lanier schreef: ↑27 feb 2022 11:20
en teveel lijken op Russische propaganda
Let een beetje op je woorden aub, want dit gaat nergens over. Ik haal alleen artikelen aan die hier door de media worden geplaatst. En ik laat zien dat het allemaal niet zo eenvoudig is en er zich veel op de achtergrond afspeelt. Ik heb nergens ook maar enigzins laten blijken voor de Russen te zijn. Ik heb juist aangegeven dat deze oorlog waanzin is en dat er snel een einde aan moet komen. Laat er geen twijfel zijn dat ik Oekraïne steun, hoewel ik niet van plan ben met een vredesduif en een roos in m'n reet af te reizen naar dat land om ze te steunen. Ik ben wel blij met de initiatieven die er zijn zoals het brengen van hulpgoederen.
O gaat mijn kritiek aan jouw adres nergens over?
Je haalt inderdaad allerlei artikelen aan die je ergens in de Nederlandse media bent tegengekomen. Mijn kritiek gaat erover dat die alles volkomen verkeerd hebben ingeschat. Maar jij bent dus de laatste die dat wil toegeven.
Laat er geen twijfel zijn dat ik Oekraïne steun.
Jij hebt in het voorgaande absoluut niets van steun laten blijken. Je zegt dit enkel omdat er niemand meer is die
geen steun betuigt.
Je werkelijke gevoelens heb je vóór die oorlog laten zien. Ze waren voor mij bijzonder ontmoedigend en ik werd er volkomen depressief van, aangezien ik dacht dat je de gedachten van de overgrote meerderheid vertolkte. Het land had geen enkele waarde voor jou, sterker nog, je was van mening dat we niet moeten denken dat Oekraïne een democratisch land was. Het was voor jou enkel een land van corruptie. En je was van mening dat wij Europeanen niet zonder Russisch gas kunnen.
Je kwam met deze vraag:
Iedere grootmacht wil geen vijand naast de deur en een buffer hebben. Waarom is de situatie wat Oekraïne betreft dan anders?
Deze domme vraag kan alleen beantwoord worden indien je niet aanvaardt dat NATO eenvoudig een verdedigingsorganisatie is en niet aanvaardt dat Oekraïne een democratisch land is dat niet uit is op vijandschap met Rusland, maar enkel poogt weg te komen onder onderhorigheid aan Rusland en Europese waarden wil omarmen.
Vóór deze oorlog uitbrak was je geheel vol begrip voor Rusland. Je kwam nog aan met een kaartje waar alle militaire basis van de VS in de wereld op stonden, om aan te geven hoe Rusland omgeven is door de vijand, alsof de VS bezig is met een aanval te beramen op Rusland. Je wist de dreiging nog te vergroten door erachteraan te zeggen: "Stel dat Finland, Zweden en/of Oekraïne erbij komen. Dan zijn ze bijna omsingeld." Daarmee ontnam je die staten hun recht om zich bij de NATO aan te sluiten aangezien dat blijkbaar een daad van agressie zou zijn en een reden te meer zou zijn om begrip te hebben voor Poetin.
Je was volkomen ondergedompeld in het omgekeerde denken, het
paranoïde denken van Poetin: buurlanden van Rusland die zich bedreigd voelen de schuld geven van het conflict, terwijl je begrip opwekt voor de boosdoener die dreigt:
Poetin voelt zich bedreigd als er plotseling NAVO raketten bij wijze van spreken op een paar meter van de Russische grens komen te staan gericht op zijn land.
Mag hij zich dan bedreigd voelen? Jazeker.
Heeft hij een punt? Ik denk van wel.
O ja? Mag Poetin zich bedreigd voelen omdat de Baltische lilliputstaten zich bij de NAVO hebben aangesloten en ze de pech hebben om op een paar meter afstand van zijn geboortestad gesitueerd te zijn? En heeft hij een punt? Waarom denk je van wel? Heeft de NAVO hem soms bedreigd? Hoe kom je op deze lariekoek?
Vervolgens maakte je je boos over Biden:
Biden zei 2 dagen geleden dat North Stream 2 direct van de baan is als Rusland Oekraïne binnenvalt. Hoezo heeft Amerika iets te zeggen over een gaspijplijn tussen Rusland en Duitsland??
Je doet hier alsof Biden de wet wil voorschrijven aan Duitsland en hij de boeman is. In een volgende bijdrage schop je opnieuw Oekraïne in de goot als corrupt land, en concludeer je "Het is gewoon een economisch spelletje wat er wordt gespeeld". Terwijl het in werkelijkheid ging om het intomen van een nieuwe Hitler, de verdediging van de democratie in Europa. In werkelijkheid mag Europa dankbaar zijn dat de VS garant staat voor de handhaving van de democratie in Europa en bereid is zich daarvoor in te zetten en dat Biden, niet Trump in het Witte Huis zit. Biden dacht toen al verder dan jouw neus lang is. Hij wilde geen oorlog met Rusland en wees er dus op dat het westen dan niets anders overblijft dan sancties. En hij begreep meteen dat die sancties geen enkel effect hebben indien ze niet totaal zijn en Europa een volgende oorlog van Poetin blijft financieren.
De realiteit is dat het opnieuw de VS is die Europa redt.
Vervolgens kom je met deze bijdrage:
Rusland schijnt nu echt van plan te zijn om Oekraïne binnen te vallen aldus Amerikaanse inlichtingendiensten. De invasie zou volgende week moeten plaatsvinden, aldus CNN. Waarop jouw reaktie geen schrik is of meeleven met wat het lot van Oekraïne zal zijn, of oproepen tot steun voor dat land, maar enkel deze gedachte:
"Over 2 weken geen gas meer..."
En dan kom jij mij nu vertellen dat je Oekraïne steunt?
Aangezien jij er zo emotioneel bovenop zit; heb jij je pakketje al klaar?
Nee, nog niet. Ik heb mijn vrouw vanmorgen voorgesteld om Oekraiense vluchtelingen in ons huis op te nemen, maar dat is voor haar moeilijker. Ze zegt het eerst te willen overdenken.
Toevallig is Kiev de vriendschapsstad van Tampere, waar ik woon.