Waarom Boeddhisme óók niet deugt.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kaiya schreef:
Joe Hn schreef:Fuck boeddhisme
En wel MU!

:-P
Typisch gebrabbel van iemand die niet het lef of de capaciteit heeft om na te denken.
Weet je wel wat MU betekent :roll:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kevin schreef:"Waarop de monnik antwoorde: "Wanneer jullie zitten, staan jullie al. Wanneer jullie staan, lopen jullie al. Als jullie eten, slapen jullie al en als je slaapt ben je al opgestaan."

Waarin de moraal dus duidelijk (voor mij althans) het loslaten is van je gehechtheid aan de toekomst. Als je leven draait om 'je volgende vakantie' of iets dergelijks leef je niet in het nu, wat voor soms onnodige stress kan zorgen.
.
Natuurlijk is het goed om te onthechten, maar je moet ook weer niet doorslaan naar de andere kant: Je moet zorgen dat je niet geleefd wordt en baas blijft over je eigen handelen, anders schiet je in de stress. Voorbereiden heeft ook zijn nut.
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 15 jul 2008 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

En het kan geen kwaad om vandaag alvast een bekertje ongekookte rijst klaar te zetten voor morgen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kaiya
Geregelde verschijning

Bericht door Kaiya »

collegavanerik schreef:
Kaiya schreef:
En wel MU!

Typisch gebrabbel van iemand die niet het lef of de capaciteit heeft om na te denken.
Haha! Ik las NU. Misschien bedoelt Joe Hn iets anders.

Nou, vertel op: wat betekent MU?
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Kevin schreef:Waarin de moraal dus duidelijk (voor mij althans) het loslaten is van je gehechtheid aan de toekomst. Als je leven draait om 'je volgende vakantie' of iets dergelijks leef je niet in het nu, wat voor soms onnodige stress kan zorgen.
Dit doet me denken aan m'n depressieve episodes echter gaat de onthechtheid wat verder, ik leef dan zelfs niet meer in het heden, ik ben dan van alles onthecht.

In mijn manische periode voel ik me geheel gehecht aan deze wereld alles is fantastisch en mijn ideeën kunnen de wereld redden. Alleen omstanders zien mij dan geheel onthecht, ze kunnen geen idee meer krijgen waar ik mee bezig ben.

Enig toekomst perspectief is mijns inziens een groot goed. Wanneer ik nu dit bericht in tik denk ik al vrolijk aan m'n verplichte middagdutje en m'n avond bij vrienden. Is gehechtheid nu wel echt zo'n rem en echt zo'n goed middel om stress te voorkomen?

O.k. wanneer je je zorgen maakt over de toekomst doet mij dat denken aan een toenemende stress waardoor ik geheel onthecht raakt en mijn leven als het waren vanuit de derde positie gaat beschouwen, totaal onthecht. Tijd voor meer medicijnen.

Het vermijden van pijn en leed is toch allemaal maar subjectief zou ik denken?
Laatst gewijzigd door bipolair op 15 jul 2008 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

@Kevin
Het is een bijkomend voordeel van de meditatie. Door meditatie wordt je meer bewust van het "nu" en verdwijnt het piekeren over toekomst en verleden meer naar de achtergrond. Ik heb hier ergens een boek liggen van Paul Wilson, hij maakt het duidelijk door middel van een prima illustratie. Verleden en toekomst bepalen het grootste deel van de gedachten, terwijl verleden onveranderbaar is en toekomst nog niet is. Om meer rust te vinden en genot te halen uit het leven kan een grote focus op het heden en je beter bewust worden van je omgeving dus helpen, daarbij kan meditatie een goede tool zijn.

Overigens waar het de oorspronkelijke discussie aan gaat, ik denk dat het Boeddhisme op 2 punten tegen de leer van Boeddha ingaat: Hem vereren als een god (hij heeft deze claim zelf van de hand gewezen) en de dogma (uiteindelijk gaat zijn leer meer over het zelf vinden van de realiteit/waarheid).
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Kaiya schreef:Typisch gebrabbel van iemand die niet het lef of de capaciteit heeft om na te denken.
Welkom op het forum, Kaiya. Jij krijgt linkjes van mij:
- De forumregels
- Discussieregels
Lees de discussie maar vanaf het begin, dan wordt het je wel duidelijk.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kaiya schreef:
collegavanerik schreef:
Kaiya schreef: Typisch gebrabbel van iemand die niet het lef of de capaciteit heeft om na te denken.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ht=#132122
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

collegavanerik schreef:
Kaiya schreef:
En wel MU!

In deze context, of in het algemeen? :D
Ik heb namelijk nogal wat te kiezen ( http://en.wikipedia.org/wiki/Mu ).
Maar weet jij wel welke ik bedoel ... ?! :roll:

Muuu !
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Kaiya schreef:
collegavanerik schreef:
Kaiya schreef: Typisch gebrabbel van iemand die niet het lef of de capaciteit heeft om na te denken.

De mu (μυ) is de 12e letter van het Griekse alfabet. De hoofdletter Μ is gelijk aan onze Latijnse letter M, de kleine letter μ lijkt meer op de Latijnse letter U. μ' is het Griekse cijfer voor 40, ,μ voor 40 000.

De mu wordt uitgesproken als een M.

In de natuurwetenschap stelt de µ de viscositeit (stromingsleer) en de magnetische permeabiliteit voor.

Het symbool µ wordt ook als voorvoegsel gebruikt om een factor 10-6 (micro) aan te geven, bijvoorbeeld 5 µm (5 micrometer) komt overeen met 5 × 10-6 meter.

In de statistiek en wiskunde wordt μ vaak gebruikt als het populatiegemiddelde.
wiki
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kronos
Forum fan

Bericht door Kronos »

Devious schreef:Maar waarom wil het leven leven?
De vraag waarom kan niemand beantwoorden Devious. Dat is een mysterie. Maar dát het wil leven kan je zelf wel ervaren. Probeer maar eens gewoon te stoppen met ademen. Dan voel je meteen de wil van het leven om te leven.

De 'onthechte' is voortdurend één met (die wil van) het leven, zonder daarbovenop de begeerte van het 'ik' om te leven, of zonder daartegenin de afkeer van het 'ik' voor het leven.

Daarom dat een 'onthechte' het leven vanzelf beschermt en ondersteunt.
Er zijn meer emoties dan huilen en verdriet. Ik kan één woordje in jouw verhaal veranderen, zonder dat het aan waarheid inboet, maar het geeft meteen een totaal ander beeld.
Ik heb nergens geschreven dat we ook effectief gaan meehuilen. Het ging erom dat de onmiddellijke herkenning die de kiem tot inleven, mededogen is, aan de mogelijkheid tot ontkenning vooraf gaat. Als iemand boos is geldt hetzelfde als wanneer iemand verdrietig is. We kunnen het a priori in onszelf herkennen, zonder dat daar een redenering aan te pas komt.
Er zijn moordenaars en verkrachters die totaal geen mededogen voelen met hun slachtoffers. Hun lijden doet hen niets.
Dat noemen we (niet voor niets) psychopaten.
Voor iemand die werkelijk onthecht is, is er geen enkele reden om wat-dan-ook-maar te ondernemen.
Dat hangt er van af wat je onder onthechting verstaat. In de Bhagavad Gita wordt onthechting omschreven als niet-handelen. Niet-handelen wil niet zeggen niets doen, maar niet hechten aan de resultaten van je handelen. Dan kan je zomaar wat doen, zul je dan misschien weer zeggen. Maar dat is niet zo, omwille van die eenheid met het leven zelf.

Hoe jij over onthechting schrijft lijkt mij op onthechting van het leven. Misschien door dat ene artikeltje dat je er zo een idee hebt over gevormd.
Kronos
Forum fan

Bericht door Kronos »

Secularizer schreef:Kronos, kijk dan naar de manier waarop de Dalai Lama gemaakt wordt, ze nemen een jong kind gevangen en ze sluiten hem op in een klooster !
Dat wist je toch wel ?!
Ja, dat lijkt erg op wat er in monarchieën met koningskinderen gebeurt. Maar het is niet omdat dit hier en daar zo gebeurt dat het daarom ook een boeddhistische wet zou zijn.
Secularizer schreef:
Kronos schreef: En op plaatsen waar een bepaalde religie helemaal verankerd zit in de traditie, is er voor kinderen inderdaad te weinig ruimte om in alle vrijheid zelf op zoek te gaan naar wat bij hen als individu het beste past. En dan zijn ze al boeddhist, katholiek of moslim nog voor ze kunnen lopen en praten.
Je kent het probleem dus wel degelijk, maar je weigert er de consequenties van onder ogen te zien.
Ik zie de consequenties gewoon onder ogen Secularizer. Ik verdedig dan ook niet 'het boeddhisme' of een andere religie als geheel.

De rest van je 'betoog' laat ik maar voor wat het is. Ondoordachte aannames en overbodige persoonlijke aanvallen.
Kronos
Forum fan

Bericht door Kronos »

Willem_B schreef:Kronos: definieer "boeddhistische wet ! ?
Met "geen enkele" suggereer je dat er wel een boeddhistisch wetboek bestaat ? Maar dat daar niet zulk een wet in voorkomt ???
Ik ken geen boeddhistisch wetboek.
Ik ken zo'n boeddhistische wetboek ook niet.
Dat impliceert dat ik geen enkele boeddhistsiche wet ken.
Wat jij als mogelijke suggestie zag zit er dus niet in.
Kronos
Forum fan

Bericht door Kronos »

bipolair schreef:Dit doet me denken aan m'n depressieve episodes echter gaat de onthechtheid wat verder, ik leef dan zelfs niet meer in het heden, ik ben dan van alles onthecht.
@bipolair,

Wat jij schrijft maakt het verschil mooi duidelijk. Zoals ik al schreef is een goed begrepen 'oosterse' onthechting juist de diepste hechting mogelijk, met het hier-en-nu. Dat wil niet zeggen dat er niet meer aan het verleden of de toekomst gedacht kan worden, maar dat dit zich ook bewust in het hier-en-nu voltrekt.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

(uiteindelijk gaat zijn leer meer over het zelf vinden van de realiteit/waarheid).
En daar zou het eigenlijk bij moeten blijven, ken en erken uzelf. Maar als je dieper gaat kijken wat het boedisme inhoud, komt er heel wat meer bij kijken. Bijvoorbeeld de 'De vier nobele of edele waarheden', wat ervan getuigd dat het boedisme claimt de waarheid in pacht te hebben. Er zijn vier onderdelen (of wetten);

1)Er is lijden en ontevredenheid in het leven.

2)Er is een oorzaak voor dit lijden: verlangens.

3)Er is een einde aan het ijden wanneer er een permanent einde komt aan het onstaan van verlangens door het behalen van de bevrijding/ verlichting.

4)Er is een weg die hier naar toe leidt.

Die weg heet 'Het achtvoudige pad'. Een kleine greep;

1)Juiste gedachten;

a)gedachten van het verzaken van zelfzucht.

b)Gedachten van welwillendheid liefdevolle vriendelijkheid.

c)Gedachten van geweldloosheid, harmonie of medeogen.

2)Juist spreken;

a)Onthouding van leugens.

b)Onthouding van het spreken van lasterijke taal.

c)Onthouding van het spreken van harde woorden.

d)Onthouding van onzinnig gepraat.

En dan denk ik bij mezelf: begin dan eerst bij jezelf. Wellicht zullen er mensen zijn die zeggen dat ik het verkeerd heb begrepen. Hier kun je de rest lezen;
http://nl.wikipedia.org./wiki/Het_Achtvoudige_Pad
Fuck met alles.
Plaats reactie