Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

skeptic schreef:
mysterieus2000 schreef: De mens wist niet dat hij in een aards paradijs leefde. Al het goede nam hij aan als vanzelfsprekend. Door de mens bloot te stellen aan de verleiding leert de mens deze te weerstaan. Als hij dan uiteindelijk een grotere verantwoordelijkheid krijgt zal hij die ook aankunnen.

Jij zegt zomaar wat, het is toch duidelijk gebleken dat (althans volgens de bijbel) de mens niet bestand was tegen die verleiding en dus ook geen grotere verantwoordelijkheid heeft gekregen, vanwege het feit dat hij en zij die niet aankonden..
Misschien moet ik het even verduidelijken :
Gen 1:26 En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
God maakte de mens met de bedoeling heerschappij te voeren over de aarde.

Toen liet hij zich verleiden en werd die heerschappij aan de duivel overgedragen.Lucas 4:5-8 De duivel nam Jezus mee naar een hoogvlakte en liet Hem in een oogopslag alle koninkrijken van de wereld zien. "Kijk," zei hij, "dat zal ik U allemaal geven, met al hun roem en eer erbij. Want het is allemaal van mij. Ik geef het aan wie ik wil. Als U mij aanbidt, krijgt U het allemaal." Jezus antwoordde: "Er staat in de Boeken dat wij alleen God mogen aanbidden en niemand anders."

1 Cor. 6:3 Weet u niet dat wij straks over engelen zullen oordelen? Dan kunnen we dat nu toch zéker over alledaagse dingen!
Later krijgen we een grotere verantwoordelijkheid want dan zullen we zelfs over de engelen oordelen

Dus nu is satan de vorst van deze wereld. Zijn macht is reeds beperkt omdat Jezus hem overwonnen heeft. Uiteindelijk zal hij in het brandend zwavelmeer gegooid worden. (Een plaats waar hij, het beest en de leugenprofeet naar toe gaan) Ondertussen wordt hij gebruikt om mensen te leren neen te zeggen tegen verleidingen.

Groetjes Daniela
australnaut

Bericht door australnaut »

Samante schreef:
Tamara schreef:Het spijt me, Devious, maar in mijn optiek vind ik een God die iemand met een vrije wil kan scheppen, dit vervolgens ook doet en dan eveneens in staat is alles naar Zijn hand te zetten van een grotere almacht getuigen dan iemand die slechts robotjes maakt.
En het getuigt van een nòg grotere almacht dat niet getornd wordt aan die vrije wil, niet bij de uitvoering en niet achteraf.
Mooi gezegd. En het getuigt van meer grootsheid, als er niet voortdurend met straf wordt gedreigd, als men gebruik maakt van de vrije wil. Zo komt ie wel over als een kleinzerige pietje-precies.

austral
Laatst gewijzigd door australnaut op 13 jul 2006 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Re: Is er leven na de dood ?

Samante schreef:
skeptic schreef: Er zijn veel discussies geweest over leven, b.v. hoe het is ontstaan. We weten dus niet hoe het is ontstaan. Ook weten we niets over de periode voor onze geboorte en dat is ook logisch, want we bestonden toen nog niet. En na onze dood bestaan we ook niet meer.
Ik kan me ook slecht voorstellen dat er iets zou bestaan wat onstoffelijk is, dus bestaat uit niets. #-o
Er is niets mis met deze redenering, het zit logisch in elkaar.
Ik geloof dat we altijd bestaan en bij iedere geboorte alles vergeten. Dat idee heb ik nu eenmaal. Maar het is denk ik een heel gezonde manier om deze redenering van Skeptic te volgen. Beter dan een geloof in een God zoals die wordt omschreven in de grote religies.
Hallo Samante en sceptic,
Toch even een paar punten nuanceren :
  • Het is niet wetenschappelijk bewezen hoe het leven is ontstaan.
    Het is niet omdat we niet niets weten over de periode voor onze geboorte dat we niet bestonden. We weten ook niets meer over de periode in de baarmoeder en iedereen weet dat we toen wel bestonden. (Ik beweer niet dat er een leven is voor dit leven, maar wel dat je hieruit niet kunt afleiden dat er geen leven na de dood is.)
    Hetzelfde met het bestaan van iets wat onstoffelijk is. Omdat je het moeilijk vind om dit te geloven betekent nog niet dat het niet bestaat
.

Buiten het feit dat het wetenschappelijk niet te bewijzen is dat er een leven na de dood is/dat de God van de bijbel echt bestaat, is het ook moeilijk om zijn maatstaven te begrijpen. Woorden als toorn van God, heiligheid, zonde, genade, vergeving hebben in de bijbel vaak een andere betekenis dan wat wij in de 21ste eeuw er aan geven.

