Van Adam en Eva en toen de rest wat volgde.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

DiMensie

Re: van christelijk geloof naar ongeloof

Bericht door DiMensie »

@ Henry

Volgens jouw geloof is God = Liefde als ik je goed begrijp?

Wat ik dan in het geheel niet begrijp is dat je een ziekte als AIDS zo benadert.

Tenslotte wordt AIDS veroorzaakt door een virus, niet door het zich niet houden aan normen en waarden!
Ik hoop dat we het daar toch over eens zijn? En dat virus is door jouw God geschapen toch? Of door Satan? :shock:

Laat nou juist dat door God geschapen virus
dat virus welk AIDS veroorzaakt
laat dat virus nou zo geschapen zijn
dat het de eigenschap heeft
om mee te liften met de Liefde
Liefde = God
AIDS, een relatiegeschenk van God
DankUwel God
De zondvloed en Sodom en Gomarra waren al te gek,
maar met AIDS heeft U dat vele malen overtroffen: =D>

Lieve God van de Liefde, U houdt blijkbaar van horror voorstellingen:
pak eens een filmpje!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Henry schreef: In Afrika is de enorme verspreiding van aids ook vooral het gevolg van de slechte sexuele moraal, die daar heerst. Mensen houden zich niet aan de regel, dat het goed is dat één man trouw is aan één vrouw. Christenen geloven, dat dit een regel is, die God stelt. Maar ook niet-gelovigen hebben normen en waarden en kunnen ook de waarde van deze norm beseffen. Maar in Afrika (en helaas ook elders) wordt deze regel norm massaal overtreden met alle gevolgen van dien.
En wat doe jij nu? De God, waarin je zelf niet gelooft ga jij aansprakelijk stellen voor het lijden. En dan moeten christenen, die wel in God geloven maar bidden tot die, in jouw ogen niet-bestaande God.
Ja ja christenen zijn monogaam en hebben voor het huwelijk geen seks. Ik weet niet in welke bible-belt je leeft maar in de grote mensenwereld gaat er in het echt anders aan toe (ook onder christenen).
Gaat heen en vermenigvuldigd u was toch de boodschap. Verspreid u als een plaag en maak mede-wezens het leven onmogelijk
Het aidsvirus kwam voor bij apen door indringing in hun leefgebied en door de jacht op en de handel in apen stapte het van de ene gastheer (de aap) over naar een andere(primaat) gastheer, de mens, en evolueerde verder.
Door oorzaak en gevolg zo te verdraaien dat het de schuld van de besmette personen zelf om god uit de wind te houden riekt naar draaierij. God is almachtig en dus verantwoordelijk voor alles anders is ie niet almachtig. Het is niet zo lastig om deze gedachte en de consequenties wat te extrapoleren. Zo heeft een almachtige geen nood aan aanbidding en zal diens handelen en gemoedsrust niet beïnvloed worden door gedragingen van de schepping. Immers hij is almachtig en onaantastbaar dus je kan bidden tot je een ons weegt maar verwacht er niet teveel van. Anders wordt het als je deze godsfiguur met toch duidelijke antropomorfe kenmerken het etiket almacht en algoed ontneemt dan valt ineens alles op zijn plaats. Maar er is no free lunch dus kom niet aan met een algoede en almachtige die ondertussen beïnvloedbaar blijkt. En die hele boekhoudbrij van goed versus kwaad toegeschreven aan de vrije wil en de erfzonde om de mate van cognitieve dissonantie in tomen maken het niet sterker.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

DiMensie schreef:
Volgens jouw geloof is God = Liefde als ik je goed begrijp?

Wat ik dan in het geheel niet begrijp is dat je een ziekte als AIDS zo benadert.

