Geloof?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TheArchitect

Re: Geloof?

Bericht door TheArchitect »

Is gewoon ordinaire retoriek. Iedere religieuze kan dit verzinnen.

Mijn antwoord is ook simpel : Je hoeft geen keus te maken; voor/tegen god. Er is GEEN god.

Bedoel jij met TU Delft, niet gewoon Theologische Universiteit ? Die staat niet in Delft
Ik kan je vraag(zie onder) moeilijk serieus nemen na wat je hierboven hebt gepost.
36. Waarom vervloekte Jezus een vijgenboom omdat hij buiten het oogstseizoen vrucht draagt?In Mattheus staat dat Jezus niet gekomen is om vrede te brengen maar het zwaard; in Lucas staat dat allen die naar het zwaard grijpen ook door het zwaard zullen omkomen. Vanwaar deze tweeslachtige uitspraken van Jezus? Nog een voorbeeld van vreemd gedrag: Jezus gaat als een bezetene tekeer met een gesel; waarom keerde hij niet zijn andere wang toe. Conform zijn eerdere uitspraken?
TheArchitect

PietV. schreef:
TheArchitect schreef:
MAAR - profecien die vervuld zijn, even paar kort:
Het einde begint bij het komst van Islam, tenminste dat is wat ik begrepen heb dat Jezus zei en bij het lezen van Bijbel en Quran en vergelijken. Verder:
1) Israle zal weggaan uit werreld map enlater terugkeren terugkeren, 2000 jaar na dat Israel uit kaart as, kwam het terug in 1945, na 2e wereld oorlog.
2) kennis zal toenemen. In laatste 100 jaar zijn we van fiets > auto > trein > helikopter > vliegtuig > raket > Sateliet > Internet netwerk > Nano technologie
3) Hele wereld zal het evangelie horen voordat ik kom bij het einde(zegt Jezus). Zet 1 filmpje op Youtube, binnen no time 1000+ keer gekeken.
4) Israel zal omringt zijn(oorlog)... kijk nieuws
5) Damascus zal droge land zijn, net woestijn achtig
6) Weer zal heftig zijn en heftiger worden

Dit zijn dingen die echt gebeurt zijn wat gezegd was dat gebeuren zal. bv over Israel, geen 1 land in deze wereld is ooit terug gekomen in laten we zeggen 300 jaar. Maar Israel komt na bijna 2000 jaar!
Dat kennis toeneemt is geen voorspelling maar een gevolgtrekking, Israël is vanouds her omringd door vijanden, Damascus is geen plek in Suriname, dus dat ligt ook voor de hand. Het weer is altijd onvoorspelbaar. Dus weinig accuraat. Vraag het een klimatoloog. Maar hoeveel voorspellingen zijn er niet uitgekomen.

http://www.rejectionofpascalswager.net/prophecies.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Oh! Bedankt, dit ga ik even serieus bestuderen. Kom hierop terug :)!
wat betreft kennis toenemen, er is in laatste 100 jaar in verhouding belachelijk veel toegenomen met de rest van mensen tijd. Dat is wat er bedoelt wordt... =_=
Israel bij terugkomst. en wat weer betreft kijk naar statistieken laatste 200-300 jaar, want zo lang is het meetbare op paier gezet.
Laatst gewijzigd door TheArchitect op 11 nov 2012 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Ik had op je zgn profetieën al eerder gereageerd :