Ik ben sinds ik hier op dit forum bevind veel gaan lezen en opzoeken over de hel. Dikwijls wordt de hel gebruikt als een strafmiddel of als een chantagemiddel.
"Ga nu maar snel geloven of je gaat naar de hel. " Maar wat zegt de bijbel hier nu echt over. Terecht is hier opgemerkt dat een liefdevolle God onmogelijk het doel kan hebben, mensen die geestelijk ziek zijn, kinderen die nog niets verkeerds hebben gedaan, mensen die moeilijk kunnen geloven, voor eeuwig te pijnigen.

Allemaal vragen waarvan je antwoorden niet op een presenteerblaadje krijgt.

Groetjes Daniella
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

mysterieus2000 schreef:
Rereformed schreef: De gelovige denkt slechts in termen van ‘hier is een aanval op het moois dat ik heb; wat een gemenerik!’ Zijn gesprek heeft dan ook nooit tot doel het begrijpen van de realiteit van het bestaan of zelfs maar het begrijpen van de medemens die het oneens is met hem, maar heeft altijd als enige drijfveer het verdedigen van zijn eigen zielsrust, het zoveel mogelijk vermijden van lastige dilemma’s voor zijn psyche.
Het doel van deze discussie is niet om allemaal onze neuzen in dezelfde richting te steken maar om na te denken wat de ander schrijft en daar dan je mening over te geven. Zonder persoonlijk te worden :wink:
Volledig fout! Het doel van communicatie tussen mensen is altijd het verlangen de neuzen in dezelfde richting te steken. Dit is ook wat jouw geloof je voorschrijft en stelt als uiteindelijk eindpunt van het menselijk bestaan.

De begrippen wijsheid, kennis, weten, gaan allemaal uit van de impliciete gedachte dat ze voor alle mensen kenbaar zijn. Indien er verschil van opvatting is tussen twee gesprekspartners, dan heeft tenminste één van twee (mogelijkerwijs beiden) ongelijk.

Het doel van discussie is juist altijd dat je je in de gedachten van de ander verdiept, je die gedachten weegt en vergelijkt met die van jezelf. En indien de gedachte van de ander zwaarder weegt, je conclusie eruit trekken dat je het zelf bij het verkeerde eind had, of de mogelijkheid toegeven dat je het wel eens bij het verkeerde eind kan hebben. Juist dit laatste is iets wat een gelovige onmogelijk kan doen. Hij heeft van tevoren de waarheid vastgesteld, en kan die nooit opgeven, zelfs niet eens bijstellen. De gelovige heeft zijn/haar menselijkheid opgegeven en is veranderd in een robot.

Jij bent het schoolvoorbeeld van zo iemand met wie niet te discussiëren valt. Op bladzijde 17 bijvoorbeeld gaf Devious je een vraag hoe je het bestaan van aarsmaden en stafylokokken met een God kunt verenigen die zogenaamd een liefdesrelatie met de mens wil. Je had er geen antwoord op, maar vanwege het ingekapseld zijn in een dwangmatige zienswijze kun je er geen conclusies uit trekken, maar kom je aan met een gedram dat eigen is aan kleine kinderen:
1)"God wil op deze aarde alleen een relatie met mensen." Een kreet waarvoor wij mensen geen enkel argument hebben.
2)"Toen Hij de dieren en de mens maakte was er een relatie tussen deze twee."
Die is er nog steeds, en bovendien heeft deze kreet geheel niets met het dilemma wat Devious naar voren brengt te maken.
3)"De mens had heerschappij over de dieren."
Dat heeft de mens nog steeds, maar dit als kern van de relatie naar voren te brengen is slechts een zeer zielige inhoud van het grootse geheel van het leven.
4)"Door de zondeval is daar verandering in gekomen."
Devious had al opgemerkt dat onschuldige plantenetende parasieten niet zomaar in ziekteverwekkende parasieten kunnen veranderen, en bovendien dat het onmogelijk is deze meest wrede, boosaardige, sadistische manieren uit te vinden om de mens te kwellen en te martelen en tegelijkertijd met het denkbeeld rondlopen dat God liefdevol, barmhartig is en voor ons mensen zorgt. Je uitspraak is dus logisch inconsistent.
5)"Ik zie zo direkt het nut niet in van deze bacteriën maar ik ben ook God niet."
Eindelijk word je eerlijk en biecht je op dat je het dilemma niet kunt rijmen met je geloof. Maar je eerlijkheid houdt meteen op, want je verschanst je meteen erachteraan door te zeggen dat je God niet bent (implicatie: er móet een uitleg bestaan om kwelling en marteling goed te kunnen praten).
6)"In ieder geval er was geen ziekte in het aards paradijs en de mens had heerschappij over elk levend wezen."
Geen antwoord op Devious, slechts een oplepelen van enkele zaken die de bijbelmythe ons zegt, iets wat iedereen al weet.

Aangezien jij pertinent niet aan denken mee wil doen is het voor eenieder die met jou praat oneindig frustrerend; het staat gelijk aan praten tegen een betonnen muur.

