zeven miljard in 2011

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Re: zeven miljard in 2011

Bericht door vegan-revolution »

Samsa schreef:Alhoewel mijn belangstelling dan ook zou uitgaan naar het terugwinnen van fosfaat uit bijv. onze riolering e.d.

Misschien dat die blauwalg waar we elke zomer zo'n last van hebben dus nog iets nuttigs kan doen voor ons :)
Onderzoek naar recyclingsmogelijkheden is natuurlijk nooit verkeerd.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

Jim schreef:
Kun je de bronvermelding er nog even bij geven?
De eerste de beste plaatselijke kunstmesthandelaar kan je uit ervaring met de grondsoorten erbij inlichten.
Verwacht je dat deze kunstmesthandelaar er ook bij vertelt wat de mogelijke nadelen van het gebruik van kunstmest zijn?
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

vegan-revolution schreef:Met natuurlijke mest bedoel je neem ik aan stront? Bedenk trouwens dat alles wat van dieren afkomstig is uiteindelijk via via via uit steen komt, dus dan is het efficienter om fosfor direct uit steen te betrekken dan via dieren.
Ben je werkelijk zo ver van de natuur verwijderd geraakt dat je aan mij moet vragen of ik met natuurlijke mest stront bedoel?

Het is incorrect om te stellen dat "alles wat van dieren afkomstig is uiteindelijk via via via uit steen komt". Het gaat hier om concentratie - vooral van de fosfor component.
Het fosfaat deel in kunststof komt voornamelijk uit de eindige fosfaat winning. Dat is niet het zelfde als "uit steen komen". Het komt weliswaar uit steenachtige fosfaat voorraden wereldwijd, maar is daarna sterk verrijkt en omgevormd (via fosfor zuur) naar de fosfor vorm die nuttig is in de landbouw.
Steen meel heeft onvoldoende fosfor inhoud om zonder toevoeging als kunstmest vervanger te voldoen.

Vandaar dat ik duidelijk stelde dat steen meel wel een goede meststof is, maar dat - door het te lage fosfor gehalte - het moet worden aangelengd met extra fosfor(zuur) verbindingen. En die zijn beschikbaar in beendermeel en natuurlijke mest (en in de afnemende eindige wereldvoorraad fosfaten).

Het is essentieel dat fosfor herwinning uit afvalproducten zsm wereldwijd wordt ingevoerd, om met de eindige fosfor voorraad nog zo lang mogelijk te kunnen werken. Helaas is het niet mogelijk om alle fosfor terug te winnen. De totale beschikbare hoeveelheid fosfor zal wereldwijd zal dus langzaam blijven afnemen

Nederland is als een van de weinige begonnen met fosfor herwinning, maar zelfs hier is er nog een lange weg te gaan. Het is de vraag of we het halen. Dat is en was ook de lijn in mijn eerdere posten hier.

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Jinny

Bericht door Jinny »

vegan-revolution schreef:
Jim schreef:
Kun je de bronvermelding er nog even bij geven?
De eerste de beste plaatselijke kunstmesthandelaar kan je uit ervaring met de grondsoorten erbij inlichten.
Verwacht je dat deze kunstmesthandelaar er ook bij vertelt wat de mogelijke nadelen van het gebruik van kunstmest zijn?
Jahoor indien je vraagt welke soorten op welke grond.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Interessant, je hebt zeker geen idee meer hoe dat programma heette? (Hingen ze in de lucht of zoals bij hydropooncultuur in een ruimte met verstuivingsinstallaties bijv). Ik teel zelf nog klassiek met aarde op het dak maar je begrijpt dat het niet ideaal is :P
Het was een programma over de toekomst (future.....?) en deze keer ging het over voedsel. Voor zover ik me het nog kan herinneren hingen ze in de lucht.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
vegan-revolution
Superposter

