Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ingi schreef: 11 jan 2018 08:36Het enige waar je hier wat aan hebt is dat er geen wetenschappelijk bewijs is.
Dit is een oud taalkundig trucje.

Het begrip wetenschappelijk bewijs bestaat niet. Een bewijs is een bewijs.
Het vragen van een deugdelijk bewijs is wetenschappelijk.

Dit taalkundige trucje wordt gebruikt om te suggereren dat er nog andere soorten bewijzen zijn.
Maar helaas die zijn er niet.
Wel is er veel zweefkezerij die door charlatans/oplichters als bewijs wordt opgevoerd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Ingi schreef: 11 jan 2018 08:36
Het enige waar je hier wat aan hebt is dat er geen wetenschappelijk bewijs is.
Speculaties waarom mensen iets toch blijven doen terwijl dat zo is brengen je niet verder.
Dag Ingi,

Waarom mensen iets doen terwijl ze weten dat er geen bewijs voor is....daar hebben we sociologie voor om dat te onderzoeken.
Niks speculatiefs aan....heel verhelderend om te zien wat er in de krochten is verborgen.
We hoeven helemaal niet verder,....waarom zouden we achter zeepbellen blijven aanrennen?. Wieg van de mensheid, tijd om daar eens uit te klimmen..
Reiki -> (Pseudo) religie.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 11 jan 2018 09:25
Ingi schreef: 11 jan 2018 08:36Het enige waar je hier wat aan hebt is dat er geen wetenschappelijk bewijs is.
Dit is een oud taalkundig trucje.

Het begrip wetenschappelijk bewijs bestaat niet. Een bewijs is een bewijs.
Het vragen van een deugdelijk bewijs is wetenschappelijk.

Dit taalkundige trucje wordt gebruikt om te suggereren dat er nog andere soorten bewijzen zijn.
Maar helaas die zijn er niet.
Wel is er veel zweefkezerij die door charlatans/oplichters als bewijs wordt opgevoerd.
Ik noemde dat wetenschappelijk niet omdat ik wilde zeggen dat er ander bewijs is.
Ik weet dat dat er dat niet is want de ervaringen van mensen of andere effecten gelden niet als bewijs.
Ik noemde het omdat de klemtoon hier in het algemeen op wetenschappelijk is gelegd.
Maar ik zal er op letten, scheelt mij als ik dat niet meer hoeft te noemen.

Wat ik me wel afvraag of er idd voldoende onderzoek is gedaan ook naar de effecten die mensen zeggen dat ze ervaren.
Maar dat staat los van mijn bericht waar we het hier nu over hebben.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Waarom? schreef: 11 jan 2018 10:23
Speculaties waarom mensen iets toch blijven doen terwijl dat zo is brengen je niet verder.
Dag Ingi,

Waarom mensen iets doen terwijl ze weten dat er geen bewijs voor is....daar hebben we sociologie voor om dat te onderzoeken.
Niks speculatiefs aan....heel verhelderend om te zien wat er in de krochten is verborgen.
We hoeven helemaal niet verder,....waarom zouden we achter zeepbellen blijven aanrennen?. Wieg van de mensheid, tijd om daar eens uit te klimmen..
Uiteraard alles moet waterdicht verklaard worden.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Dat kan niet altijd, we kunnen ook genoegen nemen met de meest waarschijnlijke verklaring.
Hetgeen iets anders is dan de eerste de beste verklaring.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 11 jan 2018 09:07
Ingi schreef: 10 jan 2018 17:36
heeck schreef: 10 jan 2018 16:35 Ingi,

Wat je me terugschrijft klopt niet met andere Reiki-bedrijvers schrijven.

Maar dat was te verwachten bij zo een flexibel bedrog.

Roeland
Wat schrijven de andere Reiki bedrijvers en waar vind ik dat?
En waar doel je op?
De omgekeerde wereld; de nonsens van Reik is hoog en breed aangetoond terwijl bij jou de verplichting ligt om werking boven niets doen aan te tonen.
Je wordt zo een levend voorbeeld van de venijnige vasthoudendheid van kwakslijters.