TheArchitect schreef:- profecien die vervuld zijn, even paar kort:
1) Israel zal terugkeren, 2000 jaar na dat Israel uit kaart as, kwam het terug in 1945, na 2e wereld oorlog.
Dan zal langzaam einde beginnen..>
Zou Jezus ook niet binnen 1 generatie terugkeren ?
TheArchitect schreef:2) In eindtijd zullen volgende zijn, kennis zal toenemen. In laatste 100 jaar zijn we van fiets > auto > trein > helikopter > vliegtuig > raket > Sateliet > Internet netwerk > Nano technologie
Kennis neemt sinds mensenheugenis toe. ( af en toe tegengewerkt door religies)
TheArchitect schreef:3) Hele wereld zal het evangelie horen voordat ik kom bij het einde(zegt Jezus). Zet 1 filmpje op Youtube, binnen no time 1000+ keer gekeken.
Funniest home videos doen het ook altijd goed op Youtube.
TheArchitect schreef:4) Israel zal omringt zijn... kijk nieuws
Bijna alle landen zijn omringd door andere landen. Wat bedoel je?
TheArchitect schreef:5) Damascus zal droge land zijn, net woestijn achtig
Damascus is een stad...Wat is er woestijnachtig aan ?
TheArchitect schreef:6) Weer zal heftig zijn en heftiger worden
Weet jij of het weer heftiger is geworden in de afgelopen 2000 jaar ? Zo ja, graag bewijs
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

TheArchitect schreef:een van de redenen dat mijn geloof dramatisch versterkt hebben.[..]
Het jaartaal 2012
De christelijke tijdrekening werd pas in 525 van onze jaartelling bedacht door een christelijke monnik en pas na 731 ook echt in gebruik genomen door toedoen van een andere christelijke monnik.
Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Een cirkelredenering. Dit is een foutief argument en valt dus af. Het feit dat je dit argument aandraagt als een reden voor het dramatisch versterken van je geloof
geeft aan dat je geloof zich dramatisch versterkt heeft op illogische gronden. Dat is zeker dramatisch te noemen en sterk al helemaal niet.

Die youtubefilmpjes had je al een keer gepost. De negatie van dit argument is ook al gegeven. Je komt met een paar voorbeelden van moslims die zich bekeren tot het christendom. Er zijn echter legio gelovigen die zich van het christendom bekeren tot de Islam en er zijn vooral ook heel veel mensen die hun geloof achter zich laten. Het is een argument van niets. Het is een drogreden die haastige generalisatie heet. Ook dit argument valt dus af.
De kerken in Rome geven an dat Paulus en Peter ook echte personen waren
Wederom: wij van wc-eend adviseren wc-eend. Wederom een drogreden genaamd cirkelredenatie. Ook dit weer is illogisch en geldt dus niet als argument. Dat is een feit. Niet iets waarmee je het best eens of misschien wel eens oneens kunt zijn. Ik heb je een link gegeven naar het artikel met de naam: "Hoe voer ik een goede discussie". Blijkbaar heb je dat nog niet gelezen, want je blijft maar blind voor elementaire logica. Zonder logica kan er geen sprake zijn van een goede discussie. Negeren van (il)logica maakt je ongeschikt als serieus te nemen gesprekspartner. Trouwens: Zelfs wanneer we er van uit zouden gaan dat Paulus en Petrus echte personen waren zegt dit niets over de geloofwaardigheid van wat er in het christendom als waarheid wordt verkondigd. Deze drogreden heet een Non Sequitur. Bewering B volgt niet (noodzakelijkerwijs) uit bewering A.
Gigatische constructies en botten gevonden/City of Giants - zie genesis 6 voor meer info
Er is je al tig keer verzocht om onderbouwing van deze stelling, maar dat negeer je stelselmatig. Ik zal je vast verklappen dat het een broodje aap verhaal is. Het spreekt niet voor je vermogen om
valide wetenschappelijke informatie te scheiden van internethoaxes.

Dit is je allemaal al een keer aangezegd, maar dat houdt je niet tegen net te doen alsof je argumenten nog fier overeind staan. Dat getuigt van intellectuele oneerlijkheid of van onvermogen. Kies zelf maar. Beiden kwalificaties diskwalificeren je als debater.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

TheArchitect schreef:
Is gewoon ordinaire retoriek. Iedere religieuze kan dit verzinnen.

Mijn antwoord is ook simpel : Je hoeft geen keus te maken; voor/tegen god. Er is GEEN god.

