Bregje schreef:Nee, niet zoiets. Ik beslis niets. Ik ga niet over de strafwet. Ik heb alleen gezegd dat de Islam de ruimte biedt om de straffen aan te passen aan deze tijd en dat er inmiddels ook hedendaagse islamitische geleerden zijn die die mening zijn toegedaan. Dus ik denk en hoop dat lijfstraffen in de nabije toekomst overal veranderd zullen zijn in bijv. geldboetes en gevangenisstraf. Maar dat beslis ik niet eigenhandig nee. Die macht heb ik niet.
Je duikt er weer mooi onderuit. Ik weet heel goed dat je dat aan de geleerden moet overlaten. Dat is wat ik destijds ook gedaan heb, ik ben gaan zoeken en gaan vragen. Mij is het niet gelukt, maar noem mij 1 geleerde die goed onderbouwd met islamitische bronnen in de hand zegt dat je homo's niet moet doden als heel duidelijk is dat zij homosex hebben bedreven. Hoe meer bronnen je weglaat, hoe beter dat zal lukken, maar dat is nou net mijn punt. Wat blijft er dan nog van de islam over? Welk criterium heb jij of een geleerde die het bestudeert, om zomaar bronnen weg te gooien als deze sahih zijn? Je kent de profeet niet, de sahaba niet, niets van alles, behalve uit de bronnen!
Zoals jij tegen God, profeet Mohammed vzmh en de islam aankijkt, kan ik me voorstellen dat je niet meer gelooft. Ik kan me zelfs helemaal niet voorstellen dat je op zo'n manier 4 jaar moslim hebt willen zijn.
Ik aanbid God en niet de geleerden. Er zijn geleerden die vinden dat een aya uit de Koran vervangen mag worden door een hadith. Dat verwerp ik. En dan zou ik mezelf naast God plaatsen? Ik dacht het toch even niet. Maakt mij het een ongelovige wanneer ik een hadith of een uitleg door een geleerde verwerp? Nee. Dat vinden ook de meeste geleerden niet. Het maakt mij een ongelovige wanneer ik de geloofsleer verwerp en/of de Koran, dat is heel iets anders. Inderdaad Petals. Niets is gelijk aan God. Niet de geleerden, niet de profeten, niet Petals en niet ik. Niemand. Daarom heeft God ons zo geschapen, zodat we zelf kunnen nadenken en overdenken. Daarom zijn we zelf verantwoordelijk voor onze daden en kunnen we die niet in de schoenen van een goedwillende geleerde schuiven die ook maar een mens is.
Tja, we vallen in herhaling ben ik bang. Het staat luid en duidelijk in de islam: volg de profeet en de koran. Als je god wilt aanbidden, dan is dit de enige door god geaccepteerde manier, om op het rechte pad te blijven. Dus volg ook de profeet. Als de profeet zegt: doe A, dan kun jij dus niet zomaar B doen. Als de profeet zegt: onder de shariah moet een homo die homosex pleegt gedood worden, dan kun jij of welke geleerde dan ook niet zeggen dat het niet moet. Tuurlijk er is onkunde, mensen die uit onwetendheid handelen maar als ze eenmaal de bronnen onderzocht hebben kunnen ze daar niet van afwijken. Wat is daar zo onduidelijk aan? Het nadenken dat jij noemt gaat helemaal niet over of je de regels moet toepassen, het gaat om die regels leren en kennis opdoen zodat je weet hoe je moet handelen, namelijk door de regels te volgen! Jouw manier van tegen de islam aankijken kun je helemaal niet met bronnen onderbouwen, dus wat is er islamitisch aan dan? Je kiest er gewoon zelf uit wat je leuk vindt en zoekt dan een moderne geleerde die hetzelfde zegt, zonder te kijken of zijn bronnen kloppen.
Vind voor mij maar een geleerde dan die weet te onderbouwen dat je lijfstraffen kunt afschaffen. Ben benieuwd.