hetzelfde in andere woordenheeck schreef: ↑03 mei 2022 08:16Leon schreef: ↑02 mei 2022 20:13 https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorische_imperatief
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kritik_de ... n_Vernunft
Ik heb het niet over wat anders
Wat voeg je dan toe met je:Het gaat er om dat de algemene wet gewild kan worden zonder tegenspraak of zelfondermijning uit de particuliere handeling. Dat is de categorische imperatief.
Religie volgens Immanuel Kant
Moderator: Moderators
Re: Religie volgens Immanuel Kant
Misschien…
Dat vind jij, ik heb toch al veel woorden besteed aan de uitleg.Ik vind het wel goed zo, je neemt toch niets aan.
je ziet niet eens de fundering, omdat van te voren al bepaald is dat alles persoonlijk, de dooddoener 'het is maar een mening'.Ik probeer jou dan ook niet te overtuigen. Ik probeer jou zover te krijgen dat je eindelijk aan anderen toont dat je mening gefundeerd is i.p.v. er van uit te gaan dat de persoonlijk overtuiging dat je mening gefundeerd is voldoende is om anderen te overtuigen.Leon schreef: ↑02 mei 2022 20:48Dat Uw mening gefundeerd is heb ik niet gezien. Het blijft bij losse beweringen dat er ook denkers zijn na Kant die wat anders vinden, maar wat ze dan precies vinden is niet duidelijk geworden. In tegendeel de eerste naïeve lezing van wat Kant’s theorie behelst blijft aangehouden.
Terwijl er niets anders is dan persoonlijke overtuigingen volgens jou, tsja...
Misschien…
jaja, alles is maar een meningTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑03 mei 2022 10:28Dat zijn slechts fundamenten voor hen, die Kant als een soort profeet zien.
De meeste van ons doen dat niet, ze zijn meer van:
""Kant dat dat nu wel beweerd hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik dat moet volgen.""
Hierdoor lijkt het logisch dat je zelf de beweringen die je van Kant overneemt hier waarmaakt.
Misschien…
Inderdaad ik neem niets (zomaar) aan. Ik verwacht dat mensen zaken aannemelijk maken voor ik iets aanneem. Vooral op dit forum waar het juist de bedoeling is dat we enigszins kritisch kijken naar elkaars ideeën, De vraag is dus of jouw mening een kritische blik kan doorstaan en tot op dit moment heb jij weinig gedaan dat mij tot een bevestigend antwoord zou leiden.Leon schreef: ↑03 mei 2022 11:06Dat vind jij, ik heb toch al veel woorden besteed aan de uitleg.Ik vind het wel goed zo, je neemt toch niets aan.
Veel woorden ergens aan spenderen is niet voldoende. Veel mensen spenderen veel woorden aan een uitleg terwijl waar ze die woorden aan spenderen toch onjuist is. Mensen die kwakzalverij slijten is daar een voorbeeld van.
Het spijt me maar de dooddoener is het bovenstaande. Het is de dooddoener van de persoon die geen antwoord heeft op de kritische vragen/bedenkingen bij zijn ideeën. Dat is het verschil tussen "maar een mening" en een "gefundeerde mening". De gefundeerde mening kan een antwoord formuleren op dat soort vragen/bedenkingen.
Elke kwakzalver kan als hij iemand tegenkomt die niet dadelijk overtuigd is, met de dooddoener komen dat zijn overtuiging als "maar een mening" wordt gezien. De vraag is dus of jij wat dit onderwerp beter kan.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
- Mcmadtasty
- Diehard
jazeker wel:Peter van Velzen schreef: ↑03 mei 2022 04:04 Denk je overigens écht dat enig redelijk mens een gruwelijke dood zou prefereren, boven het opgeven van de meest onbenullige handelingsvrijheid? Nee toch?
https://historiek.net/let-them-burn-and ... nds/22832/
https://www.trouw.nl/nieuws/zelfverbran ... gle.com%2F
En hoe zit dat precies met zelfdoding....? Is een faillisement bijvoorbeeld het opgeven van een meest onbenullige handelingsvrijheid? of het onteigend van een woonplek? Er zijn talloze mensen die hier sterven prefereren boven het opgeven van handelingsvrijheden........... Zelfs gescheiden worden van een geliefde leidt vaak genoeg tot een verlangen naar de dood boven het opgeven van handelingsvrijheid.
Het meest voorkomende is echter m.i. het aangaan van de strijd met het risico te sterven om het opgeven van handelingsvrijheid tegen te gaan. Ook daar verkiest men eigenlijk het sterven boven het opgeven van handelingsvrijheid. Zonder dat zou er geen einde zijn gekomen aan de duitste bezetting
🤔😎😜😁😃😉👍
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
De ene soort mening is de ander niet.Leon schreef: ↑03 mei 2022 11:08jaja, alles is maar een meningTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑03 mei 2022 10:28Dat zijn slechts fundamenten voor hen, die Kant als een soort profeet zien.
""Kant dat dat nu wel beweerd hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik dat moet volgen.""