Bedoel jij met TU Delft, niet gewoon Theologische Universiteit ? Die staat niet in Delft
Ik kan je vraag(zie onder) moeilijk serieus nemen na wat je hierboven hebt gepost.
36. Waarom vervloekte Jezus een vijgenboom omdat hij buiten het oogstseizoen vrucht draagt?In Mattheus staat dat Jezus niet gekomen is om vrede te brengen maar het zwaard; in Lucas staat dat allen die naar het zwaard grijpen ook door het zwaard zullen omkomen. Vanwaar deze tweeslachtige uitspraken van Jezus? Nog een voorbeeld van vreemd gedrag: Jezus gaat als een bezetene tekeer met een gesel; waarom keerde hij niet zijn andere wang toe. Conform zijn eerdere uitspraken?
Verklaar je nader ? Ben benieuwd waarom..
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

TheArchitect schreef:3) Hele wereld zal het evangelie horen voordat ik kom bij het einde(zegt Jezus). Zet 1 filmpje op Youtube, binnen no time 1000+ keer gekeken.
Mekka is voor christenen verboden gebied.
Indianen in de Amazone hebben geen youtube.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

TheArchitect schreef:1. Wie is mijn God, ik ben laatste maand vaker met het idee gekomen dat wellicht het Jezus is die God is en dat er iemand is die zichzelf Vader noemt. Nu wil ik niet op ideeen brengen, maar anyway mijn God is Jezus en zijn Vader concreet gezegd. Wij begrijpen(nog) niet wat de concrete relatie is van Jezus met Vader, maar hJezus zei dat wanneer hij terug zou komen dat hij direct zal spreken en alles uit zal leggen.
Zoiets als dit?
Afbeelding

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

@TheArchitect.
Ik blijf nog steeds met de onbeantwoorde vraag van pagina 7 zitten te weten of je t.a.v. het jaartal en de genoemde kerken de cirkelredenatie zelf wel ziet. Fjedka herinnerde je daar ook al aan.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
TheArchitect

De christelijke tijdrekening werd pas in 525 van onze jaartelling bedacht door een christelijke monnik en pas na 731 ook echt in gebruik genomen door toedoen van een andere christelijke monnik.
Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Een cirkelredenering. Dit een foutief argument en valt dus af. Het feit dat je dit argument aandraagt als een reden voor het dramatisch versterken van je geloof
geeft aan dat je geloof zich dramatisch versterkt heeft op illogische gronden. Dat is zeker dramatisch te noemen maar zeker niet sterk.
Dit hoeft niet perse fout te zijn. Maar omdat het je niet goed uitkomt, wil je dat het fout gaat zijn. Dat is wat je zegt. Je neemt alle "misschien" mogelijkheden eraf. Dan vraag ik je waar sta je achter? Je snapt dat precies hetzelfde verhaal het ook met theorieen geldt he, want daar heb je een "misschien" bij een "misschien".
Die youtubefilmpjes had je al een keer gepost. De negatie van dit argument is ook al gegeven. Je komt met een paar voorbeelden van moslims die zich bekeren tot het christendom. Er zijn echter legio gelovigen die zich van het christendom bekeren tot de Islam en er zijn vooral ook heel veel mensen die hun geloof achter zich laten. Het is een argument van niets. Het is een drogreden die haastige generalisatie heet. Ook dit argument valt dus af.
Nee, je snapt de serieuziteit er niet van. Dit is niet zomaar bekeren. Het ware puur van harte radicale moslims die niet zomaar zouden bekeren. Kijk nou die filmpjes, als jullie een artikel ofzo hier voor leggen dan doe ik mn best om het door te nemen om elkaar beter te begrijpen. Maar als ik iets zet dan wordt er gelijk geklaagd.

Wat betreft gigantische botten, het is geen keiharde bewijs, maar geeft een sterke indicatie en connectie met wat er staat geschreven. Ik heb nog lang niet op alles bantwoord wat er hiervoor geschreven is, het zijn gewoon te veel. Bij sommige wil ik niet eens antwoorden omdat zij het antwoord niet eens willen, bv bij biemer en iznogoodh.

en ik heb je link over hoe je moet discusseren inderdaad niet gelezen. Het is nogal veel tekst n heb erg druk. maar ik zal er naar kijken, want denk dat ik er wel een en ander van kan leren.
Resumerend: Dit is je allemaal al een keer aangezegd, maar dat houdt je niet tegen net te doen alsof je argumenten nog fier overeind staan. Dat getuigt van intellectuele oneerlijkheid of van onvermogen. Kies zelf maar. Beiden kwalificaties diskwalificeren je als debater.
Ik weet dat het soms moeilijk is om aardig te blijven, maar laten we proberen om dat te zijn. Ik ga ook niet zeggen dat ik het belachelijk stom vind wat sommigen hier posten.
TheArchitect

kiks schreef:
TheArchitect schreef:1. Wie is mijn God, ik ben laatste maand vaker met het idee gekomen dat wellicht het Jezus is die God is en dat er iemand is die zichzelf Vader noemt. Nu wil ik niet op ideeen brengen, maar anyway mijn God is Jezus en zijn Vader concreet gezegd. Wij begrijpen(nog) niet wat de concrete relatie is van Jezus met Vader, maar hJezus zei dat wanneer hij terug zou komen dat hij direct zal spreken en alles uit zal leggen.
Zoiets als dit?
Afbeelding

Groet

kiks
Ja zoiets

Ik blijf nog steeds met de onbeantwoorde vraag van pagina 7 zitten te weten of je t.a.v. het jaartal en de genoemde kerken de cirkelredenatie zelf wel ziet. Fjedka herinnerde je daar ook al aan.

Heb ik al beantwoord
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

TheArchitect schreef:Ja zoiets
Waarmee je je god tot masochist en massamoordenaar hebt verklaard.

Groet

kiks
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

TheArchitect schreef:Ik weet dat het soms moeilijk is om aardig te blijven, maar laten we proberen om dat te zijn.
Ik confronteer je met de illogica in je beweringen en constateer dat je niet ontvankelijk bent daarvoor.
Je gaat vaak niet in op logische tegenwerpingen, maar negeert ze en herhaalt die beweringen daarna alsof ze nog steeds valide zijn. Uit deze constatering vloeit voort dat er maar twee mogelijkheden zijn die dit kunnen verklaren: Óf je discussiëert opzettelijk intellectueel oneerlijk ((ook wel trollen genaamd) en ik ga er vooralsnog vanuit dat dat niet het geval is), óf het betreft onvermogen door b.v. onvoldoende ervaring/bekendheid met het logisch redeneren. Dit onvermogen heeft niets te maken met je verstandelijke vermogens, aangezien je aangeeft te studeren aan een universiteit. Aangezien ik uitga van eerlijkheid dien ik je aldus in staat te achten om het logisch redeneren onder de knie te krijgen, ondanks je prestaties tot nu toe hier op dit forum, en je hebt daarbij in dit topic al aangegeven dat je dat ook wilt. Je gaf namelijk al aan je te willen bekwamen en je argumenten te toetsen met het oog op een aanstaande discussie met humanisten. Het artikel dat ik je aandroeg geeft je (o.a.) in een notendop de juiste logische tools, maar je vindt het vreemd genoeg te lang om te lezen, terwijl je wel de tijd vind om hier hele epistels neer te schrijven die veelal logisch kant noch wal slaan. Ik raad je met klem aan een halfuurtje de tijd te nemen om dat artikel toch maar te lezen. Het is voor je eigen bestwil.