Tenslotte wordt AIDS veroorzaakt door een virus, niet door het zich niet houden aan normen en waarden!
Ik hoop dat we het daar toch over eens zijn? En dat virus is door jouw God geschapen toch? Of door Satan? :shock:
Nee, AIDS wordt niet alleen veroorzaakt door een virus, maar ook door het zich niet houden aan normen en waarden. Al zou het maar zijn door niet veilig te vrijen.

Verder kunnen we het er ook moeilijk over eens zijn, dat dat virus door God geschapen is, aangezien jij niet in het bestaan van God gelooft en ik wel. Ik geloof trouwens zeker ook in het bestaan van Satan. De Satan heeft geen scheppende macht, maar is wel in staat om datgene wat God geschapen heeft te misbruiken om mensen naar de ondergang te brengen. Maar dat kan hij (Satan) alleen maar, als mensen bereid zijn om met hem mee te werken en gehoor te geven aan zijn misleidende praatjes.

De macht van de Satan is in principe gebroken op Golgotha door Jezus Christus. Maar hij heeft nog wel veel macht. We leven in de tijd tussen D-day en V-day (5 mei 1945). Zoals de macht van Duitsland in principe werd gebroken bij de Invasie (6 juni 1944), maar er daarna nog wel heel veel slachtoffers vielen en het nog tot 5 mei 1945 duurde voor de definitieve bevrijding kwam.
De definitieve Bevrijding komt nog, we weten niet wanneer. Maar voor het zover is, zullen mensen, gelovigen en niet-gelovigen zich inzetten om het leed, waarmee we geconfronteerd worden te verzachten.

Je zult het wel niet eens zijn met het bovenstaande. Maar je kunt misschien nu wel beter begrijpen, hoe ik vanuit mijn geloof tegen AIDS aankijk. Zoals ik ook wel begrijp hoe een ongelovige er tegenaan kijkt. Maar dat is nog geen reden om zo lasterlijk en onredelijk over geloof te spreken. Dat lost echt niets op.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Henry schreef: Nee, AIDS wordt niet alleen veroorzaakt door een virus, maar ook door het zich niet houden aan normen en waarden. Al zou het maar zijn door niet veilig te vrijen.
Je en hoofdpijn wordt niet enkel door excessief drankgebruik veroorzaakt ](*,)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Zijn Polio en mazelen ook niet virusziekten ? En we weten allemaal welke moraal aan het niet inenten tegen deze ziektes ten grondslag ligt. Ik moest er aan denken toen Dr Who het over de Biblebelt had .
En ook hier blijkt dat een virus zich niets aantrekt van antropomorfe standpunten. Misschien wel juist niet en dat het ook geen reet met moraal van doen heeft maar gewoon met hoe virussen zijn.