Ook over het 'niet persoonlijk worden' ben ik volledig van tegengestelde mening: iemand die niet persoonlijk is, is als iemand die tegen beton spraat, niet iemand die communiceert met een mens.

Ik zeg je dus recht in het gezicht de waarheid over jezelf: jouw denken verschanst zich achter een betonnen muur, en je ziet geen medemensen om je heen met wie je in een werkelijk gesprek bent en bent niet oprecht bezig met het gezamelijk trachten te begrijpen van het leven.

En dit persoonlijk worden van mij heeft niets te maken met vijandigheid, wrevel, beledigen of agressiviteit, maar is bedoeld om je beter te maken.

Kijk eens hoe geheel anders Samante dit alles doet:
Samante schreef:
skeptic schreef: Er zijn veel discussies geweest over leven, b.v. hoe het is ontstaan. We weten dus niet hoe het is ontstaan. Ook weten we niets over de periode voor onze geboorte en dat is ook logisch, want we bestonden toen nog niet. En na onze dood bestaan we ook niet meer.
Ik kan me ook slecht voorstellen dat er iets zou bestaan wat onstoffelijk is, dus bestaat uit niets. #-o
Ik geloof dat we altijd bestaan en bij iedere geboorte alles vergeten. Dat idee heb ik nu eenmaal. Maar het is denk ik een heel gezonde manier om deze redenering van Skeptic te volgen. Beter dan een geloof in een God zoals die wordt omschreven in de grote religies.
Kijk, dát is discussiëren; kun je een hoop van leren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Is er leven na de dood ?

mysterieus2000 schreef:Ik ben sinds ik hier op dit forum bevind veel gaan lezen en opzoeken over de hel. Dikwijls wordt de hel gebruikt als een strafmiddel of als een chantagemiddel.
"Ga nu maar snel geloven of je gaat naar de hel. " Maar wat zegt de bijbel hier nu echt over. Terecht is hier opgemerkt dat een liefdevolle God onmogelijk het doel kan hebben, mensen die geestelijk ziek zijn, kinderen die nog niets verkeerds hebben gedaan, mensen die moeilijk kunnen geloven, voor eeuwig te pijnigen.

Allemaal vragen waarvan je antwoorden niet op een presenteerblaadje krijgt.

Groetjes Daniella
Heb je het volgende doorgelezen?
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/10.htm
australnaut

Bericht door australnaut »

mysterieus2000 schreef: Het is geen metafoor. God maakte de hemelen en de aarde. De wetenschap zegt dat de aarde is ontstaan door de big bang dus God veroorzaakte de big bang.
Dus "god" is een ander woord voor de oorzaak van de big bang. Dat is een definitie waar je iets me kunt.

Echter, hoe weet jij dat de oorzaak van de big bang persoonlijke trekken heeft? Het zou net zo goed onbekend principe of kracht zijn, zoals zwaartekracht of entropie. En principes en krachten willen niks, en hebben geen doel. Dat is wel effe iets anders dan de bijbelse god.

mysterieus2000 schreef:Dus je zou kunnen zeggen God sprak en er was iets dat is uitgegroeid tot datgene wat er was voor de knal er was.
Dus inderdaad, een iets, kracht of principe dat er enkele miljarden jaren geleden eens bestond. Mooi. En misschien iets dat nog altijd bestaat. Ook goed. Maar net zoals ons leven bepaald wordt door zwaartekracht, is er geen reden om aan te nemen dat dit "iets" iets van ons zou willen. Zoals aanbidding of eerbetoon of bepaald gedrag. Zwaartekracht, en ook je onbekende principe, zullen toch wel werken ongeacht wat een mens ervan vindt. Het is niet dat de zwaartekracht anders werkt als je er geen weet van hebt, of er niet in gelooft.

Zo gezien, lijkt je bijbels geloof wel erg op animisme, want je gelooft dat je het oer principe kunt bezweren door gebed en offers, net zoals vroege culturen dachten dat ze elektriciteit in de vorm van onweer konden bezweren door zang en dans. Maar ondertussen weten we allemaal dat het elektriciteit en of zwaartekracht geen ene moer kan schelen wat je van hun denkt.

austral
bad_religion

Bericht door bad_religion »

mysterieus2000 schreef:Neen Genesis is geen metafoor. Gen. 1:1 in het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt. Dat heeft hij gedaan.
Nu ben je dus rondjes aan het fietsen mysterieus, een metafoor is slechts een beeldvorming, en zodra jij beweert dat de schepping niet excact zo is gegaan als in genesis dan is genesis een metaforisch verhaal. Je kan niet van twee kantjes tegelijk eten.

mysterieus2000 schreef:Het is geen metafoor. God maakte de hemelen en de aarde. De wetenschap zegt dat de aarde is ontstaan door de big bang dus God veroorzaakte de big bang.
Dat bedoel ik dus Mysterieus, de wetenschappelijke verklaring wijkt af van hetgeen geschreven is in genesis, en daarom is genesis een metafoor hoed dan ook.
mysterieus2000 schreef:Dus je zou kunnen zeggen God sprak en er was iets dat is uitgegroeid tot datgene wat er was voor de knal er was.
Op grond van wat, ik heb je er nog op geattendeerd dat je in dit geval de noodzakelijkheid zal moeten aantonen van god. Ten eerste ga je voorbij aan het feit dat als je dit zegt dat je ruimschoots toegeeft dat genesis een metaforisch verhaal is. In genesis komt de big bang niet voor, en je verzaakt aan te tonen waarom het universum een god nodig heeft om te ontstaan. Dit is een geheel contradictoire stellingname.