Ja, het is onaardig van me om je met je onbekwaamheid in het debatteren te confronteren, maar ik doe dit om je te helpen en zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Wanneer je dadelijk de discussie met die humanisten aangaat en je doet dat zoals je tot nu toe in dit topic hebt gedaan, dan sla je een modderfiguur en dat wens je toch niemand toe? Het is ook voor je aanstaande gesprekspartners tenenkrommend wanneer de logica zoek is.
Ik ga ook niet zeggen dat ik het belachelijk stom vind wat sommigen hier posten.
Wanneer je kunt beredeneren waaróm iets wat iemand beweert belachelijk stom is dien je dat zeker te doen, maar ik raad je aan in zo'n geval te spreken in termen van illogica of onjuistheid. Iedereen die van logica kaas heeft gegeten zal, wanneer je tegenwerpingen logisch solide zijn, inzien hoe belachelijk stom zo'n bewering is. Maar goed. Ik zal nu stoppen met deze metacommunicatie, want dat is in de regel not done. Mijn excuus voor het niet aardig zijn en voor het belerende toontje, maar nogmaals, ik deed dat omdat ik je, als nieuwkomer op dit forum, probeerde te helpen aan het niveau van discussiëren te wennen dat we hier van debaters verwachten. Nogmaals: Lees a.u.b. dat artikel.

M.vr.gr.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

TheArchitect schreef:
Fjedka schreef:De christelijke tijdrekening werd pas in 525 van onze jaartelling bedacht door een christelijke monnik en pas na 731 ook echt in gebruik genomen door toedoen van een andere christelijke monnik. Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Een cirkelredenering. Dit een foutief argument en valt dus af. Het feit dat je dit argument aandraagt als een reden voor het dramatisch versterken van je geloof geeft aan dat je geloof zich dramatisch versterkt heeft op illogische gronden. Dat is zeker dramatisch te noemen maar zeker niet sterk.
Dit hoeft niet perse fout te zijn. Maar omdat het je niet goed uitkomt, wil je dat het fout gaat zijn. Dat is wat je zegt.
Nee, dat is aantoonbaar niet wat ik schreef. Lees maar terug. Dit is enkel wat jij ervan wílt maken en je denkt je er zonder veel moeite vanaf te maken d.m.v. een loze beschuldiging. Het grappige is dat je nu net mij verwijt wat je zelf doet, namelijk willen. Ik herhaal wat ik net nog verwoorde: Of een bewering logisch is of niet is geen kwestie van willen of niet willen. Een argument is ofwel juist, of onjuist, onafhankelijk van persoonlijke verlangens en meningen. Ik zal verder uitleggen:

Jouw bewering is geen argument dat de juistheid van het christelijk geloof aantoont (en dat is de enige logische reden voor versterking van geloof). Je schreef:
TheArchitect schreef:een van de redenen dat mijn geloof dramatisch versterkt hebben.[..]
Het jaartaal 2012
Het toont óók niet aan dat het christelijk geloof ónjuist is. Het is eenvoudigweg een non-argument. Het is alsof een fanatieke aanhanger van een voetbalclub beweert dat zijn club de mooiste club van de wereld is. Je zult het toch met me eens zijn dat zo'n bewering op zijn minst de schijn van partijdigheid in zich heeft? Het is alsof een Celticsupporter beweert dat we in het jaar 125 na oprichting van zijn voetbalclub leven en dat ze bij Celtic daarom, in tegenstelling tot de Rangers, weten hoe je voetbal moet spelen.
TheArchitect schreef:
Fjedka schreef:Die youtubefilmpjes had je al een keer gepost. De negatie van dit argument is ook al gegeven. Je komt met een paar voorbeelden van moslims die zich bekeren tot het christendom. Er zijn echter legio gelovigen die zich van het christendom bekeren tot de Islam en er zijn vooral ook heel veel mensen die hun geloof achter zich laten. Het is een argument van niets. Het is een drogreden die haastige generalisatie heet. Ook dit argument valt dus af.
Nee, je snapt de serieuziteit er niet van. Dit is niet zomaar bekeren. Het ware puur van harte radicale moslims die niet zomaar zouden bekeren.
Je zegt dat het serieuze gevallen betreft, maar wie zegt dat christenen die zich tot de islam bekeren, of atheïst worden, niet, of minder, serieus genomen dienen te worden? Waarom dienen we die paar verhalen van voormalige moslims die jij aandraagt serieuzer te nemen dan die van tallozen waarvan ik gewag maak? Dit lijkt verdacht veel op een speciaal pleidooi. Een speciaal pleidooi is een drogreden.
TheArchitect schreef:Wat betreft gigantische botten, het is geen keiharde bewijs, maar geeft een sterke indicatie en connectie met wat er staat geschreven.
Het is je al talloze malen eerder gevraagd, maar nogmaals: Geef een link naar het wetenschappelijke onderzoek. Ik geloof je niet op je blauwe ogen. Ik beloof je dat ik het onbevooroordeeld zal doornemen en er serieus op zal reageren. Tot nu toe heb ik alleen nog maar pseudowetenschappelijke lariekoek gelezen over dit onderwerp, maar ik geef je het voordeel van de twijfel. Wanneer je mij het wetenschappelijk valide onderzoek kunt tonen dat het bestaan van die stad der Giganten en van gigantische botten aannemelijk maakt neem ik dat onverkort over. Alleen dan en niet eerder. Vooralsnog echter heeft deze bewering van je niets om het lijf.

Sterker nog (en in het algemeen): Wanneer je in gebreke blijft met onderbouwing te komen, hetgeen in principe reden is voor een officiële waarschuwing op dit discussieforum, dan geef je daarmee impliciet aan dat je je niet genoeg hebt verdiept in het waarheidsgehalte van wat je beweerde. Je dient zo'n ononderbouwde aanname terug te nemen, hoe moeilijk dat ook is te verkroppen. Je zult zien dat het in het algemeen eerder respect oogst dan afwijzing wanneer je zo grootmoedig kunt zijn een foutje toe te geven. Het siert iemand nu juist dat hij te allen tijden open staat voor herziening van zijn aannames en denkbeelden.

Samenvattend: Óf je onderbouwt een stelling (zeker desgevraagd), zoals hier van eenieder verwacht wordt, óf je neemt het terug. Negeren is geen optie. Het zal je anders blijven achtervolgen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

TheArchitect schreef:http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=28

Heb het gelezen. *zucht* wat moet ik hierover zeggen. Als ik zeg dat hij de hele context niet mee heeft genomen dan zullen jullie het stom vinden.
Niet in eerste instantie. Ik ben het met je eens wanneer je zou zeggen dat als Jezus het heeft over het mosterdzaadje als kleinste zaadje van allen hij uiteraard niet als wetenschapper een uitspraak doet, maar gewoon in alledaagse spreektaal spreekt; blijkbaar vergeleek hij het mosterdzaadje met een paar andere zaadjes die men gebruikte om te kweken.

Maar ik zou je wel willen vragen hoe de contekst bijvoorbeeld zijn absoluut verbod op trouwen met een gescheiden vrouw in iets anders kan veranderen. Hoef je in het licht van de contekst niet je andere wang toe te keren wanneer je geslagen wordt? En als iemand een rechtzaak tegen je wil aanspannen en je onderkleed van je wil afnemen, hoef je in het licht van de contekst Jezus' advies om je bovenkleed ook maar aan hem af te staan niet serieus te nemen? Ik heb zelden of nooit een christen zijn advies "Verkoop alles en geef het aan de armen" zien opvolgen. In de middeleeuwen hadden mensen geen idee van conteksten, toen gebeurde het nog wel eens.
Het lijkt mij duidelijk dat christenen het 'contekst argument' altijd gebruiken wanneer ze inzien dat het advies inderdaad te extreem is om geheel serieus te nemen.
Als ik zou zeggen dat er veel mensen waren die Jezus (toen hij op aarde was) wilden volgen maar het niet deden vanwege hun familie leden, dan zeggen jullie "je zegt het staat in bijbel, dus is niet wetenschappelijk".
Wat een rare kronkelredenering. Wat heeft wetenschap hiermee te maken?
Als je de contekst beter gelezen had had je meteen opgemerkt dat het ging om iemand die al een volgeling van Jezus wás (Mt. 8:21), en dus helemaal niet door zijn familie daarvan werd weerhouden. Zijn vader was blijkbaar net overleden, en hij vroeg of hij nu even naar huis mocht gaan om zijn vader te begraven. Ik moet zeggen dat ik zelden in een heilig boek een idiotere lering heb gelezen dan de woorden die Jezus tegen hem zei. Jezus zou zich diep hiervoor moeten schamen.
Stel je even goed voor: een zoon die aan zijn moeder een briefje stuurt dat hij niet op de begrafenis komt, noch tijd heeft om ook maar iets te regelen wat betreft de begrafenis van zijn vader, omdat hij nu belangrijkere dingen te doen heeft, aan de voeten van een goeroe te zitten... Ik denk dat zijn moeder hem op het vijfde gebod had gewezen en men in die tijd zo iemand als een godslasteraar zou bestempelen. Het zo spoedig mogelijk begraven van overledenen is namelijk een in de Torah voorgeschreven - oftewel door God gegeven - gebod, en het uitvoeren ervan dus een religieuze plicht. Hoe belangrijk het begraven is komt (voor goedgelovers zoals jij) sterk tot uiting in de laatste woorden van de Pentateuch, het verhaaltje over de dood van Mozes. Er staat daar dat God zelf hem begroef!

