Aton schreef:Nu begin je toch wat op de man te spelen hoor Rereformed.
Zeker niet Aton. Ik stipte enkel aan dat je op twee manieren die historiciteit van Jezus invult. Het liefst vul je hem in met opsomming van allerlei zaken, maar wanneer het te heet onder je schoenen wordt reduceer je 'historiciteit' tot enkel een feit van 'geboren worden en sterven'. Kortom, ik zou een onderbouwing willen van je beweringen, niet maar enkel beweringen.
Ik heb geantwoord op de vraag wanneer men iemand ' historisch ' kan noemen. Logica zelf : als hij/zei geboren en gestorven is. Mythes worden niet geboren, maar worden bedacht. Duidelijk zo ?
Natuurlijk is het niet duidelijker. De persoon Jezus is een begrip. En wanneer alles van dat begrip wegvalt behalve dat hij geboren en gestorven is, dan kan hij worden uitgeroepen tot mythe.
Aton schreef:Rereformed schreef:Maar in een reaktie hiervoor beriep je je weer op zogenaamde 'vingerafdrukken' met behulp waarvan je dus meer over zijn historiciteit zou kunnen afleiden. Je zet hem neer als orthodox en radicaal. Radicaal gaat echter nooit samen met orthodox.
Ho jazeker kan dat samengaan. Zo zijn er radicaal orthodoxe joden en radicaal orthodoxe moslims en radicaal orthodoxe christenen. Ik zou eigenlijk liever extreem hebben geschreven, maar radicaal is iets minder hard mijn gevoel.
Je gaat heen om de kern van wat ik naar voren breng. Het punt wat ik wil maken is dat jij enkel op de evangeliën kunt afgaan om iets te vinden dat hem radikaal maakt. Er is namelijk geen andere bron waar je informatie uit kunt halen. Jij meent dus historische feiten over hem op te kunnen vissen uit de evangeliën (dat hij orthodox en radikaal was en uit was op het koningschap in een onafhankelijke staat voor de joden en door de Romeinen gekruisigd werd). En dat is nu juist wat Carrier in zijn lezingen op alle manieren onderuit haalt.
Aton schreef:- Nog steeds heb je moeite afstand te nemen van wat er geschreven staat. Waar de historische Jezus het zeker niet eens mee was, was het Sanhedrin bestuur wat naar de pijpen dansten van Antipas. Zie maar eens na wat hij had gedaan nadat zijn vader Herodes de Grote was overleden. De vromen namen daar vast geen genoegen mee.
Wat een onzin om steeds te zeggen dat
ik geen afstand neem van wat er in de evangelieën staat, terwijl ik juist uitga van dat alles in de evangeliën opgemaakt is door de evangelieschrijvers. Ik haal die evangelieën erbij om je erop te wijzen dat
jij geen enkele grond hebt voor je beweringen aangaande Jezus, omdat er niets in de evangelieën staat dat die beweringen bevestigt. En
buiten de evangeliën is er geen Jezus waar we op af zouden kunnen gaan. Jij schudt
alles dus uit je eigen mouw wanneer je meent te kunnen stellen 'waar de historische Jezus het zeker niet eens mee was'.
Heb ik nog niet genoeg duidelijk gemaakt dat er een hemelsbreed verschil bestaat tussen de historische figuur en de evangelische versies ? Ben je nu atheïst of gelovige!
Om die vanzelfsprekendheid gaat het helemaal niet. Het draait allemaal om het feit dat jij denkt een Jezus te kunnen destilleren waar een hoop historische feiten over verteld kunnen worden. Dát is wat ik ontken.
Je laatste vraag laat zien dat je je niet bewust bent van de vraagstelling waar het om draait.
Aton schreef:Uit het feit dat er velen waren die dit voor ogen hadden kan men niet automatisch concluderen dat Jezus dit ook voor ogen had.

Nee, daar is meer voor nodig om tot die conclusie te komen.
Eindelijk, je begrijpt wat het punt is.
Aton schreef:Waar leid je dit dus van af? Van het feit dat hij gekruisigd werd? En wie zegt dat hij gekruisigd werd? Het zijn de evangelieschrijvers die een mythisch verhaal hebben gecreëerd, zoals je zelf stelt. De mythe waar Paulus in geloofde hebben ze tot een historisch verhaal gemaakt. For all we know kan de Jezus die je via de Talpiot-tombe historisch wil maken een vredige dood hebben gehad.
Verwacht je hier nu écht een ernstig antwoord ?
Maak je je er op die manier van af? Realiseer je je dan niet de implicaties van de vergelijking die JHN naar voren bracht met de Macbeth van Shakespeare? Je zegt net dat 'er meer voor nodig is om tot die conclusie te komen'.
Aton schreef:Ik vind de positie van mensen die Jezus als historisch persoon zien daarom nogal onbevredigend. Aan de ene kant zeggen dat het allemaal mythen zijn, en aan de andere kant zeggen dat je 'vingerafdrukken' kan ontwaren waaruit je een harde kern van historische feiten kan afleiden. Dat komt op mij ongeloofwaardiger over als de positie dat hij een mythe is op de manier dat de Macbeth van Shakespeare dat is.
O maar, dat is je goed recht hoor. Per slot is dit een discussieform, is het niet ?
Inderdaad, en de lezer met zo'n kluitje in het riet te sturen maakt je standpunt niet sterker. Wanneer ga je je beweringen onderbouwen met argumenten?