Mensen als Henry snijden zichzelf al heel snel in de vingers omdat ze te veel aandacht hebben voor onbenul en nooit geleerd hebben om zich bezig te houden met zaken die gewoon te verklaren zijn zonder goddelijke interventie. Vrijwillige ignorantie en hypocrisie ten opzichte van zaken die dit keer niet in Afrika spelen maar gewoon in Nederland. Een virus is wat het is ook zonder moraal. Daarom is het een zeer slecht voorbeeld want het is weer een slecht begrepen idee van causaliteit, de hele basisgedachte van geloof is bijgelovigheid. Dus misschien is het wel zo dat Henry zonder het te beseffen nu juist het beste argument tegen geloof gegeven heeft. Maar eigenlijk doet hij dat de hele tijd al .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Henry schreef: Verder kunnen we het er ook moeilijk over eens zijn, dat dat virus door God geschapen is, aangezien jij niet in het bestaan van God gelooft en ik wel. Ik geloof trouwens zeker ook in het bestaan van Satan. De Satan heeft geen scheppende macht, maar is wel in staat om datgene wat God geschapen heeft te misbruiken om mensen naar de ondergang te brengen. Maar dat kan hij (Satan) alleen maar, als mensen bereid zijn om met hem mee te werken en gehoor te geven aan zijn misleidende praatjes.
Zo geloofde ik vroeger ook!
Nu moet ik gewoon lachen om het idee dat er ergens hoog boven ons twee sterke machten met elkaar overhoop liggen.
En dat ze beiden over onze ruggen heen hun best doen zoveel mogelijk volgelingen te krijgen.
De éen belooft ons een gelukkig leven na onze dood en de ander belooft niets, trekt alleen alles in twijfel.
De éen probeert (probeerde) van de aarde een mooie schepping te maken, de ander probeert ons alles te laten vernietigen.
Waarom?
Omdat de satan nu eenmaal heel erg slecht is.
Vroeger was ik daarom heel bang voor hem.
Nu zie ik hem hem net als God als een sprookjesfiguur, zoals een christen lacht om de goden en godinnen uit de Griekse beschaving.
Ik kan me gewoon niet meer voorstellen dat er ergens in het heelal twee machten zijn die zich druk maken om een zekere Henry of Writer na hun dood bij zich te krijgen.
Of dat de satan 's avonds bij de dagafsluiting tegen God zegt "Zo, lekker puh, weer een aantal mensen overgehaald onveilig te vrijen, die zijn straks voor mij"
Jij wel Henry?
NB: Doe wel en zie niet om.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Nee, AIDS wordt niet alleen veroorzaakt door een virus, maar ook door het zich niet houden aan normen en waarden. Al zou het maar zijn door niet veilig te vrijen.
AIDS wordt alleen maar veroorzaakt door een retrovirus. Wie ben jij dat je kunt beweren dat jouw normen en waarden, want dat is toch waar je het over hebt enige invloed zouden hebben op de besmettelijkheid van een virale infectie. Dit is een middeleeuwse gedachtegang. Je draait de boel om, AIDS kan voorkomen worden door bepaalde hygiene regels in acht te houden, maar wordt niet veroorzaakt doordat men zich niet zou houden aan normen en waarden . Dat is een gigantische drogreden. Het een heeft alleen maar zijdelings met het andere te maken. Er is een correlatie maar geen causaal verband. Maar dat schijnt iets te zijn waar gelovigen waar vaker problemen mee hebben. Het hele idee van een interveniërende god is gebaseerd op dat slordige denken.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