Als eerste zeg je dat genesis geen metafoor is maar je stelt wel dat de schepping totaal anders is verlopen dan in genesis vermeld staat. Dan grijp je toch naar de wetenschappelijke verklaring maar verzaak dat je dan de noordzakelijkheid van een god moet aantonen. De laatste stelling is heel zwak, ik geloof in een scheppende god, dus moet die god de big bang hebben veroorzaakt, het noodzaklijk verband kan je tot nu toe niet aantonen.
Bij opzoekingen kwam ik dit tegen :
In de Koran (21:30) staat: 'Hebben zij die ongelovig zijn dan niet gezien dat de hemelen en de aarde een samenhangende massa waren? Wij hebben ze toen van elkaar gescheiden en Wij hebben uit water al het levende gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?'
Mohammed leefde van 571 tot 632 lang voordat de oerknaltheorie geformuleerd was.
Oh, nu halen we Mohammed erbij, das een leuke ontwikkeling (jij bent toch wedergeboren) Maar ook voor dit stukje text (en het gedeelte dat ik heb weggelaten) geld het volgende; wat is de noodzaak voor een Allah dat iets (in onze ogen) samenhangt, wetenschappelijk is hier een prima verkalring voor. En dan nog wat, wat is volgens jouw dan de ideale samenhang tussen elementen, heb je vergelijkingsmateriaal?

Beste mysterieus, nogmaals de vraag; wat is "orde", ik zou graa van jouw een definitie willen hebben omdat jij er kennelijk veel op baseert.

En als we dan een begripsomschrijving is voor orde, wat in mijn ogen altijd aanvechtbaar is, dan nog, wat is dan het noodzakelijk verband met het bestaan van een opperwezen, kan je dat aantonen?
Ik kies er dus voor om genesis letterlijk te zien. Of anders gezegd mijn geloof in de bijbel als een brief van God aan ons word hiermee niet bedreigt.
Wat zeg je nu? Je trekt nu een verband tussen twee heel verschillende dingen. Dat jouw geloof niet bedreigt wordt prima, maar dat staat niet gelijk (anders) dan de letterlijke interpretatie van genesis. En je hebt nu meerdere malen heel duidelijk doen doorschemeren dat jij genesis als metafoor ziet, want je haalt allerlei wetenschappelijke theoriën aan om uitleg te geven aan de schepping. Heelaas ontbreken twee belangrijke criteria, de belangrijkste is het noodzakelijk verband tussen god en het ontstaan, en tevens is er geen definitie gegeven van "orde" (die dezelfde god in stand zou houden).
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Tamara schreef:
bad_religion schreef: Welnu Tamara, het gaat over "god" dus welke geschriften zou ik nu bedoelen, het gaat over het onderwerp de scheppende god, dus stop dan even met ontwijkende vragen en neem bijvoorbeeld een voorbeeld aan Mysterieus die wel zo goed mogelijk ingaat op vragen
Ik vraag niet welke geschriften, ik vraag in welk opzicht? Volgens jouw mening, dan uiteraard.
Beste Tamara, als een slang ben je nu aan het kruipen om geen antwoord te geven, simpele vraagjes en bijbeltexten doen het bij jouw, maar stel dat je moet gaan nadenken hè. Ik heb meer respect voor Mysterieus die ondanks alles een volwaardig gesprekspartner blijft en discussies niet uit de weg gaat.
Aansluitend heb ik dan de vragen of god een scheppende god is. Welnu, je hebt daarna dus aangegeven dat dit zo is, wat mij niet duidelijk wordt is of genesis een metafoor is of niet. Maar waaruit valt nu nog op te maken dat die god van jouw een scheppende god is?

Ik zou niet weten waarom wel (een metafoor)..
Welke definitie hanteer jij voor scheppen/ Schepper?
Wat zou ik daar nu mee bedoelen hè Tamara, misschien pinkeltje wel. Tamara laat maar, dit gaat iets verder dan de vastomlijnde bijbeltexten, en dat is gewoon wat te moeilijk oor jouw.....
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Volledig fout! Het doel van communicatie tussen mensen is altijd het verlangen de neuzen in dezelfde richting te steken. Dit is ook wat jouw geloof je voorschrijft en stelt als uiteindelijk eindpunt van het menselijk bestaan.
Misschien is het goed als je dit (http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1968) eens leest.
Oorlogen en ruzies ontstaan meestal omdat er niet naar de ander geluistert wordt.
Er geen begrip wordt getoond voor een andere mening. Daarmee bedoel ik als de ander anders denkt dan jij, dan is hij per definitie verkeerd of dom.

De begrippen wijsheid, kennis, weten, gaan allemaal uit van de impliciete gedachte dat ze voor alle mensen kenbaar zijn. Indien er verschil van opvatting is tussen twee gesprekspartners, dan heeft tenminste één van twee (mogelijkerwijs beiden) ongelijk.
Daarom dat het doel van een goede discussie ook niet is de ander te overtuigen van jou gelijk maar naar elkaars mening te luisteren. Wie weet misschien leer je zo nog iets nieuws bij.
Het doel van discussie is juist altijd dat je je in de gedachten van de ander verdiept, je die gedachten weegt en vergelijkt met die van jezelf. En indien de gedachte van de ander zwaarder weegt, je conclusie eruit trekken dat je het zelf bij het verkeerde eind had, of de mogelijkheid toegeven dat je het wel eens bij het verkeerde eind kan hebben. Juist dit laatste is iets wat een gelovige onmogelijk kan doen. Hij heeft van tevoren de waarheid vastgesteld, en kan die nooit opgeven, zelfs niet eens bijstellen. De gelovige heeft zijn/haar menselijkheid opgegeven en is veranderd in een robot.
Moest ik niet bereid zijn de waarheid bij te stellen, dan zou ik niet nadenken over wat anderen in een gesprek tegen mij zeggen. Dan zou ik geen boeken lezen of op internet gaan zoeken naar antwoorden. Dan zou ik zelfs geen discussie aangaan dan kan ik even goed een goed gesprek voeren met mijn hond of kat. Die kunnen uren luisteren en spreken nooit tegen.
Jij bent het schoolvoorbeeld van zo iemand met wie niet te discussiëren valt. Op bladzijde 17 bijvoorbeeld gaf Devious je een vraag hoe je het bestaan van aarsmaden en stafylokokken met een God kunt verenigen die zogenaamd een liefdesrelatie met de mens wil. Je had er geen antwoord op, maar vanwege het ingekapseld zijn in een dwangmatige zienswijze kun je er geen conclusies uit trekken, maar kom je aan met een gedram dat eigen is aan kleine kinderen:
1)"God wil op deze aarde alleen een relatie met mensen." Een kreet waarvoor wij mensen geen enkel argument hebben.
2)"Toen Hij de dieren en de mens maakte was er een relatie tussen deze twee."
Die is er nog steeds, en bovendien heeft deze kreet geheel niets met het dilemma wat Devious naar voren brengt te maken.
3)"De mens had heerschappij over de dieren."
Dat heeft de mens nog steeds, maar dit als kern van de relatie naar voren te brengen is slechts een zeer zielige inhoud van het grootse geheel van het leven.
4)"Door de zondeval is daar verandering in gekomen."
Devious had al opgemerkt dat onschuldige plantenetende parasieten niet zomaar in ziekteverwekkende parasieten kunnen veranderen, en bovendien dat het onmogelijk is deze meest wrede, boosaardige, sadistische manieren uit te vinden om de mens te kwellen en te martelen en tegelijkertijd met het denkbeeld rondlopen dat God liefdevol, barmhartig is en voor ons mensen zorgt. Je uitspraak is dus logisch inconsistent.
5)"Ik zie zo direkt het nut niet in van deze bacteriën maar ik ben ook God niet."
Eindelijk word je eerlijk en biecht je op dat je het dilemma niet kunt rijmen met je geloof. Maar je eerlijkheid houdt meteen op, want je verschanst je meteen erachteraan door te zeggen dat je God niet bent (implicatie: er móet een uitleg bestaan om kwelling en marteling goed te kunnen praten).
6)"In ieder geval er was geen ziekte in het aards paradijs en de mens had heerschappij over elk levend wezen."
Geen antwoord op Devious, slechts een oplepelen van enkele zaken die de bijbelmythe ons zegt, iets wat iedereen al weet.
Blijkbaar begrijp je niet wat ik schrijf - misschien komt dat wel omdat je er al van overtuigd bent dat ik het toch verkeerd heb. Je kan in plaats van mijn betoog gedram voor kleine kinderen te noemen ook ingaan op punten waar je het niet eens mee bent. Met tegenargumenten komen of simpelweg vragen wat bedoel je daarmee.
Ik bedoel te zeggen. Zelfs al zouden deze parasieten in de tijd van het aardsparadijs aanwezig geweest zijn dan stonden Adam en Eva boven hen. Een simpelweg "ga weg !! stop !! was genoeg.
Het verschil in relatie tussen vroeger en nu is. Als ik nu een wilde leeuw tegenkom in Afrika dan kan ik nog zo hard roepen als ik wil stop ga weg. Als het beest honger heeft is het met mij gedaan. Toen luisterde alle dieren naar de mensen. Dus mijn antwoord was wel degelijk relevant.
Ik zeg ook niet dat God die sadistiche manieren heeft uitgevonden, laat staan om ons te kwellen. Doordat de duivel heerschappij heeft over de wereld wordt veel van wat eens goed was nu slecht gebruikt. Bvb. Sex. bedoelt tussen één volwassen man en één volwassen vrouw. Toch bestaat verkrachting, pedofilie en nog van alles anders.

