Zolang dezelfde controle stappen sneller worden uitgevoerd, is er niets mis mee.
De goedkeuring ging normaal gesproken bijvoorbeeld gepaard met een indrukwekkende bureaucratie. De FDA is daar vanaf gestapt onder druk van de crisis. Overigens de EMA niet helemaal. Verder is de FDA niet de enige instelling die de studies heeft gecontroleerd. Onafhankelijk doen vele instanties hetzelfde en komen tot dezelfde conclusies.
Verder zou na honderden miljoenen prikken elk risico allang aan het licht moeten komen.
De voorwaardelijke goedkeuring betekent nu juist dat elk risico gemonitord wordt. Hoe veilig wil je het hebben?
Yep, midden in de koude oorlog toen de USA vooral alles wat Russisch was bestreed, Pol Pot zag me aanvankelijk als buffer tegen communistisch Vietnam. Andere tijden.
Nou, als er geen vaccinatie paspoort komt zal ik ook geen vaccinatie nemen, vooral omdat deze Coronavaccins nog altijd niet FDA goedgekeurd zijn... Mijn inziens zijn vaccins die alleen met “Warp” speed (noodwetten) zijn goedgekeurd, nog te onduidelijk betreft eventuele bijeffecten op lange duur... Ik verwacht in de toekomst hierover nog toestanden, maar hoop dat ik het in dit geval bij het verkeerde been heb... Hopenlijk blijft het bij kleine incidenten...
Wat is nu de afweging? Als het je meer vrijheid oplevert, neem je hem en anders vind je het te eng? Het risico hangt toch niet af van een paspoort?
Vooropgesteld: je bent helemaal vrij in je keuze. Toch vind ik het interessant waarom mensen die dit soort risico's te groot vinden bijvoorbeeld wel in de auto of het vliegtuig stappen.