kiks schreef: Voor dit kind wel. Ik neem aan dat je dat niet tegen dit kind zult zeggen als je het tegenkomt.
Jij ziet het einde van het leven op aarde als absolute einde. Ik kijk daar anders tegen aan.
Je zult me verkeerd begrijpen als je dat er niet in betrekt.
Het eerste woord van een liefdevolle god zou in mijn fantasie zijn: "Er zal geen lijden zijn". Dat zou toch mooi zijn van zo'n god?
Enerzijds wil je geen rekening houden met een hiernamaals, alleen wat in dit leven gebeurt is bepalend.
Vervolgens voeg je God toe, zonder het voorgaande daarop aan te passen.
Ook voeg je een God toe die in de huidige tijd direct in zou moeten grijpen in het leven op aarde.
En dan stel je dat God onrechtvaardig is.

Ik begrijp je gedachtengang wel, en ook waar je dan op uit komt. Maar aldus heb je een constructie gemaakt, die verder niet overeenkomt met God en aarde zoals deze in de bijbel bescheven worden. Dus wat je ook wilt aantonen, het gaat dan alleen over jouw theoretische definitie van god en aarde.

Volgens de bijbel heeft God de aarde en mens gemaakt.
God gaf de mens vrijheid en dus de mogelijkheid om keuzes te maken.
De mens koos een eigen weg zonder God (de zondeval).
Omdat God niet wil dat deze toestand eeuwig blijft voortduren, is de stoffelijke mens geen eeuwig leven gegeven.
In deze situatie, buiten Eden, zitten we nog steeds. We zien het resultaat van wat de keuze(s) van de mens produceert.
De mens faalt en is niet in staat om een volmaakte wereld te maken.
De bijbel is er duidelijk over dat deze tijd niet blijft voortduren en er een moment komt dat de maat vol is.
God grijpt in.
De dood is niet het einde van een mens. Er is een opstanding uit de dood.
De mensen zullen rekenschap moeten afleggen over hun keuzes en daden.
In Christus heeft God Zelf voor een oplossing voor de zonde van de mens gezorgd.
Uiteindelijk brengt God alles tot volmaaktheid.
Dat er veel onrecht in de wereld is, waar iets aan gedaan dient te worden, en dat er op een goddelijke interventie niet gerekend hoeft te worden.
Die situatie duurt al duizenden jaren. Er moet iets aan gedaan worden, maar de mens lukt dat niet.
Het enige wat wij kunnen doen zijn die druppels op een gloeiende plaat, want de mens zelf is het probleem.
Het is per slot van rekening nog nooit gebeurd, nou ja op en incidentje van het uitroeien van nagenoeg de hele mensheid door een watertruuk
Het was wel een oplossing om een einde te maken aan het lijden dat een verdorven mensheid voortbrengt.
Dat geeft ook het dilemma aan: het einde van het lijden betekent tevens het einde van de mens.

Had God dan maar beter de mens helemaal niet kunnen scheppen?
Had God de mens als robotten moeten scheppen, zonder vrijheid en keuze?

God heeft ervoor gekozen de mens met vrijheid te scheppen, en tevens voor een oplossing van gevolgen van de verkeerde keuzes gezorgd in Christus. Met een uiteindelijk doel die het lijden verre overtreft.
Dit ene kindje staat trouwens symbool voor de ongeveer 15000 kinderen per dag die zonder dat ze waarschijnlijk ooit van jouw god gehoord hebben voor "het zwarte uitzicht zonder God" geplaatst worden en een afschuwelijke dood ervaren.
Wat ik "het zwarte uitzicht zonder God" noemde is blijkbaar niet goed overgekomen.
Ik bedoel daarmee het uitzicht dat het leven en lijden zou bieden ALS er geen God is.
Want dan is al het lijden zinloos, er is dan geen hoop of troost.
Welke troost of hoop heeft het atheisme te bieden aan die 15000? Kom je veel verder dan "Pech gehad, je bent op de verkeerde plek geboren" ?

En kom niet met "we moeten praktisch helpen", daar zijn we het over eens. Maar daarmee is het de realiteit niet.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Heel voorspelbaar het zondeverhaal en de vrije wil. In een paar zinnen: de schepping was daarmee prutswerk en niet volmaakt. In een perfecte schepping zou er geen zondeval mogelijk zijn. Jouw god is toch de verantwoordelijke voor die schepping? Dat die god zijn eigen geknoei afwimpelt op zijn eigen schepping geeft toch te denken. Vandaar het plaatje. En voor het kind is het inderdaad pech dat die op de verkeerde plek geboren is. De plek waar die god schittert door afwezigheid. Menselijke hulp is geboden en met een troostend woord in de trend van "het komt als je dood bent wel goed, als je bij jouw god in de hemel bent gearriveerd" los je het probleem waar dat kind op dat moment mee zit niet op. Ik vind dat zelfs schokkend om dergelijke nonsens aan kinderen, die imo niet zo horen te leven, te verkopen. Als de mens hier niets aan doet gebeurt er niets. Jouw scheppergod heeft gefaald. Of beter, het scheppingsverhaal is slechts als een menselijk verzinsel ontmaskerd, zoals elke tot nu toe gepresenteerde god al ontmaskerd is zijnde een menselijk verzinsel.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Karssenberg
Banned

