inclusief, en dat vond ik wel grappig, een laag stof van een paar jaar.
Dat is wat ik zei, ze kunnen erg suggestief zijn.
Bovendien: je hebt nog niet eens controle over je eigen ervaringen, aangezien je je voorneemt het kussen te zien waarop je slaapt (wit) en je vervolgens streepjes waarneemt. (Dat is zoiets als me voornemen dat ik werkend beeld krijg op mijn televisiescherm en alleen maar streepjes te zien krijg).

Wat ik er duidelijk bijschreef dat deze controle en macht te maken had met de invloed van de drug en het wachten tot de drug uitgewerkt is, dat kun je in je betoog niet gebruiken dus laten je het maar achterwege.

Ik zet de t.v gewoon aan en zie dan pas of hij werkt te ja of te nee. Als hij werkt prima en als hij niet werkt ga ik op onderzoek uit waarom niet.

Het is heel simpel: jij doet een claim (Ik ben uit mijn lichaam getreden; ik weet dat op grond van deze en deze ervaring) en die claim wordt hier met argumenten op z'n houdbaarheid getoetst. Als je daar niet mee uit de voeten kan ben je hier aan het verkeerde adres. Dan moet je naar een website voor spirituele zwevers gaan die graag willen geloven dat er zoiets is als uittreding en 'ooh' en 'aah' zullen zeggen bij het lezen van je ervaringen.

Dus voor de derde (of vierde) maal: wat zoek je hier precies?

Ik doe geen enkele claim. Zeg niet dat dit wetenschappelijk is bewezen, noch dat ik iets wil bewijzen.
Ik geef slecht aan.

Aan de ohh en aah heb ik geen bootschap.

Nou zoeken is teveel gezegd. Ik zoek niets.

Het boeit mij om de grote verscheidenheid te lezen in het menselijk denken.
Heerlijk om kennis te nemen van de grote verschillen in de denkpatronen.
Laatst gewijzigd door Jessy op 02 dec 2007 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Jessy
Ervaren pen

Bericht door Jessy »

Ooit van lucide dromen gehoord?
Ja.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Ik doe geen enkele claim. Zeg niet dat dit wetenschappelijk is bewezen, noch dat ik iets wil bewijzen. Ik geef slechts aan.
Gegoochel met woorden. Jij doet wel degelijk een claim. Je stelt namelijk dat iets wáár is, en niet alleen dat, maar dat je ook nog wéét dat het waar is.

Jij beweert dat je uit je lichaam bent getreden. Wij vragen om bewijs; jij komt met een of ander bullshitverhaaltje over streepjes die je zag terwijl je een wit kussen probeerde te zien en dat je daarna de streepjes herkende in de pyjama van je zoontje zag (maar de breedte klopte niet).

Ik weet wel dat je dat niet als 'bewijs' bedoelde (je bent wel slimmer dan dat want je beseft zelf ook dat je geen greintje bewijs hebt). Maar dat hoeft mij niet te verhinderen je verhaal te nemen als voorbeeld waarom jouw 'zeker weten' een waandenkbeeld is. Het verhaal is namelijk zo zwak dat het wel erg jammer zou zijn om het te laten lopen. Het toont perfect aan op hoe weinig je 'wetenschap' dat er zoiets zou zijn als uittreding, gebaseerd is.
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

Jessy,

Even terugkomend op mijn laatste antwoord aan jou...

Jij zei (o.a.): "Nee ik wens niet mee te doen aan een test omdat ik daar geen enkele door de wetenschap als bewijs geleverde vooruitgang in zie."

Hier had ik in eerste instantie niet bij stil gestaan maar is het niet wat arrogant om te denken dat jij precies weet wat nu wel of niet nuttig is om te weten? Of wat nu wel of niet bijdraagt aan de vooruitgang?

Ik bedoel maar...heel veel is bij toeval ontdekt en bleek achteraf pas nuttig te zijn! Enige voorbeelden hiervan zijn:
  • Electriciteit (...spreekt voor zich...)
  • Kevlar (bijzondere bruikbare chemische verbindingen voor o.a. sterke opblaasbare kunststof boten)
  • Teflon (pannen, wapens)
  • klitteband (concept gekopieerd uit de natuur)
  • Supergeleiding (quantummechanica, toepassing: allerlei gevoelige apparatuur, nieuwe chemische verbindingen en bijzondere ruimtevaarttoepassingen en mogelijk kernfusie toepassingen)
  • Spin resonantie (quantummechanica, toepassing: MRI, neurologie)
  • Tunneling (quantummechanica, toepassing: computers)
  • ...
Nb. De bovenstaande lijst zijn maar een minimiaal aantal ad hoc voorbeelden met een aantal daarbij behorende willekeurig gekozen toepassingen.

Het doel van de wetenschap is juist nieuwe (of onverklaarbare) fenomenen onderzoeken. Waarom dan laat jij jouw bijzondere gave (die jij mogelijk als normaal ervaart!) niet gewoon onderzoeken zonder voorbehoud over de vraag of het al dan niet nuttig is.

MvG, Wim Ahlers.
Plaats reactie