Hierdoor lijkt het logisch dat je zelf de beweringen die je van Kant overneemt hier waarmaakt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
- Mcmadtasty
- Diehard
De vraag is dan alleen of mensen op dit forum kritisch kunnen kijken of alleen maar in kritiek blijven hangen.axxyanus schreef: ↑03 mei 2022 11:41
Inderdaad ik neem niets (zomaar) aan. Ik verwacht dat mensen zaken aannemelijk maken voor ik iets aanneem. Vooral op dit forum waar het juist de bedoeling is dat we enigszins kritisch kijken naar elkaars ideeën, De vraag is dus of jouw mening een kritische blik kan doorstaan en tot op dit moment heb jij weinig gedaan dat mij tot een bevestigend antwoord zou leiden.
Veel woorden ergens aan spenderen is niet voldoende. Veel mensen spenderen veel woorden aan een uitleg terwijl waar ze die woorden aan spenderen toch onjuist is. Mensen die kwakzalverij slijten is daar een voorbeeld van.
Volgens mij is het hier over het algemeen meer te doen om kritiek te leveren dan om begrip te tonen............
🤔😎😜😁😃😉👍
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Het hebben van harde kritiek is heel gebruikelijk in de wetenschap.Mcmadtasty schreef: ↑03 mei 2022 11:57De vraag is dan alleen of mensen op dit forum kritisch kunnen kijken of alleen maar in kritiek blijven hangen.axxyanus schreef: ↑03 mei 2022 11:41
Inderdaad ik neem niets (zomaar) aan. Ik verwacht dat mensen zaken aannemelijk maken voor ik iets aanneem. Vooral op dit forum waar het juist de bedoeling is dat we enigszins kritisch kijken naar elkaars ideeën, De vraag is dus of jouw mening een kritische blik kan doorstaan en tot op dit moment heb jij weinig gedaan dat mij tot een bevestigend antwoord zou leiden.
Volgens mij is het hier over het algemeen meer te doen om kritiek te leveren dan om begrip te tonen............
Daar geldt: Wie beweert die moet bewijzen.
en criteria geef je niet.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑03 mei 2022 11:49De ene soort mening is de ander niet.Leon schreef: ↑03 mei 2022 11:08jaja, alles is maar een meningTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑03 mei 2022 10:28
Dat zijn slechts fundamenten voor hen, die Kant als een soort profeet zien.
Misschien…
je mag toch in ieder geval verwachten dat men moeite doet tot begrip...TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑03 mei 2022 12:31Het hebben van harde kritiek is heel gebruikelijk in de wetenschap.Mcmadtasty schreef: ↑03 mei 2022 11:57De vraag is dan alleen of mensen op dit forum kritisch kunnen kijken of alleen maar in kritiek blijven hangen.axxyanus schreef: ↑03 mei 2022 11:41
Misschien…
dit gaat over mijn vermeende kwaliteiten ( of niet) en heeft niets meer te maken met het onderwerp. Als je nog iets toe wilt voegen over de inhoud lees ik het wel.axxyanus schreef: ↑03 mei 2022 11:41Inderdaad ik neem niets (zomaar) aan. Ik verwacht dat mensen zaken aannemelijk maken voor ik iets aanneem. Vooral op dit forum waar het juist de bedoeling is dat we enigszins kritisch kijken naar elkaars ideeën, De vraag is dus of jouw mening een kritische blik kan doorstaan en tot op dit moment heb jij weinig gedaan dat mij tot een bevestigend antwoord zou leiden.
Het spijt me maar de dooddoener is het bovenstaande. Het is de dooddoener van de persoon die geen antwoord heeft op de kritische vragen/bedenkingen bij zijn ideeën. Dat is het verschil tussen "maar een mening" en een "gefundeerde mening". De gefundeerde mening kan een antwoord formuleren op dat soort vragen/bedenkingen.
Elke kwakzalver kan als hij iemand tegenkomt die niet dadelijk overtuigd is, met de dooddoener komen dat zijn overtuiging als "maar een mening" wordt gezien. De vraag is dus of jij wat dit onderwerp beter kan.
Misschien…
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat had @axxyanus al gedaan.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Wetenschappelijk is dat nu net ""De Dood In De Pot"".Leon schreef: ↑03 mei 2022 12:37je mag toch in ieder geval verwachten dat men moeite doet tot begrip...TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑03 mei 2022 12:31Het hebben van harde kritiek is heel gebruikelijk in de wetenschap.Mcmadtasty schreef: ↑03 mei 2022 11:57
De vraag is dan alleen of mensen op dit forum kritisch kunnen kijken of alleen maar in kritiek blijven hangen.
- Mcmadtasty
- Diehard
Hier is men te druk met het weerleggen om om maar enigzins toe te kunnen komen aan begrip........TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑03 mei 2022 14:11Wetenschappelijk is dat nu net ""De Dood In De Pot"".Leon schreef: ↑03 mei 2022 12:37je mag toch in ieder geval verwachten dat men moeite doet tot begrip...TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑03 mei 2022 12:31
Het hebben van harde kritiek is heel gebruikelijk in de wetenschap.
dat heeft niets met wetenschap te maken.
🤔😎😜😁😃😉👍
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Begrip is iets voor na de discussie.Mcmadtasty schreef: ↑03 mei 2022 14:26Hier is men te druk met het weerleggen om om maar enigzins toe te kunnen komen aan begrip........
dat heeft niets met wetenschap te maken.
Helaas wordt dat wel eens vergeten.