God's liefde is onvoorwaardelijk

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gaat de gesprekspartner in op de aangedragen argumenten?

1. Nee
3
23%
2. Ja
0
Geen stemmen
3. Het lijkt er niet op
1
8%
4. Ik hoop op betere tijden
3
23%
5. Verspilde tijd
2
15%
6. Cognitieve dissonantie in beeld
4
31%

Totaal aantal stemmen: 13

Henry II
Bevlogen

Re: God's liefde is onvoorwaardelijk

Bericht door Henry II »

Als god zo onvoorwardelijk liefheeft, waarom stelt hij dan voorwaarden in zijn geboden:

"Eert uw vader, en uw moeder, gelijk als de HEERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden, en opdat het u welga in het land, dat u de HEERE, uw God, geven zal."

Als je dit gebod volgt, zal je lang leven. Nou ik heb dat nog nooit zien gebeuren. Kan iemand een voorbeeld noemen van iemand die langer leefde door dit gebod te volgen. Bij elkaar geraapte leugens, verhalen en bangmakerij.

Aan de ene kant van de wereld dankt iemand god op zijn blote knieën omdat hij de loterij heeft gewonnen, aan de andere kant van de wereld krepeert er iemand van de honger terwijl hij op zijn blote knieën bidt om wat te eten. Ofwel ze leven beiden in zonde, ofwel er is geen god die naar ze luistert. Gods wegen zijn dan ondoorgrondelijk, maar dat is geen bewijs dat die wegen er überhaupt wel zijn of zelfs maar dat god zou bestaan.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Jinny

Bericht door Jinny »

Henk heeft het gebouw voor een poosje verlaten.....
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Dat beloof ik schreef:De stelling 'god's liefde is onvoorwaardelijk' moet afkomstig zijn van een gelovig persoon, die tegelijkertijd niet weet wat er in de bijbel staat.

Wat te denken van: '" Neem de sabbat in acht, want het is voor jullie een heilige dag. Wie hem schendt, moet ter dood gebracht worden; ieder die dan werkt, moet uit de gemeenschap gestoten worden." (Exodus 31)
Niet bepaald woorden van iemand die onvoorwaardelijk van zijn volgelingen houdt.

Daarmee is de stelling met god's eigen woorden ontkracht.
Het topic kan dus worden gesloten, de stelling is onwaar bewezen.
Amen!!!!
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Als de liefde onvoorwaardelijk is. dan kunnen er geen voorwaarden zijn. Ik hou van mijn medemensen, maar als zij elkaar liefdeloos behandelen, dan zullen zij daar weinig van merken. . . .
Dat dat met een god anders zou zijn is onwaarschijnlijk en in strijd met elke voorwaarde die de bijbel maar kent.
Ik wens u alle goeds
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat God Adam en Eva amper had geschapen of Hij begon gelijk te dreigen.
"Ten dage dat gij daar van eet zult Gij den dood sterven"
Adam en Eva zullen wel gevraagd hebben wat sterven betekende en goed zijn geschrokken.
Zo kenden zij hun God niet.
God hield wel woord.
Ze kregen nadat ze de fout in waren gegaan (ondanks dat ze niet wisten wat fout was las ik hier) geen waarschuwing dit geen 2de keer te doen.
Gelijk het paradijs uit en aan t werk.
De toegezegde dood werd gelukkig nog even uitgesteld, voor de eerste mensen best wel lang.....
Ik stel me voor toen ze dan toch eindelijk dood gingen en hun ziel opsteeg om geoordeeld te worden
dat ze wel even verbaasd stonden te kijken.
Ze wisten niet eens dat ze een ziel hadden.
Adam zal wel hebben mogen doorlopen maar van Eva weet ik het niet.
Of misschien heeft ze gezegd dat ze op aarde al gestraft was, waarom een 2de straf?
En ze zal ook wel bevraagd hebben of dit het nu was of dat God nog meer straffen in petto had.
Het had zo mooi kunnen zijn in het paradijs, maar dan wel met een God wiens liefde onvoorwaardelijk is.
(ik moet nog veel doorlezen hier dus als ik dingen zeg die al gezegd zijn excuses)
NB: Doe wel en zie niet om.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Afbeelding
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Vilaine schreef:(zie bovenstaande foto)
Over cognitieve dissonantie gesproken :lol:
Ik wens u alle goeds
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Henry II schreef:Als god zo onvoorwardelijk liefheeft, waarom stelt hij dan voorwaarden in zijn geboden:

"Eert uw vader, en uw moeder, gelijk als de HEERE, uw God, u geboden heeft, opdat uw dagen verlengd worden, en opdat het u welga in het land, dat u de HEERE, uw God, geven zal."