HankS schreef:Zijn Polio en mazelen ook niet virusziekten ? En we weten allemaal welke moraal aan het niet inenten tegen deze ziektes ten grondslag ligt. Ik moest er aan denken toen Dr Who het over de Biblebelt had .
En ook hier blijkt dat een virus zich niets aantrekt van antropomorfe standpunten. Misschien wel juist niet en dat het ook geen reet met moraal van doen heeft maar gewoon met hoe virussen zijn.
Mensen als Henry snijden zichzelf al heel snel in de vingers omdat ze te veel aandacht hebben voor onbenul en nooit geleerd hebben om zich bezig te houden met zaken die gewoon te verklaren zijn zonder goddelijke interventie. Vrijwillige ignorantie en hypocrisie ten opzichte van zaken die dit keer niet in Afrika spelen maar gewoon in Nederland. Een virus is wat het is ook zonder moraal. Daarom is het een zeer slecht voorbeeld want het is weer een slecht begrepen idee van causaliteit, de hele basisgedachte van geloof is bijgelovigheid. Dus misschien is het wel zo dat Henry zonder het te beseffen nu juist het beste argument tegen geloof gegeven heeft. Maar eigenlijk doet hij dat de hele tijd al .

Er wordt verschillend gedacht over het al of niet inenten tegen polio, ook onder christenen. Overigens zijn van degenen, die bezwaren daartegen hebben slechts 20% christen. En de meeste christenen laten hun kinderen inenten, waaronder ik ook destijds.
Het geloof aan goddelijke voorzienigheid (interventie, zoals jij het noemt) sluit menselijke verantwoordelijkheid niet uit. Integendeel! Er zijn vele christen-artsen, verpleegkundigen, zorgverleners enz. Beroepen, die allemaal zinloos zijn voor mensen, die alles willen toeschrijven aan goddelijk ingrijpen zonder meer.

Jij weet dit soort dingen toch ook? Zijn jullie nou allemaal zo onwetend of naïef? Je verwijt ons wel onbenul, maar zelf ben je helemaal niet op de hoogte van hoe (de meeste) christenen over dit soort denken en wat ze doen. En elke nuance ontbreekt in ieder geval.

Jullie geloven graag alles, wat je graag wilt geloven over gelovigen. Sorry, ik ben nu een beetje aan het generaliseren. Ik weet, dat er bij degenen, die dit lezen ook zijn die genuanceerder denken.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Ik ben me bewust dat ik niet je hele vorige bijdrage van commentaar heb voorzien. Ik denk dat het je nou toch wel duidelijk is dat bijvoorbeeld atheïsme niets meer dan een verwijzing naar "zonder god" is. Dat heeft dus niets te maken met troost. Mensen kunnen als ze dat willen pogen troost te brengen, maar volgens mij is dat niet aan een religie of "geen religie" gebonden.
Wat me pas net opviel was het volgende stukje waarin ik een vraag stelde. Misschien heb je dat over het hoofd gezien?
kiks schreef:
fundi schreef:Maar wat ik weet is dat God zich zal ontfermen, ook over dat kind.
Hoe weet je dat?
Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Fundi schreef:
kiks schreef: God gaf de mens vrijheid en dus de mogelijkheid om keuzes te maken.
Ik neem aan dat jij straks, als je in de hemel bent, niet meer kan zondigen.
Dus geen vrije wil meer, dan ben je daar een robot.
Je kan in elke geval de verleidingen daar weerstaan, gesteld dat die daar zijn.
Ik begrijp nog steeds niet waarom dat in het paradijs niet kon.
Voor mij had jouw God ons mensen beter gelijk in de hemel kunnen scheppen en plaatsen, zonder slang en gelijk volmaakt.
Maar jouw God koos voor een experiment, mensen op een aarde zetten en afwachten of het mis zou gaan.
Nog sterker, hij wist dat het mis zou gaan want zijn Zoon was al voorbestemd om de gelovigen te verlossen.
Ik blijf het een onbegrijpelijke handelswijze voor een God vinden, echt iets wat alleen maar door mensen bedacht kan zijn, met name door de gelovigen want zij zitten goed, zij komen straks in de hemel, wij als ongelovigen niet.
Verschil moet er zijn, het rechtvaardigheidsgevoel van de kerkganger.
Laatst gewijzigd door writer op 01 sep 2014 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Karssenberg
Banned