Wat ik had gevonden waren lijsten met handposities per kwaal, de suggestie van een relatie met de toestand van “geone” organen, door elkaar heen gebruiken van Reiki en Chakra-technieken en verklaringrn.
De scan op wel 20-30cm afstand uitvoeren.
Kortom het doet er kennelijk geen bal toe wat er meer of minder precies wordt gedaan.

Het door de behandelaar “voelen” van blokkades als indicatie voor vervolgconsulten ontbrak ook niet.

Kortom wie niet bedrogen wil worden kan beter bijvoorbeeld een zonnedauw in leven proberen te houden, want dat schijnt ook (tegen van alles?) te helpen.

Roeland
De handposities waar je op doelt in verhouding tot de organen heb ik niet geleerd in mijn Reiki opleiding. Wat ik o.a. wel heb geleerd is een volledige behandeling te geven met mijn handen over het hele lichaam heen. Wat je aan het eind doet de energie "verdelen" ter afsluiting van de behandeling. Veel meer was het dan ook niet.En Reiki sturen op afstand, naar allerlei situaties. Die keren dat ik een volledige lichamelijke behandeling heb gegeven sinds 1994 kun je amper op een hand tellen. Ik heb daar ook helemaal geen zin in, duurt veel te lang. Alles wat je leest over technieken enz. de kans is groot dat ik daar geen kaas van heb gegeten.

En wat ik dan later heb uitgevonden is ook dat dat niet is wat Usui heeft beoogd. In eerste instantie is het voor jezelf bedoeld ter ontwikkeling en dat het een meditatie techniek is. Iets wat ik uit mezelf al deed. En af en toe behandelde ik iemand voor een pijntje of ook gewoon omdat gewoon fijn is om een energiebehandeling te ondergaan. Om dezelfde redenen heb ik wel eens groepsbehandelingen gedaan. En af en te gaf ik een cursus. En daar ligt/lag mijn insteek, mensen een instrument in handen te geven waarmee ze zich zelf kunnen helpen hun zin van het leven te vinden.

Het is ook nog steeds mijn bedoeling ooit een boek of verhandeling te schrijven om al die misverstanden op een rijtje te zetten en te vertellen wat ik heb uitgevonden. Gedeeltelijk vind je dat ook al in mijn cursusmappen terug. Gaande weg ben ik tot steeds meer inzichten gekomen en heb zo allerlei bijkomende zaken kunnen cancelen. Naast mijn persoonlijke ontwikkeling maar dat ging hand in hand.

Dat soort dingen waar je over leest, ook dat scannen en al die bijkomende dingen komen zoals mij bekend allemaal voort uit allerlei oosterse tradities en hebben met de oorspronkelijke beoefening van Reiki niets van doen. Wat ik wel weet dat je dit soort zaken idd kunt combineren.
En dat is blijkbaar wat er ook gebeurt. En dus ook dat het min of meer als een alternatieve geneeswijze wordt aangeboden.

Ik vind dat je het daarmee te kort doet en nog niet snapt wat nodig is om "heel" te worden. Heel worden verlicht raken kan ook als je niet geneest van ziektes. Ik ben het er niet eens mee als men zich teveel laat afleiden van bijkomende zaken. Maar uiteraard vind ik het ook wel prettig als je met Reiki iemand van zijn hoofdpijn af kunt helpen. Of een chronisch zieke in mij omgeving verlichting ervaart en ik daartoe bij kan dragen.
Reiki beoefening blijft voor mij zingeving en het opdoen van inzichten. Ik snap dat je daar niets mee kunt maar dat is wel waar ik wel interesse in heb.

Wil je mensen erop aanspreken op kwakzalverij in verband met de focus op verlichten van klachten en het genezen ziekte loopt je gevaar met kleppen op te oordelen waarvan je de reikwijdte niet begrijpt. Veroordeel dan ook alles en niet alleen een aspect.

Als iemand daar niets mee kan vind ik prima, maar gezien mijn ervaringen in mijn persoonlijke leven en hoe ik met het een of ander omga en hoe ik ben gegroeid kun je mij zeker niet ervan overtuigen dat de beoefening van Reiki niets met mij heeft gedaan en nog doet. Dat houdt ook in dat je accepteert dat je voor idioot en zweverig versleten wordt.

In feite is het gekkenwerk dat ik dit überhaupt uitleg op een forum waar alleen maar bewijs telt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi schreef: 11 jan 2018 12:40 Uiteraard alles moet waterdicht verklaard worden.
Niets is volkomen waterdicht verklaard, maar jij en ik zijn beiden blij (denk ik) dat zeker in de medische wereld alles wel tot op zekere (betrouwbare) hoogte goed verklaard is. Anders blijft het maar bij aanmodderen en aderlaten.

Heb ik een vraag @Ingi
Hoe wek je energie op? Is het mind over matter?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 11 jan 2018 19:54
Ingi schreef: 11 jan 2018 12:40 Uiteraard alles moet waterdicht verklaard worden.
Niets is volkomen waterdicht verklaard, maar jij en ik zijn beiden blij (denk ik) dat zeker in de medische wereld alles wel tot op zekere (betrouwbare) hoogte goed verklaard is. Anders blijft het maar bij aanmodderen en aderlaten.

Heb ik een vraag @Ingi
Hoe wek je energie op? Is het mind over matter?
Men wekt niets op. Energie is al aanwezig. Je maakt er gebruik van d.m.v. je handen en/of door je focussen. Dat laatste hoeft niet de hele tijd. Je kunt het vergelijken met eens stroom water die je een zetje geeft en dan uit zichzelf doorgaat.

Men gaat ervan uit dat alles wat bestaat energie is welke in beweging is. Al vanaf de oorsprong al voordat er evolutie begon. Jullie hebben het erover gehad in het topic hoe natuurwetten ontstaan. Ik geloof dat het daar zijn oorsprong heeft. Wat heeft er voor gezorgd dat er leven is ontstaan. Dode materie zonder enige drive wat kan daar anders mee gebeuren. Ik zie daar verbanden in..voor mij voelt dat zo logisch. Dat ik het niet over kan brengen vind ik jammer maar het is niet anders. Van die energie wordt gebruikt gemaakt. Deze theorie heeft mi.i. ook raakvlakken met kwantum fysica. Ik ben mij erover aan het inlezen, want natuurlijk vind ik het ook (vanuit mijn mind) prettig te begrijpen wat daar eigenlijk gebeurt of zou kunnen gebeuren.

Een zeer intelligent iemand met heel veel kennis (geen Reiki beoefenaar ) en bezig met een universitaire opleiding (dus niet zomaar iemand)
opperde dat werking alleen maar zou kunnen op die manier als het via een dimensie gaat. Dat is zijn idee erover.

De uitdrukking mind over matter kende ik nog niet, ik ben me aan het inlezen dus daar kan ik in ieder geval nu geen antwoord op geven.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Waarom? schreef: 11 jan 2018 10:23
Dag Ingi,

Van mij hoeft ook niemand achter zeepbellen aan te rennen. Ieder zijn ding. En als ik het doe omdat ik het niet als zeepbel ervaar) dan is dat ook omdat ik niet geloof in dat wij als mens in staat zijn alles te begrijpen en te bevatten en definitief uit te zoeken en te beschrijven. En zo zullen er vast wetenschappers zijn die deze mogelijkheid ook beseffen anders ben je in mijn ogen niet open mind en beweeg je je binnen een kader van dat wat wij met ons huidige verstand kunnen begrijpen.

Een spirituele levenshouding met het doel tot verlichting van bv beperkende overtuigingen die verhinderen dat we ons volledige potentiaal kunnen benutten op een manier dat we heel en gezond kunnen leven. Een proces die op het onbewuste inwerkt en op alles wat ons hindert om een gelukkig mens te zijn. Zo ongeveer zou ik het formuleren.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Ingi schreef: 11 jan 2018 22:53 Een spirituele levenshouding met het doel tot verlichting van bv beperkende overtuigingen die verhinderen dat we ons volledige potentiaal kunnen benutten op een manier dat we heel en gezond kunnen leven. Een proces die op het onbewuste inwerkt en op alles wat ons hindert om een gelukkig mens te zijn. Zo ongeveer zou ik het formuleren.
Uh. Wat betekenen 'verlichting', 'volledige potentiaal', 'heel en gezond kunnen leven', 'het onbewuste', 'alles wat ons hindert om een gelukkig mens te zijn'? Wees specifiek en zeg wat je bedoelt. Met je armen zwaaien en zeggen "als je begrijpt wat ik bedoel" betekent niets.

Ik weet niets van Reiki. Ik vermoed dat ook jij dat net zo min doet, niet omdat je er je best niet voor gedaan hebt, maar omdat er niks bestaat om iets van te weten. Mijn woorden zijn hard, ik weet geen aardige manier om ze te verpakken. Excuus daarvoor.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

De Encyclopedist schreef: 12 jan 2018 02:03
Ingi schreef: 11 jan 2018 22:53 Een spirituele levenshouding met het doel tot verlichting van bv beperkende overtuigingen die verhinderen dat we ons volledige potentiaal kunnen benutten op een manier dat we heel en gezond kunnen leven. Een proces die op het onbewuste inwerkt en op alles wat ons hindert om een gelukkig mens te zijn. Zo ongeveer zou ik het formuleren.
Uh. Wat betekenen 'verlichting', 'volledige potentiaal', 'heel en gezond kunnen leven', 'het onbewuste', 'alles wat ons hindert om een gelukkig mens te zijn'? Wees specifiek en zeg wat je bedoelt. Met je armen zwaaien en zeggen "als je begrijpt wat ik bedoel" betekent niets.

Ik weet niets van Reiki. Ik vermoed dat ook jij dat net zo min doet, niet omdat je er je best niet voor gedaan hebt, maar omdat er niks bestaat om iets van te weten. Mijn woorden zijn hard, ik weet geen aardige manier om ze te verpakken. Excuus daarvoor.
:lol:
Huh waaaa? Volledig potentieel, heel? Ben ik nou nog niet heel? Ik word ook altijd zo angstig als ik naar mijn eigenste hogere zelf moet gaan zoeken..., alsof die kwijt is, en dan het idee dat een ander die dan beter weet te vinden dan mijn aanwezige blijkbaar lage zelf.

Daarom ben ik me maar op de knuffelkunst gaan storten; mijn lage hersentjes kunnen al die hoogwaardige praat niet vatten.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 11 jan 2018 04:31
Petra schreef: 11 jan 2018 03:34 @Peter
Wat is het dan dat rituelen werkzaam maakt?
Zij het dat ze... grappig bedoeld? Of echt? Want als rituelen werken kun je ze toch niet nutteloos vinden?
De feitelijke handelingen zijn op zich nutteloos, maar de gevolgen ervan op je hersenen zijn dat niet. Grappig dat je refereerde aan een kamerplantje. Ik had van een therapeut het advies gekregen om een kamerplantje te verzorgen. Toen het plantje ondanks mijn goede zorgen de geest gaf, was het bedoelde effect bereikt. Ik had niet langer de behoefte mij te bekommeren om datgene waar het plantje een symbool voor was.
Ah nou snap ik je.
Ik houd nog niet eens een bieslookplantje lang genoeg in leven om er wat mee te kunnen. Op dit moment is mijn enige gedachte bij plantjes dan ook .. bladeren en of ik die in de fik kan steken en roken. :shock:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi schreef: 11 jan 2018 22:35
Men wekt niets op. Energie is al aanwezig. Je maakt er gebruik van d.m.v. je handen en/of door je focussen. Dat laatste hoeft niet de hele tijd. Je kunt het vergelijken met eens stroom water die je een zetje geeft en dan uit zichzelf doorgaat.

Men gaat ervan uit dat alles wat bestaat energie is welke in beweging is. Al vanaf de oorsprong al voordat er evolutie begon. Jullie hebben het erover gehad in het topic hoe natuurwetten ontstaan. Ik geloof dat het daar zijn oorsprong heeft. Wat heeft er voor gezorgd dat er leven is ontstaan. Dode materie zonder enige drive wat kan daar anders mee gebeuren. Ik zie daar verbanden in..voor mij voelt dat zo logisch. Dat ik het niet over kan brengen vind ik jammer maar het is niet anders. Van die energie wordt gebruikt gemaakt. Deze theorie heeft mi.i. ook raakvlakken met kwantum fysica. Ik ben mij erover aan het inlezen, want natuurlijk vind ik het ook (vanuit mijn mind) prettig te begrijpen wat daar eigenlijk gebeurt of zou kunnen gebeuren.

Een zeer intelligent iemand met heel veel kennis (geen Reiki beoefenaar ) en bezig met een universitaire opleiding (dus niet zomaar iemand)
opperde dat werking alleen maar zou kunnen op die manier als het via een dimensie gaat. Dat is zijn idee erover.

De uitdrukking mind over matter kende ik nog niet, ik ben me aan het inlezen dus daar kan ik in ieder geval nu geen antwoord op geven.
Evenals de kraan die je moet aanzetten om te kunnen stromen, zul je de energie die in jou aanwezig is ook "aan moeten zetten?" En dan neem ik aan dat je dat focussen met je hersenen doet?
En dat zou betekenen dat je hersenen op de 1 of andere manier invloed kunnen uitoefenen op het 'richten' van ...energie/straling/warmte?

Dat alles energie is ben ik met je eens. Inlezen in kwantumfysica... Succes! Koppijn verzekerd! Wat iemand voor opleiding heeft, doet mij er niet zoveel toe in dit geval. Wetenschappers met heeeeel veel opleiding hebben nog steeds geen reiki aan kunnen tonen. Maar misschien, als goed uitgelegd kan worden hoe de energiestromen worden opgewekt, komen ze er wel uit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Petra oh nee dat was de Enceclopedist..geen probleem en wat je bedoelt wat ik niet weet is mij even niet duidelijk maar ik heb nu geen tijd.
Dikkemick en Petra helaas geen tijd om nu verder te antwoorden. Alleen even dit, iedereen is in wezen heel en prima zoals die is.
Wat niet wegneemt dat we ons soms gehinderd kunnen voelen door dingen die dwarszitten. Bewust of onbewust.

Nog even dit.

Ondertussen vond ik op een site die Roeland mij had aangereikt en waar hij zelf op had gezocht
ook een onderzoek waarin aangegeven wordt dat er in ieder geval aanwijzingen zijn dat Reiki
wel bij bepaalde zaken werkt en/of effecten laten zien. Maar dat het onderzoek zelf te klein o.d.
was en dat men aanbevelingen doet om er verder onderzoek na te verrichten.

Een fijne dag iedereen.
heeck
Ontoombaar

Re: Reiki Energetische misleiding

Bericht door heeck »

Petra schreef:Men wekt niets op. Energie is al aanwezig. Je maakt er gebruik van d.m.v. je handen en/of door je focussen. Dat laatste hoeft niet de hele tijd. Je kunt het vergelijken met eens stroom water die je een zetje geeft en dan uit zichzelf doorgaat.
Al blijfd je het eindeloos herhalen; het gaat om letterlijk niets:

De fantasie van het energetisch beïnvloeden, of wat jij energiewerk noemt.

Kenmerk van alle kwakzalvers en kwakhandelaren.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie