Hoe geloven katholieken?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Hoe geloven katholieken?

Bericht door Fish »

Destinesia schreef:
collegavanerik schreef:Precies, (nederlandse) katholieken bestuderen de bijbel niet, snap je het nu?
Ik snap het niet.

Wat zijn de voorwaarden waaraan ik moet voldoen om dit geloof te kunnen snappen?
De enige voorwaarde, Destinesia, is regelmatig gaan biechten. :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

aton schreef: Ho, gaan we grof spelen ? Dan veronderstel ik dat je ook kan incasseren. :evil:
Volgens mij maakt CvE hier een grap, aton. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
aton

Bericht door aton »

Fishhook schreef:
aton schreef: Ho, gaan we grof spelen ? Dan veronderstel ik dat je ook kan incasseren. :evil:
Volgens mij maakt CvE hier een grap, aton. :wink:
Laten we hopen. Voor een grapje ben ik wel te vinden.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Fishhook schreef:
Destinesia schreef:Ik snap het niet. Wat zijn de voorwaarden waaraan ik moet voldoen om dit geloof te kunnen snappen?
En ik zoek trouwens ook nog een manier om tegen een katholiek te zeggen dat zijn geloof stompzinnig, imbeciel en achterlijk is zonder dat hij zich daardoor gekwetst voelt. Maar hoe doe je dat?
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

collegavanerik: De nederlandstalige hervorming begon dan ook in vlaanderen :D
aton: Wat wil je daar nu mee zeggen ? Ik ben van na de hervorming hoor.
collegavanerik: Wellicht dat jouw vlaamse katholieke traditie van bijbellezen al uit de 16e eeuw stamt?
aton: Ho, gaan we grof spelen ? Dan veronderstel ik dat je ook kan incasseren. :evil:
Hallo zeg, wil je even uitleggen wat er grof aan deze mededeling is? :?:

1) Fishook en ik constateren dat er onder de RK gelovigen in Nederland geen traditie is om de bijbel te lezen
2) Jij verklaart dat dit onder RK gelovigen in Vlaanderen wel het geval is
3) De Hervorming begon in Antwerpen
4) Er is dus blijkbaar een lange vlaamse RK traditie van bijbellezen

Helemaal niks grofs aan, heb je lange tenen of zo? Oud RK zeer wellicht?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Destinesia schreef:
Fishhook schreef:
Destinesia schreef:Ik snap het niet. Wat zijn de voorwaarden waaraan ik moet voldoen om dit geloof te kunnen snappen?
En ik zoek trouwens ook nog een manier om tegen een katholiek te zeggen dat zijn geloof stompzinnig, imbeciel en achterlijk is zonder dat hij zich daardoor gekwetst voelt. Maar hoe doe je dat?
Waarom je tot de katholieken beperken? Dat geldt voor elk bijgeloof, ook de pinksterkerk :D

Overigens kent de RK kerk ook een charismatische beweging, die staat bekend onder de naam Katholieke Charismatische Vernieuwing (KCV)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

collegavanerik schreef:Waarom je tot de katholieken beperken?
Anders ben ik hier offtopic.
aton

Bericht door aton »

Hallo zeg, wil je even uitleggen wat er grof aan deze mededeling is? :?:
Wellicht dat jouw vlaamse katholieke traditie van bijbellezen al uit de 16e eeuw stamt?
1- Ik heb geen " vlaamse katholieke traditie ". Beter verstaanbaar zou zijn : " De vlaamse traditie ".
1) Fishook en ik constateren dat er onder de RK gelovigen in Nederland geen traditie is om de bijbel te lezen
Zoals ik al zei zal dit een lokaal verschijnsel zijn. Misschien is dit maar een indruk als men dit met de protestantse traditie vergelijkt.
2) Jij verklaart dat dit onder RK gelovigen in Vlaanderen wel het geval is
Als je een katholieke kerk binnenstapt slaat men je al om de oren met glas-in-lood ramen en beeldengroepen die verhalen uit de bijbel vertellen. Elke kerk heeft zo zijn thema. In protestantse kerken heb je deze ' stripverhalen ' helemaal niet. Om meer te weten over wat men zag kon men dit in het Heilig Boek terugvinden.
3) De Hervorming begon in Antwerpen
Om reden dat ik de drukkerij Plantin uit Antwerpen vernoemde ? De Hervorming begon wél in de 16de eeuw in Duitsland ( Luther ) en niet in Vlaanderen svp !
4) Er is dus blijkbaar een lange vlaamse RK traditie van bijbellezen
Net zo lang als alle landen waar men het katholisime aanhing, laten we ernstig blijven !!
Helemaal niks grofs aan,
Enkel wat onbeholpen in je uit te drukken misschien ?
heb je lange tenen of zo? Oud RK zeer wellicht?
Kijk, dat bedoel ik nu met : " Ho, gaan we grof spelen ? Dan veronderstel ik dat je ook kan incasseren".
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

aton schreef:Enkel wat onbeholpen in je uit te drukken misschien ?
Pot, ketel, zwart .......?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
aton

Bericht door aton »

Erik schreef:
aton schreef:Enkel wat onbeholpen in je uit te drukken misschien ?
Pot, ketel, zwart .......?
Taalprobleem ? Cultuurprobleem ? Bedoel je met Pot, ketel,zwart .... De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. Is het dát ? Kat = kat. ( ook om in te vullen :lol: )
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

stripverhalen '
Inderdaad : stripverhalen in glas en lood : beeldengroepen en sterker nog de surrealistische stripverhalen als primitieve middeleewse muurschilderingen in de kerken van zuidelijk Frankrijk ( bijvoorbeeld in Allemans ) ... Ten dienste van de gelovigen die niet konden lezen dus en vermengd met lokale restanten van plaatselijk "heidendom" ... Syncretische mengsels gebracht als geestelijke "romans noires " en "horror fantasie ", gemaakt /geschilderd voor een lekker potje collectief huiveren ...
Maar heilaas te ver afwijkend en te folkloristisch van het wensdenken van betweterige rechtlijnigen en ultra's uit de orthodoxe kwezelarij ; de erfgenamen van het leven verachtende pilaarheiligen -larie en dorpsgekke cirkusnummers -zweefrekartiesten met hun geur van heiligheid en weelderige luizenbaarden

De Beeldenstorm in het vlaanderen van de zestiende eeuw was niet voor niets : maar wel een verwerpelijke uiting van cultuurbarbarisme( een meute gepeupel en uitschot onder leiding of opgejut door(wat ik ) "stalinistische" hageprekers en politieke opportunisten (noem ) ) , te vergelijken met wat de taliban deden met boedhabeelden in afghanistan en/of de verwerpelijke uitspraken van ( vrijdenkers en vooral "ruimdenkers " ) iemand als Hugo Claus die als gevierd libertijnse woordjeswauwelaar boegbeeld ( en vooral nog veel straffer en onverzoenlijk "rechtlijniger" dan een vroeger icoon, Marnix Ghijsen ) beter zou hebben moeten geweten dan te verklaren dat de kerken( ook een deel van cultuurhistorisch waardevolle erfgoed ) tot in de grond toe moesten worden afgebroken als zijnde de schanddalige verleiders van de jeugd en fnuikers van het libertijns gedachtengoed van beatnicks en latere relnichten oftewel de zoveelste beweging van "tabula rasa" proponenten die ondertussen ook zijn vervallen tot uitwassen van een bepaalde tijdsgeest ...
Weg met de gekmakende keizer , leve keizer Napoleon ) ...

Die beeldverhalen zijn inderdaad heel wat anders dan de orthodoxe reacties van de noordelijke kommaneukers die in het duister van de winter , daarna herinterpreterend en herinterpreterend , zich blind , tranend en wereldvreemd zaten te staren , bij het licht van wat vettige kaarsen , op oude te boek gestelde verzamelde literaire teksten en afschrijfoefeningen uit allerlei orale tradities en die op allerlei manieren al vroeger werden ingepast en naar believen aangevuld door kopiisten en geschiedenisvervalsers in vriendelijker en zonniger omgevingen ( inclusief de beroemde "verzonnen "uitspraken van hoogge-eerde en geleerde klassiekers uit de westerse cultuurgeschiedenis : die volgens sommige hedendaagse italiaanse geschiedkundigen ( en ook al literatoren :mrgreen: ) eveneens gedeeltelijk stammen uit de grote duim van partijdige kopiisten , en wonderwel passend gemaakt binnen de geschiedenisjes van het "ware" geloof ) ...

PS
Vanwaar al die animositeit die hier in dit topic tot uiting komt ?
Culturele en mentaliteits verschillen ?
andere achtergronden en opvoeding allicht ?

Maar
Het zal blijkbaar niemand verhinderen om op schenen te schoppen en op lange tenen te trappen ....
Veelbelovend ?
:mrgreen:

De Hervorming begon in Antwerpen
Neen , in Gent , godverd ...
Waar ondertussen alweer een "Spaanse Invasie " bezig is tijdens het toeristisch seizoen , tot groot jolijt van deze "dirty old man " en de heetgebakerde dona's ...
en
met "den Duitsch "hebben we alleen maar te maken omdat hij hier regelmatig in onze streken komt de baas spelen ....voor een tijdje , dat is ook een traditie ....
Vandaar dat het mij verder " wurst" zal wezen
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Destinesia schreef: En ik zoek trouwens ook nog een manier om tegen een katholiek te zeggen dat zijn geloof stompzinnig, imbeciel en achterlijk is zonder dat hij zich daardoor gekwetst voelt. Maar hoe doe je dat?

Deze misschien? http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 17#p268117" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Zeg, kunnen we als goede katholieken het allemaal gezellig houden?

PS Ik kreeg m'n schoolopleiding op de protestantse school en daar werd mij in de 60er jaren verteld dat de beste Antwerpenaren allemaal naar Amsterdam moesten uitwijken om te kunnen bijbellezen. :lol:
Born OK the first time
aton

Bericht door aton »

@ Tjok, schitterende posting. Steeds prettig om lezen.
aton

Bericht door aton »

Rereformed schreef:Zeg, kunnen we als goede katholieken het allemaal gezellig houden?

PS Ik kreeg m'n schoolopleiding op de protestantse school en daar werd mij in de 60er jaren verteld dat de beste Antwerpenaren allemaal naar Amsterdam moesten uitwijken om te kunnen bijbellezen. :lol:
O:) Wat ze vijftig jaar geleden de kinderen niet allemaal wijs maakten en weinigen die dit in vraag stelden.
( langs het tuinpad van mijn vader.. ) :wink:
Plaats reactie