Waarom ik in God geloof

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Re: Waarom ik in God geloof

Bericht door RobbertVeen »

Rereformed schreef:
Je kunt geen verhaal neerzetten zonder te preken.
Je probeert het te verdoezelen door als een filosoof bijdragen te leveren,
Er is helemaal geen Jezus die terugkomt, en dat weet jij net zo goed als ieder ander modern geschoold persoon. Het is ook een volkomen dwaas denkbeeld
Net zoals het onzin is
Ze zijn voor jou net zo irrelevant en achterhaalde statements als voor de atheïst, maar omdat je wenst gelovige te zijn moet je enkel aankomen met een 'ik weet het niet'.
Blijkbaar heb je geleerd dat om de zoveel tijd zeggen 'ik weet het niet' handengeklap oplevert van ongelovigen,
En van deze travestie die het bijbelgeloof van God gemaakt heeft, presteer jij het een mooie preek te houden met als doel dat we bovenstaande zaak niet meer zien: "Israel spreekt in deze Bijbelse verhalen in OT en NT op een particuliere manier over het universele mens-zijn. [/i
Je probeert je nu vreselijk progressief en moedig op te stellen,

Allemaal ad hominems... Daarom krijgt Rereformed geen antwoord. Op dit forum mag je de geloofwaardigheid van een persoon bestrijden met argumenten, maar dat gebeurt hier niet, niet met argumenten, maar met beschuldigingen van oneerlijkheid zonder argument. De forumregels zeggen:

Onder een argument verstaan wij een redenering die de geloofwaardigheid van een discussiepartner in twijfel kan trekken, of een bewijsvoering die uw stelling onderbouwt, of een redenatie die uw stelling bevestigt of onderbouwt.
Wij ervaren expliciete denigrerende, kwetsende en directe persoonlijke aanvallen als een belediging.

In het bovenstaande zie ik geen "argument" en al evenmin een "redenering die de geloofwaardigheid van een discussiepartner in twijfel trekt." Wel een "expliciet denigrerende, kwetsende en directe persoonlijke aanval."
Natuurlijk zit daar een grijsgebied in en ik zie wel wat Rereformed probeert te doen, maar het strijkt mij voortdurende tegen de haren in, dat de toon van zijn bijdragen honend en haatdragend is.

Nogmaals: ik ben hier op uitnodiging - als een gast dus, en ik verwacht dan wel met enige beleefdheid behandeld te worden. Zo niet, dan wordt het tijd om jullie het beste te wensen en weer te vertrekken. Laat me maar weten of ik dit anders zie dan de meerderheid hier. Het is heel simpel: het moet ook voor mij enigszins plezierig blijven.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

RobbertVeen schreef: Nogmaals: ik ben hier op uitnodiging - als een gast dus, en ik verwacht dan wel met enige beleefdheid behandeld te worden. Zo niet, dan wordt het tijd om jullie het beste te wensen en weer te vertrekken. Laat me maar weten of ik dit anders zie dan de meerderheid hier. Het is heel simpel: het moet ook voor mij enigszins plezierig blijven.
Robbert je hebt gelijk C’est le ton qui fait la musique :-({|= Helaas trekt het luisteren naar vioolles in de beginfase een zware wissel op het prikkelverwerkend systeem.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zelfs the watchtower geeft antwoord op (een deel van ) mijn vragen.
http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/102008287" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

dikkemick schreef:@Robbert

Aub?

Wat wil God?
Aanbeden worden?
Dat er in Hem geloofd wordt? Wat is het nut hiervan?
Is de aarde met alle mensen erop een test?
Had Hij de mens de beproeving niet kunnen besparen?
Waarom al deze moeite (als je de uitkomst al kent als alwetende entiteit)?
Welke grenzen stelt Hij in deze wereld?

En...Waarom 100.000 jaar wachten alvorens Zijn zoon te sturen? En dan in een gebied waar ongeletterden in een woestijn leven?
Deze vraag is nu al diverse keren aan Robbert Veen gesteld door Dikkemick, maar is kennelijk te ingewikkeld want Robbert lijkt die te negeren.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Samante schreef:

Aub?

Wat wil God?
Aanbeden worden?

En...Waarom 100.000 jaar wachten alvorens Zijn zoon te sturen? En dan in een gebied waar ongeletterden in een woestijn leven?
Deze vraag is nu al diverse keren aan Robbert Veen gesteld door Dikkemick, maar is kennelijk te ingewikkeld want Robbert lijkt die te negeren.
Ja, is voor mij veel te moeilijk. Ik heb geen antwoord op die lastige vragen. Kennelijk te ingewikkeld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef:
Samante schreef:

Aub?