sarnian schreef:Het is incorrect om te stellen dat "alles wat van dieren afkomstig is uiteindelijk via via via uit steen komt".
Als je maar ver genoeg terug gaat in de geschiedenis dan zul je zien dat het niet incorrect is.
sarnian schreef:Het gaat hier om concentratie - vooral van de fosfor component. Het fosfaat deel in kunststof komt voornamelijk uit de eindige fosfaat winning. Dat is niet het zelfde als "uit steen komen".
Bepaalde soorten gesteente zijn rijker aan fosfor, dat is alles, maar steen blijft het.
sarnian schreef:, maar is daarna sterk verrijkt en omgevormd (via fosfor zuur) naar de fosfor vorm die nuttig is in de landbouw.
En waar komt die fosfor dan uiteindelijk vandaan?
sarnian schreef:Steenmeel heeft onvoldoende fosfor inhoud om zonder toevoeging als kunstmest vervanger te voldoen.
Als ik af ga op dit artikel dan zou het toevoegen van kunstmest aan steenmeel een toegevoegde waarde hebben van ongeveer 10% ten opzichte van puur steenmeel. Dat wil dan dus zeggen dat als we noodgedwongen het volledig zonder kunstmest zouden moeten stellen we niet ineens zònder voedsel komen te zitten. Het zal het terugdringen van de veeteelt hooguit wèl nóg urgenter maken.
sarnian schreef:En die zijn beschikbaar in beendermeel en natuurlijke mest (en in de afnemende eindige wereldvoorraad fosfaten).
Je stelt jezelf nog steeds niet de vraag hoe die dieren dan wel aan hun fosfor komen. Over verwijderd zijn van de natuur gesproken ..........
sarnian schreef:Het is essentieel dat fosfor herwinning uit afvalproducten zsm wereldwijd wordt ingevoerd, om met de eindige fosfor voorraad nog zo lang mogelijk te kunnen werken.
Zoals ik al zei: goede recyclingsmogelijkheden zijn nooit verkeerd.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

vegan-revolution schreef:Zoals ik al zei: goede recyclingsmogelijkheden zijn nooit verkeerd.
Je enigste correcte opmerking in die reactie. Het was dan ook een herhaling van wat ik al eerder stelde.
Alleen is het niet dat "zulke mogelijkheden zijn nooit verkeerd", maar dat ze beslist noodzakelijk zijn.
Althans als we onze kinderen en kleinkinderen ook nog een deel gunnen van de beschikbare wereld fosfor voorraden. Als wij die hebben opgemaakt door te zijn doorgegaan met onze huidige verspilling van fosfor, is de beschikbare bruikbare voorraad tegen die tijd vrijwel nul.

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
vegan-revolution
Superposter

sarnian schreef:
vegan-revolution schreef:Zoals ik al zei: goede recyclingsmogelijkheden zijn nooit verkeerd.
Je enigste correcte opmerking in die reactie. Het was dan ook een herhaling van wat ik al eerder stelde.
Alleen is het niet dat "zulke mogelijkheden zijn nooit verkeerd", maar dat ze beslist noodzakelijk zijn.
Althans als we onze kinderen en kleinkinderen ook nog een deel gunnen van de beschikbare wereld fosfor voorraden. Als wij die hebben opgemaakt door te zijn doorgegaan met onze huidige verspilling van fosfor, is de beschikbare bruikbare voorraad tegen die tijd vrijwel nul.

Volgens mij ben je nu voorbij gegaan aan de opmerking die ik al diverse keren op dit forum gemaakt heb, namelijk dat we voor minstens miljoenen jaren voldoende steen hebben voor de landbouw en dús daarmee voldoende fosfor voor de landbouw voor miljoenen jaren. Dus wat je zegt slaat echt nergens op. Zie hier.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Dit begint op bakkeleien te lijken terwijl we het in grote lijnen eens zijn. Mijn voorkeur zou zelf uitgaan naar zoveel mogelijk hergebruik, omdat het het afgraven van halve bergen en het transporteren daarvan voorkomt. Voor de rest lijkt steenmeel ipv kunstmest wel oke. Oorspronkelijk bracht vegan het op in de discussie over fosfaatwinning en ik vind dat hij daarin eigenlijk wel een punt heeft... Het is een redelijke bron (zelfs als het aangevuld moet worden met wat extra).

Ik kon helaas die video bij discovery niet vinden. Ik dacht even dat het om vertical farming ging, daarover kon ik wel wat vinden bij discovery (http://www.verticalfarm.com/) maar daar zie ik weer geen wortels in de lucht hangen :).

