Gerard,
Je schrijft:
“Volgens mij wordt het vervelend (discriminerend, racistisch) als de attitude onprettig enz. is.”
Ik heb grote twijfels over onbedoelde discriminatie. Ik noem dat liever onbedoeld discriminerend gedrag. (Maar misschien ga ik nu te ver in mijn taalpurisme)
Racisme is wat mij betreft altijd opzettelijk en kwaadaardig.
Het loopt volgens mij altijd uit op grootschalige misdaden tegen de menselijkheid. De term
‘vervelend’ lijkt me in dit verband nogal eufemistisch.
Onbedoeld discriminerend gedrag levert meestal niet meer dan kleine, kortdurende ergernissen op, tenminste voor mij. Maar kan ook rampzalige gevolgen hebben. De toeslagenaffaire bijvoorbeeld.
Maar het gaat volgens mij in de eerste plaats om de perceptie: Hoe ervaart het “slachtoffer” de handeling/uiting?
De een is daar gevoeliger voor dan de ander. (En ik verdenk veel Afro-Nederlandse activisten en hun blanke flagellanten/epigonen/weg-met-ons-activisten ervan bewust op zoek te zijn naar gevallen van
“racisme” om te kunnen zwelgen in hun slachtofferrol.
KOZP bijvoorbeeld met Quincy Gario, Jerry Afriyie, Sunny Bergman en anderen. Zij linken een onschuldige en vrolijke kindertraditie aan grootschalige misdaden tegen de menselijkheid. Sunny Bergman is er zelfs een paar jaar geleden speciaal voor naar Amerika gegaan, zodat argeloze Amerikanen bij het zien van afbeeldingen van Zwarte Piet de link konden leggen met hun ‘Blackface’. Dit werd in een tweetal fimpjes in ons land gepresenteerd als hét bewijs dat Zwarte Piet racistisch is. Een nogal schandalige manier van doen, goed beschouwd.
Wat deze activisten doen is, als je er over nadenkt, eigenlijk puur racistisch volgens de definities die zij zelf hanteren: Zij discrimineren en beschuldigen een heel volk vanwege de huidskleur.
En hoe zit het met jodenmoppen? Is dat antisemitisme?
Max Tailleur, zelf Jood is landelijk beroemd mee geworden met zijn moppen over Sam en Moos.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Tailleur. en
https://historiek.net/max-tailleur-kom ... n/69236/
Een van zijn gevleugelde uitspraken was
“Ik lach om niet te huilen”.
En de attitude van de “daders”? Lijkt me moeilijk vast te stellen.
Het kán kwaadaardige opzet zijn. “potenrammen” bijvoorbeeld, of een varkenskop voor de deur van een moskee leggen. Maar is dat nog discriminatie? Of ga je dan in de richting van
“hate crimes"?
Maar meestal hebben de “daders” niet door dat hun handelen het
“niet gelijk behandelen van gelijke gevallen”, oftewel discriminerend is.
De personeelschef is bezig met een eerste grove selectie, tenminste, zo ziet hij het. De sollicitant ziet het als discriminatie, om maar een voorbeeldje te noemen. Wie heeft gelijk? Geen idee.
Johan Derksen tapt een rotmop over een Afrikaanse topvoetballer. Hijzelf en zijn tafelgenoten zien het als niet meer dan een grappig intermezzo in hun bloedserieuze gesprek over voetbal.
De voetballer in kwestie ervaart het als diepkwetsend en discriminerend. Wie heeft gelijk? Geen idee.
PS
Als ik een zwarte topvoetballer was en ik kreeg bananen en oerwoudgeluiden naar mijn hoofd geslingerd zou ik een middelvinger naar het publiek opsteken en nog meer mijn best doen om te scoren.