Dan Barker was geen freethinker, hij was anti thinker. Het lijkt mij erg sterk om het fout te begrijpen als iemand leert om zelfs van je vijanden te houden en te zeggen volg mij want ik ben het brood des levens.
Concentreer je nu eens wat meer op de vraag of jij wel genoeg aan denken doet, voordat je anderen veroordeelt. Dan Barker had wel een carrière als dominee achter de rug voordat hij dit schreef. Daar staat tegenover dat jij naar alle waarschijnlijkheid nog nooit de betekenis van de term freethinker hebt bestudeerd, noch ooit een boek van Dan Barker gelezen hebt.
Barker wijst er op dat een advies zoals om van je vijanden te houden niet erg wijs is.

Ook is het begraven van je vader volkomen in overeenkomst met het vijfde gebod (respect te betonen aan je ouders), en is het dus volkomen absurd om dat tegenover het volgen van Jezus te gaan zetten. Deze hele passage is eenvoudig een hoogst betreurenswaardige tekst van een evangelieschrijver die fanatisme predikt.
Maar we moeten blij zijn dat we geen robots zijn, maar keuze hebben. Want als die keuze er niet was hoe zouden wij dan ooit voor zelf kunnen kiezen om te geloven of niet, en als we die keuze niet hebben hoe moeten we onze rechtvaardigheid laten zien.
Je bent bijzonder naief, want je gaat er klakkeloos van uit dat alles wat Jezus (volgens de evangelieschrijvers) verkondigt allemaal de allerbeste keuzes zijn wat betreft opinies die je kunt hebben. Ik daarentegen stel dat je je rechtvaardigheid en niet-robot-zijn pas laat zien wanneer je Jezus' extremiteiten aan de kaak stelt. Iemand die liefde wil prediken moet niet ook met helstraffen dreigen. Iemand die nederigheid predikt moet niet zichzelf zo verhogen dat hij een volgeling niet eens zijn vader laat begraven. Iemand die leert om te vergeven moet ook leren leven met de realiteit van gescheiden mensen en ze een nieuwe kans geven. Iemand die rechtvaardigheid predikt moet niet allen oproepen om het dubbele te schenken aan mensen die al onrechtvaardig de helft van je proberen te stelen.
En iemand met zulke opinies tot God verheffen is eerder godslastering dan dat het van wijsheid getuigt.
Klinkt ongeloofwaardig he? Maar vraag je je af, wat als er echt een God is?... Het is moeilijk, maar het heet ook niet voor niets geloof.
Wat wil je hier nou mee zeggen? Waarom denk je dat ik me dat niet heb afgevraagd? Uiteraard heb ik me dat lang en breed afgevraagd, veel langer dan jij. Ik ben 23 jaar ouder dan jij, dat is een langere tijd van bewust nadenken dan dat jij geleefd hebt. Mijn conclusie na lang nadenken is dat ik veel te veel tekortkomingen in de God van de bijbel ben tegengekomen om zoiets God te kunnen noemen. De bijbelgod is overduidelijk het verzinsel van de nogal primitief denkende mens van 2000-3000 jaar geleden. Ik ben daar bovenuit gegroeid. Indien er al een God is dan zijn christenen godslasteraars. En hieraan kan ik nog toevoegen: en veel grotere godslasteraars dan atheïsten die in hun bijbelkritiek tenminste nog enig besef laten zien van zwichten voor feiten, logica, redelijkheid, rechtvaardigheid en wijsheid.
Ik geloof dat we het binnenkort het antwoord zullen krijgen, want er zijn al veel profetieën vervuld. Ik geloof dat Jezus binnenkort terug zal keren, niet omdat ik dat zomaar verzin want ik zie wat er allemaal gebeurt en in welke tijd wij leven. Heb al eerder aangegeven, vraag me aub er niet meer naar.
Dat laatste kenmerkt jou. Jij hebt voor jouw geloof lang niet zoveel over als ik voor het onderuit halen ervan, dat is duidelijk. En dat laatste doe ik niet om 'anti' te zijn; ik doe dat omdat ik waarheid en wijsheid liefheb en mijn hele leven hier omheen heb laten draaien. Ik doe dat omdat ik in staat ben te worstelen met dilemma's, nooit tevreden ben met gemakkelijke antwoorden, in staat ben in mezelf te snijden indien noodzakelijk, nooit toegeef aan de bevrediging van mijn psychische behoeften.

Maar het is nog niet te laat voor je hoor. Toen ik 22 was geloofde ik ook dat Jezus spoedig terug zou komen omdat er zoveel profetieën in vervulling gingen! Je leert nog wel eens dat dat gewoon een aandoening is die bij fanatiek geloof hoort. Alle vrome gelovigen van alle tijden hebben jouw woorden uitgesproken. Als je maar goed je best doet op de betekenis van het woordje spoedig (zoals in de uitspraak "Zie, ik kom spoedig"), dan leer je ooit nog wel eens dat er wat steekjes los zitten aan het christelijke geloof.
Als ik je gekwetst heb, dan neem me niet kwalijk.
Jij kunt mij helemaal niet kwetsen aangezien grote naïviteit en oppervlakkigheid daarvoor geen wapens hebben. Mijn opmerking was enkel bedoeld om je erop te wijzen dat je jezelf schuldig maakt aan zaken waar je anderen van beschuldigde. Zoals je weet heeft Jezus daar een wijze uitspraak over gedaan.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

TheArchitect schreef:Even serieus over dit..

Wat vinden jullie hiervan? Paar random gepakt wat ik eerder gepost had en kijk het aub als je er tijd voor hebt.
Zijn dat weer filmpjes van moslims die een verschijning van Jezus krijgen? Mijn reaktie is dat moslims in de regel buitengewoon bijgelovige mensen zijn, zodat het nogal in de verwachting ligt dat er dan wonderen gebeuren om hen heen. Dat verschijnsel zie je met alle bijgelovige religieuze mensen. Zo hebben de hindoes hun melkwonderen ( http://www.milkmiracle.com/" onclick="window.open(this.href);return false; ) en de katholieken hun mariaverschijningen.

Ik zou het interessanter vinden als je met filmpjes aankwam van uitgesproken atheïsten met een behoorlijke scholing die een jezusverschijning krijgen.

Wanneer het mezelf zou overkomen zou het echter geen reden voor bekering zijn, want zoals gezegd maakt het voor mij geen verschil of God/Jezus bestaat of niet. Ik heb het geloof niet de rug toegekeerd omdat geloven voor mij zo moeilijk is. Ik wijs het christelijk geloof af omdat (om maar wat te noemen wat me meteen te binnen schiet) de 'bloedtheologie', de 'wraaktheologie', de 'koningtheologie', de 'uitverkiezingstheologie', de 'heiligegeesttheologie' punt voor punt bijzonder primitief is. Op dezelfde manier als wanneer zou blijken dat de God Baäl zou bestaan ik er geen volgeling van zou worden.
Born OK the first time
Plaats reactie