windsurfer schreef:@Kevin: je valt in herhaling en mist mijn punt. Ik heb in mijn vorige post zowat alles gezegd. Over die argumenten: het gaat niet om jouw of mijn argumenten, het gaat ook niet om de beweegredenen van de moslima. Het gaat om de juridische ruimte. Mocht je toch redenen willen, dan zul je toch bij de moslima moeten zijn, daar zij hun persoonlijke overwegingen hebben. Die hoef ik toch niet te geven? Ik loop niet in een burka.
Ik mis je punt niet, ik ben het er niet mee eens. Wel deels, ik vind ook dat ze dat mogen doen, maar als ik met ze in discussie ga mond het altijd uit in óf religieus gebrabbel, waarna ze uiteindelijk vervallen tot 'vraag het Allah' of 'je hebt geen respect' (natuurlijk heb ik geen respect voor zoiets achterlijks). Mijn mening is duidelijk, die van hun ook, die van mij is beter.
Of jij dit vervolgens logisch vindt of niet doet niet ter zake.
Als niemands mening er toe doet, is er geen reden meer voor discussie. Waarom verdoe je je tijd hier dan nog? Jij weet net zo goed als ik dat iedere mening er toe doet, en iedere onderbouwing belangrijk is... Door zo'n relativistische liberale houding, meen ik, ontstaan er juist problemen. Je negeert de mening van de ander, diens onderbouwing, en zoals ik al een paar keer naar voor heb zien komen hier op het forum vergeet je dat de manier van denken van iemand bepaald hoe deze persoon zich gedraagt! Het is niet geheel ondenkbaar dat, naar mate de islamitische invloed in nederland groeit, ook het aantal domme voorvallen die er mee te maken hebben zal groeien. Het enige wat je kan doen is de discussie gaande houden om ze er zo bewust van te maken. Doe je dat niet, en ga je het wegrelativeren, dan groeit het probleem alleen maar.
Of er voor-of nadelen aanzitten, dat -zo zei ik al- is een persoonlijke afweging. Daarbinnen mag iedereen doen en vinden wat ie wil, zolang ie zich aan de wet houdt.
Mee eens, maar, lees bovenstaande.
Roken is ook ongezond. Vet vlees eten is ook ongezond. Je toont je hier gewoon een anti-liberaal denker. De nikaab is in jouw ogen het ultieme symbool van een verwerpelijke ideologie, en dus moet het verboden worden. Maar het mooie van onze samenleving is nu juist dat de overheid jou niet voorschrijft welke ideologie jij er op na mag houden. Ik mag hyperkapitalist zijn, of communist, of anarchist, of fundamentalist: zolang ik een ander maar de ruimte laat zijn leven anders in te richten.
Dát is ook mijn punt. Blijkbaar is het erg moeilijk voor sommigen om hun eigen denkbeeld aan de kant te zetten en het geheel in abstracte termen te bekijken.
Als iedereen zo dacht dan zou het inderdaad geen probleem zijn... Maar je eigen mening maakt dat je deze manier van denken niet aan iedereen kan opdringen. En niet iedereen wil zo denken, dus.... Het is een paradox.
Het gaat er mij om dat een van de meningen beter is... Die van mij, of die van de burka en nikaab dragende eigenwijze 25 jarige kleuter? Wat ze verder DOET, zal me worst zijn, zolang het maar binnen de wet blijft, eveneens met wat ze uitdraagt. Zolang de wet maar geen positieve of negatieve discriminatie bevat, zoals dat tegenwoordig wel gebeurt (priesters, imams, dominee's, voorrechten gebasseerd op geloof: religieus onderwijs, etc etc.) De wet is tegenstrijdig aan het worden...