Wilders wil burka strafbaar stellen

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Moet het dragen van burka buitenshuis strafbaar worden gesteld

Voor strafbaar stellen
17
61%
Tegen strafbaar stellen
9
32%
Geen mening
2
7%

Totaal aantal stemmen: 28

Theoloog

Bericht door Theoloog »

Sebastiaan,

Zoals gebruikelijk citeer je je hadieths selectief en leg je er een bepaalde interpretatie in. "Reizen" houdt niet noodzakelijk hetzelfde in als naar de markt gaan.

Dat het inderdaad iets anders inhoudt, blijkt wel uit de variant op de door jou geciteerde hadieth.
Hadith - Muwatta 54.37 and Bukhari 2.194, Narrated AbuHuraira
[Ahmad, Muslim, Aboo Daawood, Ibn Maajah] Shaykh al-Albaanee declares it authentic in Saheehul-Jaami’ (no. 7651).
Malik related to me from Said ibn Abi Said al-Maqburi from Abu Hurayra that the Messenger of Allah said, "It is not halal for a woman who believes in Allah and the Last Day to travel the distance of a day and night without a man who is her mahram."
Wat de profeet en zijn vele vrouwen betreft, laat je gemakshalve achterwege dat hij met al zijn vrouwen per tourbeurt moest slapen. Hij kon zijn vrouwen dus helemaal niet negeren. Niet dat dit alles relevant is voor de issue of een ultravrome moslim vandaag de dag zijn vrouw als wegwerpartikel kan gebruiken met de hand op de Koran en de Soenna.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Het is net zoals met eerwraak, vrouwenbesnijdenis, vrouwenmishandeling, homohaat, rechtsongelijkheid, steniging, collectieve verkrachting, lijfstraffen, sexediscriminatie (weigeren handjes te geven etc.), enz. Ze horen net als gezichtsbedekende gewaden niet thuis in de Nederlandse samenleving. Mochten immigranten hier problemen mee hebben, dan kunnen ze zich of aanpassen of een van de vele andere landen zoeken waar ze zich wel aan dergelijke mensonterende zaken kunnen kwijten.
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Theoloog schreef:Zoals gebruikelijk citeer je je hadieths selectief en leg je er een bepaalde interpretatie in. "Reizen" houdt niet noodzakelijk hetzelfde in als naar de markt gaan.
Theologen doen niets anders. De ene Theoloog leest deze vers en de ander Theoloog komt weer met een anders vers en ga zo maar door. Alle Theologen pikken er uit wat ze willen zien en negeren wat ze niet willen zien en schrijven er vervolgens wetten van. De Koran is net als de Bijbel een spoorboeje, je kunt er alle kanten mee op, maar in tegenstellen tot het spoorboekje, bevat de Koraan, het woordt van God, geen fouten. Een kritiek op de Koraan iwordt daarom gezien als heiligschennis!

Wat dit aantoont is dat de Koraan net als de Bijbel, nooit de basis mag vormen voor moderne wetgeving of moreel en beschaaft gedrag, omdat je anders uitgeleverd bent aan de grillen van de interpretaties van de een of andere Theoloog. :oops:
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 01 aug 2007 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Sebastiaan; je kunt er inderdaad verschillende kanten mee op (dat te realiseren is al heel belangrijk), maar ik denk dat ik vrij aannemelijk heb gemaakt waarom mijn interpretatie meer in de richting van de bedoeling van de tekst ligt.

Wat ik je kwalijk neem, is niet zozeer dat je er hier mis zit. Ik zit er zovaak naast. Ik zal meteen toegeven dat ik geen idee had van jouw hadieth en dus te voorbarig was toen ik schreef dat er 'nergens in de Koran of hadieth... etc'

Maar ik probeer wel altijd kritisch blijven en dat raad ik jou ook aan: ALS er zo duidelijk in de Soenna staat dat een vrouw niet zonder mannelijke beschermer over straat mag, waarom zie ik dan vrouwen met nikaab toch zonder mannelijke beschermer over straat gaan? En dan ga je verder zoeken. Die hadieth van mij had ik via Google binnen 2 minuten gevonden. Dat had jij ook kunnen doen áls je op zoek was geweest naar een eerlijk beeld van de teksten waar salafi's zich op baseren.

Maar bij jou heb ik steeds de indruk dat je op zoek bent naar die teksten en uitleggingen die bevestigen dat de islam het slechtste, weerzinwekkendste en meest barbaarse is wat de mens ooit heeft uitgevonden. Zo kun je nooit recht doen aan die heel gedifferentieerde werkelijkheid die de islamitische wereld is.
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Theoloog schreef:Maar bij jou heb ik steeds de indruk dat je op zoek bent naar die teksten en uitleggingen die bevestigen dat de islam het slechtste, weerzinwekkendste en meest barbaarse is wat de mens ooit heeft uitgevonden. Zo kun je nooit recht doen aan die heel gedifferentieerde werkelijkheid die de islamitische wereld is.
Ik begrijp waarom je die indruk krijgt, maar begrijp ook dat ik juist dit contrast en sarcasme gebruik om mensen aan het denken te zetten of waneer ik geconfronteerd wordt met bagatellisatie, overnuancering of excuses voor mistanden :wink:
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 01 aug 2007 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Je maakt jezelf er nu iets te makkelijk van af, vind ik. Ook in reacties schets je een positie. Bovendien geef je mede vorm aan de positionering van de ander.

En regelmatig kom je met eigen posts, waar hetzelfde beeld uit naar voren komt als hetgeen je schetst in je reacties op anderen.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

windsurfer schreef:@Kevin: je valt in herhaling en mist mijn punt. Ik heb in mijn vorige post zowat alles gezegd. Over die argumenten: het gaat niet om jouw of mijn argumenten, het gaat ook niet om de beweegredenen van de moslima. Het gaat om de juridische ruimte. Mocht je toch redenen willen, dan zul je toch bij de moslima moeten zijn, daar zij hun persoonlijke overwegingen hebben. Die hoef ik toch niet te geven? Ik loop niet in een burka.
Ik mis je punt niet, ik ben het er niet mee eens. Wel deels, ik vind ook dat ze dat mogen doen, maar als ik met ze in discussie ga mond het altijd uit in óf religieus gebrabbel, waarna ze uiteindelijk vervallen tot 'vraag het Allah' of 'je hebt geen respect' (natuurlijk heb ik geen respect voor zoiets achterlijks). Mijn mening is duidelijk, die van hun ook, die van mij is beter.
Of jij dit vervolgens logisch vindt of niet doet niet ter zake.
Als niemands mening er toe doet, is er geen reden meer voor discussie. Waarom verdoe je je tijd hier dan nog? Jij weet net zo goed als ik dat iedere mening er toe doet, en iedere onderbouwing belangrijk is... Door zo'n relativistische liberale houding, meen ik, ontstaan er juist problemen. Je negeert de mening van de ander, diens onderbouwing, en zoals ik al een paar keer naar voor heb zien komen hier op het forum vergeet je dat de manier van denken van iemand bepaald hoe deze persoon zich gedraagt! Het is niet geheel ondenkbaar dat, naar mate de islamitische invloed in nederland groeit, ook het aantal domme voorvallen die er mee te maken hebben zal groeien. Het enige wat je kan doen is de discussie gaande houden om ze er zo bewust van te maken. Doe je dat niet, en ga je het wegrelativeren, dan groeit het probleem alleen maar.
Of er voor-of nadelen aanzitten, dat -zo zei ik al- is een persoonlijke afweging. Daarbinnen mag iedereen doen en vinden wat ie wil, zolang ie zich aan de wet houdt.
Mee eens, maar, lees bovenstaande.
Roken is ook ongezond. Vet vlees eten is ook ongezond. Je toont je hier gewoon een anti-liberaal denker. De nikaab is in jouw ogen het ultieme symbool van een verwerpelijke ideologie, en dus moet het verboden worden. Maar het mooie van onze samenleving is nu juist dat de overheid jou niet voorschrijft welke ideologie jij er op na mag houden. Ik mag hyperkapitalist zijn, of communist, of anarchist, of fundamentalist: zolang ik een ander maar de ruimte laat zijn leven anders in te richten.
Dát is ook mijn punt. Blijkbaar is het erg moeilijk voor sommigen om hun eigen denkbeeld aan de kant te zetten en het geheel in abstracte termen te bekijken.
Als iedereen zo dacht dan zou het inderdaad geen probleem zijn... Maar je eigen mening maakt dat je deze manier van denken niet aan iedereen kan opdringen. En niet iedereen wil zo denken, dus.... Het is een paradox.

Het gaat er mij om dat een van de meningen beter is... Die van mij, of die van de burka en nikaab dragende eigenwijze 25 jarige kleuter? Wat ze verder DOET, zal me worst zijn, zolang het maar binnen de wet blijft, eveneens met wat ze uitdraagt. Zolang de wet maar geen positieve of negatieve discriminatie bevat, zoals dat tegenwoordig wel gebeurt (priesters, imams, dominee's, voorrechten gebasseerd op geloof: religieus onderwijs, etc etc.) De wet is tegenstrijdig aan het worden...
windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Kevin schreef:
windsurfer schreef:@Kevin: je valt in herhaling en mist mijn punt. Ik heb in mijn vorige post zowat alles gezegd. Over die argumenten: het gaat niet om jouw of mijn argumenten, het gaat ook niet om de beweegredenen van de moslima. Het gaat om de juridische ruimte. Mocht je toch redenen willen, dan zul je toch bij de moslima moeten zijn, daar zij hun persoonlijke overwegingen hebben. Die hoef ik toch niet te geven? Ik loop niet in een burka.
Ik mis je punt niet, ik ben het er niet mee eens. Wel deels, ik vind ook dat ze dat mogen doen, maar als ik met ze in discussie ga mond het altijd uit in óf religieus gebrabbel, waarna ze uiteindelijk vervallen tot 'vraag het Allah' of 'je hebt geen respect' (natuurlijk heb ik geen respect voor zoiets achterlijks). Mijn mening is duidelijk, die van hun ook, die van mij is beter.
Dat je het er niet mee eens bent kan en is natuurlijk prima. Dat jouw mening beter is, lijkt me jouw mening ;)
kevin schreef:
windsurfer schreef:Of jij dit vervolgens logisch vindt of niet doet niet ter zake.
Als niemands mening er toe doet, is er geen reden meer voor discussie. Waarom verdoe je je tijd hier dan nog? Jij weet net zo goed als ik dat iedere mening er toe doet, en iedere onderbouwing belangrijk is... Door zo'n relativistische liberale houding, meen ik, ontstaan er juist problemen. Je negeert de mening van de ander, diens onderbouwing, en zoals ik al een paar keer naar voor heb zien komen hier op het forum vergeet je dat de manier van denken van iemand bepaald hoe deze persoon zich gedraagt! Het is niet geheel ondenkbaar dat, naar mate de islamitische invloed in nederland groeit, ook het aantal domme voorvallen die er mee te maken hebben zal groeien. Het enige wat je kan doen is de discussie gaande houden om ze er zo bewust van te maken. Doe je dat niet, en ga je het wegrelativeren, dan groeit het probleem alleen maar.
Daarom denk ik steeds dat je mijn punt mist: jij wil discussieren over de onderbouwing van het willen dragen van een burka. Ik probeer steeds over te brengen dat het niet aan jou is te oordelen waarom mensen dat wel of niet willen. Dat is enkel aan die mensen zelf. Jij wil oordelen over iets dat mijns inziens binnen iemands persoonlijke ruimte valt, zolang dat niet in strijd is met de wet.
Op zichzelf kun je die discussie over het al dan niet dragen van een burka binnen de islam natuurlijk wel houden, maar dat is een andere discussie. Het gaat hier over het verbieden van een kledingstuk, en dus puur over de juridische ruimte die er in Nederland is om dergelijke bedekkende kleding te dragen. Reminder: Wilders wil van het gedogen af, en niet alleen zich strikter houden aan het verbod op bedekkende kleding, nee, hij wil een stapje verder en specifiek de burka verbieden.

Je opmerkingen op 'groeiende islamitische invloed', tja. Ik denk eigenlijk dat problemen juist de kop opsteken als je andere mensen teveel wilt voorschrijven hoe ze erbij moeten lopen. Uit de sociologie is bekend dat repressie van groeperingen juist tot versterking van in- en outgroup effecten leidt. Je snapt toch ook dat als men het dragen van een burka verbiedt, dat hiermee het dragen van een burka van die mensen die jij 'eigenwijs' noemt, alleen maar toenemen zal. Als je het oogluikend toestaat, is de burka als statement al minder krachtig.
kevin schreef:
windsurfer schreef:
theoloog schreef:Roken is ook ongezond. Vet vlees eten is ook ongezond. Je toont je hier gewoon een anti-liberaal denker. De nikaab is in jouw ogen het ultieme symbool van een verwerpelijke ideologie, en dus moet het verboden worden. Maar het mooie van onze samenleving is nu juist dat de overheid jou niet voorschrijft welke ideologie jij er op na mag houden. Ik mag hyperkapitalist zijn, of communist, of anarchist, of fundamentalist: zolang ik een ander maar de ruimte laat zijn leven anders in te richten.
Dát is ook mijn punt. Blijkbaar is het erg moeilijk voor sommigen om hun eigen denkbeeld aan de kant te zetten en het geheel in abstracte termen te bekijken.
Als iedereen zo dacht dan zou het inderdaad geen probleem zijn... Maar je eigen mening maakt dat je deze manier van denken niet aan iedereen kan opdringen. En niet iedereen wil zo denken, dus.... Het is een paradox.

Het gaat er mij om dat een van de meningen beter is... Die van mij, of die van de burka en nikaab dragende eigenwijze 25 jarige kleuter? Wat ze verder DOET, zal me worst zijn, zolang het maar binnen de wet blijft, eveneens met wat ze uitdraagt. Zolang de wet maar geen positieve of negatieve discriminatie bevat, zoals dat tegenwoordig wel gebeurt (priesters, imams, dominee's, voorrechten gebasseerd op geloof: religieus onderwijs, etc etc.) De wet is tegenstrijdig aan het worden...
Het gaat mij er juist om, dat er geen enkele mening beter is. Het zijn slechts verschillende visies op een onderwerp.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

0ortje schreef:Boeven? Noem je de toenmalige gastarbeiders ( turkse groep ) de boeven met dollartekens in hun ogen? Domme opmerking!
Je weet blijkbaar weinig van de Turkse groep in Nederland, die het in vergelijking tot de andere "buitenlandse" groepen heel goed doet. Dit op het gebied van intergratie en criminaliteit. Hier zijn onderzoeken naar geweest.
(quote ingekort door Kitty)

Met ´boeven bedoelde ik beslist niet de gastarbeiders!
Verder schijn ik voor jou te ingewikkeld te schrijven waardoor sarcasme-ironie etc. volkomen aan jou voorbijgaan zoals mij uit jouw reactie blijkt. (helaas)
Dat je het opneemt voor mensen (in dit geval gastarbeiders) siert je, dat je een geintje als ´allachtoon´ niet als geintje herkent, niet! :lol:
groet
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Ik ben geschokt dat er 60% 'voor' het verbod is, ondanks dat er een wet die gezichtbedekking verbiedt.

Misschien dat het "algeme" moraal, niet zo algemeen meer is?? Daar doel ik specifiek op het 'Doe niet iets met een ander,dat jijzelf ook niet leuk vindt'. Ik weet niet hoe het met de andere forumleden zit, maar ik 'persoonlijk' zou ontploffen als mij werd verboden om een bepaald kledingstuk te dragen.

Eerst was altijd dat gezeik over het hoofddoekje, en nu is het de burka. En altijd m.i met "duistere" redenen. B.v: ze moeten zich aanpassen, of de ideologie die ze uitdragen staat mij niet aan etc......en dat alles wordt 'uitgehaald' uit een stukje stof.
Fuck met alles.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Je opmerkingen op 'groeiende islamitische invloed', tja. Ik denk eigenlijk dat problemen juist de kop opsteken als je andere mensen teveel wilt voorschrijven hoe ze erbij moeten lopen. Uit de sociologie is bekend dat repressie van groeperingen juist tot versterking van in- en outgroup effecten leidt. Je snapt toch ook dat als men het dragen van een burka verbiedt, dat hiermee het dragen van een burka van die mensen die jij 'eigenwijs' noemt, alleen maar toenemen zal. Als je het oogluikend toestaat, is de burka als statement al minder krachtig.
Tuurlijk snap ik dat... En inderdaad, ik wil discussiëren over het dragen van een burka. En ik denk (nog steeds) dat een verbod de discussie flink op gang zou brengen, wederom, maar omdat iedereen moet kunnen doen watie wil zolang een ander er geen last van heeft, ben ik op mijn mening voor een verbod terug gekomen.

Mij gaat het niet om het liberalisme, mij gaat het om de onderbouwing voor het dragen van een burka of nikaab, onderbouwing van geloof, ook christelijk of islamitisch gezien. Daarover wil ik discussieren, en daarvoor zou ik een eventueel verbod ook willen (mis)-gebruiken.
Het gaat mij er juist om, dat er geen enkele mening beter is. Het zijn slechts verschillende visies op een onderwerp.
Dat ben ik niet met je eens. Er is altijd iets beter.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Plons schreef:Ik ben geschokt dat er 60% 'voor' het verbod is, ondanks dat er een wet die gezichtbedekking verbiedt.

Misschien dat het "algeme" moraal, niet zo algemeen meer is?? Daar doel ik specifiek op het 'Doe niet iets met een ander,dat jijzelf ook niet leuk vindt'. Ik weet niet hoe het met de andere forumleden zit, maar ik 'persoonlijk' zou ontploffen als mij werd verboden om een bepaald kledingstuk te dragen.

Eerst was altijd dat gezeik over het hoofddoekje, en nu is het de burka. En altijd m.i met "duistere" redenen. B.v: ze moeten zich aanpassen, of de ideologie die ze uitdragen staat mij niet aan etc......en dat alles wordt 'uitgehaald' uit een stukje stof.
Niet zo simpel Plons!
Het stukje stof ter ene zijde heeft precies diezelfde betekenis, maar dán tegenovergesteld, ter andere zijde.
Het is een vlag die de één opgeheven wil houden, en de ander neer wil halen!
Er niet op reageren van de één, zal de ander uiteindelijk zich af doen vragen, "Waarom draag ik die doek eigenlijk, want het is wél zweterig daaronder, en niemand reageert erop, dus, Waarom"?
Overigens schijnt een wet die gezichtsbedekking verbiedt, niet voldoende om hem te handhaven!
Want als die gehandhaafd zou worden, dan hadden we dat 'gezeik' (zoals jij dat noemt) niet.
En dat je een wijffie met pit bent, en aggressief ontploffen wil, als er dingen tegen je zin gebeuren, is prachtig. (een hoop heisa met vliegend vaatwerk houdt de vaart erin! :lol: )
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Theoloog schreef:Roken is ook ongezond. Vet vlees eten is ook ongezond. Je toont je hier gewoon een anti-liberaal denker. De nikaab is in jouw ogen het ultieme symbool van een verwerpelijke ideologie, en dus moet het verboden worden. Maar het mooie van onze samenleving is nu juist dat de overheid jou niet voorschrijft welke ideologie jij er op na mag houden. Ik mag hyperkapitalist zijn, of communist, of anarchist, of fundamentalist: zolang ik een ander maar de ruimte laat zijn leven anders in te richten.
(quote ingekort door Kitty)

"Ruimte laten" is het essentiële woord in jouw betoog!
Hetgeen je af moet zetten tegen de bedreiging die er voor de maatschappij vanuitgaat, qua de erachterliggende ideologie die ermee impliciet mee gepropageerd wordt.
EN.............waar die toe heeft geleid in de landen waar deze idioterie heerst!
Inclusief het fanatisme waarmee men deze ideologie handhaaft of (opnieuw) wil handhaven!
De repressie waar 'windsurfer' het over heeft, en inderdaad als rode lap op stieren werkt, zou nagelaten moeten worden als je dit verschijnsel zou kunnen isoleren (wat bij bepaalde getalsverhouding tussen de groepen lukt) en langzaamaan oplossen.
Van isoleren is echter allang geen sprake meer!
Enclave-vorming is daarvoor al te ver doorgewoekerd als beschermend fenomeen om dat isoleren nog een succesvolle strategie te kunnen laten zijn!
Maar bepaalde krachten in eigen rijen blijken door hun daden dat ook absoluut niet te willen laten gebeuren!
Denkt de een aan verkiezingswinst, de ander aan meer consumenten?
Misdadig in een land waar ieder stukje groen een curiositeit begint te worden!
Een 'grashalm' als monument voor wat ooit was?
Omringd door een nieuwsgierige drom burka's? (gaat heen en vermenigvuldigt U)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Alles overdenkende blijf ik bij mijn eerdere mening dus tegen de burka (en hetgeen deze symboliseert) maar ook tegen een verbod hierop. Ik sluit mij voor het overige vooral aan bij het verhaal van Windsurrfer dat binnen de wet geregeld is (of zover nodig aangevult)wanneer geen bedekking toegestaan is. De draagsters of dragers ingeval burka drag queen moeten wel accepteren dat er wellicht maatschappelijke consequenties aan vast zitten. Ondermeer inzake kansen op de arbeidsmarkt. Zo veel imkers zijn er nou ook weer niet nodig.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Theoloog schreef:Rimpels en blank zijn twee verschillende dingen. Het ging je dus met het woord 'vers' eigenlijk toch niet om blank, maar dat die vrouwen 'lekker' blijven.
Moet ik er nog het geurtje bijdoen dat in die tent gaat heersen? :lol:
Plaats reactie