Wat wil God?
Aanbeden worden?

Ja, is voor mij veel te moeilijk. Ik heb geen antwoord op die lastige vragen. Kennelijk te ingewikkeld.
Word ik hier nu bij mijn atheistische neus genomen? Dat vind ik niet zo netjes Robbert. Ik denk nl. dat je er wel een antwoord op hebt. Wat nou als een gelovige uit je gemeente met deze vragen komt? Stuur je die ook met een kluitje het riet in?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef: Word ik hier nu bij mijn atheistische neus genomen? Dat vind ik niet zo netjes Robbert. Ik denk nl. dat je er wel een antwoord op hebt. Wat nou als een gelovige uit je gemeente met deze vragen komt? Stuur je die ook met een kluitje het riet in?
Ho ho! Ik heb je al geantwoord dat de antwoorden even moeten wachten, omdat ik nu geen tijd heb voor een volledige beantwoording. Heb maar even geduld...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef:
dikkemick schreef: Word ik hier nu bij mijn atheistische neus genomen? Dat vind ik niet zo netjes Robbert. Ik denk nl. dat je er wel een antwoord op hebt. Wat nou als een gelovige uit je gemeente met deze vragen komt? Stuur je die ook met een kluitje het riet in?
Ho ho! Ik heb je al geantwoord dat de antwoorden even moeten wachten, omdat ik nu geen tijd heb voor een volledige beantwoording. Heb maar even geduld...
Doet me denken aan een vijgeboom.
Einstein/Mick
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef: Doet me denken aan een vijgeboom.
Hoezo?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:
Hoezo?
Gaf geen vruchten op de juiste tijd.
Boom is wel heel beroemd geworden. :wink:
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

RobbertVeen schreef:
Hoezo?
Laat maar. Geduld...Jezus...“Nooit zal iemand van jou meer een vrucht eten, nooit meer!” ... Ik heb net zoveel geduld als Jezus misschien?

"Daarom zeg ik je: bij alles waar je in je gebed om vraagt, geloof dat je het al gekregen hebt en je zult het krijgen. ...”

ps Heb reeds wat zoekwerk verricht voor een klein gedeelte van de vragen. Is God really so ego-happy?

http://etb-common-sense.blogspot.nl/201 ... glory.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dat is de denkwijze van de atheist.
Laatst gewijzigd door dikkemick op 17 sep 2014 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Einstein/Mick
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

dikkemick schreef:
RobbertVeen schreef:
Hoezo?
Laat maar. Geduld...Jezus...“Nooit zal iemand van jou meer een vrucht eten, nooit meer!” ... Ik heb net zoveel geduld als Jezus misschien?

"Daarom zeg ik je: bij alles waar je in je gebed om vraagt, geloof dat je het al gekregen hebt en je zult het krijgen. ...”
:lol:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Rereformed schreef:Hoezo bijna preken? Je kunt geen verhaal neerzetten zonder te preken. Het preken is je leven geworden. Je probeert het te verdoezelen door als een filosoof bijdragen te leveren, maar het is een preek, een tekst die eigenlijk alleen tot gelovigen spreekt.
@RobbertVeen
Kun je een feit van een ad hominem onderscheiden?

Neem dit eens onder de loupe (uitspraken enkel uit dit topic):
RobbertVeen schreef:"Ik vertel in essentie dat het Licht van Christus in andere religies ook weerspiegeld wordt en dat buiten het Christendom een echo van Zijn stem te horen is."

"voor mij [is] het zwaartepunt verlegd van de platte discussie over "God bestaat" naar wat het betekent om in God te geloven en wat "God" betekenen kan als woord voor datgene waarin het lot van de mensheid wordt samengevat en wat het praktisch kan betekenen voor een gemeenschap om binnen een traditie van geloof, belijdenis, openbaring etc. haar weg in de moderne wereld te vinden - hoe contrasterend dat zijn moet, en wel juist als volgehouden weigering om eenvoudig mee te gaan met een in mijn ogen vulgair seculier humanisme, dat eenvoudig slachtoffer is geworden van de nieuwe gruwel-ideologie van het neo-liberalisme."

