Britse moslimleider: islam is niet vredelievend

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

siger

Re: Britse moslimleider: islam is niet vredelievend

Bericht door siger »

Bregje schreef:We leven nu in het islamitische jaar 1433. De jaartelling begon in het 14de jaar van de Islam. 1400 jaar geleden bestond de Islam dus 46-47 jaar. De profeet Mohammed was toen al overleden.
Het islamitische jaar is 11 dagen korter dan het westerse, omdat Mohammed schrikkeljaren tovenarij vond.

Volgens onze jaartelling heeft Mohammed geleefd van 570 tot 632.
Hij is dus 1442 jaar geleden geboren en 1380 jaar geleden gestorven.
De islam rekent zijn ontstaan in 622, toen Mohammed de biezen nam naar Medina. Dat is dus 1390 jaar geleden.
Bregje
Forum fan

Bericht door Bregje »

Siger, of je nu de islamitische jaartelling neemt (zoals ik deed) of de westerse (zoals jij deed)... de islam bestond al.
Ik verwees naar de vroege islam en niet naar de pre-islamitische tijd zoals Jagang beweerde. Toen de Islamkalender begon, bestond de islam al zo'n 14 jaar ( in islamitische jaren) en zo'n 3-4 jaar (in christelijke jaren).
Zowel de Islam als de profeet vzmh bestonden dus al.

DAAR ging het om.
Bregje vindt de Islam wel vredelievend
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Oh ja? Hoe denk je dat te weten? Buitenkoraanse bronnen graag, want de Koran is net zo bevooroordeeld als de bijbel.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Bregje schreef:Gewone mensen gooien met Koranteksten en ahadith zonder goed te weten wat het nu precies inhoudt, wat de achtergrond is. Dat zie je veel op internet gebeuren tegenwoordig. Er wordt dan uitgeplukt wat iemand goed van pas komt en dan zijn het ook nog vaak vertalingen die niet kloppen. Op zo'n manier wordt alles uit zijn verband gehaald en woorden verdraaid of aangedikt of verzwakt.
Dit is wat jij ook doet.
Overigens zijn er ook, die plukken uit uitspraken en fatwa's van geleerden. Daar ben je het ook niet altijd mee eens, schreef je.