kiks schreef:Wat gek eigenlijk dat het hebben van meer vrouwen in de bijbel helemaal niet wordt afgekeurd, en dat er zelfs regeltjes zijn opgesteld hoe te handelen.
Ja, daar heb ik wel een antwoord op, maar ik heb de vrees, dat dat ook weer boter aan de galg gesmeerd is en zal leiden tot weer nieuwe insinuaties.
Nou vooruit: soms worden bij dreigende wateroverlast zandzakken ingezet, terwijl iedereen weet dat dat niet een blijvende oplossing kan zijn. De maatregel is tijdelijk. Het is een noodmaatregel.

Het is duidelijk, dat het bij de schepping zou gaan om een relatie tussen één man en één vrouw. Na de zondeval ontspoort er veel. Lamech nam twee vrouwen en gedraagt zich agressief en wraakzuchtig.
Mozes staat onder bepaalde voorwaarden echtscheiding toe, maar Jezus maakt duidelijk dat het zo vanaf het begin niet geweest is.
Om weer orde te scheppen in de enorme puinhoop, die deze wereld geworden is na de zondeval moet er terrein gewonnen worden op de macht van de Satan. God begint na Abraham bij het volk Israël, maar Hij heeft de verlossing van de hele wereld op het oog. Je kunt het opnieuw vergelijken met de Invasie. Die ging natuurlijk niet alleen over de bevrijding van Normandië, maar begon daar wel.

Wie zo de Bijbel leest, als een verslag van de verlossing van de hele wereld, waarbij terrein gewonnen moest worden op de macht van de Satan,die begrijpt, dat je niet zomaar alles wat in het Oude Testament staat kunt overzetten op onze tijd.

Misschien verbaast het sommigen, dat hier op een zo menselijke wijze over God gesproken wordt. God is toch almachtig en kon toch in één klap alles weer goed maken. Ja, maar God is ook rechtvaardig. En dat God almachtig is betekent, dat Hij alles kan wat Hij wil. Hij wil geen steen maken, die Hij zelf niet kan optillen en dat kan Hij dus ook niet. Om maar een flauw voorbeeld te noemen. Maar Hij kan zichzelf niet verloochenen. Hij heeft er spijt van dat Hij hemel en aarde gemaakt heeft, vlak voor de zondvloed. Hij had heel de schepping kunnen vernietigen of (erger) in de macht van de Satan kunnen laten. Maar dat doet Hij niet. Hij belooft meteen na de zondeval, dat er ooit een einde zal komen aan het rijk van de Satan, Genesis 3 : 15.
Wat ik nog gekker vind is dat als je weet dat de verspreiding van aids door condoomgebruik behoorlijk afgeremd kan worden, er een figuur is, in dit geval de paus, die beweert dat condoomgebruik niet toegestaan is.
Ik vraag me echt af of de huidige Paus dit vindt. Bovendien ben ik protestant, dus ik kan niet instaan voor alles wat de Paus zegt. Er is maar één Leider van de kerk.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Er wordt verschillend gedacht over het al of niet inenten tegen polio, ook onder christenen. Overigens zijn van degenen, die bezwaren daartegen hebben slechts 20% christen. En de meeste christenen laten hun kinderen inenten, waaronder ik ook destijds.
Het geloof aan goddelijke voorzienigheid (interventie, zoals jij het noemt) sluit menselijke verantwoordelijkheid niet uit. Integendeel! Er zijn vele christen-artsen, verpleegkundigen, zorgverleners enz. Beroepen, die allemaal zinloos zijn voor mensen, die alles willen toeschrijven aan goddelijk ingrijpen zonder meer.

