Sheep schreef:
Ik denk niet dat het lijden hier op aarde Gods schuld is. Integendeel zelfs.
Zou je eerst deze god waarover je spreekt willen definieren. Ik ken er zo'n 10.000, dus ik weet niet precies welke god je bedoelt.
In het begin heeft God de Hemel en de aarde gemaakt. Het was goed, alles was toen góéd. God had de mensen kunnen dwingen om goed te blijven. Hij had ons zó kunnen maken dat we alleen maar goede dingen konden doen. Maar dat deed Hij niet! Hij gaf ons een vrije wil en een zelfstandig denkvermogen. We zijn door Hem vrij gelaten! We mogen zelf kiezen of we met Hem of zonder Hem willen leven.
Nee! God (ik ga er even gemakshalve vanuit dat je de bijbelse god bedoelt) scheidde hemel en aarde. En Hij zag dat alles goed was. God zag het sluipwespje en dacht "YES! Wat een schepping...Wat goed!!!
Maar even in alle ernst: Voor de jager was god misschien goed, voor de prooi toch iets minder!
En wat betreft vrije wil: Daar moet je je nog maar eens iets beter in verdiepen.
We mogen kiezen om met Hem of zonder Hem te leven. Mochten mensen dit VOOR het christendom uitgevonden was ook? Waarom heeft god zich pas zo laat in de geschiedenis van de mens en op zo'n ongelooflijk beroerde manier zichzelf bekend gemaakt? Waarom b.v. niet aan de Chinezen die al goed konden schrijven? De Egyptenaren? Waarom een woestijnvolk uit de bronstijd?
In het begin leefden de mensen in de tuin van Eden. Ze mochten van elke boom eten, behalve van de levensboom en de boom van de kennis van goed en kwaad. Helaas, helaas aten ze van de boom van goed en kwaad, verleid door de Satan die zei dat ze als goden zouden zijn en kennis zouden hebben van goed en kwaad als ze het deden, terwijl God hen had verteld dat ze dan onherroepelijk zouden sterven. Sindsdien zijn de mensen zondig, het kwaad zit in de mens.
Zonder meer een mooie mythe. Geen originele mythe (er is 'geleend' van anderen) maar fraai bedacht.
Tip: Kijk eens naar "The real garden of Eden van BBC's The bible's burried secrets.
https://www.youtube.com/watch?v=46OXVO2NdKM" onclick="window.open(this.href);return false;
En heel veel kwaad en lijden van nu is ook door mensen veroorzaakt. Met de schepping is het nu ook helemaal mis, het is niet meer als in het begin, zoals God het had bedoeld. En dan is de Satan er ook nog. Ik weet niet precies hoe hij werkt, maar het is in elk geval niet goed. Hij wil juist zoveel mogelijk kapot maken. God had het ons, omdat we Hem niet als onze God wilden hebben, gewoon zelf kunnen laten opknappen. Daar heeft Hij ook alle recht toe, Hij is óns niets verplicht en Hij is almachtig! Maar dat deed Hij niet!
Natuurrampen, parasieten, ziekten, kindersterfte en...Zijn woord dat aan velen op deze aardkloot niet eens bekend is! Verder is het al mis vanaf het allereerste begin. God begint dus aan een 2e schepping (ook niet origineel in mythen), vaagt alles en iedereen van de aarde af en het gedonder begint weer van vooraf aan. God heeft dit moeten voorzien!
Hij gaf aan Zijn Zoon, Jezus, wat wij verdiend hebben, zodat Hij ons kan geven wat Jezus verdiend heeft. Hij heeft Jezus gestraft voor wat wij gedaan hebben. Zijn Zoon is doodgemarteld na een leven waarin Hij niet gezondigd had, heeft drie dagen in een graf gelegen en is toen weer opgestaan uit de dood. God handelde als het ware als een rechter, die de straf gaf, van zijn rechterstoel afstapte en de prijs betaalde. De prijs was ongelofelijk hoog, wij kunnen niet beseffen hoeveel het Hem gekost heeft, maar hij is betaald! Wij mogen nu Gods kinderen zijn, als we willen!
Wederom geleend van andere gruwelijke mythen! Zie mijn post hierboven. Scapegoating is immoreel en KAN geen oplossing zijn! Ik kan niet boeten voor de moord die mijn vriend gedaan heeft. IK kan ZIJN verantwoordelijkheid niet wegnemen door in de cel te gaan zitten of mezelf te laten martelen. Vandaar dat ik het christendom immoreel vind.
Er is ook nu nog een heleboel lijden op deze aarde. Ik weet ook niet waarom Hij het nu nog toelaat, maar daar heeft Hij vast Zijn redenen voor. God zal alles weer goed maken, zoals Hij beloofd heeft. Iedereen die in Jezus gelooft en het wil, mag dan voor eeuwig bij Hem zijn.
Een enorme dooddoener. En...wederom: De immoraliteit spat er vanaf. Alleen als je n Hem gelooft mag je bij Hem zijn! Al die mensen die nog nooit van Hem gehoord hebben. Al die mensen die niet genoeg reden(!) hebben om in Hem te geloven. Die mensen dus die eerlijk nadenken en alle godsdiensten tegen elkaar afwegen, maar dan tot de conclusie komen, dat ze beter in Wodan kunnen geloven. Of al die Chinezen die nog ooit van hem gehoord hebben. Allemaal verdoemd omdat Zijn wegen ondoorgrondelijk zijn? Immoreel in mijn atheistisch opzicht.
Ik ben ervan overtuigd dat God nu ook aan het werk is, in mensen, in mij. Hij is overal, waar je ook heen gaat en wat je ook doet, Hij is erbij. Hij staat altijd voor je klaar, Hij houdt van je en je mag altijd naar Hem toekomen. Als je Hem vraagt om geloof en wijsheid, zal Hij je dat zeker geven! En al GAAT nu niet alles goed (of zoals wij het verwachten, want God kan iets wat heel slecht lijkt tot iets heel goeds maken. Paulus belandde op een zendingsreis in de gevangenis: lijkt me niet bepaald ideaal. Maar vanuit de gevangenis kon hij mensen bereiken die hij anders nooit bereikt zou hebben, zoals de cipier en soldaten. Hij bemoedigde vanuit de gevangenis ook heel veel gelovigen, en de brieven die hij toen schreef worden nu nog gelezen en bemoedigen nu nog steeds gelovigen.), als je in Jezus gelooft mag je zeker weten dat alles goed KOMT.
Vul voor God, Allah in. Of in de tijd van de Vikingen, Wodan. Had je destijds geleefd en hadden er internetfora bestaan, hadden wij nu in Wodan moeten geloven. Dat God in jouw werkt dat is me wel duidelijk. Mag ik je vragen waar je bent geboren en wat je (groot)ouders geloven/geloofden? Hoe ben je tot dit geloof gekomen? Studie? Afwegen van andere religies? Waarom ben je christen??
Ja, Gods liefde is onvoorwaardelijk, want Hij blijft altijd van ons houden, maar dat betekent niet dat we vanzelfsprekend in de Hemel komen. De Hemel is een plaats voor rechtvaardige burgers, kortom, daar kunnen wij uit onszelf nooit heen. Wij kunnen de prijs niet betalen. Maar God heeft de prijs betaald!
'Want God had de wereld zo lief dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.'(Johannes 3:16)
Heb ik al beantwoord als zijnde totaal verwerpelijk en immoreel. Naast zo;n God wens ik geen plaats te nemen. Dan kies ik toch voor de 70 maagden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick