Grenzen aan het transactivisme.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Grenzen aan het transactivisme.

Bericht door Peter van Velzen »

axxyanus schreef: 02 mei 2021 08:50 Kan je mijn vraag beantwoorden zoals die bedoeld was? Over welk onrecht heb jij het?
Ik heb niet geschreven onrecht aan de mensen, maar onrecht aan de werkelijkheid zoals zij die ervaren. Dat is alles waar ik het over had. Die werkelijkheid stemt voor hen niet overeen met een simpele tweedeling. Welke je ook mocht kiezen,
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 03 mei 2021 02:27
axxyanus schreef: 02 mei 2021 08:50 Kan je mijn vraag beantwoorden zoals die bedoeld was? Over welk onrecht heb jij het?
Ik heb niet geschreven onrecht aan de mensen, maar onrecht aan de werkelijkheid zoals zij die ervaren. Dat is alles waar ik het over had. Die werkelijkheid stemt voor hen niet overeen met een simpele tweedeling. Welke je ook mocht kiezen,
En welk punt wil je hiermee maken? Wat voor belang heeft het dat er mensen zijn die de werkelijkheid (hun biologisch geslacht) niet als zodanig ervaren? Ik wil best aannemen dat die mensen dat als zeer belangrijk ervaren maar op welke manier moeten wij als maatschappij daar rekening mee houden? Op welke manier moeten wij onze wetten en regels daar aan aanpassen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Peter van Velzen schreef: 03 mei 2021 02:27 Ik heb niet geschreven onrecht aan de mensen, maar onrecht aan de werkelijkheid zoals zij die ervaren. Dat is alles waar ik het over had. Die werkelijkheid stemt voor hen niet overeen met een simpele tweedeling. Welke je ook mocht kiezen,
mensen met waanbeelden doen we altijd onrecht aan, de werkelijkheid zoals zij die ervaren klopt gewoon niet
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

holog schreef: 27 apr 2021 10:56
axxyanus schreef: 15 sep 2020 22:02 Dit is de situatie in België.

https://www.koengeens.be/news/2017/12/2 ... er-in-2018
maw bijvoorbeeld , moest ik een man zijn en mijn extralegaal pensioen is nog een renteplan (met een omzettingscoefficent afhankelijk van de sterfte kansen) , dan vraag ik mijn ik mijn kapitaal op en dan voel ik mij een vrouw en dan zijn ze verplicht me meer uit te betalen aangezien ik langer leef. (zonder geslachtsoperatie) - handig kan je dat wel noemen.

analoge toestanden betrefffende de overlijdensdekkingen enz ... straffe toebak - we zullen het waarschijnlijk beter niet luid op zeggen.

(ik veronderstel dat ik hier iets niet al te correct heb begrepen of over het oog heb gezien ?)
Het lijkt erop dat je dat heel goed begrepen hebt. In Canadaheeft een man zijn legaal geslacht laten veranderen om een minder hoge verzekeringspremie te moeten betalen
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

axxyanus schreef: 03 mei 2021 07:58 Wat voor belang heeft het dat er mensen zijn die de werkelijkheid (hun biologisch geslacht) niet als zodanig ervaren?
Het is niet dat zij hun biologisch geslacht niet ervaren. Dat doen ze wel degelijk. Maat in tegenstelling tot jij en ik, ervaren ze die als vreemd. We moeten slechts ruimte bieden voor hun ervaringen. Zuiver uIt medemenselijkheid. Verder stel ik geen wetsvoorstellen voor zoals je weet.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

appelfflap schreef: 03 mei 2021 08:14
Peter van Velzen schreef: 03 mei 2021 02:27 Ik heb niet geschreven onrecht aan de mensen, maar onrecht aan de werkelijkheid zoals zij die ervaren. Dat is alles waar ik het over had. Die werkelijkheid stemt voor hen niet overeen met een simpele tweedeling. Welke je ook mocht kiezen,
mensen met waanbeelden doen we altijd onrecht aan, de werkelijkheid zoals zij die ervaren klopt gewoon niet
Jouw visie dat zij zich slechts iets verbeelden wordt niet door de wetenschap gedeelt, Vooralsnog volg ik de wetenschappelijke visie. Die kan in de toekomst worden bijgesteld, maar dat zien we dan wel weer.
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 04 mei 2021 06:05
appelfflap schreef: 03 mei 2021 08:14
Jouw visie dat zij zich slechts iets verbeelden wordt niet door de wetenschap gedeelt,
Op welke manier niet? Iemand die zichzelf ziet op een manier die niet overeenkomt met de werkelijkheid, die verbeeld zich iets of zit met een waandenkbeeld. Dus mensen die zichzelf als het ene geslacht zien en het andere geslacht zijn, die verbeelden zich iets of zitten met een waandenkbeeld of illusie. Dat is tot nu toe de algemene herkende betekenis van waandenkbeeld en illusie geweest.

Maar nu het om transpersonen gaat, draaien we de zaken om. Plots wordt niet meer de objectieve werkelijkheid de maatstaf maar hoe mensen zichzelf zien. Maar enkel en alleen als het om geslacht gaat. Elke vraag waarom dat dan ook niet van toepassing is op ras, handicap, ... wordt afgedaan als transfobisch zonder ooit een antwoord te voorzien? Hoe is dat wetenschappelijk?

Als ik een echte wetenschappelijke verklaring krijg die het verschil in aanpak tussen geslacht en andere kenmerken duidelijk uitlegt, dan wil ik mijn visie herzien. Tot dan lijkt het mij gewoon een visie waarvan beweerd wordt dat ze wetenschappelijk is.
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 04 mei 2021 06:05 Jouw visie dat zij zich slechts iets verbeelden wordt niet door de wetenschap gedeelt,
ik weet nog steeds niet wat ik nu eigenlijk moet voelen om 100% zeker te weten dat ik een man ben
mijn geslachtskenmerken spelen blijkbaar volstrekt geen rol.
is het wetenschap moet jij dit nu kunnen tonen.

dit is natuurlijk ook geen antwoord op de reeds gegeven implicaties op de maatschappij, axx heeft al een hoop voorbeelden gegeven.
een vrouwenvluchthuis dat nu subsidies verliest omdat ze geen mannen willen opvangen? een serieus probleem met een enorme impact op vrouwen als zich dat doorzet.
jonge meisjes die publieke toiletten meoten delen met mannen? gisteren werd er nog maar eens een pedonetwerk opgerold. 400 000 leden en ik ben er zeker van dat ge het aantal vrouwen dat lid is op 1 hand kunt tellen
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 04 mei 2021 06:05 ... Vooralsnog volg ik de wetenschappelijke visie. Die kan in de toekomst worden bijgesteld, maar dat zien we dan wel weer.
Misschien dat je dit eens moet lezen om een idee te krijgen welke vizie wetenschappelijk is: The Two World-Views of Puberty Blockers.
Peter van Velzen
Site Admin

Jongens (want dat schijnen jullie te zijn). Ik pleit niet voor of tegen wettelijke veranderingen. ALleen voor begrip voor jongens die meisje willen xijn, Ik pleit ook niet voor pedofilie maar ik veronderstel dat het aantal transgenders in een perdonetwerk ook nogal laag zal uitvallen. Ik vermoed eerlijk gezegd dat pedofielen zich niet op openbare toiletten ophouden maar eerlijk gezegd weet ik nog minder over die mensen dan over transgenders. Jullie zijn wellicht bang voor wat je vreemd is. Kennen jullie ook maar één transgender? (of nog onwaarschijnlijker: een pedofiel)?
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef: 05 mei 2021 04:32 Jongens (want dat schijnen jullie te zijn). Ik pleit niet voor of tegen wettelijke veranderingen. ALleen voor begrip voor jongens die meisje willen xijn, Ik pleit ook niet voor pedofilie maar ik veronderstel dat het aantal transgenders in een perdonetwerk ook nogal laag zal uitvallen. Ik vermoed eerlijk gezegd dat pedofielen zich niet op openbare toiletten ophouden maar eerlijk gezegd weet ik nog minder over die mensen dan over transgenders. Jullie zijn wellicht bang voor wat je vreemd is. Kennen jullie ook maar één transgender? (of nog onwaarschijnlijker: een pedofiel)?
Peter,

Er wordt IMO meer gevraagd dan begrip. Het is geen begrip waar om gevraagd wordt als je het geen illusie of waanbeeld meer mag noemen als iemands beeld dat die van zichzelf heeft niet overeenkomt met de werkelijkheid. Niemand heeft er een probleem mee om als er over anorexia nervosa gepraat wordt, dat het idee dat die mensen hebben over hun eigen gewicht een waanbeeld is. Dat een waanbeeld noemen staat begrip voor de persoon niet in de weg.

Dit gaat ook niet over wat vreemd is. Ik argumenteer hier niet voor het afdwingen van de sociale normen die hier bestaan rond man en vrouw. Als een man een rok wil dragen om naar het werk te gaan of make up wil dragen, zijn nagels wil doen, dan kan ik mij daar misschien wel ongemakkelijk bij voelen als ik in het werkelijke leven daar tegenop botst maar dat heeft niets te maken met de punten die ik hier aandraag. Of ik mij daar ongemakkelijk bij voel of niet verandert niets aan het feit dat de normen die wij normaal gezien hanteren omgedraaid worden voor transgenders en enkel voor transgenders. Het is niet zo dat de norm in zijn algemeenheid omgedraaid wordt.

Ik heb begrip voor mensen met genderdysforie. Ik wens die mensen de allerbeste zorg toe en als de allerbeste zorg uiteindelijk een transitie zou blijken te zijn dan hebben ze wat mij betreft het recht op zo'n operatie en dan mag onze ziektezorg daarin tussenkomen. Maar de beste zorg kan enkel gevonden worden als je de zaken bij naam mag noemen. En het is zelfs mogelijk dat terwijl er onderzoek gedaan wordt, men tot de vaststelling komt dat de naam die men hanteerde, onnauwkeurig is. Maar dan moet men wel ergens een standaard hebben, die men kan afchecken om na te gaan of een naam juist gebruikt wordt. Geen uitzondering maken voor enkel transgenders om hun beeld van zichzelf toch maar geen waanbeeld te noemen en hun conditie toch maar geen stoornis.