Heb je al een composteertoilet trouwens vegan? :)
vegan-revolution
Superposter

Samsa schreef:Heb je al een composteertoilet trouwens vegan? :)
Daar hebben we in ons eco-bouwproject destijds wel aan gedacht, maar de ervaring van bewoners van een Utrechts eco-bouwproject leerde dat dat enorme zwermen fruitvliegen aantrok. Op grond daarvan hebben ze de composttoiletten daar toen maar laten verwijderen en hebben wij er toen ook maar van af gezien.

Mogelijk zijn er op dat gebied tegenwoordig nieuwe ontwikkelingen, die het hierboven genoemde nadeel niet kennen.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

vegan-revolution schreef:Zie hier.
Ik zie liever een link naar ondersteuning voor "voldoende fosfor voor de landbouw voor miljoenen jaren".
Want dat is beslist niet waar ! Op dit moment is dat in de orde van een 30 tot 50 jaar tops.

Laatst gewijzigd door sarnian op 21 jan 2011 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
vegan-revolution
Superposter

sarnian schreef:
vegan-revolution schreef:Zie hier.
Ik zie liever een link naar ondersteuning voor "voldoende fosfor voor de landbouw voor miljoenen jaren".

Dat is afleidbaar, als je de gegevens die Samsa noemde ook in aanmerking neemt. Samsa hoeft dan alleen nog maar de bronnen te vermelden waar hij die gegevens vandaan haalde.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

vegan-revolution schreef:Dat is afleidbaar, als je de gegevens die Samsa noemde ook in aanmerking neemt. Samsa hoeft dan alleen nog maar de bronnen te vermelden waar hij die gegevens vandaan haalde.
BS ! En dat weet je ook wel. ONDERSTEUNING voor die miljoen jaar die jij noemde wil ik zien.

:evil3:
vegan-revolution
Superposter

sarnian schreef:
vegan-revolution schreef:Dat is afleidbaar, als je de gegevens die Samsa noemde ook in aanmerking neemt. Samsa hoeft dan alleen nog maar de bronnen te vermelden waar hij die gegevens vandaan haalde.
BS ! En dat weet je ook wel. ONDERSTEUNING voor die miljoen jaar die jij noemde wil ik zien.

:evil3:
Het is kennelijk moeilijker voor je te vatten dan ik dacht.

Er zijn mijns inziens 4 voorwaarden die je moet combineren:

1. Er moeten voldoende voorraden steen zijn om om de beschikbare landbouwgrond op de wereld te voorzien van voldoende steenmeel. Uitgaande van 4 ton steenmeel per jaar per hectare heb ik daarvoor die rekensom al eens gemaakt, waarvoor ik je ook de link gegeven heb, dus aan die voorwaarde is voldaan. In het Deccan-plateau in India alleen al ligt sowieso genoeg voor honderdduizenden jaren, dus dan kun je wel nagaan hoe het met de wereldvoorraden zit.

2. Er moet in die 4 ton steenmeel voldoende fosfor zitten om de fosforbehoefte van een jaaroogst van de daarop groeiende gewassen te dekken. Daarvoor moet je 3 dingen weten:

A. Het gewicht van de jaaroogst per hectare.
B. De hoeveelheid benodigde fosfor per kilogram gewas.
C. De hoeveelheid fosfor per kilogram steenmeel.

Voor zowel A, B als C heeft Samsa indicaties gegeven, alleen nog geen bronvermeldingen.

Als je daar een rekensom op loslaat, zoals hiervoor in deze draad beschreven dan kom je in de buurt van die 4 ton steenmeel per jaar per hectare.

Samsa heeft het al begrepen, nu jij nog.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik begrijp je ook wel, maar per gewas ligt de samenstelling van het kunstmest nogal gevoelig voor een optimale opbrengst.
Ik stel voor dat je eerst eens bij een kunstmestleverancier laat voorlichten over de optimale hoeveelheden per grondsoort en gewas.
Reken daarna je steenmeeloptie nog eens door.
Plaats reactie