"Het OT kan alleen in een eenheid met het NT worden gelezen, als we het "recontextualiseren" en doen wat de joodse tradities al jaren doen: een nieuwe duiding gegeevn. Jij noemt dat ongetwijfeld een uitvlucht, maar zo is het wel altijd gegaan. Genesis 1 is een anti-mythe tegen de Babylonische mythe, geen historisch verslag van het ontstaan van de wereld "

"het evangelie is een protest tegen een inhumane vorm van godsdienstigheid en de ideologie van de Romeinse machten etc. Dat is een re-interpretatie, maar een geslaagde zou ik zeggen."

"Jozua is niet zomaar een verslag van genocide, het wordt dan gelezen - vanuit het geheel van de traditie - als een beschrijving van een geestelijke strijd om de zuiverheid van een leven volgens de Torah.
Alleen wanneer die reïnterpretatie mogelijk is, mag Jozua deel uitmaken van de canon. Of anders gezegd: die reïnterpretatie is de voorwaarde van de canonieke status van dat boek. Zou die reïnterpretatie niet mogelijk zijn (geweest al), dan zou IK het alsnog uit de Bijbel scheuren."
Indien de zaak nog beklonken dient te worden dat dit hele topic van je niets te maken heeft met de waarheidsvraag aangaande het bestaan van God (oftewel met wat de topictitel belooft), dan zal deze opmerking van je het duidelijk maken:
RobbertVeen schreef:Ik heb niet veel getwijfeld aan het bestaan van God, omdat ik eerder de ervaring en gedachte had dat de hele kwestie irrelevant was. En dat we rechtstreeks over die vraag niet eens behoorlijk kunnen nadenken, laat staan er een antwoord op geven. Ik laat mijn axioma dus gewoon staan: God heeft gesproken - veel belangrijker dan: God bestaat!
Anders gezegd: "Waarom ik in God geloof" staat voor jou gelijk aan het uitdragen van een ideologie, waarvoor je de ingrediënten uit de bijbel haalt. Die ingrediënten kook je eerst nog in je eigen pan, aangezien het je niet gaat om de oorspronkelijke betekenis die de teksten hadden. Wanneer ik je in je gezicht zou zeggen dat jouw "God heeft gesproken" eigenlijk betekent "Robbert Veen (via Lévinas/ Agamben/Trigano) heeft gesproken" dan zou je weer heel boos worden op mij. Maar het blijft wat mij betreft nog steeds een feit.

De filosofische inleiding van je topic was enkel het smokescreen. Je probeerde het zó voor te doen komen dat je geloof op een basis van een logische redenering staat. In werkelijkheid is het de franje die je achteraf bovenop je geloof vastplakt, omdat je het steviger wil laten staan dan enkel op de basis van bepaalde ideologische waarden die je aanspreken.

Indien ik tijd heb wil ik ook de rest van de door jouw aangegeven zogenaamde ad hominems nog wel beargumenteren. Ik merk hier enkel op dat je ze omschrijft als 'honend en haatdragend'. Dit is een gigantische misinterpretatie. Ik vind jou de meest interessante persoon om mee aan de praat te zijn, daarom besteed ik zoveel tijd aan mijn bijdragen. Er is niets dat ik aan je haat en het is niet mijn bedoeling honend bezig te zijn.
Born OK the first time
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Er is niets dat ik aan je haat en het is niet mijn bedoeling honend bezig te zijn.
Zoals christenen altijd plechtig zeggen ; ' we haten niet de zondaars, maar de zonden' :D
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Rereformed heeft uiteraard recht op zijn analyse van mijn stellingname, maar wanneer ik het daar niet mee eens ben, hoef ik dat niet eens altijd met hem uit te vechten. Ik heb dat recht van analyse ook t.o.v. zijn stellingname, maar dat is hier het topic niet. Ik leg hier uit wat ik zie als mijn motieven om het Christelijk geloof aan te hangen, in God te geloven, de Bijbel serieus te nemen etc. Dat mag iemand best onzin noemen en denken dat het geloof alleen de franje is die ik aan mijn eigen overtuigingen hang. Iemand kan menen dat ik me daarin vergis of mezelf een rad voor de ogen draai etc. Natuurlijk! Maar wanneer iemand mij zegt dat ik iets zeg waarvan ik zelf weet dat het onwaar is, eindigt wat mij betreft elke discussie. Dat is een beschuldiging van leugenachtigheid die niemand hoeft te accepteren van een geprekspartner die "graag met hem aan de praat" wil zijn. Dan laat ik gewoon de tegenstelling staan en daarmee beëindig ik het gesprek - want dat blijkt dan geen gesprek te zijn.
Plaats reactie