Maar wat bedoel je dan als je schrijft
Het maakt mij een ongelovige wanneer ik de geloofsleer verwerp en/of de Koran, dat is heel iets anders.
De geloofsleer is toch iets wat door geleerden is opgesteld? Of stel je je eigen geloofsleer samen?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Bregje schreef:Nee, niet zoiets. Ik beslis niets. Ik ga niet over de strafwet. Ik heb alleen gezegd dat de Islam de ruimte biedt om de straffen aan te passen aan deze tijd en dat er inmiddels ook hedendaagse islamitische geleerden zijn die die mening zijn toegedaan. Dus ik denk en hoop dat lijfstraffen in de nabije toekomst overal veranderd zullen zijn in bijv. geldboetes en gevangenisstraf. Maar dat beslis ik niet eigenhandig nee. Die macht heb ik niet.
Je duikt er weer mooi onderuit. Ik weet heel goed dat je dat aan de geleerden moet overlaten. Dat is wat ik destijds ook gedaan heb, ik ben gaan zoeken en gaan vragen. Mij is het niet gelukt, maar noem mij 1 geleerde die goed onderbouwd met islamitische bronnen in de hand zegt dat je homo's niet moet doden als heel duidelijk is dat zij homosex hebben bedreven. Hoe meer bronnen je weglaat, hoe beter dat zal lukken, maar dat is nou net mijn punt. Wat blijft er dan nog van de islam over? Welk criterium heb jij of een geleerde die het bestudeert, om zomaar bronnen weg te gooien als deze sahih zijn? Je kent de profeet niet, de sahaba niet, niets van alles, behalve uit de bronnen!
Zoals jij tegen God, profeet Mohammed vzmh en de islam aankijkt, kan ik me voorstellen dat je niet meer gelooft. Ik kan me zelfs helemaal niet voorstellen dat je op zo'n manier 4 jaar moslim hebt willen zijn.
Ik aanbid God en niet de geleerden. Er zijn geleerden die vinden dat een aya uit de Koran vervangen mag worden door een hadith. Dat verwerp ik. En dan zou ik mezelf naast God plaatsen? Ik dacht het toch even niet. Maakt mij het een ongelovige wanneer ik een hadith of een uitleg door een geleerde verwerp? Nee. Dat vinden ook de meeste geleerden niet. Het maakt mij een ongelovige wanneer ik de geloofsleer verwerp en/of de Koran, dat is heel iets anders. Inderdaad Petals. Niets is gelijk aan God. Niet de geleerden, niet de profeten, niet Petals en niet ik. Niemand. Daarom heeft God ons zo geschapen, zodat we zelf kunnen nadenken en overdenken. Daarom zijn we zelf verantwoordelijk voor onze daden en kunnen we die niet in de schoenen van een goedwillende geleerde schuiven die ook maar een mens is.
Tja, we vallen in herhaling ben ik bang. Het staat luid en duidelijk in de islam: volg de profeet en de koran. Als je god wilt aanbidden, dan is dit de enige door god geaccepteerde manier, om op het rechte pad te blijven. Dus volg ook de profeet. Als de profeet zegt: doe A, dan kun jij dus niet zomaar B doen. Als de profeet zegt: onder de shariah moet een homo die homosex pleegt gedood worden, dan kun jij of welke geleerde dan ook niet zeggen dat het niet moet. Tuurlijk er is onkunde, mensen die uit onwetendheid handelen maar als ze eenmaal de bronnen onderzocht hebben kunnen ze daar niet van afwijken. Wat is daar zo onduidelijk aan? Het nadenken dat jij noemt gaat helemaal niet over of je de regels moet toepassen, het gaat om die regels leren en kennis opdoen zodat je weet hoe je moet handelen, namelijk door de regels te volgen! Jouw manier van tegen de islam aankijken kun je helemaal niet met bronnen onderbouwen, dus wat is er islamitisch aan dan? Je kiest er gewoon zelf uit wat je leuk vindt en zoekt dan een moderne geleerde die hetzelfde zegt, zonder te kijken of zijn bronnen kloppen.

Vind voor mij maar een geleerde dan die weet te onderbouwen dat je lijfstraffen kunt afschaffen. Ben benieuwd.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Bregje schreef:Ik verwees naar de vroege islam en niet naar de pre-islamitische tijd zoals Jagang beweerde.
Jawel, want je had het er over hoe mensen hun "gebruiken" aanpasten toen ze kennis maakten met Mohammed/Islam. (En wat een hervormer hij wel was..)
Dan praat je dus weldegelijk over pre-Islamitische gebruiken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

18 pagina's gelul over een boekje dat teksten bevat van een vermeend opperwezen wat op geen enkele manier met de wetenschappelijke methode aangetoond kan worden, en die ook nog eens met ieder ander godje uit ieder ander bijgeloof van reli-idioten conflicteert.
Teksten en een godje uit een bijgeloof die hier verdedigd worden tegen rationele argumenten door een haringetende moslima met een identiteitscrisis.
Eentje die meent dat een hoofddoekje geen religieuze onderdrukking is van een mens ondanks dat meisjes geboren worden zonder doekje op hun kop.
Maar de oerhollandse westerse Bregje doet dat allemaal uiteraard geheel uit vrije wil en ik ben ervan overtuigd dat uitleggen hoe onwaar dat is vechten tegen de bierkaai is.

Zinloze discussie over een zinloos bijgeloof.
Maar gelukkig kan en mag dit allemaal in Nederland waar nog steeds vrijheid van meningsuiting geldt.
Nog wel ...... maar voor hoelang nog is de vraag met radicaliserende gelovigen die enkel een agenda hebben waarbinnen hun interpretatie past van vermeende heilige teksten en mensen die hun hoofd ervoor buigen.
Ook de vrijgevochten "ware" gelovigen, de moslim kaaskoppen en de haringetende hoofdoekjes die Bregje heten zullen er dan voor buigen.