Jij weet dit soort dingen toch ook? Zijn jullie nou allemaal zo onwetend of naïef? Je verwijt ons wel onbenul, maar zelf ben je helemaal niet op de hoogte van hoe (de meeste) christenen over dit soort denken en wat ze doen. En elke nuance ontbreekt in ieder geval.

Jullie geloven graag alles, wat je graag wilt geloven over gelovigen. Sorry, ik ben nu een beetje aan het generaliseren. Ik weet, dat er bij degenen, die dit lezen ook zijn die genuanceerder denken.
En de rest van de mensen die niet inenten zijn net zo gelovig, goed lezen Henry, dat is namelijk heel gewoon onder antroposofen en dat is in mijn ogen precies hetzelfde, op niets gebaseerde aannames doen.
Het ging mij om de vergelijking, met moraal of normen en waarden heeft het helemaal niets te maken wel met hygiene zowel lichamelijk als geestelijk. Polio en mazelen woden veroorzaakt doordat virussen besmettelijk zijn en gebruik maken van menselijk genetisch materiaal en de enige manier om dat tegen te gaan is door het te isoleren of te wel door vaccinatie en in het geval van HIV door levend bloed en slijm niet in aanraking te laten komen met besmet bloed en slijm. Polio en. mazelen zijn besmettelijker. Het heeft dus helemaal niets met geloof, normen of waarden, dan wel moraal te maken. Eigenlijk interesseert jouw persoonlijke hobby mij helemaal niet, je moet alleen geen onzin gaan verkondigen om je eigen straatje schoon te vegen.
Ik geloof helemaal niets, alleen je doet veel te veel je best om mensen die nergens in geloven te overtuigen van iets dat geen enkele overtuigingskracht heeft zeker niet met die slechte argumenten.
Jij bent niet in staat tot het lezen van nuances al struikel je er over, wie kwam nu met het ongenuanceerde argument aan dat AIDS veroorzaakt werd door menselijke gedrag, dat was jijzelf Henry. Wat alle gelovigen gemeenschappelijk hebben is dat ze een overtuiging hebben die gebaseerd is op voor deze tijd uiterst slechte argumenten. Hoe je er ook een metafysisch lulverhaal van probeert te maken.
Je zwetst en ik denk dat je soms nog doorhebt dat je dat aan het doen bent ook. Cognitieve dissonantiereductie , weetje nog Henry.
Het maakt mij niet uit voor een no true Scotsman versie je verzint, je zat fout .
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Henry schreef: Om weer orde te scheppen in de enorme puinhoop, die deze wereld geworden is na de zondeval moet er terrein gewonnen worden op de macht van de Satan......
Hij heeft er spijt van dat Hij hemel en aarde gemaakt heeft, vlak voor de zondvloed. Hij had heel de schepping kunnen vernietigen of (erger) in de macht van de Satan kunnen laten. Maar dat doet Hij niet. Hij belooft meteen na de zondeval, dat er ooit een einde zal komen aan het rijk van de Satan, Genesis 3 : 15.
Want naïef gedacht allemaal.
Zoals Irak terrein verliest aan IS zo verloor God terrein aan de satan, een tegenvaller.
En spijt van zijn experiment, Hij dacht dat het met de zonden niet zo'n vaart zou lopen, een misrekening.
God kent zijn eigen schepsels blijkbaar niet.
En nog vreemder, God bleef hoop houden, alles laten verdrinken en wie weet zou het daarna beter gaan.
Mooi van niet.
Hij had een hoop narigheid voor kunnen zijn als hij Noach ook had laten verdrinken.
Maar dat doet Hij niet, het enige wat Hij doet is beloven, beloven , beloven.
Eens zal aan alle ellende een eind komen.
Eens zal de satan overwonnen worden.
Maar nu nog niet, nog even geduld.
En jij gelooft dat alles.
Waarom?
Omdat het in de bijbel staat?
Gewoon een geschreven boek.
Maar jij maak je wijs dat het een goddelijk boek is.
Plaats reactie