Als je dit gebod volgt, zal je lang leven. Nou ik heb dat nog nooit zien gebeuren. Kan iemand een voorbeeld noemen van iemand die langer leefde door dit gebod te volgen. Bij elkaar geraapte leugens, verhalen en bangmakerij. ..........
De statenvertaling geeft als uitleg dat God gevoelig is voor het gebed van gelovige ouders.
Als die daarom bidden voor een lang leven voor hun kinderen dan zou dat bewaarheid kunnen worden........

Bij de uitleg van de Statenvertaling snijdt het mes dus van twee kanten:
Gelovige ouders en onderdanige kinderen.

Ze gaan er blijkbaar van uit dat ouders alleen voor een lang leven voor hun kinderen bidden zolang die hen eren.
Liefde op voorwaarden......
NB: Doe wel en zie niet om.
sheep

Bericht door sheep »

Dat Gods liefde onvoorwaardelijk is, betekent toch niet dat we Hem begrijpen? Ik denk dat God zijn liefde afdoende heeft bewezen doordat Hij, omdat Hij zóveel van de wereld houdt, Zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

sheep schreef:Dat Gods liefde onvoorwaardelijk is, betekent toch niet dat we Hem begrijpen?
Welkom op dit forum, sheep.
Het gaat niet om Hem te begrijpen. Het volstaat om te begrijpen wat het woordje 'onvoorwaardelijk' betekent. Dat woord heeft een bepaalde betekenis die je in woordenboeken kunt opzoeken. Indien het daar niet mee overeenkomt kun je zijn liefde dus niet onvoorwaardelijk noemen. Doet een gelovige dat toch dan redeneert hij/zij op een oneerlijke wijze.

onvoorwaardelijk = zonder voorwaarden of eisen te stellen

Ik denk dat God zijn liefde afdoende heeft bewezen doordat Hij, omdat Hij zóveel van de wereld houdt, Zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft!
Zijn liefde bewezen? Geenszins. Het christelijk geloof bewijst enkel dat ze door zeer primitief menselijk denken uitgedokterd is.

1. Dus de voorwaarde voor zijn liefde was dat er een bloedoffer plaatsvond.
Het is niet enkel een voorwaarde voor zijn liefde, het is imho bovendien een vrij belachelijke zaak dat een God via bloedoffer bevrediging moet krijgen. Het is een denkbeeld dat uit de steentijd afkomstig is.

2. Dus 'geloof' in dit domme verzinsel is alweer een tweede voorwaarde.
Morele schuld kan bovendien niet door een ander uitgewist worden, alsof het gelijk staat aan een financiële schuld.
Indien op schuld al een straf moet volgen, dan kan die enkel en alleen aan de schuldige opgelegd worden. Een ander kan die straf niet plaatsvervangend ondergaan.
Indien de gedupeerde partij liefde wil laten zien kan dit enkel gedaan worden door deze schuld om-niet te vergeven.

3. Mensen gaan helemaal niet verloren. Alles wat leeft sterft. Dat is de wet van het leven.
Eeuwig leven is imho een zeer kinderachtige fantasie.
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

sheep schreef:Dat Gods liefde onvoorwaardelijk is, betekent toch niet dat we Hem begrijpen? Ik denk dat God zijn liefde afdoende heeft bewezen doordat Hij, omdat Hij zóveel van de wereld houdt, Zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft!
Dus de voorwaarde voor God's liefde is in Hem geloven? En dat moet kunnen terwijl we Hem niet begrijpen?
En een zoon offeren aan jezelf in de wetenschap dat ie na drie dagen thuis is? Is dat zo bijzonder?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

sheep schreef:Dat Gods liefde onvoorwaardelijk is, betekent toch niet dat we Hem begrijpen? Ik denk dat God zijn liefde afdoende heeft bewezen doordat Hij, omdat Hij zóveel van de wereld houdt, Zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft!
Welkom sheep.

Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier

FreeThinker op Facebook
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

sheep schreef:Ik denk dat God zijn liefde afdoende heeft bewezen doordat Hij, omdat Hij zóveel van de wereld houdt, Zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft!
Ga eens naar Auswitch en overdenk je woorden nog eens?
Kijk eens naar al kinderen die door priesters zijn misbruikt en overdenk je woorden nog eens?
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Dus God ziet dat de mensen niet volgens zijn regels leven.
Hij vindt dat niet goed. (wat op zich al de stelling "onvoorwaardelijke liefde" keihard omver kegelt)
Stuurt zijn zoon naar de mensen.
Laat zijn zoon door die mensen doodmartelen.
En dan vindt God de mensen weer ok.

Ik persoonlijk vindt dat mensen die hierin geloven behoorlijk gek zijn.
Kunt U mij uitleggen waarom dat dan niet zo is ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Ik vind het niet gek. Niet gekker dan andere religies. Het is maar hoe je het inkleedt.
Plaats reactie