RobbertVeen schreef:....Ik geloof in Christus, en zoals een van mijn leraren zei, dat kun je aan jezelf alleen maar uitleggen als een wonder....
Zo zag ik het geloof ook jaren lang, als een wonder. Ik was in een christelijk gezin geboren, een wonder. Ik had respect voor de bijbel, de verhalen spraken mijn aan, wonderbaarlijke verhalen, mannen ongedeerd uit. Jozef werd door Egyptische reizigers als door een wonder uit zijn kuil gered al had hij er met zijn opschepperij en zijn opvallend gekleurde rok voor mij in mogen blijven. Alle wonderlijke reddingen kwamen van God. En in het NT lag door de dood van Christus de weg tot zaligheid voor mij open, het grootste wonder.
Totdat mij de oogkleppen afvielen, ik kreeg geleidelijk door dat men mij dat allemaal had wijsgemaakt, dat ik mezelf mijn hele jeugd had ingebeeld dat er een Vader in de hemel zou wonen. Een Vader die nooit wat van zich liet horen, een Vader die enkel zichtbaar was door naar de natuur te kijken. En dat alles was zoals het was alleen dankzij Hem. De narigheid hadden we aan onszelf te danken.
Ik ging de bijbel met een andere bril op lezen en er toen bleef niets van zijn vaderschap over, helemaal niets.
Achteraf gezien had ik altijd al wantrouwen tegen Hem gehad vanwege zijn onmogelijke eis de wet te volbrengen (in bijbelbelt een bekende uitdrukking). Ik had bewust zijn toorn en wraak nooit tot mij willen laten doordringen als ik daarover las of hoorde, ik wilde uit angst voor Hem niet opstandig worden, ik onderdrukte mijn eigen mening jaren lang. Ik zei de kerk na dat het allemaal genade was dat Hij zijn zoon voor ons had opgeofferd, niet om onze verdienste maar enkel omdat Hij de wereld zo lief had gehad!
Daarna was het nog even het gemis geen verre vriend meer te hebben die voor je zou zorgen. Ik was op mezelf aangewezen. En achteraf een goede keuze, de enige juiste keuze. Geen geloof meer in wonderen uit de bijbel, ik hoefde nergens meer de hand van God achter te zoeken, ik hoefde niets meer over het onbegrijpelijke aan mijzelf uit te leggen als een wonder.
De leraar van RV wel, die wilde blijkbaar in zijn droomwereld blijven leven.
Maar hij had dan ook heel slim de christelijke godsdienst ontdaan van hel en verdoemenis, de wreedheden van de God uit de bijbel geplaatst in de tijd waarin die verhalen zich afspeelden, niet alles even letterlijk te nemen zodat in zijn geloofsbeleving enkel de rozengeur en maneschijn overbleven. Een wonder van God dat het geloof in zijn Zoon het belangrijkste voor hem werd en de bijbel en God zelf in het OT niet al te serieus te nemen. Wat een gedraai en gefantaseer om tegen alle redelijkheid in te willen blijven geloven.
NB: Doe wel en zie niet om.