1/10Locutus schreef:Misschien heb ik iets gemist (verwijs me gerust naar een eerdere reply), maar waarom een deterministisch universum niet compatible zou zijn met de ET ontgaat mij ten ene male.Maverick schreef:De essentie is simpel. Een deterministisch gesloten mathematisch universum past niet bij de evolutie theorie.
Voor zover ik weet zijn wetmatigheden niet tijdelijk.Een in de grond chaotisch universum waar elementen niet volgens wetmatigheden bewegen en waar wetmatigheden plaatselijk en tijdelijk zijn past wel bij de evolutie theorie.
Chaos is trouwens niet het zelfde als afwezigheid van wetmatigheden. Kort na de big bang zal er materie alle kanten op zijn gevlogen op een chaotische manier, maar juist de aanwezigheid van wetmatigheden heeft gaandeweg gezorgd voor orde in de chaos (o.a. doordat de massa van de materie elkaar aantrekt).
Een tornado is ook een ordening in anderzijds chaotisch bewegende moleculen.
Desalnietemin is dit nog steeds compatible met een deterministisch universum.
De ET geeft aan dat eigenschappen die waarde hebben in de strijd om het bestaan sterker worden en eigenschappen die geen waarde hebben zwakker worden in tijd. Bewustzijn en zelfbewustzijn zijn eigenschappen die sterker geworden zijn en hebben dus kennelijk waarde TOV bestaan. Het zou dan iets moete kunnen doen.
In een gesloten mathematisch systeem waarin elementen uitsluitend bewegen op basis van uitsluitend andere oorzaken dan zelfbewustzijn heeft het zelfbewustzijn geen waarde in de strijd om het bestaan, het veranderd immer helemaal niets. Als het zelfbewustzijn via de vrije wil wel de manier waarop elementen bewegen kan beinvloeden heeft het wel waarde. Aangezien via de ET duidelijk is geworden dat zelfbewustzijn waard heeft , heeft zelfbewustzijn dus kennelijk invloed op hoe elementen bewegen. Dus je zou het zelfbewustzijn met de vrije wil als instrument kunnen zien als 1 van de wetmatigheden die bepalen hoe elementen bewegen. Anders zou de eigenschap zelfbewustzijn niet steeds sterker geworden zijn.
Als alles door levenloze wetmatigheden beweegt dan is er geen chaos, het zou dan hooguit zo kunenn zijn dat je de oorzaak van waarom en hoe iets werkt niet ziet.
Wellicht moet je het zelfbewustzijn zien als de chaotische factor in het universum. Het zou hout snijden. Alle chaos is dan gevolg van keuze's die ooit gemaakt zijn.
De big bang theorie heeft overigens een erg zwak punt, hoe een punt kan veranderen in een asymetrisch universum is een grote vraag en als ik 's avond omhog kijk zie ik weinig symeterie. Mensen die iets betere apparatuur gebruiken dan het oog zien nog steeds geen symeterie. Maar dat terzijde.