Aangezien jij pertinent niet aan denken mee wil doen is het voor eenieder die met jou praat oneindig frustrerend; het staat gelijk aan praten tegen een betonnen muur.
Dat kan ik van jou ook zeggen
Ook over het 'niet persoonlijk worden' ben ik volledig van tegengestelde mening: iemand die niet persoonlijk is, is als iemand die tegen beton spraat, niet iemand die communiceert met een mens.

Ik zeg je dus recht in het gezicht de waarheid over jezelf: jouw denken verschanst zich achter een betonnen muur, en je ziet geen medemensen om je heen met wie je in een werkelijk gesprek bent en bent niet oprecht bezig met het gezamelijk trachten te begrijpen van het leven.

En dit persoonlijk worden van mij heeft niets te maken met vijandigheid, wrevel, beledigen of agressiviteit, maar is bedoeld om je beter te maken.
Waarmee je dus zegt jij bent verkeerd, Ik ben juist. Jij bent dom, je ziet het niet. Ik ben slim want ik heb mijn fout ingezien. Ik ben meer dan jij. Ik kan je beter maken.
Terwijl ik zeg : Ik zie het zo, denk er eens over na. En voor de rest is het iets tussen God en die persoon. Het is niet mijn verantwoordelijkheid. Het is wel mijn verantwoordelijkheid om zo goed en duidelijk mogelijk te antwoorden dat is iets heel anders.

Kijk eens hoe geheel anders Samante dit alles doet:
Samante schreef:
Kijk, dát is discussiëren; kun je een hoop van leren.
Dat is niet discussiëren dat is het eens zijn met iemand, en dat mag, is niets mis mee. Verder respecteer ik de mening van Samante en zij/hij respecteert mijn mening ook al denken we over een boel dingen anders. En als de ander iets neerschrijft wat onduidelijk is dan vragen we meer uitleg. Dat is discussiëren.

Groetjes Daniella
Rereformed
Moderator
Contacteer:

mysterieus2000 schreef:
Dat kan ik van jou ook zeggen
Nee, want ik bombardeer je niet met een overtuiging waarin je moet geloven. Ik sta open voor 'het zou zus kunnen zijn of wellicht zó kunnen zijn'. Ik heb geen uiteindelijke antwoorden, zoals je kunt opmerken over mijn volledig stilzwijgen over de topicvraag. Stilzwijgen over dingen waar men niets over kan weten is hogere wijsheid. Ik -en vele andere gesprekspartners die je hebt gehad- heb slechts de onzin van jouw denken aangetoond.

Indien ik een uiteindelijk antwoord voor mezelf verzin, dan erken ik dat het mijn fantasie is die het zo wíl zien, maar zal ik dit nooit als objektieve waarheid aan anderen voorhouden. Daarom gaf ik je ook de tekst van Samante om het te overdenken. Het verschil met christenen is dat de laatsten nooit over hun overtuiging kunnen denken als een spel van de geest, maar het móeten zien als objektieve waarheid, en dus nog moeten geloven dat iedereen dezelfde leringen zou moeten aanhangen.

mysterieus2000 schreef:

Waarmee je dus zegt jij bent verkeerd, Ik ben juist. Jij bent dom, je ziet het niet. Ik ben slim want ik heb mijn fout ingezien. Ik ben meer dan jij. Ik kan je beter maken.
Terwijl ik zeg : Ik zie het zo, denk er eens over na. En voor de rest is het iets tussen God en die persoon. Het is niet mijn verantwoordelijkheid. Het is wel mijn verantwoordelijkheid om zo goed en duidelijk mogelijk te antwoorden dat is iets heel anders.
Indien jij naar Papoea Nieuw-Guinea gaat zal jij op precies dezelfde manier praten tegen inboorlingen als ik tegen jou. Je zal dan ook zeggen dat hun domheid en mindere slimheid niet betekent dat jij meer bent, maar dat jij met behulp van generaties lang menselijk denken en navorsen hogere inzichten hebt gekregen, die superieur zijn aan de denkbeelden van inboorlingen.
Indien je dit niet doet is het alternatief dat je je eigen denkbeelden opgeeft en die van de inboorlingen hoger inschat dan die van jezelf.

