dikkemick schreef: ↑03 apr 2021 11:17
Mcmadtasty schreef: ↑03 apr 2021 11:04
Nogal eenzijdig belicht.
Ik belicht e.e.a. uit oogpunt van de pandemie waar we in zitten. Mondiaal wel te verstaan, dus niet een plaatselijk complotje.
Eenzijdig belicht vanuit het oogpunt dat het alleen maar te wijten is aan mensen die zich niet aan regels houden.
Alsof je, op het moment dat je regels stelt, niet hoeft te verwachten dat mensen zich daar niet bij neer leggen.
Niet..niet..? Wat bedoel je nu te zeggen? Ik verwacht in ieder geval dat mensen erop vertrouwen dat er met goed geweten en in overleg met mensen die daar verstand van hebben regels worden opgesteld om de pandemie zoveel mogelijk te doen indammen. Daar kun je het vervolgens niet mee eens zijn en daar mag je dan tegen demonstreren/protesteren. Maar dat doe je binnen de daarvoor geldende regels. En als landelijk is afgesproken dat je 1,5 m. afstand houdt, dan houdt 1,5 m. afstand, OOK als je het daar niet mee eens bent. Je mag niet door rood rijden, ook niet als je daar je hele leven al tegen protesteert.
[/quote]
Je geeft precies weer wat ik bedoel, namelijk dat je van alles verwacht van mensen, maar zoals ik al zei
Dan kun je ook een tik op je bolletje verwachten, naar wat zeer regelmatig al is gebleken.
Daarmee wil ik aangeven dat het verwachtingspatroon niet overeenstemt met de werkelijkheid.
Dus nee, mensen vertrouwen niet op dat er met goed geweten en in overleg met mensen die daar verstand van hebben regels opstellen.
Daarnaast is het een volledige misvatting dat je iets doet binnen de geldende regels. Iets doen volgens de regels is alleen maar wenselijk, doch de realiteit wijst geregeld dat het ook buiten de geldende regels om kan.
Daarnaast is landelijk niets afgesproken. Een aantal mensen hebben met elkaar iets afgesproken wat bij de rest gedeponeerd wordt als "Dit hebben wij ( die kleine groep) afgesproken en dat hebben jullie te doen. Dat een ander ook anderhalve meter afstand houdt wanneer die er niet mee eens is, is een fabeltje. Dat blijkt uit allerlei "overtredingen"
Dus er schort nogal wat aan het verwachtingspatroon. Maar in plaats van al die overtredingen te wijten aan de tekortkoming van de vaardigheid van realistisch verwachten, is het de "de schuld" van iedereen die zich niet aan dit verwachtingspatroon houdt.
Vooral wanneer blijkt dat protesteren en demonstreren volkomen onzin zijn.
Wat die mensen dus doen is het resultaat van het eigen gedrag en heb je een vicieuze cirkel.
Een beetje een zwaktebod om maar 1 partij de zwarte piet toe te schuiven..................
Je mag en je mag niet zijn alleen maar excuses om de reden voor het eigen gedrag uit te leggen.
Dat er regels zijn is bullshit, dat men vindt dat er bepaalde regels zijn en zich daarnaar gedraagt is een feit. Zoals ook de inquisitie dat in het verleden heel mooi ten toon stelde.
Ik heb hier wederom wat moeite met je taalgebruik. Niet...niet...Ik weet oprecht niet wat je me hier duidelijk probeert te maken. Een maatschappij zonder regels slaat los. Het vergelijk met de inquisitie begrijp ik ook niet. Wordt hier met de knuppel gemept omdat iemand een grote neus heeft, in een god gelooft of een heks is? Hier wordt de 'knuppel' gehanteerd zoals deze ook gehanteerd zou worden als je betrapt wordt tijdens een winkelinbraak. We hebben in dit land afgesproken dat dat niet mag! En daar mag je als boefje tegen protesteren. Maar als je dan de coronaregels overtreedt ben je wederom terug bij af en krijg je die (welverdiende) tik.
[/quote]
Wat ik hier duidelijk wil maken is dat op het moment dat het duidelijk wordt dat demonstreren en protesteren volkomen onzin zijn, mensen gaan handelen.
Je kunt ook stellen dat de ME kan protesteren en demonstreren tegen al die mensen die samenscholen en niet van het terrein af willen gaan........
Maar nee die gaan handelen. Meppen of traangas gebruiken, zoals iemand die zich tegen het beleid verzet met stenen gooit of met molotovcocktails.
De ene kant is tuig en de andere kant zijn helden. Doch tuig en helden is eenzijdig belicht, want het is afhankelijk aan welke kant jezelf staat.
Wat die mensen dus doen is het resultaat van het eigen gedrag en heb je een vicieuze cirkel.
Zoals een stenengooier reden heeft om stenen te gooien, heeft de m.e. reden in te grijpen. Beide reageren ze op wat de/een ander doet en kent in principe geen enkel verschil. Doch oorzakelijk is niet datgene wat een ander doet, maar datgene wat jezelf wilt of niet wilt dat maakt dat er een tik uitgedeeld wordt, met stenen gegooid, etc..
De vergelijking met de inquisitie is gericht op het handelen jegens anderen vanuit overtuiging.
Het maakt geen enkel verschil of het nu is vanuit de bijbel, de koran, of het wetboek van nonsens.
Niet datgene wat de ander doet is bepalend voor het handelen, maar de overtuiging die in jezelf als mens leeft.