De achterlijke teksten uit de koran, bijbel etc. etc. zijn een gevaar voor de fysieke gezondheid voor hen die er niets mee te maken willen hebben, en voor de mentale gezondheid van hen die er al door aangetast zijn en steeds dieper in het moeras ervan wegzinken.

Misschien dat de mensheid er ooit in de toekomst nog eens op terugkijkt en bij zichzelf denkt "dat we die idiotie ooit geloofd hebben, gelukkig hebben we geleerd geestelijk gezond te worden".
I have a dream .....
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Hey! Erik is terug! En juist met een tekst die hier broodnodig is.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Rereformed schreef:Hey! Erik is terug! En juist met een tekst die hier broodnodig is.
Nooit weg geweest mijn beste!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bregje schreef: Net zoals een atheist blindelings aanvaard dat er geen God is.
Dat is een keuze die je maakt.

.

Hoe kom je daar nu bij? Voor ik durfde uitkomen voor mijn atheïsme heb ik jaren getwijfeld en alles wat los en vast zat gelezen voor ik zover was.
Nu kan ik niet begrijpen dat verstandige mensen nog in goden, engelen, djins en duivels geloven.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Bregje schreef: Net zoals een atheist blindelings aanvaard dat er geen God is.
Dat is een keuze die je maakt. .
Waarom zou de god van Abraham/Ibrahim anders zijn dan alle andere stamgoden, die jij verwerpt? Ik werwerp er net eentje meer. Persoonlijk vind ik de Hindoestaanse goden een stuk sympathieker dan Allah/JHWH, en ik begrijp heel goed waarom de meerderheid van het indiase subcontinent nog steeds Hindoe is gebleven.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Bregje schreef:De Koran is geopenbaard door God via de engel Gabriel aan profeet Mohammed vzmh.
Het is de goddelijke recitatie aan de mensheid. Opgeschreven door de metgezellen van de profeet waarna ze het moesten reciteren, zodat hij wist of het goed genoteerd was.
Als je moslim bent, aanvaard je dit blindelings ja. Net zoals een atheist blindelings aanvaard dat er geen God is.
Maar deze atheist was ooit Rooms-Katholiek en heeft de blinde aanvaarding laten volgen door twijfel en kritische beschouwing. Dat wat je ouders en de pastoor je vertellen hoeft niet altijd waar te zijn, ook al geloven zij vast dat het zo is. En in het algemeen kan men stellen dat wat mannen met lange baarden zeggen over hun heilige boeken helemaal niet waar hoeft te zijn. Dat de Koran het woord van God zou zijn is niet meer dan een dogma. Het is nooit kritisch onderzocht.

Net het feit dat je zo vele verschillende religies hebt is een teken dat er heel vaak gewoon blind wordt aanvaard en daarmee wil ik niet beweren dat zij die het doen dom zijn maar dat het een bepaalde, zeer menselijke eigenschap is.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Erik schreef:18 pagina's gelul over een boekje dat teksten bevat van een vermeend opperwezen wat op geen enkele manier met de wetenschappelijke methode aangetoond kan worden, en die ook nog eens met ieder ander godje uit ieder ander bijgeloof van reli-idioten conflicteert.
Teksten en een godje uit een bijgeloof die hier verdedigd worden tegen rationele argumenten door een haringetende moslima met een identiteitscrisis.
Eentje die meent dat een hoofddoekje geen religieuze onderdrukking is van een mens ondanks dat meisjes geboren worden zonder doekje op hun kop.
Maar de oerhollandse westerse Bregje doet dat allemaal uiteraard geheel uit vrije wil en ik ben ervan overtuigd dat uitleggen hoe onwaar dat is vechten tegen de bierkaai is.

Zinloze discussie over een zinloos bijgeloof.
Maar gelukkig kan en mag dit allemaal in Nederland waar nog steeds vrijheid van meningsuiting geldt.
Nog wel ...... maar voor hoelang nog is de vraag met radicaliserende gelovigen die enkel een agenda hebben waarbinnen hun interpretatie past van vermeende heilige teksten en mensen die hun hoofd ervoor buigen.
Ook de vrijgevochten "ware" gelovigen, de moslim kaaskoppen en de haringetende hoofdoekjes die Bregje heten zullen er dan voor buigen.

De achterlijke teksten uit de koran, bijbel etc. etc. zijn een gevaar voor de fysieke gezondheid voor hen die er niets mee te maken willen hebben, en voor de mentale gezondheid van hen die er al door aangetast zijn en steeds dieper in het moeras ervan wegzinken.

Misschien dat de mensheid er ooit in de toekomst nog eens op terugkijkt en bij zichzelf denkt "dat we die idiotie ooit geloofd hebben, gelukkig hebben we geleerd geestelijk gezond te worden".
I have a dream .....
Bijgeloof is altijd, per definitie, zinloos?!

Buiten dat, over de gevaren van dergelijke onzinnige, waanzinnige, teksten, (dieper: de gevaren van dergelijke religies), is op HollandDoc, een zender die mogelijk niet door iedereen kan worden ontvangen, momenteel een serie uitgezonden op naam van De Vrije Gedachte, (wilde ik eigenlijk in "Goed Nieuws " zetten, maar dit past beter), een documentaire van Richard Dawkins die heet: De wortel van het kwaad, waarin hij allerlei vertegenwoordigers van religies benadert en met hen in gesprek probeert te gaan. Vooral ook in Israël. Omdat daar stukken grond door islamieten worden geclaimd als zijnde heilig voor hen. (wat ze tevens zijn voor christenen en joden). Maar ergens maakt hij de opmerking: geen mens gelooft meer in Zeus, Donar, en honderden andere inmiddels genegeerde goden. Ik geloof niet in de ene latere gemaakte god. Wat maakt nu 1 meer uit? Dit tegen een amerikaanse jood die in Israël ging wonen en zich vervolgens tot de islam bekeerde. Deze meneer haatte atheïsten. (morgenochtend heel vroeg - 7.26 uur - ook weer een deel)

Ik kende de documentaire al, maar vond het erg leuk te zien dat de Vrije Gedachte dit uitgebreid op tv brengt. Ik hoop dat sommige van de gelovigen, zo niet allen (maar ik ben niet naïef), hier naar kijken. Of zelfs al gekeken hebben. Al is het maar om (eindelijk) eens in te zien hoe zot het is dat boeken/teksten geopenbaard/verkondigd worden door een godheid en dat die nooit meer van zich laat horen om aan te geven dat 'ze' hem verkeerd hebben begrepen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Bregje schreef:Net zoals een atheist blindelings aanvaard dat er geen God is.
Blindelings?!
Ja doei, niks blindelings!
Weloverwogen!
Het is niet eens zozeer een keuze ook trouwens.
Het is de uitkomst van een diepgaand onderzoek die aantoont dat goden/godinnen, elfjes, kabouters etc. etc. niet bestaan.
Ik durf dat te wedden dat jij bijvoorbeeld WEL blindelings aanvaard dat er geen kabouters bestaan, net zo blindelings als dat je nu je geloof in je god aanneemt.
Dat is kortzichtig en vooral heel oneerlijk tegenover jezelf!

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Erik schreef:
Bregje schreef:Net zoals een atheist blindelings aanvaard dat er geen God is.
Blindelings?!
Ja doei, niks blindelings!
Weloverwogen!
Het is niet eens zozeer een keuze ook trouwens.
Het is de uitkomst van een diepgaand onderzoek die aantoont dat goden/godinnen, elfjes, kabouters etc. etc. niet bestaan.
Ik durf dat te wedden dat jij bijvoorbeeld WEL blindelings aanvaard dat er geen kabouters bestaan, net zo blindelings als dat je nu je geloof in je god aanneemt.
Dat is kortzichtig en vooral heel oneerlijk tegenover jezelf!
Maar als ze nu wél gelooft in elfjes, kabouters, eenhoorns, draken en de GSM ?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Plaats reactie