En moet ik een transgender kennen om mij zorgen te maken over het feit dat een vrouwenvluchthuis in Canada geen subsidies meer krijgt omdat ze niet met mannen willen werken? Ook als die mannen transvrouwen zouden zijn.
appelfflap
Banned

Peter van Velzen schreef: 05 mei 2021 04:32 ALleen voor begrip voor jongens die meisje willen xijn,
hoeveel Jongens willen Messi zijn of denken dat ze evengoed kunnen voetballen of allerlei andere idiote ideeën die perfect normaal zijn.

een realiteitscheck of iedereen in zijn omgeving onder druk zetten om mee in die fantasie te gaan? bij transgenders die kleine jongen zijn hele toekomst verpesten door hem op medicatie te zetten?
zoals gezegd, geen pubertijd door medicatie betekent dat die met een micropenis verder moet. het is niet zo dat eens je medicatie stopt dat hij zijn pubertijd inhaalt hé
pleit ook niet voor pedofilie maar ik veronderstel dat het aantal transgenders in een perdonetwerk ook nogal laag zal uitvallen.
ik had het over mannen, het verschil tussen de geslachten gaat veel dieper als een paar uiterlijke kenmerken.

met of zonder pruik, het blijven mannen hé. op youtube vindt je genoeg filmpjes waar transvrouwen, biologische mannen, andersdenkenden met geweld afdreigen. Zal een vrouw nooit doen
zie je filmpjes waar transgenders de aandacht opzoeken, dat zijn zo goed als altijd biologische mannen.
maw typisch mannelijk gedrag.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Appelflap & Axxyanus,

Het is net alsof het niet tot jullie is doorgedrongen is dat het per wet mogelijk is geworden om je geslachtsaanduiding die bij de aangifte van geboorte is gedaan (eenmalig neem ik aan) kan worden gewijzigd en dat dan de keuze-opties man/vrouw zijn.
Zolang die wet niet wordt ingetrokken blijft het dus blaffen tegen de maan.

Wat er voor de rest volgt is het maatschappelijk inpassen en inmeten.
De rest van de drukte gaat namelijk over de ook voordien al bestaande gelijke behandeling, die pertinent niet inhoudt dat mensen hun vrijheden worden beperkt omdat anderen hun gedrag onder wanen rangschikken.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 05 mei 2021 12:01 Het is net alsof het niet tot jullie is doorgedrongen is dat het per wet mogelijk is geworden om je geslachtsaanduiding die bij de aangifte van geboorte is gedaan (eenmalig neem ik aan) kan worden gewijzigd en dat dan de keuze-opties man/vrouw zijn.
Ik mag er op wijzen dat ondanks mensen zoals jij die proberen te suggeren dat dat geen noemenswaardige problemen oplevert, dat die problemen IMO weldegelijk noemenswaardig zijn. Ook mag ik erop wijzen de normale betekenis van "waanbeeld" wel degelijk van toepassing is op mensen die zichzelf zien als van een ander geslacht dan het geslacht dat ze hebben.
heeck schreef: 05 mei 2021 12:01Wat er voor de rest volgt is het maatschappelijk inpassen en inmeten.
De rest van de drukte gaat namelijk over de ook voordien al bestaande gelijke behandeling, die pertinent niet inhoudt dat mensen hun vrijheden worden beperkt omdat anderen hun gedrag onder wanen rangschikken.
Dit is IMO een oneerlijke voorstelling van zaken. Het gaat niet om hun gedrag in het algemeen. Niemand in dit topic, argumenteert voor het opdringen van geslachtstereotiepen om op die manier mensen hun gedrag te beperken. Waar het hier om gaat is om mensen de toegang te ontzeggen tot faciliteiten die beperkt zijn tot het andere geslacht. Als je dat een ongeoorloofde beperking van gedrag vind, dan moet je gewoon die beperkingen opheffen en dan moeten alle aparte faciliteiten voor vrouwen en mannen opgeheven worden. Als je van oordeel bent dat dergelijke beperkingen geoorloofd zijn, dan wil ik het gedrag van transvrouwen niet beperkt zien omdat hun gedrag onder wanen wordt gerangschikt maar gewoon omdat ze nu eenmaal tot een specifiek biologisch geslacht horen.

Hiermee illustreer je voor de zoveelste maal dat je meeloopt met de twee maten waarin zovelen betreffende dit onderwerp meten. Als een volwassen het idee zou hebben minderjarig te zijn, zou jij het feit dat die persoon toch geen toegang krijgt tot faciliteiten die beperkt zijn tot minderjarigen, niet omschrijven als iemands gedrag te willen beperken omdat dat gedrag onder de wanen gerangschikt wordt.

Niet meegaan met iemands waan en die persoon de beperkingen opleggen die normaal gepaard gaan met zijn geslacht/leeftijd/gewicht/... is niet het zelfde als het gedrag van die persoon beperken omdat zijn gedrag onder een waan wordt gerangschikt.
Plaats reactie