Maar het alternatief dat een confrontatie tussen de verschillende denkwerelden in het geheel geen gevolgen heeft voor één van beiden, is naief.
Verder respecteer ik de mening van Samante en zij/hij respecteert mijn mening ook al denken we over een boel dingen anders. En als de ander iets neerschrijft wat onduidelijk is dan vragen we meer uitleg. Dat is discussiëren.
Het gaat mij niet om respect. Respect in de zin van de ander het recht geven te zeggen en denken wat hij/zij wil is voor mij een bijkomstige vanzelfsprekendheid.

Het gaat mij om waarheid en onwaarheid naar boven te halen, iets waar jij niet in geïnteresseerd bent.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

mysterieus2000 schreef:
Waarom schiep God sterren die zo ver weg staan dat we ze niet kunnen zien?
Niet alles wat God geschapen heeft is voor de mens. de aarde is er voor de mens. Daarenboven heeft de mens een functie in de hemelse gewesten (waar die zich ook mogen bevinden ?) Na dit aardse bestaan kan de mens zich verplaatsen zonder dit lichaam met al zijn beperkingen. Misschien kunnen we ze dan wel zien, en misschien kunnen de engelen ze nu wel zien.
De Bijbel spreekt duidelijke taal over de functie van de sterren en planeten. Genesis 1: 14 En God zeide: Dat er lichten zijn in het uitspansel des hemels, om scheiding te maken tussen den dag en tussen den nacht; en dat zij zijn tot tekenen en tot gezette tijden, en tot dagen en jaren!
15 En dat zij zijn tot lichten in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde! En het was alzo.
16 God dan maakte die twee grote lichten; dat grote licht tot heerschappij des daags, en dat kleine licht tot heerschappij des nachts; ook de sterren.
17 En God stelde ze in het uitspansel des hemels, om licht te geven op de aarde.
18 En om te heersen op den dag, en in den nacht, en om scheiding te maken tussen het licht en tussen de duisternis.

De sterren hebben als functie om licht te brengen, voor de navigatie en voor de tijdsrekening. Dat is volgens de Bijbel het doel waarmee God de sterren en planeten schiep. Het aantal sterren dat we kunnen zien is een fractie van het werkelijke aantal sterren. Nogmaals, als genesis klopt, waarom zijn er dan honderdenmiljarden sterren en stelsels die we niet kunnen zien (waarvan er velen zijn die we nooit zullen zien).?
Waarom hebben sterren die lichtjaren ver weg staan planeten?
Waarom zouden ze die niet hebben ?
Omdat genesis duidelijk het doel van sterren en planeten beschrijft. De miljarden sterren en exoplaneten hebben als doel om licht te brengen op aarde en als hulpmiddel voor de tijdsrekening (volgens genesis). Als genesis klopt, en planeten en sterren zijn puur geschapen voor het nut van de aarde en haar bewoners, waarom hebben die sterren die honderdenmiljarden kilometers ver van ons vandaan zijn, planeten die we niet kunnen zien? En waarom staan die sterren zo ver weg?
God wil op deze aarde alleen een relatie met mensen.

Waarom?
Toen Hij de dieren en de mens maakte was er een relatie tussen deze twee. De mens had heerschappij over de dieren. Door de zondeval is daar verandering in gekomen. Ik zie zo direkt het nut niet in van deze bacteriën maar ik ben ook God niet. In ieder geval er was geen ziekte in het aards paradijs en de mens had heerschappij over elk levend wezen.

Is geen antwoord op de vraag. Nogmaals Welke sadistische kwaadaardige geest heeft 'plantenetende wormen' zo herschapen dat ze de hersenen van kinderen opeten? Waarom schiep God aarsmaden en staffylokokken?
Toen God deze engel maakte nam hij een risico, maar het was een berekend risico. Als de engel in opstand zou komen, dan zou God de mens maken om alsnog zijn plan ten uitvoer te brengen.
Ten eerste wil ik graag van je weten waar dit in de Bijbel staat vermeld.
Ten tweede: Een alwetende entiteit kan eigenlijk helemaal geen risico nemen, hij kan in de toekomst kijken, en kent alle gevolgen van zijn handelingen. Alles wat een alwetende entiteit doet, doet hij met voorbedachten rade. Dit betekent dat de Bijbelse God (hypothetiserend...) met voorbedachten rade Lucifer schiep, met de wetenschap dat deze zou rebelleren, en met de wetenschap dat hij Eva zou verleiden, en met de wetenschap dat dit allemaal zou leiden tot eeuwige hel en verdoemenis van miljarden mensen.
De andere conclusie die we kunnen trekken, is dat de God in de bijbel niet alwetend is, iemand die zich dus kan vergissen, fouten kan maken, en dus niet volmaakt is.
De mens wist niet dat hij in een aards paradijs leefde. Al het goede nam hij aan als vanzelfsprekend. Door de mens bloot te stellen aan de verleiding leert de mens deze te weerstaan. Als hij dan uiteindelijk een grotere verantwoordelijkheid krijgt zal hij die ook aankunnen.
Dus eigenlijk mogen we Lucifer wel dankbaar zijn?
Waarschijnlijk heb je deze antwoorden al eens eerder gehoord maar bevredigen ze niet. Misschien als je echt een antwoord wil moet je het Hem eens zelf vragen. Misschien gaat er dan ergens een lichtje branden. :idea: :wink:
Vind je ook dat ik Allah moet vragen? Of Krishna? Waarom zou ik dat niet doen? Misschien ben jij wel onder invloed van Shaitan of één van zijn Djinn's (bovennatuurlijke vijanden van Allah), of verkeer je onder de 'begoocheling van Maya' (bedwelmende kracht die mensen van Krishna weghoudt).

Een vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

tjeerdo schreef:Nog een mooi voorbeeld van de volmaakte liefde en toewijding van het godsbeeld van Tamara.

Miljoenen mensen lijden aan de meest gruwelijke kwalen. Bijvoorbeeld Aids. Ik ben god en kijk toe. Ik weet de oplossing voor het probleem. Maar geef de wetenschappers genoeg tijd om een oplossing te bedenken. Na vijftien miljoen sterfgevallen en dus vijftien miljoen lijdensverhalen en ontelbare aidswezen sta ik toe te kijken en wrijf mijzelf in mijn handen. En roep: "wat een verrukkelijk goddelijk geduld heb ik toch".

De christelijke doctrine gaat uit van een godsbeeld wat afwacht en als vader lijdt bij de aanblik van zijn kinderen. HIj zapt van leed naar leed en ziet kinderen en volwassenen lijden op de plek die hij tussen de biljoenen plaatsen geschikt vond om na miljarden jaren te bezoeken om de juiste maagd te keizen. Ik vraag mij af in wat voor gezin deze personen (Tamara en Daniella) zijn opgegroeid. Normale situaties zijn hun kennelijk ontgaan.
skeptic schreef: Als je sommige gelovigen mag geloven, zit dat anders.
http://www.brights.nl/weblog/pivot/entry.php?id=30

Of zoals ze het zelf zeggen.
Quote:
Why do you say "Thank God For AIDS"?

Because God is a sovereign God, and should be thanked for all of His righteous judgments, whether you like them or not. Everyone who gets AIDS gets it as a direct result of God's will (including babies and people who get it from blood transfusions), and He should be blessed for it. "Be not deceived; God is not mocked: whatsoever a man soweth, that shall he also reap" Galatians 6:7. You should follow Job's example: "Naked came I out of my mother's womb, and naked shall I return thither: the Lord gave, and the Lord hath taken away; blessed be the name of the Lord." Job 1:21.

As far as innocent people who get AIDS, God isn't bound by your humanistic standards of justice. Throughout history, He has killed innocent people to punish those people who are still living (e.g., the innocent first born of Egypt). And He's doing it today. God's wrath is being poured out on this world in many forms, including AIDS, and part of that wrath is the destruction of innocent people (including babies).

http://www.godhatesfags.com/main/faq.html#AIDS

Nog even jouw (skeptic) prikkelende antwoord tussen de rest vandaan halen. Want het is weer stil aan de overkant. De ortho-ghristenen pakken weer hun geliefde spulletjes uit de schappen en lopen snel verder bij de door hun onwelgevallige produkten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Tamara
Ervaren pen

Bericht door Tamara »

tjeerdo schreef:Nog een mooi voorbeeld van de volmaakte liefde en toewijding van het godsbeeld van Tamara.
Lijkt me eerder jouw godsbeeld.
Nog even jouw (skeptic) prikkelende antwoord tussen de rest vandaan halen. Want het is weer stil aan de overkant. De ortho-ghristenen pakken weer hun geliefde spulletjes uit de schappen en lopen snel verder bij de door hun onwelgevallige produkten.
't is maar wat je prikkelend noemt.. :roll:.
1. Aids is niet van God. Jezus genas ze allen. Punt.
2. God haat de zonde maar heeft de zondaar lief. Het is niet aan ons om hier over te "oordelen", dat is tussen die persoon zelf en God, zoals bij een ieder.

Mocht je er anders over denken kom je maar met een Bijbelse onderbouwing...over 3,5 week ben ik er weer dus moet lukken..
Samante

Bericht door Samante »

Tamara schreef: Mocht je er anders over denken kom je maar met een Bijbelse onderbouwing...
Ik zou zeggen: probeer eerst die bijbel te onderbouwen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Samante schreef: Ik zou zeggen: probeer eerst die bijbel te onderbouwen.
Daar sluit ik mij bij aan. Jurisprudentie op basis van volksverhalen doorspekt met genocide, zwemmende bijlen, sprekende ezels is natuurlijk niet relevant. Vreemd dat het godsbeeld in de bijbel afwijkt van datgene wat jij naar voren brengt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie