Wordt logica aanvaard door wiskundigen en wetenschappers?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Wordt logica aanvaard door wiskundigen en wetenschappers

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: Het correct uitdrukken hoort ook bij de wiskunde, dat hoort bij de noodzakelijke ondergrond.
Daarbij is het niet zo, dat omdat je denkt dat we je niet begrijpen je daar je gelijk uit kunt halen.
Uiteraard niet, maar het is dan evenmin duidelijk of het idee onjuist is. Men weerlegt dan immers alleen datgene dat je niet bedoelt. Ondertussen blijft het wel in je hoofd door spoken.

Uiteraard zou je het moeten laten rusten totdat je het wel correct onder woorden kunt brengen, maar het probleem is dat je er pas achter kwam dat je dat niet deed, na een lange en onaangename discussie. Dat is trouwens ook buiten de wiskunde een probleem. We hebben het vaak niet over hetzelfde, alhoewel we denken van wel en dat leidt tot veel verspilde moeite.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

TTC schreef:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Zelfs als zou ik dat niet begrijpen dan blijft het onzin.
Hier kunnen we wel een eindje mee verder, handig om weten. :)
Door het zo te plaatsen krijgt dat wat ik plaatste wel een andere betekenis.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TTC

Bericht door TTC »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Door het zo te plaatsen krijgt dat wat ik plaatste wel een andere betekenis.
Het zijn jouw woorden nochtans:

"Zelfs als zou ik dat niet begrijpen dan blijft het onzin."

Voel je vrij om hier een andere betekenis aan te geven, ook kwestie van logica. Alvast benieuwd.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TTC schreef:
TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Door het zo te plaatsen krijgt dat wat ik plaatste wel een andere betekenis.
Het zijn jouw woorden nochtans:

"Zelfs als zou ik dat niet begrijpen dan blijft het onzin."

Voel je vrij om hier een andere betekenis aan te geven, ook kwestie van logica. Alvast benieuwd.
Zaken halen hun betekenis mee uit de context. In het origineel van TIBERIUS CLAUDIUS, verwijzen "dat" en "het" naar twee verschillende zaken. Namelijk naar het onderwerp (of waarover het gaat) en wat iemand geschreven heeft.

Door die context weg te halen, lijkt het dat ze naar het zelfde verwijzen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TTC

Bericht door TTC »

axxyanus schreef:Zaken halen hun betekenis mee uit de context. In het origineel van TIBERIUS CLAUDIUS, verwijzen "dat" en "het" naar twee verschillende zaken. Namelijk naar het onderwerp (of waarover het gaat) en wat iemand geschreven heeft. Door die context weg te halen, lijkt het dat ze naar het zelfde verwijzen.
Zeer zeker, eenvoudig ging het zo:

(a) Misschien begrijp je niet waar dit topic over gaat?
(b) Zelfs als zou ik dat niet begrijpen dan blijft het onzin.

Conclusie, alles wat ik niet begrijp is onzin. Einde debat. :)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TTC schreef:
axxyanus schreef:Zaken halen hun betekenis mee uit de context. In het origineel van TIBERIUS CLAUDIUS, verwijzen "dat" en "het" naar twee verschillende zaken. Namelijk naar het onderwerp (of waarover het gaat) en wat iemand geschreven heeft. Door die context weg te halen, lijkt het dat ze naar het zelfde verwijzen.

Sorry dat is een interpretatie die de context negeert. Als we meer context toevoegen dan hebben we:

(a) 0-appels = { } is gewoon pure nonsens.
(b) Misschien begrijp je niet waar dit topic over gaat?
(c) Zelfs als zou ik dat niet begrijpen dan blijft het onzin.

en de conclusie is dan, dat de bewering (a) pure nonsens is, ook al zou hij voor de rest niet begrijpen waar het topic over gaat. Want uiteindelijk waar het topic over gaat, kvdr probeert wel aan te tonen dat wiskundigen en wetenschappers problemen hebben met logica. Om dat aan te tonen moet de logica die hij hier voorstelt wel zinnig zijn. Mensen die voldoende vertrouwd zijn, kunnen die logica beoordelen, zonder dat ze moeten begrijpen waar het totale topic over gaat.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
TTC

Bericht door TTC »

axxyanus schreef:
TTC schreef:

Sorry dat is een interpretatie die de context negeert. Als we meer context toevoegen dan hebben we:

(a) 0-appels = { } is gewoon pure nonsens.
(b) Misschien begrijp je niet waar dit topic over gaat?
(c) Zelfs als zou ik dat niet begrijpen dan blijft het onzin.

en de conclusie is dan, dat de bewering (a) pure nonsens is, ook al zou hij voor de rest niet begrijpen waar het topic over gaat. Want uiteindelijk waar het topic over gaat, kvdr probeert wel aan te tonen dat wiskundigen en wetenschappers problemen hebben met logica. Om dat aan te tonen moet de logica die hij hier voorstelt wel zinnig zijn. Mensen die voldoende vertrouwd zijn, kunnen die logica beoordelen, zonder dat ze moeten begrijpen waar het totale topic over gaat.
Misschien is het een leuke suggestie om te vragen hoe een wiskundige 'absolute leegte' zou willen voorstellen, misschien vinden we op die manier een doorbraak in dit verhelderende topic.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Peter van Velzen schreef:
TTC schreef: Misschien is het een leuke suggestie om te vragen hoe een wiskundige 'absolute leegte' zou willen voorstellen, misschien vinden we op die manier een doorbraak in dit verhelderende topic.
Gokje: Wiskundigen stellen - als wiskundigen - geen leegte voor.
Ik wens u alle goeds
The Black Mathematician
Ervaren pen

Re: Misschien bestaat volgens volgende redenering de hel wel

Bericht door The Black Mathematician »

Misschien helpt het de TS dat uiteindelijk alleen resulterende krachten een natuurkundig gezien van belang zijn voor de dynamica van een systeem. En die bestaan altijd, ook al zijn ze mogelijk 0.
Shut up Murdock, crazy fool!
TTC

Bericht door TTC »

Peter van Velzen schreef:Gokje: Wiskundigen stellen - als wiskundigen - geen leegte voor.
Ben alvast zeer benieuwd in ieder geval, het zou mi veel misverstanden ophelderen.
tomas torquemada
Geregelde verschijning

Bericht door tomas torquemada »

Grappig gokje Peter,

Ik stel mij een leegte voor, als een menselijk begrip voor 'alles' wat al onze zintuigen, zelfs met hulpmiddelen, ontgaat, meestal bedoeld in een ruimte of in een figuurlijke betekenis.
TTC

Bericht door TTC »

tomas torquemada schreef:Grappig gokje Peter, Ik stel mij een leegte voor, als een menselijk begrip voor 'alles' wat al onze zintuigen, zelfs met hulpmiddelen, ontgaat, meestal bedoeld in een ruimte of in een figuurlijke betekenis.
Jammer genoeg is dat niet de leegte waarnaar gerefereerd wordt binnen dit topic. :)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

TTC schreef: Misschien is het een leuke suggestie om te vragen hoe een wiskundige 'absolute leegte' zou willen voorstellen, misschien vinden we op die manier een doorbraak in dit verhelderende topic.
Voor zover ik mij een wiskundige kan noemen, heeft een wiskundige helemaal geen belangstelling om de 'absolute leegte' voor te stellen.

De 'absolute leegte' heeft geen enkele eigenschap en is dus vanuit wiskundig oogpunt totaal oninteressant.
TTC

Bericht door TTC »

axxyanus schreef:Voor zover ik mij een wiskundige kan noemen, heeft een wiskundige helemaal geen belangstelling om de 'absolute leegte' voor te stellen. De 'absolute leegte' heeft geen enkele eigenschap en is dus vanuit wiskundig oogpunt totaal oninteressant.
Er zijn mi verschillende soorten wiskundigen, in ieder geval verklaart het veel misverstanden in dit topic. Maar nu weten we nog niet hoe die absolute leegte wel zou voorgesteld kunnen worden.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Niet. Daarom is het ook een absolute leegte.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie