Neen Genesis is geen metafoor. Gen. 1:1 in het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt. Dat heeft hij gedaan.[/quote]mysterieus2000 schreef:Genesis is dus een metafoorHet scheppingsverhaal wijkt af van het wetenschappelijke bevindingen omdat het scheppingsverhaal geen wetenschappelijk verslag is. Het verhaal vertelt niet hoe de schepping tot stand is gekomen maar wie de schepping gedaan heeft.
Het is geen metafoor. God maakte de hemelen en de aarde. De wetenschap zegt dat de aarde is ontstaan door de big bang dus God veroorzaakte de big bang.Maakt dat laatste het argument dat "god de big bang veroorzaakte" een valide theorie, heb jij dan wel empirische aanwijzingen? Of is het nu weer een metafoor?mysterieus2000 schreef:Stel dat we aannemen dat alles ontstaan is uit een "big bang". Dan komt het allereerste begin van big van God en hij heeft het "bang" laten doen. Hoe door te spreken (zijn Woord) Waarschijnlijk stel ik het heel simplistisch voor maar ik ben dan ook geen wetenschapper. De wetenschap heeft (tot nu denk ik) nog geen verklaring waar het allereerste iets vandaan is gekomen.
Het heet puntvormig begin (singulariteit)Wat was daar dan?mysterieus2000 schreef:Dus je zou kunnen zeggen God sprak en er was iets dat is uitgegroeid tot datgene wat er was voor de knal er was.
Dus nog steeds geen metafoor maar opgetekend in een boekNogmaals, wat zijn dan jou aanwijzingen daar toe? Is dit nog steeds een metafoor?mysterieus2000 schreef: Toen sprak Hij nogmaals met gevolg de knal.
Bij opzoekingen kwam ik dit tegen :
In de Koran (21:30) staat: 'Hebben zij die ongelovig zijn dan niet gezien dat de hemelen en de aarde een samenhangende massa waren? Wij hebben ze toen van elkaar gescheiden en Wij hebben uit water al het levende gemaakt. Zullen zij dan niet geloven?'
Mohammed leefde van 571 tot 632 lang voordat de oerknaltheorie geformuleerd was.
wil je hier even kijken : http://www.hetzoutvat.nl/eerstzien.htmlmysterieus2000 schreef:Daar zijn al de sterren en planeten uit ontstaan. (netjes geordend en wel zo dat er biologisch leven op aarde mogelijk zou zijn.
Welke orde, t.o.v. van welk vergelijkingsmaterial trek jij de conclusie dat het heelal geordend is?
Ik kies er dus voor om genesis letterlijk te zien. Of anders gezegd mijn geloof in de bijbel als een brief van God aan ons word hiermee niet bedreigt.Even kortsluiten;mysterieus2000 schreef:Ziedaar mijn gedachtenkronkels.
Beste Daniella, het ging om het vraagstuk; moeten we geneisis als meatfoor zien en dan de noodzakelijkheid van god aaan tonen....of moeten we geneisis letterlijk zien en bewijzen dat het bijbelverhaal letterlijk is. Of, als laatste, god de schepper is geen juiste omschrijving.
Welnu, uit bovenstaand citaat (sorry voor het inkorten) blijkt dat jij er voor kiest om "god de schepper" als een noodzakelijkheid te bewijzen en genesis als metafoor te zien. Maar ik kan niet ander concluderen dat dit niet lukt, en jij concludeert hetzelfde, het zijn maar gedachtenkronkels....
Kunnen we "god als schepper" maar laten vallen? Voorlopig zie ik namelijk niets, en geef jij toe dat het maar gedachtenkronkels zijn, om een god als schepper aan te houden
Groetjes Daniella